امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

بیشترین میزان شکایات از پزشکان در گروه‌های تخصصی زنان، داندانپزشکی و پزشکان عمومی

کد خبر: 3710
زمان انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴ بعد از ظهر -
61 بازدید

گزارش خبری روز (گزارشگر: علیرضا عربی)

بیشترین میزان شکایات از پزشکان در گروه‌های تخصصی زنان، داندانپزشکی و پزشکان عمومی

 

در میان مشاغل مختلف سازمانی وجود دارد که به بررسی امور آن شغل و حرفه می پردازد و قوانین و مقرراتی را برای افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، تنظیم می کند؛ مانند کانون کارشناسان رسمی دادگستری، کانون سردفترداران یا در اصناف دیگر اتحادیه های کارگری.
برای جامعه پزشکی نیز سازمانی در نظر گرفته شده است تا به امور مرتبط با این حرفه مهم و حساس رسیدگی کند و در این راستا قوانینی تنظیم و در اختیار پزشکان قرار داده و در صورت تخلف به آنها بپردازد. این سازمان، سازمان نظام پزشکی است.

 

سازمان نظام پزشکی کجاست؟

سازمان نظام پزشکی سازمانی مستقل است که برای انجام وظایفی از جمله اظهار نظر مشورتی در تهیه و تدوین لوایح و طرح ها مرتبط با امور پزشکی، تنظیم دستور العمل های تبلیغاتی و آگهی های دارویی و امور پزشکی، صادر کردن کارت عضویت برای اعضای سازمان، اظهار نظر در مورد جرائم پزشکی به عنوان مرجع ذیصلاح به دادسراها از جمله دادسرای رسیدگی به جرائم پزشکی، صدور پروانه اشتغال مطب های پزشکی و سایر حرفه های وابسته و تمدید آن، همکاری با مراجع مربوطه در ارائه خدمات امدادی، بهداشتی و درمانی در هنگام بروز حادثه، انجام مسئولیت هایی که مجلس به عهده شورا می گذارد و … ، تشکیل شده است .
رؤسای هیأت مدیره شهرستان‌ها نیز، همان وظایف و اختیارات رییس‌کل سازمان نظام پزشکی در محدوده سازمان نظام پزشکی شهرستان مربوطه به استثنای وظایف خاص رییس کل را به عهده خواهند داشت.

 


دکتر وحید سمنانی، دانشیار و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دکترای تخصصی پاتولوژی(بورد تخصصی) در حال حاضر رئیس نظام پزشکی سمنان و رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان سمنان است.
وی که ریاست بخش پاتولوژی دانشکده پزشکی، رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشکده پزشکی، معاونت آموزشی پژوهشی، ریاست دانشکده پزشکی، معاونت آموزشی دانشکده پزشکی و مدیر گروه پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان را در کارنامه خود دارد، در یک گفتگوی صمیمی با روزنامه پیام استان سمنان از ضرورت وجود این سازمان در سمنان و مشکلات آن در بخش های مختلف می گوید.

مختصری از وظایف نظام پزشکی استان برای خوانندگان در بخش های مختلف بگوئید.

سازمان نظام پزشکی یک سازمان مستقل حرفه ای و در برگیرنده شاغلان حرف پزشکی است که در جهت تحقق ارزش‌های عالیه اسلام در امور پزشکی، پیشبرد و اصلاح امور پزشکی، ارتقای سطح دانش پزشکی، حمایت از حقوق بیماران، حمایت از حقوق صنفی شاغلان حرف پزشکی و تنظیم روابط شاغلان حرف پزشکی با نهاد‌های دیگر را به عنوان اهداف و وظایف خود دنبال می کند.

