امروز دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۴

مرجعیت خبری رسانه‌های داخلی آری یا خیر؟

کد خبر: 13259
زمان انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰ بعد از ظهر -
175 بازدید

یادداشت روز به قلم محمود صوفی آبادی؛

مرجعیت خبری رسانه‌های داخلی آری یا خیر؟

مرجعیت خبری ، مفهوم جدیدی است که وارد ادبیات حوزه رسانه شده است . از دست دادن مرجعیت خبری و انتقال آن به خارج از مرزهای کشور یکی از مهمترین دغدغه ها و چالش های پیش روی حوزه رسانه و خبرنگاری است . این مساله زنگ خطری است که علاوه بر پیامدهای منفی برای حاکمیت و جامعه و مردم ، در اعتماد مردم به اخبار رسانه های رسمی نیز تاثیر بسزایی گذاشته است . بر اساس گزارش مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران ، مرجعیت رسانه ملی در سال ۱۴۰۰ سیر نزولی داشته است که در نتیجه خالی شدن میدان ، فضای مجازی و رسانه های اجتماعی این جایگاه را پر کرده اند .

 

توسعه تکنولوژی های ارتباطی و ظهور شبکه های اجتماعی ، انحصار روایت گری توسط رسانه های رسمی را درهم شکسته است این درحالی است که با توجه به ظرفیت بالای رسانه های داخلی ،  این رسانه ها بایستی همچنان دست برتر در اطلاع رسانی به مردم و مخاطبین را داشته باشند .

از عواملی که در وقایع و حوادث اخیر به التهابات جامعه دامن زد ، گسترش نفوذ خبری رسانه های خارجی و فیک نیوزها در غیبت میدان داری رسانه های رسمی داخلی کشور بود . بدیهی است که بازگشت مرجعین و قطب رسانه ای به داخل کشور ، مهمترین اقدام برای کاهش التهابات فعلی خواهد بود .

در اینجا اشاره ای به عوامل موثر در مرجع شدن یک رسانه خواهیم داشت : این عوامل عبارتند از :

  • افزایش سرعت و دقت در انتشار اخبار و ورود به موقع به میدان اطلاع رسانی
  • برخورداری از کادر مسلط و حرفه ای و متعهد و با انگیزه
  • استقلال رسانه در حوزه خبر و اطلاع رسانی
  • رویکرد حرفه ای در انتشار اخبار
  • کیفیت برنامه های خبری و تنظیم محتوایی و ظرفیت سازی
  • رعایت اصول اخلاق حرفه ای
  • مخاطب شناسی
  • ارتقای دانش حرفه ای و دانش ارتباطی
  • استفاده از نظرسنجی ها و گزارش های میدانی و دوره ای برای دریافت دیدگاه مخاطبان و آگاهی از بازبرخوردها
  • عدم جهت گیری ، شفافیت و توجه به ویژگی های خبر از جمله تازگی خبر
  • شیوه اقناع سازی
  • استقلال خبری
  • اعتماد سازی : اعتمادسازی یک امر دوسویه است هم مردم باید به رسانه اعتماد کنند و هم رسانه باید به مردم اعتماد داشته باشد . اعتماد به رسانه تنها با شفافیت ، صداقت ، عدم سوگیری و . . . تامین نمی شود اما مهمتر از آن ، این است که یک رسانه در کنار و همراه و همگام با مردم باشد که این امر در یک فرآیند زمانی قابل تحقق خواهد بود .
  • پرهیز از تک صدایی در رسانه رسمی
  • حضور صاحب نظران و کارشناسان از طیف های مختلف
  • ارائه گزارش های خبری و تحلیل های خبری پرمحتوا و جذاب
  • توجه به عوامل و دلائل افت محبوبیت
  • بازنگری در برخی محدودیت های موجود در انتشار اخبار و گزارش ها
  • بارتاب مطالبات مردم و جامعه و انتقادات و صدای مردم بودن
  • تقدم در روایت گری از وقایع و حوادث
  • درک جایگاه و اهمیت رسانه و نقش و کارکرد رسانه در تولید و تامین امنیت روانی و منافع ملی
  • تولید برنامه های مناظره محور
  • رعایت انصاف و امانت در اطلاع رسانی
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات افکار عمومی
  • استفاده از مدیریت تخصصی در رسانه ها
  • تامین امنیت شغلی خبرنگاران
  • مخاطب محوری و ارتباط دوسویه
  • تقویت رسانه های مستقل داخلی و هم افزایی رسانه ای

نکته پایانی اینکه حفظ و تداوم مرجعیت رسانه ای مهمتر و سخت تر از دستیابی به آن است . ماندگاری سرمایه های یک رسانه که همان ارزش و اعتبار آن و میزان اقبال ، محبوبیت و باور پذیری رسانه از سوی مخاطبان است ، مستلزم رعایت شرایط تحصیل مرجعیت رسانه ، موفقیت و استمرار در ارتباط دو طرفه ، مخاطب محوری برای دریافت دیدگاه و نظرات مردم ، آسیب شناسی در حوزه اطلاع رسانی و رسانه ای و توجه به افکار عمومی جامعه خواهد بود .

اشتراک گذاری