امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

منافع شهر و شهرداری را فدای اغراض سیاسی نکنیم!!!

کد خبر: 2991
زمان انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵ بعد از ظهر -
49 بازدید

گزارش سرویس اجتماعی روزنامه پیام استان سمنان؛

منافع شهر و شهرداری را فدای اغراض سیاسی نکنیم

 

انتخاب فردی برای تصدی مدیریت یک شهر، کاری بسیار دشوار و پیچیده است و باید با دقت زیادی انجام شود چرا که امروزه شهرها با مسائل مختلف و زیادی دست به گریبان هستند. عصر جهانی شدن موجب شده تا رقابت شهرها در سطح جهان افزایش یابد به علاوه هر شهر در درون خود با مسائل و معضلاتی مواجه است که برای حل آن‌ها نیاز است شهردار ویژگی‌ها و خصلت‌های مشخصی هم از جنبه عمومی و هم از جنبه تخصصی داشته باشد. امروزه شهردار و سازمان تحت نظارت وی در کشور ما با محدودیت‌هایی مواجه است همچنین مشکلات فزاینده شهرها راه دشواری را پیش روی شهرداران قرار داده است لذا در چنین شرایطی انتخاب فردی به عنوان شهردار باید با دقت زیادی انجام شود.

 

انتخاب شهردار یک شهر توسط منتخبین شورا بایستی با درنظرگرفتن شاخص های کلیدی و معیارهای اصولی باشد و اعضای شورای شهر با یک انتخاب صحیح و آگاهانه ، آینده شهر را رقم می زنند

ایمان حسین زاده یکی از شهروندان و صاحب نظرانی بود که در این خصوص عنوان نمود: در دنیا شهردار را رئیس قوه مجریه برای شهر می‌دانند که تمام اختیارات رئیس جمهور را در سطح مدیریت شهر دارد. حتی اگر یک مقام کشوری قصد ورود به شهری را داشته باشد از شهردار آن شهر اجازه می‌گیرد که نشان از این دارد که تا چه حد شهردار مقام والایی در شهرهای دنیا دارد و حوزه اختیارات وی تا چه اندازه گسترده است. البته در کشور ما در قانون به نقش مهم و حوزه اختیارات گسترده شهردار اشاره می‌کند اما در عمل بسیاری از اختیارات شهردار گرفته شده، منابع مالی شهرداری‌ها کم شده است و جایگاهی که شهردار و شهرداری باید داشته باشد در کشور ما وجود ندارد که می‌توان با اصلاح و اجرای قانون، اختیارات شهردار را افزایش داد.

 

حسین زاده در ادامه اظهار داشت: معیارهای شخصی یک شهردار مربوط به خود فرد می‌شود. شهردار با افراد مختلفی از مردم سروکار دارد و از طرفی با مقامات بالادستی در ارتباط است لذا باید شجاعت در بیان مطالب خود، صحبت کردن، تعامل و ارتباط را داشته باشد. یک شهردار باید به منظور پیاده سازی تصمیم‌های بزرگ خود شجاعت لازم را داشته باشد. شهردار و مجموعه شهرداری هر روز با ده‌ها و صدها تصمیم مواجه هستند که پیاده سازی آنها نیازمند اراده قوی و شجاعت لازم است.

وی همچنین با بیان اینکه پاکدستی از جمله خصوصیاتی است که برای یک شهردار بسیار ضروری است افزود: یک شهردار همچنین باید استقلال رأی و فکر داشته باشد و وابسته به جریان‌های اقتصادی، سیاسی و گروه‌های خاص نباشد و در تصمیماتش همه گروه‌های مردمی، گروه‌های شهری و شهروندان را ببیند و به جای تأمین منافع گروه‌های خاص منافع تمام شهروندان را مدنظر قرار دهد. شهردار مطمئناً تحت فشار زیادی از سمت مقامات بالا و گروه‌های خاص است لذا بسیار ضروری است که شهردار استقلال رأی و استقلال فکری داشته باشد. شهردار باید روحیه کار تیمی و گروهی داشته باشد چرا که شهرداری جزء پیچیده‌ترین سازمان‌های انسانی است و گروه‌های اجتماعی مختلفی در شهر ساکن هستند. هر شهروندی برای خودش رأی، نظر و دیدگاهی دارد. اداره شهر، برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی کار یک نفر نیست و نیاز است زیر مجموعه‌ای از افراد مختلف در کار اداره شهر دخیل باشند لذا شهردار باید فردی باشد که بتواند کار تیمی و گروهی انجام دهد، روحیه مشورت پذیری داشته باشد و با گروه‌های مختلف در پیاده سازی و اتخاذ تصمیمات خود مشورت کند.

