امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

افزایش ۴۰ درصد صادرات کالا از استان سمنان در سال جاری

کد خبر: 3779
زمان انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹ بعد از ظهر -
58 بازدید

مدیرکل گمرک استان سمنان؛

افزایش ۴۰ درصد صادرات کالا از استان سمنان در سال جاری

 

مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: کالاهایی به ارزش ۱۶۹ میلیون دلار نیمه نخست سال ۱۴۰۰ از استان صادر شد که نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشت.

 

علی سعدالدین افزود: ۱۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۶۹ میلیون دلار نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به همت ۵۰ واحد تولیدی به ۳۳ کشور دنیا صادر شد.

 

وی بیان کرد: هیدروکربن های سبک و سنگین، مصالح ساختمانی مانند کاشی، سیمان و سرامیک، پودرهای شوینده، شمس سرب، محصولات پلاستیکی و معدنی، عمده کالاهای صادراتی استان سمنان بود.

وی با اشاره به اینکه صادرات محرک اقتصادی هر کشوری است، ادامه داد: اگر تولید مدیریت شود، به رونق صادرات کمک می‌شود و از سوی دیگر بدون صادرات پررونق برنامه‌های کلان تولید به نتیجه مطلوب نمی‌‍رسد و تحقق این ارتباط دوسویه نیازمند هماهنگی همه سازمانهای متولی حوزه اقتصاد است.

مدیرکل گمرک استان سمنان با بیان اینکه گمرک به صورت شبانه‌روزی در خدمت صادرکنندگان است، خاطرنشان کرد: «ارزیابی در محل» از خدمات جدید گمرک است که امسال افزایش یافت.

وی درباره این خدمت توضیح داد: امسال امور صادراتی ۸۰ درصد از محصولات از طریق «ارزیابی در محل» انجام شد، یعنی کارشناسان گمرک کالا را مستقیم در محل تولید ارزیابی می‌کنند و کالای صادراتی از همان محل برای صادرات ارسال می شود.

سعدالدین افزود: کالاهای وارداتی بیشتر مواد اولیه واحدهای تولید است و در این زمینه نیز توسعه انبارهای اختصاصی از رویکردهای گمرک برای تسهیل امور تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: انبارهای اختصاصی در محل واحدهای تولیدی در حال توسعه است و هشت انبار اختصاصی در سال های اخیر ایجاد شد تا کالا به جای انتقال به گمرک، بدون ایجاد هزینه های حمل و نقل، تخلیه، بارگیری و انبارداری برای صادرکنندگان، مراحل صادرات را طی کند و این رویکرد کمک بزرگی به حفظ سرمایه در گردش کارخانه‌ها است.

مدیرکل گمرک استان سمنان یادآور شد: امسال ضمانت نامه های گمرکی مدت‌دار برای واردکنندگان استان نیز بیشتر شد تا نقدینگی آنان برای پیشبرد امور اقتصادی حفظ شود و این مساله نیز کمک بزرگ دیگری برای واردکنندگان است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری