امروز سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴
یادداشت روز به قلم علی اکبر مختاری؛

عدم تکریم مراجعان در دادگستری های استان سمنان!!

در ماههای اخیر پس از قتل جوان سنگسری توسط تبعه افغانستانی، مسئله طرد اتباع یکی از موضوعات مهم و اساسی در شهر است که عموم مردم و مسئولان و فعالان اجتماعی را درگیر کرده است. کند شدن فرایند طرد اتباع و بازگشت مجدد برخی از آنان و رفت وآمد در شهر، مردم را نسبت به برنامه و تعهد دولت دلسرد کرده است
کد خبر: 25251
زمان انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۷ بعد از ظهر -
1096 بازدید

یادداشت روز به قلم علی اکبر مختاری؛

عدم تکریم مراجعان در دادگستری های استان سمنان!!

در ماههای اخیر پس از قتل جوان سنگسری توسط تبعه افغانستانی، مسئله طرد اتباع یکی از موضوعات مهم و اساسی در شهر است که عموم مردم و مسئولان و فعالان اجتماعی را درگیر کرده است. کند شدن فرایند طرد اتباع و بازگشت مجدد برخی از آنان و رفت وآمد در شهر، مردم را نسبت به برنامه و تعهد دولت دلسرد کرده است. مضاف بر آن، ظاهر شدن سیل عظیم افغان‌ها در کوچه و بازار و صف نانوایی و گاها درگیری لفظی بین اتباع و شهروندان موجب نگرانی است. در شرایطی که افکار عمومی نسبت به این مسئله حساس و برانگیخته است، زنی افغان که فروشگاه البسه در شهر دارد، در فضای مجازی با اشتراک عکس و متنی با توهین به جوان مقتول و مردم شهر، موجب هتاکی و رنجش مردم و تشویش اذهان عمومی سنگسر شده است. این بی حرمتی موجب شده عده ای از ایثارگران و فعالین اجتماعی و بانوان شهر، فرد هتاک را مورد شناسایی قرار داده و برای پیگیری مسئله به دادگستری مهدیشهر مراجعه کنند. داستان از اینجا غم انگیز می‌شود که جمعی مطالبه گر از ایثارگران و خانواده محترم شهدا وقتی به ریاست دادگستری مراجعه کردند، نه تنها وقت کافی برای بیان اظهارات داده نمی شود، بلکه مراجعان با برخوردی تند و دور از شان روبرو می‌شوند. در ادامه فرد هتاک به سرعت و به قید وثیقه آزاد می شود و مطالبه گران از این رفتار دادگستری در تعجب و شگفت اند. شخصی از جانبازان دفاع مقدس که در جمع حضور داشته، بسیار گله مند است و در فضای مجازی دردمندانه مینویغسد اگر برای یکی از شهروندان ایرانی چنین پرونده ای شکل می‌گرفت، آیا به این سرعت مورد بررسی قرار می گرفت؟
و در شرایطی که افکار عمومی نسبت به اتباع حساس شده، آیا چنین برخوردی با مطالبه گران در شان و منزلت هم وطنان است؟ این رزمنده دوران جنگ گلایه دارد که ما برای برپایی تکریم و عزت مردم از جان و مال خود گذشتیم تا در نظام جمهوری اسلامی و دستگاه عدالت شاهد بی احترامی به مردم نباشیم و تلاش کردیم شرایط بهتر شود. ولی متاسفانه نیروی انسانی جوان و تازه کار که اکنون وارد سیستم اجرایی کشور شده است، نه رنج‌ها و مرارت‌های نسل‌های قبل و دوره جنگ را دیده و نه از درد و رنج آنان آگاه است و این برخوردها دل ایثارگران را به درد می آورد.
در جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه همواره بر تکریم ارباب رجوع و بهبود خدمات رسانی به مردم تأکید داشته است. روسای قوه قضائیه در سخنرانی های خود بارها بر لزوم رعایت حقوق مراجعان، سرعت در رسیدگی به پرونده ها، برخورد محترمانه با ارباب رجوع و شفافیت در فرآیندهای قضایی تأکید کرده اند. در دوره های گذشته شعار “قوه قضائیه خدمتگزار مردم” و تأکید بر احیای حقوق عامه در مواجهه با دستگاه قضایی و با تأکید بر کاهش مراجعات مکرر با اجرای سیستم الکترونیکی قضایی (ثنا) تأکید شده و بر افزایش بهره وری و لزوم برخورد مناسب با ارباب رجوع و پرهیز از بروکراسی اداری زائد و کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها با سامانه یکپارچه عدالت ایران (ساجا) گامهای مثبتی برداشته شده است.
جدا از تاکیدات قاضی القضات، قوانین و آیین نامه های متفاوتی در قوانین دادگستری مربوط به تکریم ارباب رجوع در دادگستری وجود دارد که از جایگاه و شان شهروندان حمایت می‌کند و ضرورت دارد قضات و کارکنان محترم دادگستری این قوانین را سرلوحه کار خود قرار دهند.
قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب (مصوب ۱۳۸۱) بر سرعت در رسیدگی و ضرورت احترام به حقوق متقاضیان عدالت تاکید دارد. آیین نامه اجرایی قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (مصوب ۱۳۹۰) به الزام دستگاه‌های
قضایی به رعایت مدارا و احترام با ارباب رجوع و تسریع در امور اشاره دارد.
سیاستهای کلی قضایی ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب همچنین در تکریم ارباب رجوع و پرهیز از برخوردهای تحقیرآمیز توصیه شده است. تسهیل دسترسی مردم به عدالت و کاهش تشریفات زائد و رفتار و عملکرد دادگستری و قضات به سبب اینکه نهادی حاکمیتی است در گرایشها و نگرش مردم به حاکمیت تاثیر مستقیم دارد؛ لذا سیستم قضایی باید در ارتباط با شهروندان رفتاری به مراتب بهتر و مطلوب نسبت به دیگر قوای اجرایی داشته باشد.

 

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با تأکید بر منشور اخلاقی قضات و کارکنان و اجرای سامانه های الکترونیکی مانند ثنا و ساجا گام‌های مؤثری در جهت تکریم ارباب رجوع برداشته است. با این حال، همچنان چالش‌هایی مانند طولانی شدن فرآیند دادرسی و برخوردهای نامناسب برخی کارکنان وجود دارد که نیازمند نظارت و پیگیری بیشتر است.

 

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *