امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

شایسته سالاری، توجه به مطالبات مردمی، رفع مشکل آب و توسعه استان

کد خبر: 3965
زمان انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲ بعد از ظهر -
51 بازدید

در نشست رئیس و اعضای شورای مرکزی بنیاد توسعه و آبادانی سمنان با استاندار تاکید شد؛

شایسته سالاری، توجه به مطالبات مردمی، رفع مشکل آب و توسعه استان

 

 

 

رئیس شورای مرکزی بنیاد توسعه و آبادانی سمنان در نشست اعضای شورای مرکزی صبح جمعه ۱۴۰۰.۷.۲۳ در سالن غدیر استانداری سمنان، با تسلیت فرا رسیدن شهادت حضرت امام حسن عسکری‌(ع) و نقل قول روایتی از آن امام همام که فرمودند: “خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَیءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ.” گفت: حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمود: دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز نمی‌باشد، عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به برادران و مردم جامعه کما اینکه ابوهاشم یکی از یاران امام حسن عسگری(ع) از قول ایشان می گوید افراد نیکوکار و کسانی که به مردم و جامعه خدمت کرده باشند قطعا روز قیامت از درب باب‌المعروف وارد بهشت می‌شوند.

 

دکتر مصطفی کواکبیان، با بیان اینکه خدمت‌رسانی به مردم و جامعه همواره در سرلوحه و اولویت‌های بنیاد توسعه سمنان بوده است، اظهار کرد: بنیاد در طول این سال‌ها منشا خدمات خوبی به مردم سمنان بوده است.

وی افزود: برگزاری همایش‌های مختلف از جمله همایش توسعه سمنان و ضرورت انتقال آب دریای خزر به استان از مهمترین دستاورد این بنیاد بوده، گفت: این بنیاد مردمی و بسیاری از شخصیت‌های حقوقی در آن عضو و فعالیت دارند.

کواکبیان افزود: مسئولان استانی و مدیران کل بنیاد توسعه سمنان را پشتیبان و بازوی توانمند خود بدانند و این تشکل نیز برای رشد و توسعه استان به ویژه مرکز استان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس هشتم شورای اسلامی، با اشاره به دغدغه مردم سمنان از مسئولان در بسیاری از حوزه‌ها، گفت: مطالبات مرکز استان به هیچ عنوان نباید کمرنگ دیده شود و باید مرکز استان سمنان را با مراکز سایر استان‌های دیگر ارزیابی، مقایسه و سنجیده شود.

کواکبیان، از کمبود آب به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم سمنان و مانع اصلی برای رشد و توسعه سمنان یاد کرد و گفت: با توجه به انتصاب رزم حسینی به عنوان مسئول انتقال آب دریاها به مناطق نیازمند کشور، قرار است اعضای انجمن موثران سمنانی مقیم پایتخت جلسه ای با محوریت آب با وی برگزار کنند و راهکارهای عملی رفع مشکل کم‌آبی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت مورد بررسی قرار گیرد و از استاندار سمنان هم می‌خواهیم در این جلسه شرکت نموده و این موضوع را پیگیری کنند.

وی، با بیان اینکه ظرفیت و زمینه‌های فراوانی برای خدمت به مردم با کمک نیروی انسانی قوی و کارآمد در سمنان وجود دارد، اظهار کرد: گزینش مدیران بومی با رعایت اصل «شایسته‌سالاری» همواره یکی از خواسته‌های مردم، نخبگان و صاحب‌نظران در مرکز استان بوده و خواستار تقویت و استفاده از نیروهای بومی موجود در سمنان هستیم. کما اینکه توجه به مطالبات مردمی، رفع مشکل آب و توسعه استان هیچ گاه نباید از نظر دست اندرکاران استان فراموش شود. وی در پایان سخنان خویش با اظهار خوش وقتی از برپایی این جلسه با استاندار جدید گفت امیدوارم نمره بیست برای بیستمین استان سمنان ثبت شود.

نایب رئیس شورای مرکزی بنیاد توسعه و آبادانی سمنان نیز در این جلسه گفت: نقش و وجود استان به دلیل موقعیت استراتژیک و داشتن ظرفیت‌های طبیعی و انسانی می‌تواند برای کل کشور مهم باشد.

دکتر احمد همتی با بیان اینکه استان سمنان ظرفیت جذب ۱۰ میلیون نفر جمعیت استان‌های همجوار را دارد، اظهار کرد: بالاترین ظرفیت استان در بخش نیروی انسانی است که متاسفانه عده‌ای به دنبال تخریب هستند و باید مدیریت شوند.

همتی، رفع مشکل کمبود آب و راه‌های ارتباطی را یادآور شد و گفت: وجود صنعت، معدن و خودروسازی از جمله ظرفیت‌هایی است که برای استان ارزش افزوده و توسعه را به دنبال دارد و باید به آن توجه شود.

همتی گفت: در بحث رفع مشکل کم آبی در استان قطعاً تشکیل ستاد آب می‌تواند در این موضوع موثر باشد.

وی، تکمیل جاده سمنان به فیروزکوه و ایجاد راه ارتباطی از بندر امیرآباد به بندرعباس و اتصال کریدور شمال به جنوب را در توسعه استان بسیار مهم برشمرد و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و لغو پروازها از فرودگاه سمنان، لازم است تا پیگیری‌ها برای راه‌اندازی پروازها انجام شود.

نماینده سابق مردم شهرستان‌های سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، با ابراز خرسندی از انتصاب سید میعاد صالحی به عنوان مدیرعامل جدید راه‌آهن گفت: با توجه به عبور بیش از ۱۰۰ رام قطار از راه آهن سمنان و مشکلات موجود در ایستگاه سمنان، امیدواریم از موقعیت ایجاد شده برای رفع این معضلات استفاده کنیم.

مدیرعامل بنیاد توسعه و آبادانی سمنان نیز در این نشست، از عضویت بیش از ۳۵۰ نفر اشخاص حقیقی و حقوقی در این بنیاد خبر داد و گفت: این اعضا در کمیته‌های مختلف و متناسب با تخصص به فعالیت پرداخته و در رشد و توسعه آبادانی سمنان تلاش می‌کنند.

غلامرضا سالار افزود: بزرگترین مطالبه بنیاد و دیگر تشکل‌های مدنی سمنان، مشارکت‌پذیری حاکمیت و قوه مجریه و استفاده از همه نیروها در توسعه و آبادانی است.

وی گفت: حکمرانی مبتنی بر انصاف از جمله خواسته‌های این بنیاد است یعنی همه گروه‌ها و نیروها به تناسب در توسعه سمنان و استان نقش داشته باشند و حکمرانی مبتنی بر فشار وجود نداشته باشد.

سالار، رفع مشکل کم‌آبی در کوتاه، میان و بلند مدت با اجرای پروژه‌های آبرسانی از جمله انتقال آب از سد فینسک و دریای خزر را یادآور شد و گفت: بنیاد اعتقاد دارد برای مدیریت استانی آب، حتما باید یکی از معاونت‌های استانداری متولی این موضوع باشد.

سالار با بیان اینکه متاسفانه در برخی نقاط سمنان عمق چاه‌های آب از ۴۰ به ۳۰۰ متر افزایش یافته، اظهار کرد: در حال حاضر کمبود آب مانع بزرگی در راه رشد و توسعه سمنان می‌باشد و در کنار آن مهاجرت نیز به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل بنیاد توسعه و آبادانی سمنان، از بازدید برخی از اعضای این بنیاد از روند پیشرفت فیزیکی احداث سد فینسک در هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: متاسفانه این پروژه به لحاظ فیزیکی هیچ پیشرفت خاصی نداشته و باید تسریع شود.

سالار از رهاسازی ماهیانه ۲۵۹ هزار متر مکعب فاضلاب در کویر سمنان خبر داد و گفت: با مدیریت این آب‌ها می‌توان بخشی از مشکلات صنعت سمنان را حل کرد.

وی، تکمیل جاده سمنان- فیروزکوه، احداث بلوار سرخه به سمنان و جاده سمنان- جندق به معلمان از دیگر مطالبات این بنیاد اعلام کرد.

سرپرست روزنامه پیام استان سمنان نیز در این نشست، با بیان اینکه رسانه یکی از پارامترهای سنجش رشد و توسعه در کشورهای توسعه یافته می‌باشد و ملاک سنجش در این کشورها برای بررسی میزان توسعه، فضای مجازی، اطلاع رسانی و تیراژ روزنامه است، اظهار کرد: متأسفانه دستگاه‌های دولتی استان به روزنامه‌های محلی و فضای مجازی توجه چندانی ندارند و حتی برخی از دستگاه‌ها نسبت به رفع اشتراک روزنامه‌ها اقدام کرده‌اند در حالی که هزینه‌های جاری آنان در برخی موارد غیر ضرور، به مراتب بیشتر از هزینه‌های مطبوعات می‌باشد.