این شهروند خاطر نشان کرد: شهردار باید حتماً برنامه داشته و به برنامه اعتقاد داشته باشد. متأسفانه در بیشتر شهرها، شهردار در حال روزمرگی است و صرفاً کارهای معمول را انجام می‌دهد و حتی برنامه یک ساله برای شهر ندارند. مدیر یک شهر حتی اگر برنامه بلندمدت ندارد حتماً نیاز است برنامه میان مدت داشته باشد و چهار سال مدیریت خود را با برنامه به پیش برود و چنانچه از قبل برنامه‌ای برای شهر تهیه شده است، خود را ملزم به اجرای آن برنامه‌ها بداند و البته می‌تواند بازنگری در برنامه‌ها داشته باشد و شهر را در مسیر درست خود قرار دهد.

حسین زاده تصریح کرد: شخص شهردار همچنین باید به معنای واقعی مدیر باشد و پتانسیل انسانی، سازمانی و فنی لازم را در اختیار داشته باشد. یک مدیر واقعی می‌تواند از زیر مجموعه خودش به خوبی استفاده کند، برنامه‌ها را به درستی به آنها ابلاغ کرده و در آنان انگیزش ایجاد کند لذا نیاز است با روش‌ها و تئوری‌های مدیریتی آشنایی داشته باشد تا بتواند از زیر مجموعه انسانی، فنی، بودجه‌ای، اقتصادی و مالی که در دست دارد به خوبی استفاده کند در غیر این صورت طرح‌ها به درستی کار نمی‌شود، پروژه‌ها نیمه تمام می‌ماند و اقدامات به خوبی به پیش نمی‌رود.

وی در آخر سخنان خود گفت: اینکه شهردار اهل سمنان باشد یا نه، اهمیت ندارد؛ مهم این است که سمنان را بشناسد. زن و مرد بودن شهردار هم فرقی ندارد. البته جامعه ما از آنجایی که مردسالار است، شاید برای عده‌ای مهم باشد اما در کل لازم است فعالیت های عمرانی شهر را با وضعیت نابسامان اقتصادی امروز درست و به بهترین نحو ممکن مدیریت کرده و پیش ببرد.

معتقدم چنانچه کار خوبی در هر مقطعی صورت بپذیرد ماندگار و قابل الگوبرداریاست، ما در دوره قبل دیدیم که شهردار سمنان شهر را زنده کرد و فعالیت های خوبی را آغاز نمود

مهرناز یوسفی دیگر شهروندی بود که در این باره اشاره کرد: شهرداری به‌عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین نهاد شهری، نقش مهمی در زندگی روزمره مردم یک شهر دارد و الزاماً یک شهردار موفق، شهرداری است که بتواند این تأثیر را در روند روزمرگی مردم ایجاد کند. سمت شهردار یک شهر به دلیل اهمیت بالای آن نیازمند دقت نظر در انتخاب فردی است که قرار است سکان هدایت یک شهر را طی ۴ سال در اختیار گرفته و آینده آن را رقم بزند، تخصص مالی و فرهنگی و تبحر در اداره امور از مباحث دیگری است که در صورت غفلت زیان غیر قابل جبرانی را بر پیکره یک شهر وارد خواهد کرد.

یوسفی یادآور شد: انتخاب شهردار یک شهر توسط منتخبین شورا بایستی با درنظرگرفتن شاخص های کلیدی و معیارهای اصولی باشد و اعضای شورای شهر با یک انتخاب صحیح و آگاهانه ، آینده شهر را رقم می زنند و درصورتیکه این انتخاب براساس چهارچوب مشخص شاخص ها نباشد می تواند ضرر و زیان جبران ناپذیری بر شهر وارد کند و شهروندان شهر اولین و آخرین قربانیان این انتخاب ناشایست خواهند بود.

وی همچنین توضیح داد: مردم از شهردار وابستگی به جناح‌های سیاسی خاص را نمی‌خواهند. مردم یک شهر به‌دنبال کسی خواهند بود که بتواند عمران و آبادانی را برای آنها به ارمغان بیاورد لذا شهردار باید بدون وابستگی به هیچ حزب و گروهی رسیدگی به امور مردم برای او در اولویت قرار داشته باشد و شهرداری که سیاست در آن دخالت داده شود بدون شک نمی تواند شهرداری موفقی باشد.

