امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

گذری و نظری هفته / طنز سیاسی اجتماعی به قلم مسعود کلاهی

کد خبر: 3685
زمان انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲ بعد از ظهر -
46 بازدید

گذری و نظری هفته / طنز سیاسی اجتماعی به قلم مسعود کلاهی

اقامت هایی که می پرد

 

معاون وزیر کشور اعلام کرده مصوبه سال ۱۳۹۸ درباره اعطای اقامت ۵ ساله به خارجی ها در ازای سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دلاری، موفقیت آمیز نبوده و مورد استقبال قرار نگرفت. نکته جالب اینکه حتی یک مورد تقاضا هم در این چارچوب صورت نگرفته است.

 

واقعا باید به خاطر این طرح هوشمندانه به مسئولان کشور تبریک گفت و برای کسانی که حاضر نشدن فقط با ۲۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری در کشور اقامت پنج ساله بگیرند ابراز تاسف کرد. مگر میشود در کشوری که طی ۵ سال پراید پانزده میلیون تومانی آن به ۱۵۰ میلیون تومان می رسد و دلار ۳۵۰۰ تومانی آن به ۳۰ هزار تومان می رسد سرمایه گذاری نکرد؟؟ اگر این خارجی ها کمی عقلشان می رسید و سرمایه ۲۵۰ هزار دلاری خود را به ایران می‌آوردند بعد از ۵ سال می‌توانستند، حداقل دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار سرمایه به جیب بزنند و به یکی از ثروتمندان ایران تبدیل شوند. اصلاً در کشوری با این همه آپشن و امکانات که برای سرمایه گذاران و گردشگران فراهم می گردد مگر میشود یک نفر هم درخواست نداشته باشد و سرمایه خود را در کشورهای بدون جاذبه ای همچنان امارات و ترکیه ببرد!! البته من احساس می کنم این مصوبه به خوبی برای مردم ایران تشریح نشده است و اشتباها فکر کرده‌اند که با ۲۵۰ هزار دلار می‌توانند از ایران خارج شوند و عدم اقامت ۵ ساله را در ایران بگیرند! چون آمار نشان می دهد که هزاران نفر از ایرانی ها با این پول به دیگر آن سوی مرزها رفته و با خرید خانه و سرمایه گذاری در کشورهایی مثل ترکیه و… اقامت آنجا را گرفته اند!

 

واقعاً باید تعجب کرد که با این همه ثبات برای سرمایه گذاران و سهل الوصول بودن تولید در کشور چرا سرمایه گذاران خارجی رغبتی به خرج نمی دهند که البته احتمال دارد آنها هم موضوع را وارونه متوجه شده باشند!! و الا تولید کنندگان داخلی همچون ایران خودرو و سایپا اینقدر متواضع و فروتن هستند که فرش قرمز برای رقبای خود پهن و اجازه ورود انواع خودروهای خارجی را میدهند! اگر آنها تمایل به حضور ندارند به دلیل عدم امکان رقابت با این دو خودروساز است که به هیچ وجه نمی توانند مقاومت و آپشن های این دو شرکت را بر روی خودروهای خود پیاده نمایند!

 

 

مسافران خاص اربعین

 