ابوالقاسم کواکبیان تصریح کرد: قطعاً تقویت رسانه موجب تقویت نظام و افزایش اعتماد عمومی را به دنبال خواهد داشت.

استاد دانشگاه و سردبیر روزنامه بیان مردم نیز در این جلسه، از قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، احزاب آزاد و مطبوعات به عنوان چهار ارکان دموکراسی یاد کرد و گفت: اگر به هر کدام از این رکن‌ها معتقد نباشیم، قطعاً با مشکلات اساسی روبه‌رو خواهیم شد.

منصور فرزامی‌راد، با بیان اینکه روزنامه‌ها نقشه راه استان را به مسئولان نشان می‌دهند، گفت: مطالب و مسائلی که در روزنامه‌ها چاپ و منتشر می‌شود، باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی، فرهنگ‌سازی انتقال آب را وظیفه رسانه‌ها در استان عنوان کرد و گفت: بنده معتقدم یک معاون در استانداری باید به عنوان متولی انتقال آب منصوب و این قضیه را پیگیری کند.

فرزامی راد، با اشاره به همسویی مجلس یازدهم شورای اسلامی با دولت سیزدهم گفت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهترین دوران انتقال آب به استان در زمان حاضر می‌باشد.

وی با اشاره به عملکرد بنیاد توسعه در سالهای اخیر گفت: این بنیاد همیشه یاور مدیران و دستگاه‌های مختلف اجرایی بوده و مانعی برای آنان نبوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان نیز در این نشست، از آب به عنوان یک عنصر حیاتی برای تحقق شعار جهش و تولید رونق تولید و همچنین افزایش درآمدهای ارزی در استان یاد کرد و گفت: استان سمنان ظرفیت‌های بالایی در بحث سرمایه‌گذاری دارد و همه امکانات و شرایط و زیرساخت‌ها نیز فراهم است و قطعا اگر موضوع آب در کوتاه، میان و بلند‌مدت رفع شود، رشد و توسعه را شاهد خواهیم بود.

حسن آل‌بویه، از انجام طرح مطالعاتی پساب سمنان برای انتقال به شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: در حال حاضر شهرداری باید نسبت به فروش آب اقدام تا این پروژه عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه از یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی استان، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد آن با ظرفیت ۳۰ الی ۵۰ درصد فعالیت دارند، گفت: متاسفانه ۱۴۵ واحد از این تعداد نیز تعطیل می‌باشند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: ۱۰ واحد صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان، با رفع موانع و مشکلات، نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به مدار تولید بازگشت.

آل‌بویه افزود: رسته فعالیت واحدهای احیاشده شیمیایی، فلزی، و قطعات خودرو بود.

وی گفت: امید است با برداشتن موانع تولید و جذب سرمایه‌گذاران جدید تا پایان امسال تعداد واحد صنعتی احیاشده افزایش و ظرفیت صنایع استان ارتقا یابد.

آل‌بویه با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای احیای واحدهای راکد صنعتی و تولیدی، افزود: ارتقاء فناوری، جذب سرمایه‌گذار و توسعه بازار و محصول از عوامل مهم در احیای ۱۰ واحد راکد صنعتی در نیمه نخست امسال بود.

وی از افزایش نرخ سرمایه‌گذاری استان در چند سال اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه تعداد قراردادهای منعقد شده در سال ۹۹ در استان نیز نسبت به ۳۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

احترام اردستانی فعال حوزه زنان نیز در این نشست با بیان اینکه موثران کمک کار خوبی به مسئولان برای رشد و توسعه سمنان هستند، گفت: متاسفانه پس از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب، برای زنان جایگاه خاصی در نظر گرفته نشده است.

اردستانی، رفع کمبود آب، گردش نخبگان بومی، تعیین تکلیف پیاده راه خیابان امام، آزادسازی کاروانسرای شاه عباسی میدان سعدی و رفع مشکلات راه‌های ارتباطی را از مطالبات مهم مردم سمنان و موثران عنوان کرد.

عضو سابق شورای شهر سمنان هم در این نشست، از آب به عنوان زیربنای توسعه هر منطقه یاد کرد و گفت: در اجرای پیاده راه امام خمینی سمنان تصمیمات بسیار درست و قانونی صورت گرفته و گام به گام موضوعات در حال انجام شدن بود، اما متاسفانه تصمیم اشتباه و سلیقه ای صورت گرفته است که کار را خیلی پیچیده کرده است و خواهشمندیم تا با بررسی دقیق موضوع را مدیریت کنید تا بیشتر از این شاهد اعتراضات مردمی نباشیم.

