امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

وظیفه همگانی در پایین آمدن آمار طلاق

کد خبر: 3626
زمان انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴ بعد از ظهر -
40 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

وظیفه همگانی در پایین آمدن آمار طلاق

 

طی روزهای گذشته خبر رتبه بندی آمار طلاق در کشور و قرار داشتن استان سمنان در رتبه اول که توسط معاون وزارت ورزش و جوانان عنوان گردید، بسیار خبرساز شد؛به طوریکه معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان واکنش نشان داده و این خبر را اشتباه و بی ارزش خوانده است. همچنین ایشان با نقد از نویسندگان و رسانه های استان تحلیل یک خبر اشتباه را تاسف انگیز خواننده و از واژه «به اصطلاح نویسنده» در صحبت های خود استفاده کرده است.

 

باید بدانیم که آمار ارائه شده توسط یک مسئول دولتی در یک وزارتخانه مرتبط بوده و استناد کارشناسان و نویسندگان به این خبر منبعی خارج از آمارهای دولتی و یا سایت های غیر معتبر و یا نظرسنجی های معقول نبوده است. همانطور که امروز معاون استاندار به عنوان یک مسئول دولتی در استان این آمار را نادرست می خواند، باید پذیرفت کرد آمار رتبه بندی طلاق در کشور نیز توسط همکاری ایشان و یک مسئول دولتی دیگر عنوان شده است. به همین دلیل و بر فرض غلط بودن آمار، نشانه گرفتن رسانه ها و مقصر دانستن آنها به دلیل اتکا به آمار یک مسئول وزارت خانه کاری عبث و نادرست است. کاش بهتر بود پس از ارزیابی درست و مستندات کامل در خصوص آمار طلاق استان، درصد صحیح و رتبه بندی آن در کشور در رسانه ها اعلام و اشتباه معاون وزیر به ایشان و مجموعه وزارتخانه گوشزد می شد. نه این که با پاک کردن صورت مسئله رسانه‌ها مورد حمله قرار گیرند!! اما برای اطلاع خوانندگان این را هم باید عرض کرد که طبق آمار مدیرکل ثبت احوال استان در سه ماهه بهار ۱۳۹۹، ۲۲۳ مورد طلاق در استان ثبت شده است و در مقایسه با سه ماهه بهار ۱۴۰۰، این رقم به ۳۴۳ مورد رسیده است که شاهد رشدی بیش از ۵۰ درصد در آن هستیم! پیشتر نیز معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان استان سمنان را استان اول در موضوع طلاق نام برده بود و مسئولان استان بهتر است در مقابل این آمار ها مستندات صحیح را ارائه دهند.

 

حال جدای از صحیح بودن آمار یا غلط بودن آن به بررسی برخی علل آمار طلاق در استان می پردازیم لازم است مسئولان توجه بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

در پژوهش های به عمل آمده طی دو دهه اخیر «همسرگزینی نادرست»، «نقض دانش و مهارت» ، «عملکرد نامطلوب همسران» و «شرایط نامطلوب اقتصادی» مهمترین دلایل طلاق در کشور بوده و متاسفانه این آمار در سالهای اول زندگی نیز بالا بوده است.

ازدواج ناآگاهانه، نداشتن بلوغ لازم برای ازدواج، عدم واقع گرایی در معرفی خود و شناخت همسر، عدم تناسب فردی و خانوادگی همسران در زمینه‌های مختلف، ناتوانی در حل اختلافات، نارضایتی جنسی و عاطفی همسران، انتظارات و توقعات غیرمنطقی همسران از هم، ضعف همسران در مهارت های رفتاری و شخصیتی، عدم مسئولیت پذیری انجام دادن وظایف نقش همسری، استفاده نادرست از فضای مجازی، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و خیانت از جمله مواردی است که در علل جدایی ها نقش داشته و عوامل اقتصادی را نیز می‌توان به آن اضافه کرد.

به جز موارد اقتصادی که مشکل اساسی بسیاری از شهروندان است دیگر عوامل رامی توان با آموزش ها و مهارت های کافی و گاهی دادن به خانواده ها و جوانان به سمت مطلوب‌تری سوق داد. طی یک سال و نیم گذشته وزارت بهداشت در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا بوده و به ناچار تمام انرژی خود را در این جبهه صرف می کرد. وظیفه خطیر که همه مردم ایران قدردان هستند و شرایط جامعه را درک می کنند. به همین دلیل در بحث مشاوره ها و اطلاع رسانی ها در خصوص ازدواج شاید زمان کافی صرف شد که ایرادی هم نمی توان گرفت. اما در این شرایط انتظارات از دیگر ارگانها بیش از پیش بوده و وزارت ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و دیگر ارگان های مرتبط که فعالیت کمتری را نیز در این مدت عهده دار بودند، می تواند نقش پررنگ تری را ایفا کنند. نقشه مکه به ظاهر به وقوع نپیوسته است و آمارها چنین چیزی را نشان نمیدهد!

باما در دسترس بودن اطلاعات در فضای مجازی و متاسفانه بسیاری از داده های نادرست و اشتباه، نقش آگاهی رسانی و آموزش بیش از پیش موثر خواهد بود و رهایی جوانان به امید دانستن، مشکلات را بیشتر خواهد کرد.

استان و کشور در این سال ها بسیاری از سرگرمی ها و جذابیت های خود از جمله مسابقات ورزشی، سینما، شهربازی، کنسرت و مسافرت ها را تعطیل بوده است و روحیه نامناسب خانواده ها وظیفه خطیر سازمان‌های مربوطه را ویژه تر کرده، نه این که جوانان فراموش شده و همه چیز کنار گذاشته شود.

همچنین در استانی که امکانات رفاهی و تفریحی بسیار ناچیز و مصرف بالای فست فود نشان از خوردن غذاهای ناسالم به عنوان یکی از تفریحات است، ایجاد فضاهای مناسب تفریحی برای خانواده ها یک ضرورت است.

کاش مسئولان استان به جای متهم کردن رسانه ها، در این چند ماه یک تصمیم درست و واحد برای پیاده راه فرهنگی خیابان امام می اندیشیدند تا هنوز درگیر امور ماشین یا عدم عبور آن نباشیم و شبهای زیبا و سرگرم کننده را برای جوانان می ساختند.

صحبت از مشکلات اقتصادی نیز تکراری و خسته کننده است. اما به طور خلاصه باید پذیرفت که تامین آب می تواند چرخه اقتصاد استان را دگرگون کرده و با توسعه متناسب در شهرهای استان، یکی از مهمترین مشکلات جوانان در ازدواج را برطرف کرد.

در پایان یاد آور می شویم که ثبت حتی یک مورد طلاق نیز در استان تاسف بار است و کوتاهی هر یک از مسئولان، خانواده ها و متولیان در رفع مشکل ازدواج، پاشیدن یک زندگی و آثار نامطلوب اجتماعی را به همراه خواهد داشت. پس امیدواریم بدون گشتن به دنبال مقصر، به دنبال رفع موانع باشیم و به جای درگیری اعداد و ارقام، در راه خدمت رسانی به جوانان این مرز و بوم کوتاهی نکنیم.

اشتراک گذاری