در ایام اربعین حسینی بسیاری از مشتاقان از طریق مرزهای زمینی و هوایی خود را به کشور عراق رسانده تا در این مراسم میلیونی حضور به هم رسانند. هر چند بسیاری از افراد با وجود بسته بودن راه های زمینی خود را به مرزها رساندن تا بتوانند به صورت قانونی یا غیرقانونی به عراق سفر کنند!! عده‌ای هم از طریق مرز هوایی خود را به مراسم رساندند که البته در بازار سیاه و حتی شرکت هواپیمایی قیمت بلیط سرسام‌آور گران شد و بسیاری از افراد پرداخت آن را نداشتند! همچنین یکی از شرایط حضور عزاداران حسینی در کشور عراق زدن دو دوز واکسن بود که به خوبی این شرایط برای مردم معمولی رعایت شد!! بودن افرادی که به صورت ویژه و با یک دوز واکسن هم توانستند خود را به کشور عراق برسانند و با تشریفات و احترام فراوان در آنجا حضور به هم رسانند. البته مردم عادی هیچ وقت خود را با از خود بهتران مقایسه نمی کنند و هیچ دلیلی هم برای اعتراضی موضوع وجود ندارد. مگر قرار است که قوانین برای همه به یک شکل باشد که عده ای به حضور عده ای دیگر اعتراض می کنند؟؟شاید افرادی با یک دوز واکسن و بلیط هواپیمای گران قیمت، قوانین به نفع شان تغییر کند،این موضوع دلیل نمی‌شود که بقیه افراد هم توقع تغییر قانون را داشته باشند؟؟این شرایط برای افرادی است که به قانون خودشان پناه می برند و مجموعه قوانین را مدون می‌کنند!! ما هم امیدواریم که قانون وضع گردد تا حداقل زائران به شکل مناسب و با سلامت کامل به کشور بازگردند تا خدای نکرده خسارات ناگواری متوجه کشور نشود.

 

ستاد شستا نشینان

 

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از برخی سهم خواهان اعلام داشته آقای رئیسی دستور دادند ۳۰ نفر از کسانی که در ستاد انتخاباتی خودش بودند، هر جور که شده در شرکت شستا وارد و استخدام شوند. این خبر شوک برانگیز که در خبرگزاری مهر بود بعد از ساعاتی پاک شد. احتمالاً نوع دستور عوض شده و شاید هم فعل این جمله بدین شکل شد که استخدام شدند!!

این خبر آنقدرها هم که می گفتند شوک برانگیز نبود و ما که سهم خواهی فعالان ستادهای انتخاباتی عادت داریم، آنچنان هم تعجب نکردیم! اتفاقا بسیار هم خوشحال شدیم و اظهار امیدواری کردیم که این دستور با همین ۳۰ نفر به پایان برسد و صفرهای دیگری روبروی عدد ۳ قرار نگیرند!! شاید هم این اعتراض به دلیل عدم توازن و برابری در به کارگیری افراد فعال در ستاد های انتخاباتی بوده که صدای نماینده گرمسار و آرادان را هم درآورد! شهری که بهترین فرماندار استان یکی از عالی ترین فرمانداران در رتبه بندی وزارت کشور را از دست داد و ما هم اصلا به سهم خواهی برخی افراد ذره ای شک نکردیم! افرادی که اکنون احساس می کنند سرشان کلاه رفته و نه در لیست سی نفره ها جا دارند و نه در انتصابات اطراف خود!!

البته هنوز فرصت باقیست و سهم خواهان نباید عجله کنند. چون ممکن است در حین عصبانیت مصاحبه ای را انجام دهند که سهم های آینده خود را به خطر اندازند! به همین دلیل به فعالان ستادهای انتخاباتی و ارادتمندان توصیه می کنیم عجول نبوده و ماست ها را روی قیمه نریزند!!

 

گزینشی برای پیمانکاران

 

طی سال های گذشته رسمی در سمنان بنا نهاده شد که برای اخذ پیمانکاران مستعد و شایسته مخصوصا کسانی که با اتوبوس خود را به استان رسانده‌اند، آزمون برگزار می گردد و در آن آزمون پس از پرسش و پاسخ پیمانکار مورد تایید قرار گرفته و اجازه کار در آن اداره را به دست می آورد. این پیمانکاران معمولا هیچ گونه وابستگی به مقامات ارشد استان نداشته و حتی آنها را نمی شناسند! این نیروها معمولاً در شهر یا در روزنامه ها و فضای مجازی چهره مقامات ارشد استان را می‌بینند پیش خود می گویند که چقدر این قیافه آشناست و انگار آنها را در شهری دیگر و یه جای دیگر دیده ام!!! و در تمام سالهای حضور هم آن آشنا را به جا نمی آورند! دلیلش هم شلوغ بودن کارها و شایستگی ها و عملکرد فوق العاده ای است که در کار خود به نمایش می گذارند و اجازه نمی دهند هیچ گونه وابستگی ها و آشنا بازی ها در امور محوله به آنها دخیل باشد!