محمد زحمتکش، اجرای پروژه‌های آب‌رسانی از جمله انتقال آب از سد فینسک، سد چاشم و دریای خزر به سمنان را یادآور شد و گفت: با در حال حاضر مشکلات جدی در بهره‌برداری آب در دو حوزه شرب و صنعت داریم. وجود اینکه از سال ۹۱ مطالعات سد چاشم انجام و مجوز دریافت شده، ولی پیشرفت فیزیکی چندانی را شاهد نیستیم.

زحمتکش با بیان اینکه در حوزه سد فینسک هم پیشرفت فیزیکی چندان مورد قبول نیست، گفت: با اجرای این پروژه مشکل آب صرفاً در مقطع فعلی حل خواهد شد و باید برای تامین آب در بلند‌مدت به دنبال انتقال آب دریای خزر باشیم که این نیز تشکیل کمیته ای در سطح ملی و پیگیری از سوی معاون رئیس‌جمهوری و وزارتخانه‌های مختلف را دارد.

محمد علیان نویسنده روزنامه پیام نیز در این نشست، با قدردانی از تلاش‌های کادر بهداشت و درمان به ویژه دکتر دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، برای مقابله با بیماری کرونا، گفت: خوشبختانه خیران نیز نقش خوبی در کنار کادر درمان ایفا کردند و با توجه به کمک خیران در تکمیل بیمارستان سوانح سوختگی و خرید بسیاری از تجهیزات، لازم است تا موزه خیرین در سمنان راه‌اندازی شود.

محمد همتی دیگر عضو سابق شورای اسلامی شهر سمنان هم در این جلسه، مشکلات رتبه‌بندی معلمان، افت آموزشی به واسطه مجازی شدن آموزش دانش آموزان، استخدام جدید الورود، نبود اردوگاه دانش آموزی، بالا بودن تراکم کلاس‌های مدارس به ویژه در سمنان، وجود مدارس دو نوبته، نیمه تمام ماندن برخی از پروژه‌های خیرساز و مشکل دانشگاه فرهنگیان را از جمله دغدغه‌های قشر فرهنگیان عنوان کرد.

مرتضی دهرویه دبیر سرویس ورزشی روزنامه پیام سمنان نیز در این نشست، تشکیل تیم لیگ برتری در سمنان را در کاهش بسیاری از مشکلات موثر دانست.

عباس آلبویه عضو سابق شورای اسلامی شهر سمنان نیز در این جلسه، توجه به سرمایه‌های اجتماعی بومی را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه عدم به کارگیری نیروهای با استعداد و با تجربه بومی در در بسیاری از پست حساس و مهم به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

وی توجه به وجود ظرفیت‌هایی همچون نیروهای کارآمد، آموزش عالی، صنعت و معدن، گردشگری و… را در رشد و توسعه سمنان موثر دانست و گفت: متاسفانه سمنان به عنوان مرکز استان با داشتن همه پتانسیل‌ها به جایگاه اصلی خود نرسیده است.

شایان ذکر است در این نشست بر همدلی و همکاری چندجانبه جهت رفع مشکلات و مدیریت بهتر مسایل استان سمنان تاکید شد.

استاندار سمنان نیز در این نشست گفت: رفع مشکل کم‌آبی، ارتقای سطح رفاه مردم و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم استان و اشتغال در اولویت کاری دولت و مسئولان استانی قرار دارد.

سید محمد‌رضا‌هاشمی اظهار کرد: استان سمنان باب الرضا‌(ع) و بین الحرمین است و خدا را شاکرم که خدمتگزاری به دوست داران و زائران این امام بزرگوار نصیبم شده است.

وی ادامه داد: تاکنون توفیق خدمت در هشت شهرستان را داشتم و در همه جا از مهربانی، محبت و خونگرمی مردم‌ استان یاد کردم.‌

هاشمی با بیان اینکه استان سمنان، زادگاه مردمی مومن، ولایت‌مدار و شهید‌پرور است و بزرگان صاحب نامی را در خود پرورش داده، گفت: خدمت به مردم با کار جهادی، سرمشق من به عنوان استاندار سمنان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خودم را سرباز انقلاب می‌دانم و از نیروهای انقلابی برای پیشبرد امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بهره می‌برم، افزود: استان سمنان ظرفیت‌های متنوعی برای توسعه دارد.