بخش حقوقی شامل دادسرهای انتظامی ،هیئت های بدوی انتظامی، هیئت تجدید نظر انتظامی استان و هیئت های حل اختلاف می باشند.
بخش صدور پروانه ها که تمام پروانه ها در سطح استان صادر می شوند.
عضویت در شواری سلامت استان و پیگیری مسائل بهداشتی و زیست محیطی استان و شهرستان سمنان نیز از دیگر وظایف و عملکرد سازمان می باشد.
عضویت در کمیسیون ماده ۱۱ که تخلفات مالی پزشکان و هم تخلفات مربوط به تولید و توزیع مواد غذایی و دارویی و آرایشی بهداشتی و … را در این کمیسیون بررسی و نظر کارشناسی را جهت صدور رای ارسال می نمایند.

بودجه سالانه شما چقدر است؟

این سازمان عملا بودجه دولتی ندارد و هزینه های آن از طریق حق عضویت اعضا که بصورت سالانه دریافت می شود، تامین می گردد. به همین دلیل رئیس و مسئولین واحدهای سازمان، هیئت های بدوی و تجدید نظر و… بدون هیچ دریافتی ارائه خدمت می نمایند.

این سازمان در حال حاضر با چه مشکلاتی مواجه است؟

عدم اختصاص بودجه کافی، عدم به رسمیت شناخته شدن این سازمان به عنوان ناظر بر صدور پروانه ها، مشکلات معیشتی پزشکان، عدم پرداخت حقوق و مزایای کافی و به موقع به دستیاران پزشکی متخصص، مشکلات در انجام تعهدات گذراندن طرح اجباری در مناطق محروم، دریافت پلکانی مالیات از پزشکان فارغ التحصیل متخصص، معوق شدن پرداخت حقوق فارغ التحصیلان متخصص جوان تا یک سال که همین مشکلات باعث شده بر اساس آمار منتشره از سازمان نظام پزشکی کشور سال گذشته حدود سه هزار پزشک از کشور مهاجرت کنند و کشورهای خارجی انان را به راحتی جذب کنند.، پایین بودن سرانه تخت بیمارستانی کشور نسبت به جهان، پایین بودن تعداد پرستار و ماما نسبت به تعداد تخت، عدم افزایش تخت بیمارستانی و زیر ساخت ها نسبت به تعداد پزشکان در طول سال.

نحوه تعیین تعرفه در دو بخش دولتی و غیر دولتی چگونه است؟

تعرفه ها در سطح کشور توسط دولت و هیات وزیران تعیین و به استانها ارسال و در استانها نیز در هیات ۵ نفره و با حضور نماینده استانداری و دانشگاه علوم پزشکی، رئیس نظام پزشکی و نماینده بیمه ها مورد بررسی و ابلاغ می شود. در مجموع تعرفه تعیین شده کمتر از تورم سالانه است.

تعداد پزشک عمومی و متخصص و دندانپزشکان استان؟

تعداد پزشکان عمومی استان بیش از ۶۰۰ نفر، تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص حدود ۴۰۹ می باشند.
تعداد دندانپزشکان حدود ۲۰۷ نفر، داروساز حدود ۱۱۸ نفر، آزمایشگاه حدود ۴۶ نفر و تعداد همکاران ماما حدود ۲۵۹ نفر و لیسانسیه پروانه دار حدود ۲۱۲ نفر می باشند.

 آیا در استان پزشک زیر خط فقر هم دارید؟

در حال حاضر حقوق کلیه دستیارانی که در دانشگاه‌های سطح استان مشغول هستند، زیر خط فقر می باشد.

می توانید به ما بگویید که در سال جاری چند گزارش تخلف داشته اید؟

در این سازمان به شکایات رسیدگی می شود و رسیدگی به تخلفات در کمیسیون ماده ۱۱ رسیدگی به تخلفات دانشگاه علوم پزشکی رسیدگی می شود. در سال جاری حدود ۳ مورد شکایت در دادسرای نظام پزشکی سمنان مطرح که یک مورد منجر به منع تعقیب شده، یک مورد به توافق رسیدند و برای یک مورد دیگر نیز کیفر خواست صادر شده است.
همچنین ۲۶ فقره پرونده در ۵ ماهه امسال در هیات بدوی و تجدید نظر مطرح که در ۱۱ پرونده قصور پزشکی تایید و ۸ مورد آن منجر به عدم قصور و الباقی در دست اقدام است.

