امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

نماز جمعه این هفته ۲۳ مهر ۱۴۰۰

کد خبر: 3950
زمان انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳ بعد از ظهر -
33 بازدید

نماز جمعه این هفته ۲۳ مهر ۱۴۰۰؛

با ائمه جمعه استان سمنان

 

سمنان

حجت الاسلام غلامحسین مهدوی نژاد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سمنان در مصلای این شهرستان با اشاره به نام گذاری هفته وحدت از سوی امام خمینی (ره)، بیان کرد: امروز وحدت بین شیعه و سنی و آحاد مسلمانان یک راهبرد مهم تلقی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه وحدت بین شیعه و سنی با احترام به باورهای یکدیگر میسر خواهد شد، ابراز کرد: مسلمانان باید بر داشته‌های مشترکشان تاکید داشته باشند.

 

امام جمعه موقت سمنان وحدت را یک امر واجب برای مسلمانان دانست و گفت: دامنه وحدت باید علاوه بر اتحاد شیعه و سنی در تمام ابعاد گسترده شود و این یک رسالت بزرگ برای آحاد مسلمانان در تمام دنیا است.

مهدوی نژاد با بیان اینکه دو اصل مهم شامل توجه به منویات ولی فقیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در کنار وحدت بین دولت و مردم می‌تواند رمز پیروی در برابر استکبار گران باشد، گفت: ما در همه حال نیاز داریم تا وحدت بین آحاد مردم تقویت شود.

وی با بیان اینکه تهاجم فرهنگی وحدت بین آحاد جامعه در جوامع مسلمان را نشانه گرفته است، گفت: استکبار برای از بین بردن وحدت بین خانواده‌ها برنامه دارند و تلاش می‌کنند تا فردگرایی را با بازارهای مختلفی مانند فضای مجازی ترویج دهند لذا باید هوشیار بود.

امام جمعه موقت سمنان در دیگر بخش سخنان خود با اشاره به هفته نیروی انتظامی بیان کرد: ایران اسلامی به برکت انقلاب در بخش‌های انتظامی و نظامی دارای پیشرفت‌های بسیاری است.

مهدوی نژاد رسالت نیروی انتظامی را بسیار سنگین دانست و با بیان اینکه جنگ برای نیروی انتظامی هیچگاه به پایان نمی‌رسد چرا که دشمنان و بدخواهان انقلاب و ایران اسلامی همیشه از جنبه‌های مختلف به دنبال آسیب زدن به جامعه است، گفت: باید قدردان تلاش‌های سبزپوشان جامعه‌مان در لباس خدمت به اسلام باشیم.

شاهرود

حجت‌الاسلام عباس امینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شاهرود به میزبانی مصلای پیامبر اعظم (ص) این شهر با بیان اینکه می‌بایست در زمینه مسائل منطقه‌ای و مرزی هوشیار بود، بیان کرد: دشمنان در حال توطئه چینی جدید در قبال ایران اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل با توطئه خود به دنبال تغییرات مرزی هستند، افزود: ایران اسلامی به صورت جدی و محکم اعلام می‌کند که اجازه نمی‌دهد نه در منطقه شمال غرب و نه در مرزهای محور مقاومت تغییراتی داده شود.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه راهبرد ما باید توجه به داخل باشد و در نتیجه می‌بایست به رفع مشکلات خودمان توجه داشته باشیم تا طرف‌های مقابل احساس نیاز به مذاکره کنند، تاکید کرد: رویکرد ایران مشخص است زیرا غرب غیر قابل اعتماد بوده و لذا ما عجله‌ای برای مذاکره نداریم.

امینی در دیگر بخش سخنان خود به روز عصای سفید نیز اشاره کرد و گفت: باید زیرساخت‌ها برای حضور بیشتر نابینایان در عرصه‌های مختلف جامعه مهیا شود تا بتوانند استعدادهای خودشان را که فراوان نیز است، به منصه بروز برسانند.

وی همچنین ضمن گرامی داشت هفته نیروی انتظامی، بیان کرد: امنیت امروز ما مرهون خدمات این نیروی ولایتمدار است اما این قشر باید از حداقل‌ها برخوردار باشند لذا خواهان رسیدگی به مسائل معیشتی این قشر به خصوص مسکن آنها هستیم که در سطح شهرستان شاهرود به صورت پروژه‌ای نیمه‌کاره رها شده و نیازمند توجه جدی مسئولان برای عدم اتلاف بیت‌المال است.

دامغان

حجت‌الاسلام احمد فوادیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته دامغان به میزبانی مصلای امام خمینی (ره) با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، تاکید کرد: ایران اسلامی هیچ عجله‌ای برای آغاز مذاکرات ندارد.

وی با بیان اینکه دلیل این عدم عجله نیز مشخص است و چرا که ما به طرف مقابل اعتمادی نداریم، ابراز کرد: غرب به تعهدات خودش در مذاکرات سابق عمل نکرده و این موضوع برای ایران اسلامی اهمیت دارد.

امام جمعه موقت دامغان گفت: دشمنان با مذاکرات خود برای نابودی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند و به همین دلیل است که معتقد هستیم در بحث مذاکرات هیچ عجله نخواهیم داشت.

فوادیان در ادامه و با اشاره به اینکه پلیس در برقراری امنیت در جامعه نقش مهم و تأثیرگذار دارد گفت: پلیس تمام تلاش خود را در تأمین امنیت مردم به کار می‌گیرد از سوی دیگر اما باید گفت مردم از پلیس انتظاراتی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به ازدواج مبارک حضرت رسول اکرم «ص» با خانم حضرت خدیجه کبری (س) پرداخت و افزود: آسان‌ترین موضوع در دین مبین اسلام ازدواج است که متأسفانه با تبلیغات نادرست و غلط ازدواج‌های طاغوتی این امر سهل‌الوصول به امر دست نیافتنی تبدیل شد.

مهدیشهر

حجت‌الاسلام محمد بارانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مهدی‌شهر به میزبانی مصلای این شهرستان با بیان اینکه نیروی انتظامی افتخار سربازی ولایت را دارد، تاکید کرد: این نیروی خدایی تحت رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی توانسته روز به روز ارتقا یابد و رضایتمندی مردم ایران اسلامی و شهرستان مهدی‌شهر را نیز به دست آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ما معتقد هستیم که اگر رهبری جامعه از ما رضایت داشته باشند یقیناً لبخند رضایت بر لبان امام زمان (عج) نیز می‌نشیند، افزود: امروز نیروهای مسلح ما همگی تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب اسلامی توانسته‌اند هیبت، وحدت، عظمت و همدلی را به ارمغان بیاورد.

امام جمعه مهدی شهر در دیگر بخش سخنان خود با اشاره به اینکه دوازدهم الی هفدهم ربیع‌الاول به ابتکار امام خمینی (ره) به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است، ابراز کرد: دوازدهم این ماه به عقیده اهل سنت و هفدهم به عقیده اهل تشیع میلاد نبی مکرم اسلام (ص) است لذا ابتکار سرنوشت ساز بنیانگذار انقلاب سبب شد تا زمینه‌های وحدت بین شیعه و اهل سنت تقویت شود.

بارانی با اشاره به زمینه‌های وحدت اهل شیعه و سنت، تاکید کرد: باید زمینه‌های موجود برای وحدت بین شیعه و سنتی تقویت و همچنین گفتمان سازی شود که یکی از این مشترکات وحدت در خدای متعال و یگانه است دومین محور وحدت پیامبر (ص) است زیرا عشق به ایشان می‌تواند همه مسلمانان را گرد هم جمع کند و در این زمینه سنی و شیعه وجود ندارد.

وی سومین وجه وحدت ساز بین شیعه و سنی را قرآن کریم دانست و بیان کرد: تمام مسلمانان معتقد هستند که آموزه‌های قرآن ریسمان الهی هستند همچنین قبله واحد تمام مسلمانان است، میلیون‌ها مسلمان سالی یک بار به حج می‌روند و چه سیاه و پوست و چه سفید پوش یک لباس بر تن کرده و یکسان و موحد لبیک می‌گویند و لذا باید این زمینه‌های وحدت ساز را تقویت کرد.

امام جمعه مهدی‌شهر با بیان اینکه اکثراً موحدان به یک موعود جهانی معتقد هستند هرچند برخی شأن معتقد هستند که امام زمان (عج) متولد شده و بعضاً می‌گویند که متولد می‌شود اما آنچه اهمیت دارد این است که همه به یک موعود از نسل نبی (ص) اعتقاد دارند که باید به این زمینه‌ها پرداخت و آنان را تقویت کرد، گفت: نیاز است که هم سنی و هم شیعه از موارد اختلاف انگیز جدا پرهیز کنند مخصوصاً نباید از کلماتی برای اهانت استفاده کرد.