استاندار سمنان با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب در آبان ۱۳۸۵ به استان سمنان، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب برای مردم این استان صفاتی مانند خلقیات و صفات خوب برشمردند و به استعدادهای دانشگاهی، کشاورزی، صنعتی، اقلیمی و گردشگری اشاره کردند.

هاشمی با اشاره به استعداد غرب تا شرق استان سمنان گفت: از این استعدادها با صمیمیت، مهربانی و همدلی بهره‌گیری خواهد شد تا بتوانیم خادم خوبی برای مردم باشیم.

وی سمنان را استانی در معبر زائران حضرت ثامن الائمه(ع) عنوان و اضافه کرد: برنامه ریزی برای ماندگاری زائران عبوری در استان راهبردی مناسب برای توسعه گردشگری است.

هاشمی با اشاره به اینکه سالانه ۱۲ تا ۱۳ میلیون زائر با هدف حضور در مشهد مقدس و زیارت بارگاه امام‌ هشتم‌(ع) از مسیر استان سمنان گذر می‌کنند، افزود: ما در این استان دارای ظرفیت بسیار خوبی در افزایش ماندگاری مسافران و زائران امام رضا‌(ع) هستیم، در حال حاضر ماندگاری مسافران و زائران در استان سمنان کمتر از پنج ساعت است که باید زمینه ای را فراهم کنیم تا از این فرصت‌ها استفاده کنیم و شاهد گردش بیشتر چرخ اقتصاد در استان باشیم‌.

استاندار سمنان گفت: رفع مشکل کم‌آبی، ارتقای سطح رفاه مردم و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم استان در اولویت کاری دولت و مسئولان استانی قرار دارد.

هاشمی، ابراز داشت: معیشت مردم، یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و به دنبال آن مجموعه مدیران استان است که باید این مهم در نشست‌های ستاد تنظیم بازار استان سمنان به صورت جدی در دستور کار قرار داشته باشد.

وی بیان کرد: کمبود نهاده‌های دامی، یکی دیگر از دغدغه‌ها در استان سمنان است که باید در حوزه تامین نهاده‌ها دامی، تفکر و تمهیدات ویژه اندیشیده و مدیریت شود.

هاشمی تصریح کرد: تامین کالاهای مورد نیاز در بازار و فراوانی اقلام در مراکز عرضه و خرید، از مهم‌ترین اصول در حوزه تنظیم بازار است که باید مدیریت شود.

استاندار سمنان گفت: با تامین معیشت مردم، به طور طبیعی امنیت و احساس آرامش جامعه نیز فراهم ‌خواهد شد، بر همین اساس ضرورت دارد تا تامین کالاهای اساسی مد نظر مدیران مرتبط با حوزه کارگروه تنظیم بازار استان باشد.

هاشمی یکی از مشکلات بزرگ‌ استان سمنان را کمبود آب دانست و اظهار داشت: بیش از ۸۹ درصد از آب موجود در استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و با بیش از ۱۸۹ هزار هکتار اراضی قابل کشت، تنها ۳۵ هزار هکتار به صورت تحت فشار آبیاری می‌شود.

استاندار سمنان گفت: موضوع تامین آب برای استان از طریق معاون اول رییس‌جمهوری و وزرای نیرو و جهادکشاورزی به صورت جدی پیگیری می‌شود.

هاشمی افزود: بحث خشکسالی یکی از دغدغه‌های مهم نخبگان، مردم، کشاورزان و صنعگتران است و اولویت اصلی کاری مدیریت استان تولید، توزیع و مصرف آب محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر ضرورت دارد تا استفاده بهینه از آب به عنوان یک فرهنگ در افکار عمومی با بهره‌مندی از ظرفیت موثرین جامعه در خصوص اقناع‌سازی شود.

استاندار سمنان گفت: تامین آب یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسایل امروز استان سمنان است و توسعه استان در برخی حوزه‌ها به این مساله گره خورده است.

وی یادآور شد: ۱۹۸ هزار هکتار از اراضی استان سمنان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در کمتر از ۳۶ هزار هکتار از این اراضی طرح مصرف بهینه آب اجرا شد، باید تلاش کرد تا ضمن توسعه و تقویت مجتمع گلخانه‌ای، کشاورزان را به استفاده از محصولات کم‌آب‌بر تشویق کرد.

