امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

شورای شهر و لزوم تبعیت از قانون!

کد خبر: 3860
زمان انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴ بعد از ظهر -
155 بازدید

یادداشت روز به قلم روح اله ساعدی؛

شورای شهر و لزوم تبعیت از قانون!

 

طبق قانون؛ شوراهای اسلامی شهر و روستا، ازجمله نهادهای مؤثر در فرآیند انتقال قدرت به مردم و مشارکت آحاد افراد جامعه در تصمیم گیری ها می باشند. به عبارتی در نظام جمهوری اسلامی ایران، شوراها نماد مردم سالاری دینی بوده و به منظور افزایش مشارکت مردم در پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی شکل می گیرند. اهمیت و نقش شوراها در توسعه، سبب شده در اصول هفتم و نیز یکصدم تا یکصد و ششم قانون اساسی و دهها ماده قانونی دیگر به جایگاه شوراها، حوزه اختیارات و وظایف آنها، آن چه مکلف به اجرای آن می باشند و همچنین نحوه برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مورد تأکید واقع شود. در این میان در اصل یکصد و پنجم به صراحت عنوان شده؛ “تصمیمات شوراها نباید مخالف موازین اسلام وقوانین کشور باشد” و در برخی مواد قانونی همچون ماده ۱۶ چنین ذکر شده که‌؛” جلسات شوراها علنی بوده و با حضور دو سوم اعضای اصلی، رسمیت می یابد و تصمیمات نیز با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است” و…

 

از طرفی هر جامعه نیازمند انضباط اجتماعی است و همه خردمندان بر ایجاد جامعه “ضابطه مند” اتفاق نظر دارند، گرچه در باره عوامل شکل گیری آن اتفاق نظر ندارند. برخی از نظریه پردازان مانند “افلاطون” و “ابونصر فارابی” مدینه فاضله را به عنوان جامعه آرمانی و ایده آل مطرح کرده اند؛ که شاید اشاره به همان جامعه قانونمند باشدو عده ای از بزرگان به قوانین احترام ویژه قائل بودند. لذا در این شرایط جدید کشور، قانونمداری اعضای شوراهای شهر و روستا از همه مردم بایدبیشتر باشد و در چارچوب قانون حرکت کنند. امروز خوشبختانه به لطف توسعه فضای مجازی، مردم آگاه شده و کارهای شورای شهر را رصد می‌کنند و عملکرد و مواضع آنان را زیر ذره بین قرار خواهند داد. اعضای شوراها اگر با تفکر و همت بلند در نشست‌ها شرکت کنند، و تصمیم بگیرند توسعه و رونق شهری حاصل می‌شود و در غیر اینصورت نتیجه عکس خواهد داد. بدون شک محبوبیت تک تک اعضای شوراهای شهر و روستا، که با رأی مردم انتخاب شده‌اند با انجام کارهای مفید و عام‌المنفعه حفظ می‌شود. اعضای شورای شهر، با ادای سوگند به مقدسات خداوند را ناظر و حاضر بر تمام امور خود می‌بینند و در برابر شرافت انسانی و وجدان خود متعهد می‌شوند عدالت و انصاف را در تصمیم‌گیری رعایت کنند.لذا از آنجائیکه شوراها از ارکان مهم تصمیم‌گیری کشور هستند، تبعیت از قوانین و پاسداری از ارزش‌های نظام، کوشا بودن در راستای توسعه و رونق شهری گام برداشتن،از مهمترین مواردی است که باید به آن در عملکرد شوراها بدان توجه شود.

 

شاید تاکید همه مسئولین و از جمله فرمانداران استان در مراسم سوگند اعضای شوراهای شهر و روستا، بر قانون مداری شوراها در شهرها و روستاهای این خطه کویری نیز نشانه ای محکم بر این اشراف ناقص یا عدم آگاهی برخی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا بر مدار قانون است.قطعا اتخاذ تصمیمات و استراتژی های اعضای شورای شهر و روستا،و انتقال آن برای  اجرا به شهرداران و دهیاران به طور مستقیم بر زندگی مردم اثرگذار است و می‌تواند محیط زندگی آنان را دستخوش تغییرات مختلف کند. مهمترین دلایل بر این انتظار است که شوراها که منتخبین جمعی از شهروندان می باشند، به نمایندگی از عموم مردم برای امورات شهر و روستا تصمیم گیری می نمایند، حتما قانون را چراغ راه خود قرار دهند و بر مدار ضوابط و قوانین حرکت کنند، و هرگز در مورد مسائل مهم شهری و روستایی احساسی تصمیم نگیرند. از عوامل توسعه و پیشرفت همه جانبه شهر و روستا و عملکرد مطلوب شوراهای اسلامی این است که با تعامل مناسب درونی اعضای شوراها با همکاران خود، با شهردار منتخب و همچنین با مسوولان شهرستانی و روسای دستگاه های اجرایی شهرستان، کارها و مشکلات حل و موانع رشد و توسعه مرتفع گردد. اعضای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا،این فرصت را برای خدمت رسانی به مردم این دیار کویری، غنیمت بشمارند و قانون مداری را محور اصلی تمام امور خود قرار دهند تا بتوانند با ارائه راهکارهای منطقی و صحیح در جهت پیشرفت و توسعه محل شهر و روستای خود گام بردارند.

اشتراک گذاری