مهرناز یوسفی گفت: شهردار باید در عین حالی که شورا باور است در ازای اینکه از طرف شورا به سمت شهردار شدن می رسد نباید خارج از چارچوب قانون و برای رضایت و خرسندی اشخاص و یا افرادی خاص وعده و قول و قرارهایی بدهد لذا استقلال فکری و عملی شهردار باعث عدم مداخله اشخاص یا دست های پشت پرده خواهد شد البته با توجه به انتخاب شهردار توسط شوراها ، همواره این تهدید وجود دارد که شهردار مجبور به امتیاز دهی به شوراها باشد و این معضلی است که گریبانگیر بسیاری از شهرداران می باشد.

وی تصریح نمود: یک شهردار باید بتواند از مدیریت اقتصادی قوی برخوردار باشد. شهرداری سازمانی است با هزینه‌های بسیار و بودجه محدود. یک شهردار موفق باید بتواند از منابع موجود بیشترین استفاده را بکند و راهکار‌های درآمدزایی را بررسی و به بهترین نحو ممکن از آن‌ها استفاده نماید. لذا در انتخاب شهردار آینده شهر شاخصی که باید بیش از موارد دیگر به آن توجه داشت برنامه های شهردار در جهت تقویت و رشد درآمدهای پایدار در راستای هرچه بهتر کردن عملکرد شهرداری و افزایش رضایتمندی شهروندان است.

یوسفی تاکید کرد: شهر نیازمند مدیریتی جوان، انقلابی و مردمی است و با مدیریت علمی با نشاط، با انگیزه و پرانرژی می توان شاهد تحول اساسی مانند دوره مدیریت شهری دکتر ناظم رضوی بود. مدیریت جوان باید با انگیزه خدمت به مردم روی کار آید و بعد از انتخاب شدنش در این سمت باید از تمام قابلیت ها و ظرفیت های مجموعه شهرداری به بهترین نحو ممکن استفاده کند تا بتواند توزیع عادلانه ای از خدمات شهری را برای مردم در تمام نقاط شهر داشته باشد. خستگی ناپذیری و توان مدیریت راهبردی ازمشخصه های مدیریت شهری بسیارحائز اهمیت است.

وی در آخر سخنان خود ابراز کرد: مشکلات متعدد و متنوع شهرها، نیاز بیش از پیش به یک شهردار خستگی‌ناپذیر را بیشتر نمایان می‌کند و بی‌شک شهردار باید جدا از تمامی این ویژگی‌ها، دارای روحیه خستگی‌ناپذیری در برابر مشکلات متعدد باشد و این موضوع با مدیریت پیر و مسن سنخیت ندارد. البته پازل جوانگرایی در مدیریت شهری با بهرمندی از پیشکسوتان این عرصه بعنوان مشاوران متخصص تکمیل میگردد.

اینکه شهردار اهل سمنان باشد یا نه، اهمیت ندارد؛ مهم این است که سمنان را بشناسد

در این بین یکی از اهالی ورزش استان نیز گفت: باید توجه داشته باشیم سمنان مرکز استان می باشد و این شهر با سابقه دیرینه تاریخی و داشتن مردمانی با فرهنگ نیاز مبرم به یک شهردار کاربلد و خبره دارد، فردی که علاوه بر تخصص و تمام وجودش را برای توسعه سمنان هزینه کند. ضمن اینکه در کنار آن به توسعه ورزش جهت شناسایی شهر معتقد باشد، نه اینکه با حذف ورزش قهرمانی تمام امید ودلخوشی جوانان شهر را به یاس و نا امیدی تبدیل کند.

این ورزشکار در آخر سخنان خود افزود: شهردار سمنان باید باور داشته باشد ورزش به ویژه ورزش قهرمانی در شرایط روز جهانی یکی از عامل های اصلی توسعه و شناساندن پتانسیل ها و توانایی ها و استعدادهای شهر می باشد و چه بهتر برای سمنان از فردی که امتحان پس داده استفاده شود نه افرادی که شهرداری را فرصتی برای رسیدن به اهداف شخصی و سیاسی خود بدانند.

هانیه سادات هاشمی یکی دیگر از شهروندانی بود که در این باره گفت: شهردار سمنان باید بتواند نمایندگی مردم را در مجامع کشوری مدیریت کند، همچنین باید بتواند تراز حضور در شهری با مردمان فرهیخته چون سمنان را داشته باشد، به علاوه باید توان تعامل و همکاری با دستگاه های مختلف اجرایی را داشته باشد، توان لازم برای مدیریت بر داخل خود شهرداری که سازمانی با پرسنل های زیاد است را نیز داشته باشد و بتواند شهرداری و شهر را اداره کند چرا که شهر حوزه های مختلف و مهمی دارد که نیازمند تدبیر و مدیریت است مانند حوزه حمل و نقل، بافت فرسوده و امثالهم.