از ارگان‌های مربوطه نیز کمال تشکر و قدردانی را داریم که با دقت فراوان و حساسیت کم نظیر بر کارهای پیمانکاران نظارت دارند و حتی قبل از ورود آنها به پروژه با سختگیری های فراوان آزمون های لازم را برگزار می‌کنند تا پیمانکار شایسته، از هر جهت تایید صلاحیت گردد! دیگر ادارات و ارگانها نسبت به تبعیت از ارگان مورد نظر میتوانند شرایط لازم برای پیمانکاران را تغییر داده و پس از شرکت در آزمون های جامع و کامل، آشنایی کامل را به دست آورند! همچنین در برگزاری آزمون هیچ گونه اختلافات خانوادگی نباید دخیل باشد و با احترام به رسم و رسومات دیرینه همه باجناق ها به عنوان فامیل و عزیز محسوب می‌شوند!

 

دوران خواهرزاده ها!!!

گویند در تاریخ دورانهای فراوانی وجود دارد که هر کدام را به یک نام می نامند. یکی از آن دوره ها، دوره «خواهرزاده ها» نام دارد!!
در این دوران خواهرزاده هایی که احساس ژن خوب به آنها دست می دهد و یا دایی هایی دارند که فکر می کنم از ژن های خوب هستند قدرت به آنها دست می دهد و می توانند هر کسی را به هر شکلی خطاب و برخورد کنند!
این خواهرزاده ها به خاطر خدمات شایانی که به دستور دایی برای برخی انجام داده اند، می توانند مدعی باشند و حتی هیچکس را به قلمرو خود راه ندهند!!
خواهرزاده ها ممکن است حتی اطلاعی از جابجایی پست ها و انتصابات جدید و نمایندگان مجلس نداشته باشند و خیال کنند دایی ها به قدرت بالای رسیده‌اند اما این دوره تاریخی به دلیل جابجایی های لحظه آخری همه چیز را تغییر می دهد و ممکن است دایی ها را به آنچه می خواهند نرساند!! و خواهرزاده ها باید همزمان در کنار چمن اطلاعات خود را در این دوران تاریخی به روز رسانی کنند!! دایی ها نیز قبل از درخواست‌های ارائه خدمات توسط خواهرزاده ها، باید پاداش موردنظر را از قبل اعلام نمایند تا روزی در حوزه استحفاظی خواهرزاده ها، کسی میدان‌داری نکند!!

 

بازار سیاه شماره تلفن!!!

با مشخص شدن تکلیف استاندار سمنان و انتخاب هاشمی به عنوان سکان‌دار این استان، بازارهای سیاه فراوانی به وجود آمد و پیدا کردن شماره تلفن استاندار به قیمت گزافی معامله می شد!!
بسیاری از گلفروشی ها نیز شلوغ شده و بازار سفارش گل برای تقدیم به هاشم دل ها، در زمان ورود داغ شده است. به شکلی که گل فروشی های شهر سفارش گل را علاوه بر تهران و محلات به کشور هلند ارسال کرده‌اند تا خدایی ناکرده با کمبود دسته گل مواجه نشوند!
بسیاری از جریان ها نیز که تا دیروز در بیانیه ها و توصیه نامه ها و تهدید نامه ها مخالفت جدی خود را با حضور استاندار جدید اعلام داشتند، امروزه با چرخشی قهرمانانه به دنبال شماره تلفن وی در بازار سیاه هستند و با فروش بیانیه ها و توصیه نامه ها و قلم و کاغذ ها سعی در جور کردن پول برای بدست آوردن شماره تلفن هستند تا هاشم دلها را مبهوت و شیفته خود کنند و فدایت شوم ها را حداقل به صورت تلفنی به ایشان تا قبل از حضورش برسانند و یادآور شوند که برای پست معاونت تمرینات لازم را سپری و دلبری های مخفی را انجام داده اند!
همچنین سعی دارند سهمیه خود را یاد آور شوند تا در آینده دوباره سراغ بیانیه ها و تهدید نامه ها نروند!!

اشتراک گذاری