امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

سمنان نهمین استان در شاخص سالمندی

کد خبر: 3733
زمان انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱ بعد از ظهر -
40 بازدید

مدیرکل بهزیستی استان سمنان؛

سمنان نهمین استان در شاخص سالمندی

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: حدود ۹.۹۸ درصد جمعیت ۷۰۰ هزار و ۷۸ نفری استان را سالمندان تشکیل می دهند که با این آمار، سمنان رتبه نهم استانهای کشور را دارا است.

 

علیرضا ایزدپور روز جمعه به مناسبت روز جهانی سالمندان، به رسانه ها، ابراز داشت: تعداد سالمندان زیر پوشش بهزیستی استان سمنان سه هزار و ۳۶۹ نفر است که در حوزه توانبخشی و اجتماعی دارای پرونده هستند، حدود ۵۵۰ نفر از سالمندان در مراکز غیردولتی توانبخشی زیر پوشش و تعداد یکهزار و ۲۰۰ سالمند در استان نیز مستمری دریافت می‌کنند.

 

وی اظهار داشت: شعار هفته سالمند امسال، آغاز دعوت همگانی برای آموزش یک مهارت دیجیتال به سالمندان در قالب پویش رسانه‌ای «من می‌توانم؛ هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست» در نظر گرفته شده است که به همین منظور طی روزهای ۶ الی ۱۲ مهر ۱۴۰۰ این پویش در کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت در کشورهای در حال توسعه افراد دارای سن ۶۰ سال و بیشتر به عنوان سالمند شناخته می‌شوند اما سن تقویمی در بسیاری از موارد شاخص معتبر و برای ارائه تعریف کامل از سالمندی نیست و باید این پدیده را از ابعاد و جنبه‌های گوناگون مورد توجه قرار داد.

ایزدپور ادامه داد: در دوران سالمندی برای کاهش صدمات محیطی و ویژگی های خاص جسمی، باید اقدام‌های لازم از جمله بهسازی پیاده روها، روشنایی کافی و مناسب معابر، ایجاد مکانهایی برای استراحت با صندلی مناسب و عاری از هرگونه مانع، ایجاد آسانسور در مراکز عمومی و ساختمان‌ها، ارتفاع مناسب پله ها و ایجاد نرده های ایمن و مجهز به دستگیره کمکی و بوستان های همسطح انجام شود.

وی تصریح کرد: وجود چهار مرکز شبانه روزی سالمندان در شهرستانهای سمنان، گرمسار، شاهرود و دامغان، تاسیس و راه اندازی پنج مرکز روزانه و ویزیت در منزل سالمندان در شهرستانهای بزرگ استان، اجرای طرح مراقبین، اجرای طرح بنیاد فرزانگان که شامل فعالیت این بنیاد در شهرستان‌های سمنان و گرمسار است، طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها در دوران سالمندی از دیگر اقدام‌های بهزیستی استان سمنان است.

ایزدپور طرح توانمندسازی سالمندان را یکی دیگر از خدمات این نهاد دانست و گفت: این طرح از سال ۹۴ در تعدادی از استان های کشور از جمله سمنان به اجرا درآمد که خدمات ارائه شده در این طرح شامل خدمات آموزشی، خدمات مبتنی بر مطالبه گری، خدمات مبتنی بر تغییر نگرش و خدمات توانمندسازی است که تاکنون ۱۴۰ نفر از افراد سالمند در استان زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی مناسب سازی منزل و وسایل روزمره زندگی سالمندان را از دیگر خدمات ارائه شده بهزیستی استان سمنان بیان کرد و افزود: به منظور آماده سازی زمینه های مشارکت بیشتر سالمندان و افراد دارای شرایط ویژه در فعالیت های خانوادگی، جامعه و استقلال فردی، در سال ۹۹ برای ۲۰ نفر سالمند استان مناسب سازی مسکن انجام شد.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان گفت: باتوجه به شعار ملی هفته سالمند با عنوان بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال از تمامی هم استانی ها دعوت می‌کنیم تا با بسیج همگانی برای آموزش یک مهارت دیجیتال به پیوستن سالمندان در قالب پویش رسانه‌ای «من می‌توانم؛ هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست» کمک کنند.

اشتراک گذاری