میزان شکایات در کدام گروه‌های تخصصی و یا غیر تخصصی بیشتر است؟علل آن چیست؟

بیشتر در رشته های زنان وزایمان، دندانپزشکی و پزشکان عمومی می باشد که بخش عمده آن بدلیل ماهیت و اورژانسی بودن این رشته ها است.

سازمان نظام پزشکی در برخورد با پدیده زیر میزی چه اقدامی انجام داده است؟آیا شما قبول دارید که چنین پدیده ای در استان رایج شده است؟

پدیده زیر میزی متاسفانه در سطح کشور و در استان ما نیز احتمالا وجود دارد و در صورت دریافت گزارش یا شکایت در کمیسیون ماده ۱۱ بررسی خواهد شد و در صورت تکرار برخوردها شدیدتر شده و در نظام پزشکی نیز برخورد انتظامی صورت می گیرد. البته برای تایید این پدیده نیازمند گزارش از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی هستیم و در دو سه سال اخیر خوشبختانه برای این موضوع گزارشی واصل نشده است.

آقای دکتر به نظر شما دلیل عدم استقبال پزشکان از طرح پزشک خانواده و شکست این طرح چه بود؟

اجرای این طرح نیازمند فراهم و اجرایی شدن زیر ساخت ها است.متاسفانه با اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم و راه اندازی کلینیک ویژه تخصصی، پرداختی بیماران به حدود ۳۵۰۰ تومان رسید و همین موضوع باعث شد تا بیماران به جای مراجعه به پزشک خانواده به سمت پزشکان متخخص و فوق تخصص بروند و خود عاملی برای شکست این طرح بوده است. متاسفانه فرهنگ سازی لازم در خصوص طرح پزشک خانواده صورت نگرفت و عدم آشنایی بیماران با پزشک خانواده و نبود سخت افزار دیگر مشکلات بر سر راه این طرح بوده است. متاسفانه سیاست دولت هم در اجرای این طرح دو گانه بود. اساس طرح باید اجرا شود البته روش کار و اهداف آن نیز باید تعیین و پزشکان لازم تربیت شوند.

‌‌کمی درباره کرونا صحبت کنیم. در ابتدا شعار ما کرونا را شکست می‌دهیم، یک هدف بود و در این روزها فقط یک شعار است. به نظر شما در این برهه زمانی خاص، مبارزه ما با کرونا در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ بالاخره در این دوره ما توانستیم تا حدی کرونا را شکست بدهیم؟

خوشبختانه مشکل خاصی در استان نداریم ولی در مجموع در کل کشور موفق عمل نشد و اگر می شد هم اکنون شاهد این میزان مرگ و میر نبودیم.در استان سمنان با توجه به فراوانی تخت بیمارستان نسبت به کشور و دیگر استانها بیماران کرونایی معطل نماندند و تحت درمان قرار گرفتند. ولی چون سیاست دولت در این خصوص چند گانه بود در کشور بسیار موفق عمل نشد. به طور مثال اگر قرار بود قرنطینه واقعی صورت بگیرد می توانستند در نوروز ۱۴۰۰ اجرایی کنند ولی چون سیاست دارای اشکال بود مردم با پرداخت جریمه به مسافرت رفتند و خود عاملی برای شیوع بیشتر کرونا شد. از طرفی واکسیناسیون نیز باید به صورت گسترده انجام می شد چرا که دوره ایمنی آن بین ۶ تا ۹ ماه است و اگر تا ۶ ماه ۷۰ درصد گروه هدف واکسینه نشوند با پایان یافتن دوره ایمنی ۶ ماهه، شخص باید مجددا واکسن تزریق نماید.
تاخیر در واکسیناسیون، عدم تولید به موقع واکسن داخلی، بد عهدی کشورهای خارجی در فروش واکسن به ایران عامل دیگر برای طولانی شدن روند پیشگیری این بیماری شد. خوشبختانه در حال حاضر تزریق واکسن به صورت گسترده در حال انجام و امیدواریم هر چه سریعتر شاهد ریشه کن شدن این بیماری باشیم.

