امروز سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴

به جای هیاهو، مسئولان نقدپذیر باشند!

کد خبر: 10311
زمان انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶ بعد از ظهر -
285 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

به جای هیاهو، مسئولان نقدپذیر باشند!

 

هفته گذشته در استان سمنان شاهد دو رفتار از مسئولان بودیم که هر کدام می تواند درسی برای دیگر خدمتگزاران باشد. رفتارهایی که بسیار آموزنده بود و حرفهای زیادی را در بر داشت.
رفتار اول مربوط به مراسم خانه مطبوعات استان سمنان در روز خبرنگار بود که در آن شاهد حضور مسئولان عالی رتبه از جمله نماینده ولی فقیه در استان بودیم. وقتی در میان مراسم و در هیاهوی سخنرانی ها، از حجت الاسلام والمسلمین مطیعی برای سخنرانی دعوت به عمل آمد، ایشان این دعوت را نپذیرفتند و ترجیح دادند شنونده صحبت های خبرنگاران و مشکلات آنها باشند. مشکلاتی که از دل خبرنگاران بر می آمد و انتقال این مشکلات در نماز جمعه شهر سمنان نشان از بر دل نشستن بود.
نگارنده دقیقا چند هفته پیش بود که در همین ستون به موضوع مراسم روز خبرنگار برگزارشده توسط اداره ارشاد اشاره کرد و سخنرانی مسئولان را مورد نقد قرار داد و در آنجا اشاره شد کاش این یک روز را مسئولان شنونده بودند و در مقام سخنران نبودند!
سخنی که نماینده ولی فقیه در استان سمنان پذیرفت و شنونده خوبی برای درد دل های خبرنگاران بود!
عملی سزاوار و شایسته که بدون هیچ سخنی، درس بزرگی را به همه ما خبرنگاران و مسئولان داد و جای تقدیر و تشکر دادرد. و پذیرش آن می‌تواند بسیاری از موضوعات را دگرگون سازد. که گاه باید برای دانستن مشکلات و انجام خدمت سکوت کرد و شنید و عمل کرد.
اما رفتار دوم متهم شدن یکی از نمایندگان استان سمنان بود که واکنش این نماینده را به همراه داشت. نماینده ای که به وقت حساب کشی محکوم گردید و علیرغم مسجل شدن اتهامات، همچنان با حرف های ناشایست به دنبال تبرئه کردن خود می گردد. سخنانی همچون ساختن پرونده از سوی دیگران که ذره ای پشیمانی و پذیرفتن اشتباه در آن دیده نمی شود!
این دو رفتار که کاملاً با هم تفاوت دارند، درس های بزرگی را برای ما روزنامه نگاران و مسئولان به همراه داشت. رفتاری آموزنده که بدون بیان حرف و سخنی، حرف های زیادی را به همراه داشت.
رفتار هایی که به ما می آموزد برای انجام خدمت نیاز به حرف و حرکات پوپولیستی نیست. برای انجام خدمت باید نقدها را پذیرفت، مشکلات را با جان دل شنید و در این جهت گام برداشت. موضوعی که نیاز امروز جامعه ماست و به افرادی بی هیاهو در ارائه خدمت و حل مشکلات مردم نیاز است. اگر بپذیریم که نقد ها در جهت اصلاح رفتار و عمل عنوان می گردد، دیگر بر علیه آن جا که نمی گیریم و به حرف های دلسوزانه گوش بدهیم. اتفاقی که فرماندار سابق گرمسار در استوری خود به آن اشاره به عنوان کرد کاش این نماینده به حرف های مشفقانه گوش فرا می داد.
امروز مردم تفاوت خدمت های دلسوزانه و کارهای نمایشی و تبلیغاتی را به خوبی درک می کنند. و خدمتگزاران واقعی را به خوبی می شناسند.
اگر می خواهیم در جهت منافع جمهوری اسلامی گام برداریم و مردم را سرلوحه کار خود قرار دهیم، باید بپذیریم که حرف ها و نقدهای مردم و دلسوزان، اصلاح کننده رفتار ماست و هیچ خصومتی در آن دیده نمی شود.
همه ما شهروندان این مرز و بوم هستیم و در کشور خودمان برای اصلاح امور و رسیدن به رشد و توسعه همه جانبه تلاش می کنیم.
خدمت رسانی نه با هیاهو امکان پذیر است و نه با اتهام و تهمت و پرونده سازی!
اگر توانستم نقدها را بشنویم، بپذیریم و در عمل اجرا بگذاریم، منیت خود را کنار گذاشته ایم و برای اصلاح امور ارزش قائل شدیم.
رفتاری که مردم ما می فهمند، احساس میکنند و با مسئولان همگام می شوند.

اشتراک گذاری