امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

گذری و نظری هفته / طنز سیاسی اجتماعی به قلم مسعود کلاهی

کد خبر: 3890
زمان انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶ بعد از ظهر -
39 بازدید

گذری و نظری هفته / طنز سیاسی اجتماعی به قلم مسعود کلاهی

خیابان پر رفت و آمد!!

پیاده راه خیابان امام خمینی در شهر سمنان به موضوع مناقشات این روزهای مردم، کسبه و مسئولان تبدیل شده است و باعث شده بخشی از هزینه های صرف شده در این خیابان اتلاف گردد چهره‌ای نامناسبی را ایجاد کند. بعضی از کسبه، بسته بودن خیابان را عامل کساد در کسب و کار می دانند و برخی دیگر این پیاده راه بودن را مفید توصیف کرده اند. برخی نیز نگران خودروهای خود هستند تا از جلوی چشمشان دور نباشد و برخی دیگر امکان آوردن بار در هر ساعتی که دلشان می‌خواهد را ندارند!! به همین دلیل وقتی سنبه را پر زور میبینند تجمع می کنند و با سر و صدا زور خود را به رخ دیگران می کشند!!

 

اصلاً هم کاری با دیگر خیابانها و دیگر  کسب های شهر ندارند و گویی فقط کاسبی آنها مختل شده است!! حال جای تعجب دارد که در این سال ها چگونه کاسبان داخل بازار سمنان که مردم مجبورند صدها متر را بدون داشتن پارکینگ نزدیک درآن بپیمایند، کاسبی کرده‌ و امورات خود را گذرانده‌اند!! احتمالاً کاسبی آنها به دندان گیری برخی از کاسب های خیابان امام نمی رسیده و نمی توانستد قدرت نمایی کنند! به همین دلیل پیشنهاد می کنیم کاسبان داخل بازار و دیگر خیابانهایی که با مشکل یک طرفه بودن، بسته بودن مسیر، نداشتن پارکینگ، باریک بودن پیاده رو و خیابان، داشتن تپه چاله های ریز و درشت در خیابان و… مواجهه هر چه سریعتر خود را مجهز کرده و با قدرت نمایی حق خود را از تمامی شهروندان سمنان بگیرند!! بدین ترتیب هم آنها به مطالبات خود میرسند و هم نیروهای امنیتی شهر بیکار نمی‌نشینند!

 

البته باید به آن عده از کاسبکاران معترض حق داد، چون پیاده راه بودن خیابان امام مشکلات فراوانی را در این خیابان و در شهر و در استان و در کشور به وجود آورده است. مثلاً چند روز پیش شاهد گرانی لبنیات و حتی خودرو و دلار بودیم که اگر چنین طرحی اجرا نمی شد، این اتفاق نمی افتاد! همچنین در صورت عبور خودروها از خیابان تورم به زیر ۱۰ درصد می‌رسد و رکود اقتصاد به کلی از بین میرود!

 

کاسبکاران نیز می توانند تمامی محصولات خود را جلوی درب مغازه آویزان  و به تنهایی بر زیبایی این خیابان افزوده و جذابیت آن را برای گردشگران دو چندان کند!

 

جابجایی به سبک فضا!

برخی جابجایی ها که در روزهای پایانی کار استاندار سابق سمنان انجام شد بسیار مفید بوده و اثرات قابل توجهی را برای استان داشت. مثلاً جابجایی برخی فرمانداران باعث گردید تا فضای کار دستخوش تغییر گردد و با مدل جدیدی از مدیریت اتاق آشنا گردیم. موضوعی که فرمانداران قبلی به آن نرسیده بودند و فکر می‌کردند با همان فضای تکراری اتاق، می توان مدیریت های جدید را انجام داد.

اما خدا را شکر که با هوشمندی نماینده و شجاعت و درایت سرپرست جدید فرمانداری در غرب استان سمنان این اتفاق مهم صورت پذیرفت و در روزهای اخیر تحولات بی نظیری نیز به وقوع پیوست!

کاش فرمانداران و مسئولان قبلی نیز به این موضوع مهم و پیچیده پی می بردند و تغییرات اساسی در نگاه، نگاه دلبرانه برخی را به سمت خودشان معطوف می کردند! باید پذیرفت کرد دیگر آن نگاه های سنتی جوابگو نیست و برای بهتر دیده شدن باید چشمهای خیلی ها را شست و جور دیگر دید!!

همچنین با تغییر میزها باید شرایط دستورات رومیزی و زیر میزی را عوض کرد تا میز مورد نظر حالا حالاها به کار آید!

 

پناه بگیرید، بودجه اصلاح می شود!