در خصوص راه اندازی سرویس مشاوره تخصصی “پزشک آنلاین” در این استان و اهداف این سرویس در شرایط کرونایی توضیح دهید؟

نظام پزشکی استان سمنان نیز با راه اندازی پزشک آنلاین نسبت به ارائه مشاوره لازم به مردم اقدام و با توجه به فراگیری دستورات بهداشتی و آشنایی مردم با راهکارها، دیگر ضرورت ادامه اجرای این طرح احساس نشد و پایات یافت.

بارها دیده‌ایم که ایام کرونا با زمان جنگ و پزشکان با رزمندگان جنگی قیاس شده‌اند. به نظر می‌رسد این قیاس صرفا شعاری برای پوشاندن قصور و کوتاهی مسئولان بود. شما با این شباهت‌سازی موافق بودید؟

اگر نسبت مرگ و میر در پرستاران و پزشکان به ویژه در هفته های اول شیوع بیماری کرونا را در نظر بگیریم، به این نتیجه می رسیم که هنوز کادر درمان در خط مقدم و بیشتر در معرض خطر بوده و کمتر از زمان جنگ و دوران دفاع مقدس نیست. میزان مرگ و میر در حال حاضر قشر پرستار و پزشک بالاست و فعالیت ها هم نسبت به دوران جنگ کمتر نیست و باید قدردان زحمات این قشر باشیم و حداقل معوقات آنان را به موقع واریز کنیم.

الان کادر درمان کامل واکسینه شدند؟

بله بیش از ۹۹ درصد پرستاران، پزشکان، منشی های مطب و کادر درمان واکسن را تزریق کردند.

آقای دکتر رشته تخصصی شما در بحث علوم آزمایشگاهی و پاتولوژی است. برنامه‌ریزی خاصی داشتید که این رشته را انتخاب کردید؟

به جهت علاقه ای که به رشته دانشگاهی و پاراکلینیکی داشتم این رشته را انتخاب کردم.

عمدتا در این رشته با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مشکلات این رشته نسبت به سایر رشته ها خیلی شدیدتر است. کمبود نیروی انسانی به لحاظ کیفی و عدم آموزش کافی، کمبود تجهیزات و در صورت عدم تامین به موقع آن دچار ضعف و عقب ماندگی هستیم و با توجه به تحریم ها و افزایش نرخ ارز، هزینه تعمیرات و نگهداری دستگاه ها هفت برابر شده است. عدم تطابق بین تعرفه و هزینه تعمیرات و نگهداری، کمبود داروی آزمایشگاهی از جمله کیت و مواد مصرفی، محاسبه و دریافت مالیات از درآمد ناخالص از جمله مشکلات است.

نظر شما در خصوص روزنامه پیام استان سمنان؟

روزنامه پیام یکی از روزنامه های وزین و با سابقه و فعال استان است که نقش مهمی در انعکاس مشکلات استان و حل آنها داشته است. امید داریم همه دست اندرکاران این روزنامه در کار خود که کار خطیر و مهمی است موفق تر باشند.

آخرین سخن؟

از مردم می خواهیم دستورات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند و به کادر درمان کمک کنند تا شاهد ریشه کن شدن سریعتر این بیماری باشیم. موضوع دیگر اینکه مردم پزشکان را با دید مادی نبینند چرا که مسئولیت رشته پزشکی سنگین است و در معرض خطا قرار دارند و این خطاها ناخواسته و غیر عمدی است.

اشتراک گذاری