امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

سخنی با استاندار سمنان

کد خبر: 3724
زمان انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶ بعد از ظهر -
39 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

سخنی با استاندار سمنان

 

امروز به عنوان اولین روز کاری استاندار جدید سمنان است.سید محمدرضا هاشمی که به دلیل حضور چند ساله در استان سمنان به نوعی می‌توان او را غیر بومی، بومی شناخت از امروز سکاندار استانی است که فرصت ها و پتانسیل های کم نظیری را دارد و می‌توان با برنامه مدون و استفاده از ظرفیت های موجود، مبدل به یکی از استان های توسعه یافته و سرمایه خیز کشور گردد.

 

هرچند شناخت وی از این استان به قدر کافی می باشد و نیاز به زیاد گویی نیست اما نکاتی را یاد آور می شویم که که با توجه به تجربیات گذشتگان مرور آن خالی از لطف نیست؛ و امیدوارم استاندار جدید با بهره گیری از آنها خاطرات خوشی را برای استان عزیزمان رقم زند.

 

۱_ استان سمنان سالهاست با مشکل کم آبی روبروست و این مطالبه عمومی رامی توان اصلی‌ترین مشکل این استان نام برد. رفع مشکل کم آبی می تواند صنعت استان را دگرگون، آمار اشتغال را صعودی، توسعه استان را متوازن، ورود گردشگران را سهل و به تبع آن امکانات دیگر را در دسترس تر سازد. تامین آب استان مصداق جمله «چون که صد آید، نود هم پیش ماست» می باشد و مسیر رشد و توسعه استان را از تمامی جهات با سرعت بالا موجب می گردد. اقدامات خوبی در این سالها صورت گرفته است که با پیگیری ها و تلاش روزافزون مسئولان اجرایی استان میتواند به بار بنشیند. اتفاقی که متاسفانه در این سال های پایانی دولت، به کندی صورت پذیرفت و گاه فراموش شد.

۲_ مشارکت حداقلی مردم استان سمنان در انتخابات ریاست جمهوری نشان از پایین آمدن سرمایه های اجتماعی کشور و استان است و برگرداندن اعتماد و این سرمایه اجتماعی کاری بس دشوار و زمان‌بر خواهد بود. استفاده از تمامی ظرفیت های استان بدون جناح بندی ها و سهم خواهی ها با هدف رشد و توسعه استان و خدمت خالصانه و به دور از منفعت برای مردم ایران و استان می تواند اعتماد دوباره را جلب کند و سرمایه های اجتماعی را به میدان بازگرداند. عملکرد هر مدیر و نمره قبولی وی از مردم می تواند بهترین سهم خواهی هر فرد باشد و نگرش و کارآمدی وی تسهییل کننده رفع مشکلات. پس امیدواریم فشارهای سیاسی و سهم خواهی های جبران کننده بر شایستگی فائق نگردد و شاهد حضور بهترین ها در استان باشیم.

۳_ تفکر و مدیریت اجرایی استاندار بهترین آزمون برای پیشبرد اهداف توسعه استان می باشد. به همین منظور آوردن یک چمدان نیز کافی است و نیاز به اتوبوس اقوام و آشنایان نیست. امیدواریم همانطور که قبلاً هم ایشان اثبات کرده اند، مدیریت را فرصتی برای سهم خواهی ندانند و اجازه سوء استفاده هیچ یک از آشنایان را ندهند.

۴_ پروژه های نیمه تمام، بلاتکلیف و غیرقانونی بلای جان و مال بسیاری از مردم استان و حتی کشور شده است. پروژه هایی همچون جاده سمنان_ فیروزکوه، جاده دامغان_معلمان، آزادسازی کاروانسرای شاه عباسی سمنان، معدن بوکسیت شاهرود و… از پروژه هایی است که نیاز به پیگیری برای رفع مشکل دارد. خواهشا قبل از تعریف پروژه های جدید، فکری اساسی برای این طرح های نیمه تمام کنید.

۵_ از شفافیت و سخن گفتن با مردم نهراسید. مردم همه چیز را می دانند و قبول آن برایشان از زبان مسئولان راحت تر و شیرین تر است. پس با آنها صادق باشید تا خدای نکرده به ناحق شمارا متهم به تخلفات انجام نشده، نکنند! با مردم سخن بگویید تا نتیجه اعجاب انگیز آن را ببینید!!

۶_ رسانه های استان طی سال ها فعالیت، اثبات کرده اند که همیشه همراه مسئولان بوده و به دنبال تنش و مچ گیری نبودند. ارتباطتان را با آنها قطع نکنید و در جهت رشد و توسعه استان روی آنها حساب کنید.

۷_ عدالت بین شهرستان ها را همیشه مد نظر قرار دهید و از سهم خواهی ها و بده و بستون های برخی نمایندگان کاملاً بپرهیزد. بی عدالتی در استان و توسعه نا متوازن، تمرکز استان را بر هم می زند و اجازه پیشبرد اهداف را از شما می گیرد. خواهشا در این مورد استوار باشید.

۸_ و در پایان، همیشه روز آخر خداحافظی خود با مردم استان را مرور کنید. روزی که قرار است استان را ترک کنید و مردم شما را قضاوت کنند. امید داریم که برای رفتن شما در آن روز همه ما غمگین و دل شکسته باشیم و حسرت روزهای خوب مدیریت شما را بخوریم. کاری که برای برخی از استانداران در این استان انجام و متاسفانه برای برخی رسیدن روز پایانی لحظه‌شماری شد.

اشتراک گذاری