وی ادامه داد: تشویق و ترغیب کشاورزان نسبت به مدیریت مصرف آب و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و استفاده از کشت محصولات کم آب بر و فناوری‌های نوین باید در دستور کار قرار بگیرد.‌

هاشمی با اشاره به اینکه تامین آب در جلوگیری از مهاجرت روستاییان و نیز خالی از سکنه شدن روستاها بسیار تاثیرگذار است، افزود: آب از جمله مواردی است که در بحث صنعت، اشتغال، کشاورزی، گردشگری و اقتصاد استان به صورت مستقیم تاثیرگذار است.

استاندار سمنان احیاء قنات‌ها را از دیگر مواردی دانست که در بحث مدیریت مصرف آب به صورت جدی تاثیرگذار است و گفت: دولت سیزدهم دولتی جهادی و انقلابی است و نیاز است تا اقدامات موثر و کاربردی در حوزه آب هرچه سریع‌تر تسریع شود.

استاندار سمنان گفت: افزایش وسعت اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای، اجرای کانال آبرسانی و جلوگیری از هدر‌رفت آب و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از جمله اقدامات اولویت داری است که باید در استان توسط مدیران حوزه جهاد کشاورزی پیگیری شود.

هاشمی با اشاره به فعالیت بیش از ۴۷ هزار بهره بردار پر تلاش و زحمتکش در بخش کشاورزی، افزود: وجود دانشکده‌های کشاورزی در حوزه بیابان زدایی و داروهای گیاهی، وجود بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فارغ التحصیل حوزه کشاورزی و تشکل‌ها و خانه کشاورز از ظرفیت‌های ارزشمند حوزه کشاورزی در استان است.

هاشمی، با اشاره به اینکه حفظ وضعیت موجود در بحث صنعت علاوه بر استقبال از سرمایه‌گذاران جدید، در دستور کار قرار دارد، افزود: توجه به صنایع تکمیلی، کشاورزی و صنعت از مهم‌ترین موارد ضروری و قابل توجه در این استان است.

استاندار سمنان با اشاره به مسایل و مشکلات تولیدکنندگان این استان، گفت: بازفعال کردن کارخانه‌ها، کمک به رساندن تولید به حد ظرفیت و رفع موانع سرمایه‌گذاری، به هر طریقی در استان باید محقق شود.

وی گفت: استان سمنان دارای ۱۹ شهرک صنعتی و ۳۸ هزار نیروی کار است که ۱۵۰ واحد صنعتی و تولیدی در سطح این استان تعطیل و راکد است که قریب به اتفاق آنان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و یا توسط بانک‌ها تملیک شده است و به همین دلیل بالغ بر سه‌هزار و ۶۰۰ نفر بیکار شده‌اند.‌

استاندار سمنان یادآور شد: تمام تلاش بر بازفعال کردن واحدهای راکد، افزایش ظرفیت، و رفع موانع سرمایه‌گذاری برای کمک به تولیدکنندگان در استان پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی، بیمه و مسایل دستگاه‌های خدماتی، مهمترین مسایل تولیدکنندگان استان است که در ستاد تسهیل باید برای آن تصمیم گیری شود، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با دولتمردان با اشاره به جنگ اقتصادی، بر رفع مشکلات تولیدگران تاکید داشتند.

وی بیان کرد: بازدید از کارخانه‌ها و رسیدگی به مسایل تولید در استان سمنان در مسیر تحقق شعار سال تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های دولت سیزدهم دنبال می‌شود.

هاشمی به برنامه خود برای کمک به رونق تولید در استان سمنان اشاره و تاکید کرد: هر هفته بازدید از واحدهای تولیدی در برنامه قرار دارد و سپس نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آشنایی با واحدهای صنعتی و موانع در مسیر تولید در این بازدیدها شناسایی و برای رفع آن در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تلاش می‌شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه ظرفیت و زمینه‌های فراوانی برای خدمت به مردم با کمک نیروی انسانی قوی و کارآمد در استان وجود دارد، اظهار کرد: سیاست اصلی و اولویت اول ما در بحث صنعت استان، حفظ و ارتقاء وضعیت موجود است و پس از انجام اقدامات موثر در این حوزه، از حضور سرمایه‌گذاران جدید در استان نیز استقبال خواهیم کرد.

هاشمی با بیان اینکه، قانون همچون درخت میوه است که باید آن را به سوی سرمایه‌گذاران متمایل ساخت، گفت: هر طرح و برنامه ای که به نفع مردم باشد مورد حمایت بوده و اینجانب از آن حمایت می‌کنم.

خبرنگار : علیرضا عربی

اشتراک گذاری