- اصرار بر بکارگیری نیروهای جدید در شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان!
- دستگیری «عنکبوت زرد» پس از ۶سال فرار !
- آغاز فرآیند برنامهریزی برای تدریس زبان سمنانی در مدارس این شهرستان!
- مهدی خراسانیان برای بار چهارم در این دوره شورا بر صندلی ریاست نشست!
- تعطیلی ادارات؛ و اختلال در خدماترسانی به مردم!
- کاکتوس اپونتیا و ایجاد ارزش افزوده از موقوفات استان
- شهرستان سمنان ۶۰۰ ناشنوا دارد!
- تصادف در میامی ۶ مصدوم برجای گذاشت!
- ساعت کاری تغییر کرد؛ سه شنبه ساعت ۶ تا ۱۱ صبح و چهارشنبه تعطیل!
- از قهرمانیهای بیرقیب تا فقدان عاشقان واقعی؛ زوال خاموش فوتبال پایه در سمنان!
عدم تکریم مراجعان در دادگستری های استان سمنان!!

یادداشت روز به قلم علی اکبر مختاری؛
عدم تکریم مراجعان در دادگستری های استان سمنان!!
در ماههای اخیر پس از قتل جوان سنگسری توسط تبعه افغانستانی، مسئله طرد اتباع یکی از موضوعات مهم و اساسی در شهر است که عموم مردم و مسئولان و فعالان اجتماعی را درگیر کرده است. کند شدن فرایند طرد اتباع و بازگشت مجدد برخی از آنان و رفت وآمد در شهر، مردم را نسبت به برنامه و تعهد دولت دلسرد کرده است. مضاف بر آن، ظاهر شدن سیل عظیم افغانها در کوچه و بازار و صف نانوایی و گاها درگیری لفظی بین اتباع و شهروندان موجب نگرانی است. در شرایطی که افکار عمومی نسبت به این مسئله حساس و برانگیخته است، زنی افغان که فروشگاه البسه در شهر دارد، در فضای مجازی با اشتراک عکس و متنی با توهین به جوان مقتول و مردم شهر، موجب هتاکی و رنجش مردم و تشویش اذهان عمومی سنگسر شده است. این بی حرمتی موجب شده عده ای از ایثارگران و فعالین اجتماعی و بانوان شهر، فرد هتاک را مورد شناسایی قرار داده و برای پیگیری مسئله به دادگستری مهدیشهر مراجعه کنند. داستان از اینجا غم انگیز میشود که جمعی مطالبه گر از ایثارگران و خانواده محترم شهدا وقتی به ریاست دادگستری مراجعه کردند، نه تنها وقت کافی برای بیان اظهارات داده نمی شود، بلکه مراجعان با برخوردی تند و دور از شان روبرو میشوند. در ادامه فرد هتاک به سرعت و به قید وثیقه آزاد می شود و مطالبه گران از این رفتار دادگستری در تعجب و شگفت اند. شخصی از جانبازان دفاع مقدس که در جمع حضور داشته، بسیار گله مند است و در فضای مجازی دردمندانه مینویغسد اگر برای یکی از شهروندان ایرانی چنین پرونده ای شکل میگرفت، آیا به این سرعت مورد بررسی قرار می گرفت؟
و در شرایطی که افکار عمومی نسبت به اتباع حساس شده، آیا چنین برخوردی با مطالبه گران در شان و منزلت هم وطنان است؟ این رزمنده دوران جنگ گلایه دارد که ما برای برپایی تکریم و عزت مردم از جان و مال خود گذشتیم تا در نظام جمهوری اسلامی و دستگاه عدالت شاهد بی احترامی به مردم نباشیم و تلاش کردیم شرایط بهتر شود. ولی متاسفانه نیروی انسانی جوان و تازه کار که اکنون وارد سیستم اجرایی کشور شده است، نه رنجها و مرارتهای نسلهای قبل و دوره جنگ را دیده و نه از درد و رنج آنان آگاه است و این برخوردها دل ایثارگران را به درد می آورد.
در جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه همواره بر تکریم ارباب رجوع و بهبود خدمات رسانی به مردم تأکید داشته است. روسای قوه قضائیه در سخنرانی های خود بارها بر لزوم رعایت حقوق مراجعان، سرعت در رسیدگی به پرونده ها، برخورد محترمانه با ارباب رجوع و شفافیت در فرآیندهای قضایی تأکید کرده اند. در دوره های گذشته شعار “قوه قضائیه خدمتگزار مردم” و تأکید بر احیای حقوق عامه در مواجهه با دستگاه قضایی و با تأکید بر کاهش مراجعات مکرر با اجرای سیستم الکترونیکی قضایی (ثنا) تأکید شده و بر افزایش بهره وری و لزوم برخورد مناسب با ارباب رجوع و پرهیز از بروکراسی اداری زائد و کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها با سامانه یکپارچه عدالت ایران (ساجا) گامهای مثبتی برداشته شده است.
جدا از تاکیدات قاضی القضات، قوانین و آیین نامه های متفاوتی در قوانین دادگستری مربوط به تکریم ارباب رجوع در دادگستری وجود دارد که از جایگاه و شان شهروندان حمایت میکند و ضرورت دارد قضات و کارکنان محترم دادگستری این قوانین را سرلوحه کار خود قرار دهند.
قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب (مصوب ۱۳۸۱) بر سرعت در رسیدگی و ضرورت احترام به حقوق متقاضیان عدالت تاکید دارد. آیین نامه اجرایی قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (مصوب ۱۳۹۰) به الزام دستگاههای
قضایی به رعایت مدارا و احترام با ارباب رجوع و تسریع در امور اشاره دارد.
سیاستهای کلی قضایی ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب همچنین در تکریم ارباب رجوع و پرهیز از برخوردهای تحقیرآمیز توصیه شده است. تسهیل دسترسی مردم به عدالت و کاهش تشریفات زائد و رفتار و عملکرد دادگستری و قضات به سبب اینکه نهادی حاکمیتی است در گرایشها و نگرش مردم به حاکمیت تاثیر مستقیم دارد؛ لذا سیستم قضایی باید در ارتباط با شهروندان رفتاری به مراتب بهتر و مطلوب نسبت به دیگر قوای اجرایی داشته باشد.
دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با تأکید بر منشور اخلاقی قضات و کارکنان و اجرای سامانه های الکترونیکی مانند ثنا و ساجا گامهای مؤثری در جهت تکریم ارباب رجوع برداشته است. با این حال، همچنان چالشهایی مانند طولانی شدن فرآیند دادرسی و برخوردهای نامناسب برخی کارکنان وجود دارد که نیازمند نظارت و پیگیری بیشتر است.
- تعطیلی ادارات؛ و اختلال در خدماترسانی به مردم!
- از قهرمانیهای بیرقیب تا فقدان عاشقان واقعی؛ زوال خاموش فوتبال پایه در سمنان!
- قرار گرفتن بر مدار سیاست علوی با پس گرفتن لایحه انتشار محتوای غیر واقع!
- دیپلماسی اقتصادی داخلی؛ از تعامل نخبگان محلی تا همافزایی با سرمایهگذاران ملی!
- رنج خرید برنج برای اقشار کمدرآمد!
- راستی آزمایی آمار مدیران دولتی، ضرورتی اجتناب ناپذیر!!!
- صدای سکوت در میان فریاد مطالبهگری؛ چرا فقط ۱۷ درصد؟!
- سکوت شرکت در جنایت است !
- زندگی با نان در فقر مطلق!!
- جنگ، خشکسالی، دروغ!!