امروز سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴

توجه به مطالبات معلمان

کد خبر: 8269
زمان انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴ بعد از ظهر -
82 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

توجه به مطالبات معلمان

 

اهمیت به معلمان، بها دادن به جامعه ای متفکر و متمدن است. اگر جایگاه و اهمیت نظام آموزشی هر کشور و نقش آن در رشد و توسعه، پیشرفت و ترقی همه‌جانبه زندگی شهروندان را مورد دقت وسیعی قراردهیم، در خواهیم یافت که باید قوی‌ترین و توانمندترین وزیر کابینه دولت، وزیر آموزش و پرورش باشد؛ چون بدون تردید همه کشورهای توسعه یافته از رهگذر تغییر و تحول در نظام آموزشی به رشد و ترقی و تعالی رسیده‌اند. هر گونه تعلل، تاخیر و ضعف در این جایگاه رفیع، ضربه جبران ناپذیری را بر پیکر تربیت نیروی انسانی وارد می‌سازد. اگر به‌خاطر داشته باشیم در تکمیل و ترمیم کابینه دولت سیزدهم، آخرین وزیر انتخاب شده از سوی مجلس شورای اسلامی، وزیر آموزش و پرورش بود و در مقاطعی این وزارتخانه با سرپرست اداره می‌‌شد و این امر خواسته یا ناخواسته، آسیب جدی را به نظام آموزشی وارد می‌سازد که تقریبا تعلیم و تربیت پویایی لازم را در آن مقطع نخواهد داشت. اما پس از دو وزیر معرفی شده توسط رئیس‌جمهور به مجلس، برای سومین مرتبه نمایندگان مجلس به یوسف نوری به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد دادند. اما در زمان کوتاهی که از آغاز فعالیت وی می‌گذرد، عملکرد وی مورد رضایت بخشی از فرهنگیان نیست. در مدت بسیار کوتاه خدمات، وی یکی از تیترهای اخبار منفی در فضای مجازی بود. نمونه آن در قانون رتبه‌بندی معلمان است که پس تلاش فراوان مطالبات صنفی که چندین مرتبه موجب تعطیلی مدارس و اعتراضات خیابانی شد و همچنان نیز این اعتراضات ادامه دارد، جداول پر از اشکالی در آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی تدوین شده است. چه بسا کمتر معلمی می‌تواند در این جدول، رتبه‌های پایین‌ چهارم یا پنجم را اخذ نماید. البته این آیین‌نامه اجرایی مورد اعتراض معلمان قرار گرفته و کار به آن جا کشیده که معلمان با چنین قانون رتبه‌بندی و با این آیین‌نامه، منصرف گشته‌اند و اصرار بر تجدید نظر در جداول این رتبه‌بندی دارند. مواضع وی در دفاع از حقوق معلمان از یک سو و مصاحبه‌های دارای تناقض از سوی دیگر، از موارد مورد اعتراض معلمان است. به‌خاطر داشته باشید مدیریت در نظام‌های آموزشی مستلزم تخصص در سطح بسیار بالایی است. یعنی فرد باید از تجربه و پختگی کامل برخوردار باشد و با تسلط وصف ناپذیری خطا و اشکال احتمالی شکل گرفته در سطح وزارتخانه را ریشه‌یابی کرده و بداند که در کجای مدرسه چه اتفاقی رخ داده که مشکل، بدین شکل خود را نشان می‌دهد. این امر نیازمند شناخت عمیق و دقیق از همه سطوح نظام آموزش و پرورش دارد. از سوی دیگر برخی انتصاب‌ها در بخش‌های حساس این وزارتخانه، از دیگر اشکالات و موضوعات مورد اعتراض معلمان شریف کشورمان است. موضوعی که در این دولت در بسیاری از سطوح مدیریتی دیده می شود و نقد جدی به دولت سیزدهم است.با توجه به اینکه آموزش و پرورش کانون قدرتمندترین مدیرانی است که امروزه لبریز و در سایر ادارات، بهترین خدمات را از خود نشان می‌دهند، این انتصابات با نقد روبه‌رو شده است. از سوی دیگر عدم اجرای دقیق اساسنامه تازه تدوین شده صندوق ذخیره فرهنگیان و خطاهایی در اجرای آن، از دیگر اشکالاتی است که رخ داده است. دولتی کردن این صندوق خصوصی، موضوع دیگر مورد نقد معلمان نسبت به عملکرد وزیر  است.

امروزه کوتاه کردن موی دانش آموز و برخوردهای نامناسب تعداد انگشت شمار معلمان که قابل دفاع هم نیست، ریشه در مشکلاتی دارد که برای این قشر مهم و مظلوم ایجاد شده است. سوق دادن اذهان مردم به سمت این اشتباهات، دوری از اصلی ترین مشکلات سیستم آموزشی کشور است که مدیران در برطرف کردن آن ناتوانند.

امیدواریم نمایندگان مجلس و شخص رئیس‌جمهور تمرکز بیشتری برروی این وزارتخانه داشته باشند و صدای معلمان را بشنوند، چون هیچ خطایی در آموزش و پرورش قابل اصلاح نیست و برای اینکه ما جلوی اشتباه‌ها و اشکالات بعدی را بگیریم، باید نسبت به اصلاح و گوشزد اقدام نماییم.

اشتراک گذاری