هاشمی توضیح داد: رویکرد شهردار نیز باید اجتماعی باشد و از طریق مردم، شهر را اداره کند. نه اینکه  خودش به تنهایی  و با کارکنانش شهر را اداره کند.اگر این شاخص ها را در کنار هم بگذارید به این می رسید که شهر سمنان نیازمند یک مدیر کارآمد، جهادی و با رویکرد اجتماعی است که بتواند به این شاخص ها توجه کند و برای آنها برنامه داشته باشد.

وی یادآور شد: نمی توانید تراز مطلق ببینید و بگویید کسی ۱۰۰ درصد امتیازات را دارد؛ نسبی است و باید افراد را در مقام مقایسه با یکدیگر مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. اما برخی از پارامترها جزو الزامات است و بخشی از این شاخص ها را باید تفکیک کرد و جزو الزامات گذاشت و برخی را جزو اولویت ها دانست. برای مثال کسی ممکن است در حوزه عمران تخصص نداشته باشد، اشکالی ندارد، با مشاور و کمک آن را حل می کند اما ارتباط گرفتن با مردم را نمی توان از طریق مشاور حل کرد و خود شخص باید توان ارتباط با مردم را داشته باشد.این یک الزام است و تخصص به حوزه عمران نیاز است. اگر شهردار متخصص حوزه عمران باشد بهتر، اما اگر این تخصص نبود می توان آن را جبران کرد.

این شهروند تصریح نمود: معتقدم چنانچه کار خوبی در هر مقطعی صورت بپذیرد ماندگار و قابل الگوبرداری است، ما در دوره قبل دیدیم که شهردار سمنان شهر را زنده کرد و فعالیت های خوبی را آغاز نمود، که نمونه آن اجرای پیاده راه امام خمینی بود. اینکه بخاطر نگاه حزبی یا افراطی بخواهیم با بوق و کرنا شهردار قبلی را بخاطر غیربومی بودنش مورد هجمه قرار دهیم یک اشتباه غیرقابل بخشش است. ما در کدام دوره می توانیم با مدیریت بومی یا غیر بومی در شهرداری سمنان مانند دوره دکتر ناظم رضوی شهری پویا و زنده را مثال بزنیم؟ سمنان مدیریتی می خواهد که بتواند روزمرگی شهر را متحول کند نه اینکه با بازی سیاست، عمران و پویایی شهر را به منجلاب فرو ببرد. باید دنبال این باشیم که شهر سمنان حالا که به تکاپوی خوبی رسیده به یک دفعه به خاطر انتخاب نادرست شهردار، شهر را رکودی مرگبار فرا بگیرد.

وی در آخر سخنان خود توضیح داد: ما شورای شهر خوبی داریم و امثال آقایان نظری، خراسانی، طالب بیدختی و همتی در این زمینه مجرب هستند و تجربه های خوبی از خود در شورا نشان داده اند. لذا امیدوارم اعضای شورا با انتخاب درست خود دید مردم را نسبت به این شورا عوض نکنند چرا که مردم چهار سال دیگر هم پای صندوق رای خواهند رفت.

مهمترین قدم در مسیر استقلال شورا، انتخاب شهردار مستقل و کاردان است و اگر نتوانیم با همدلی و به دور از سیاسی کاری شرایط کنونی را مدیریت کنیم حیات مردم سرزمین را در معرض خطر جدی قرار می‌دهیم

فریبرز فرهادی استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی در این باره یادآور شد: زندگی روزمره مردم در شهرها تا حد زیادی متأثر از تصمیمات شورای شهر و شهرداری است. شورا به عنوان نهاد سیاست گذار و ناظر و شهرداری هم به عنوان نهاد مجری هر کاری انجام دهند، عموم مردم از آن تأثیر می‌پذیرند به همین خاطر انتخاب شهردار خصوصاً در این زمان علاوه بر اهمیت آن به یک چالش جدی برای منتخبان جدید تبدیل شده که قرار است در نخستین روزهای فعالیت خود که هنوز بعضی از اعضا از تجربه و پختگی لازم برخوردار نیستند یکی از سخت‌ترین تصمیمات خود را بگیرند. تعیین شاخص‌هایی که به انتخاب شهردار شایسته کمک کند می‌توانند به منتخبان جدید این امکان را بدهد که با موفقیت از این آزمون عبور کنند.

وی با اشاره به بحران‌های کنونی ناشی از تصمیم‌های اشتباه گذشته در سطح کلان و استان، از منتخبان دوره ششم شوراهای اسلامی خواست از نگاه سیاسی به شهر دوری کنند و افزود: فرصت کم است و اگر نتوانیم بحران‌های موجود را حل کنیم، شاید دیگر زمانی باقی نماند.