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اصلاح ساختار بودجه خبر داده و اعلام داشته این اصلاح از دو ماه پیش آغاز و به دنبال تبدیل بودجه نویسی بر مبنای ردیف به بودجه نویسی مبتنی بر برنامه ها هستیم. همچنین اعلام داشتم همکاری خوبی بین دولت و مجلس کلید خورده و مدیریت تورم و به گردش درآوردن چرخه های اقتصادی در اولویت ماست!!

از وقتی این خبر منتشر شده ناخودآگاه لرزش تن و بدن و فریاد های بنفش شده ام و بی اراده گاهی اشک میریزم. یعنی تمام گرانی های بنزین، گران شدن دلار و طلا و خودرو، سقوط بورس و دستبرد به جیب ملت، تورم های چند ده رقمی و چندین راه درآمدی دیگر کفاف نمی داده و زین پس ساختار بودجه به طور کامل اصلاح می گردد تا احتمالاً راه های درآمدی جدید وضع و به صورت قانون در آید. همانند بعضی از قوانین که برای برخی افراد اصلاح شد تا بتوانند به مردم خدمت کنند!!

شاید از این به بعد هم تورم به یک قانون تبدیل شود و با اصلاح بودجه نویسی، با راههای جدید درآمدزایی آشنا شویم!

از آنجا که برای ما نوع دادن پول فرقی ندارد، خود را همه جوره آماده کردیم تا با اصلاح ساختار بودجه، مانیز به سمت اصلاح ساختار پرداخت برویم!! همچون اصلاحاتی که در قیمت لبنیات به وجود آمد و از بین صدها محصول تولیدی،با درایت دولت یکی از این محصولات به اندازه یک قاشق چای خوری ارزان شد و شور و شوق اشک و سرور کشور را در بر گرفت!

همچنین یاد بگیریم که فعلاً با تورم های موجود کاری نداشته باشیم و در آرامش خاطر از شرایط اقتصادی موجود لذت ببریم.

احتمالاً یکی دیگر از موارد اصلاح بودجه مربوط به شایستگان است تا در قبال خدمتی که انجام می‌دهند و در اختیار گذاشتن شایستگی خود، حق برداشت از بودجه را به صورت آزاد و ساختاری داشته باشند. هرچند زحمت این کار بر گردن شایستگان می‌افتد و در خدمت رسانی کمی وقفه ایجاد می گردد، اما مردم شایسته دوست خیالشان راحت است که حقی از خدمتگزاران ضایع نمی گردد!

 

پراید موشک در راه است!

آقای رئیسی اعلام داشته که ایران در صنایع موشکی و هوایی پیشرفتهای فوق‌العاده‌ای داشته و در پاسخ به این سوال که چرا در صنعت خودروسازی اینگونه نبوده، بیان کردند کما تکنولوژی صنعت موشکی را در صنعت خودروسازی استفاده نکرده‌ایم.

حال با توجه به اینکه صنعت خودروسازی ایران و در راس آنها تولید پراید به عنوان یکی از برند های منظومه شمسی معروف است و توانست رکورد های عجیب و غریبی را ثبت کند، بهتر بود متخصصان کشور صنعت پراید سازی را به صنعت موشکی انتقال می دادند و یا یک محصول ترکیبی به نام پراید موشک تولید میکردند!!

از آنجا که قیمت پراید در بازار ۱۵۰ میلیون تومان را نیز رد کرده و هر روز رکورد شکنی می کند، حیف است که صنعت موشکی ما قدر آن را ندارد! همچنین خودروسازی ایران و به تنهایی پراید، رکورد کشتار و قتل عام فردی و جمعی را شکسته و توانسته در بحث انفجار نیز موفقیت های چشم گیر این را به دست آورد.

حالا تولید ترکیبی پراید و موشک میتوان بزرگترین انفجارهای منظومه شمسی را ایجاد کرد و در این زمینه نیز رکورد دار شد.

البته در این خصوص صنعت موشکی ایران باید بتواند توجه صنعت خودروسازی را جلب کرده و رضایت آنها را برای همکاری به دست آورد. چون صنعت با این قدرت و رکورد اجازه همکاری و دخالت صنعت دیگری را نمی دهد. همچون ورود خودروهای بی کیفیت خارجی که خدا رو شکر با اصلاح قانون و درایت صنایع خودروسازی و پافشاری شایستگان انجام نشد و همچنان صنعت خودروسازی ایران به تاختن خود ادامه می دهد!!

دلیلی هم برای ورود خودروهای خارجی وجود نداشت. چون امکان پایین آمدن بسیاری از رکوردها از جمله تصادفات جاده ای و مرد میرهای ناشی از آن محتمل بود و آبروی چندین ساله صنعت خودروسازی ایران که توانسته بودند رکورد ها را بالا نگه دارند با حضور بی کیفیت های خارجی، از بین می رفت!

اشتراک گذاری