امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

دولت سیزدهم؛ بحران مقبولیت و چالش انتخاب استانداران

کد خبر: 3641
زمان انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴ قبل از ظهر -
51 بازدید

تحلیل روز؛

دولت سیزدهم؛ بحران مقبولیت و چالش انتخاب استانداران

 

دولت سیزدهم؛ بحران مقبولیت و چالش انتخاب استانداران

پایین‌ترین میزان مشارکت مردم در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری، دولت سیزدهم را با بحران مقبولیت مواجه کرده است.

 

پر واضح است که دولت‌ها برای کسب موفقیت راهی جز تعامل با مردم و گروه‌های مرجع، جهت افزایش مشارکت ندارند، چرا که اگر هرقدر هم منابع در اختیارشان قرار گیرد اما تا نیروی انسانی برای به حرکت در آوردن تمام این ظرفیت‌ها نداشته باشند عملا همه امکانات بی‌اثر و حتی بلای جانشان خواهد شد.

 

از طرف دیگر، هدف دولت‌ها و حکومت‌ها چیزی جز تلاش برای جلب رضایت مردم با ایجاد رفاه نیست و اگر مشارکت همگانی وجود نداشته باشد و بین دولت و اکثریت مردم فاصله ایجاد شود نه رفاه و نه رضایت ایجاد نخواهد شد.

البته سیدابراهیم رئیسی در جریان تبلیغات انتخاباتی که عملا رقیبی هم جز کاندیداهای پوششی و روکشی نداشت، هیچ‌گاه حداقل در کلام زیر پرچم اصولگرایان نرفت و حتی یکبار هم خود را اصولگرا ندانست.

پس از انتخابات هم، بعد از مدتی دستور تعطیلی ستادهایش را صادر کرد تا حداقل به ظاهر، دست سهم‌خواهان را از زیاده‌خواهی‌هایشان کوتاه کند.

حال بماند که عده‌ای برخلاف نظر رییس‌جمهور سیزدهم سعی در ادامه فعالیت ستادها و برگزاری جشن و اهدا کارت هدیه و.. دارند تا سعی در مصادره دولت و مناصب دولتی داشته باشند.

باتوجه به بحران شکل گرفته پیرامون مقبولیت (و نه مشروعیت) دولت و همچنین شعار صریح سیدابراهیم رئیسی مبنی بر فراجناحی بودن دولت مردم نظاره‌گر هستند و در اولین قدم‌های این دولت، رویه انتخاب استانداران را به قضاوت خواهند نشست.

آیا استانداری انتخاب می‌شود که مورد قبول اکثریت مردم باشد یا کسانی معرفی خواهند شد که خواسته‌های گروه حداقلیِ سهم‌خواه را برآورده کنند؟

اشتراک گذاری