این استاد دانشگاه عنوان نمود: بهترین حالت انتخاب شهردار جدید از میان کارکنان و خانواده بزرگ شهرداری همان شهر است. کسی که به تمام مسائل شهر و شهرداری واقف است و بدنه شهرداری را خوب می‌شناسد و می‌تواند با آن تعامل سازنده و مؤثری برقرار کند در واقع با انتخاب شهردار از خارج از بدنه شهرداری آن شهر، شاهد ورود مدیران وارداتی به شهرداری هستیم که علاوه بر افزایش پرسنل شهرداری و تحمیل هزینه‌های گزاف بر شهر نور امید به آینده و انگیزه برای خدمت در میان کارکنان را نیز تضعیف می‌کند.

فرهادی اذعان داشت: شورای شهر به عنوان یک نهاد اجتماعی منتخب مردم و شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی هیچکدام کارکرد و وظیفه سیاسی ندارند و مردم از شورا و شهردار انتظارات سیاسی ندارند. مردم دنبال کسی هستند که بتواند عمران و آبادانی را برای شهر به ارمغان بیاورد. اما واقعیت این است که عملاً رویکردهای سیاسی در مدیریت شهری خصوصاً در شهرهای بزرگ در تمام دوره‌ها وجود داشته و شهردار هم با همین نگاه انتخاب می‌شود. با این ترتیب یک تناقض پیش می‌آید و آن شهردار سیاسی و وظایف غیر سیاسی است. برای حل این مشکل باید به سراغ گزینه‌های رفت که دارای گرایش‌های تند سیاسی نباشند و در واقع به عنوان یک فعال سیاسی مدافع سرسخت حزب یا جریان سیاسی خاص مطرح نباشند.

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: شهامت و جسارت مدیریتی شاخص دیگر شهردار یک کلان شهر است؛ البته شهردار در عین حالی که شورا باور است نباید خارج از چارچوب قانون و برای رضایت و خرسندی اشخاص و یا افرادی خاص وعده و قول و قرارهایی بدهد. همچنین در جریان کار با توجه به گستردگی مسائل و مشکلات شهری هموار مواردی پیش می‌آید که شهردار باید شهامت و جسارت به خرج دهد تا بتواند از پس کار برآید. شهرداری که بخواهد محتاطانه و دست به عصا عمل کند قطعاً برای مدیریت مرکز استان مناسب نیست.

فرهادی افزود: تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری از الزامات یک شهردار موفق است در واقع تحصیلات مرتبط شهری و مهندسی یکی از معیارهای لازم برای انتخاب یک شهردار همواره مورد توجه بوده است اما نگاه همه جانبه به شهر و رویکردهای اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی، امنیت و سلامت روانی حاکم بر شهر هم نباید نادیده گرفته شود. هر شهر به تناسب وسعت و جمعیتی که در خود جای می‌دهد مسائل و راهکارهای خاص خود را می‌طلبد.

وی خاطر نشان کرد: شهردار اول باید از حمایت مردم برخوردار باشد، زیرا اگر مردم از شهردار حمایت کنند، اعضای شورای شهر و مسؤولان نیز از وی حمایت می‌کنند. برای برخورداری از حمایت مردم، باید ابتدا مشکلات شهر شناسایی شود. این مشکلات باید با تشکیل تیم‌هایی از خود مردم و به صورت داوطلبانه انجام شود. گروه‌های مثل شورایاری‌ها و سمن‌ها در این خصوص باید مورد توجه و حمایت قرار گیرند. همچنین شهردار باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت خود را مشخص کرده و برنامه لازم برای ادامه کار شهردار بعدی را فراهم کند و سعی‌اش بر این باشد که پروژه‌ها و برنامه‌های درست شهردار قبلی را ادامه دهد.

این استاد دانشگاه در آخر سخنان خود انتخاب شهردار را اولین قدم در راه استقلال شوراها در مسیر چهار ساله پیش رو دانست و خطاب به منتخبان شورای ششم با تاکید براینکه اگر قافیه را در انتخاب شهردار ببازید تا پایان چهار سال شورا در موقعیت ضعف قرار می‌گیرد، گفت: اولین و مهمترین قدم در مسیر استقلال شورا، انتخاب شهردار مستقل و کاردان است و اگر نتوانیم با همدلی و به دور از سیاسی کاری شرایط کنونی را مدیریت کنیم حیات مردم سرزمین را در معرض خطر جدی قرار می‌دهیم.

خبرنگار: مائده شریفی

اشتراک گذاری