بارانی با بیان اینکه امروز با توجه به نفوذ شبکه‌های مجازی، استقرار طالبان در افغانستان، استقرار شیعه و سنی در کشورهای منطقه و… می‌بایست بیشتر دقت نظر داشت چرا که هر کس به اهل تسنن توهین کند در واقع خیانت به شیعیان کرده است هرکسی تفرقه ایجاد کند و در کشورهای همسایه شیعیانی کشته شوند، در گناه قتل آنها سهیم هستند و لیکن باید بدانیم که هر اظهار نظر ممکن است یک شیعه را به خطر بیندازد و این موضوع خطرناک است.

وی با بیان اینکه هفته وحدت راهبرد جهان اسلام به ابتکار امام خمینی (ره) بود، گفت: امروز باید بر روی دشمن واحد تمام مسلمانان یعنی اسرائیل و آمریکا تاکید کرد چرا که آمریکایی در افغانستان نه به سنی و نه به شیعه رحم کردند و لذا این استراتژی مسلمانان را در برابر استکبار و صهیونیست‌ها حفظ می‌کند.

آرادان

حجت‌الاسلام جلیلی شریفی نیا در خطبه‌های نماز جمعه این هفته آرادان به میزبانی مسجد صاحب‌الزمان (عج) با اشاره به نمازجمعه خونین خان آباد افغانستان که پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی گویای فاجعه خون‌بار بود که از آن به مثابه یک حادثه تلخ و جانکاه یاد کردند، ابراز کرد: آمریکایی‌ها تلاششان این است که در افغانستان مجدداً داعش را تقویت کنند چرا که در برابر طالبان بایستند و نظم و امنیت در این کشور از بین برود.

وی با بیان اینکه دیگر هدف آمریکا از تقویت داعش در افغانستان این است که خفت و خواری که این کشور دچار شد و با رسوایی افغانستان را ترک کردند، بار دیگر مشروعیت پیدا کرده و زمینه حضور مجددشان را در افغانستان مجدداً فراهم کنند، افزود: آمریکا در ۲۰ سال گذشته چه کرده است؟ تولید مواد مخدر، ناامنی، عقب ماندگی مردم و… در مدت حضور آمریکا در افغانستان چندین برابر شد و این دستاورد حضور آمریکا در این منطقه است.

امام جمعه آرادان با بیان اینکه هدف دیگر آمریکا از تقویت داعش این است که برای منطقه به خصوص مرزهای ایران اسلامی خطر آفرین باشد و دائماً مردم ما احساس دلهره داشته باشند، گفت: این موارد اهداف جنایت‌های سنگینی است که در آن کودکان، شیعیان و مردان و زنان را به خاک و خون می‌کشند.

شریفی نیا با بیان اینکه وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که اگر ایران به مذاکرات بازنگردد مجبور هستیم گزینه‌های دیگری را روی میز قرار دهیم، بیان داشت: این موارد بارها و بارها در دولت‌های اوباما و ترامپ عنوان می‌شد و بازهم همان‌ها را می‌گویند در حالی که دولت رئیسی سیاست خردمندانه را در پیش گرفته است همانطور که بارها اعلام داشتند، ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا نگویند که دولت کلاً مذاکره نمی‌کنند بلکه پای میز مذاکره حضور پیدا خواهیم کرد اما عجله‌ای هم در مذاکره نداریم تا بسیار حساب شده و خردمندانه ماجرا را پیش ببریم.

وی افزود: تجربه ما نشان می‌دهد که طرف‌های غربی کاملاً غیر قابل اعتماد هستند و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند، ما به آمریکا و غرب بی اعتماد هستیم چرا که به تعهدات شأن عمل نکردند. ما در هشت سال قبل غنی سازی را به زیر سه درصد رساندیم و بنا بود که طرف مقابل اموال ما را آزاد کنند و بتوانیم به دارایی‌های بلوکه شده دست یافته و بتوانیم نفت بفروشیم تا دارو وارد کشور کنیم اما کدام یک انجام شد؟ سوال مهم این است که چطور باید به غرب اعتماد کنیم؟ دولت سیزدهم می‌گویند غرب مذاکره را برای مذاکره می‌خواهد اما ایران مذاکره را برای منافع ملت مان می‌خواهیم. بزرگترین ثمره برجام این بود که تحریم‌ها برداشته شود اما این امر صورت نگرفت لذا دوباره با روی کار آمدن رئیسی، غرب دوباره حرف‌های بلندپروازانه می‌زنند.

امام جمعه آرادان همچنین با بیان اینکه باید قدردان نیروی انتظامی بود، ابراز کرد: کاری که نیروی انتظامی می‌کند فراتر از مقوله وظیفه و تکلیف است، بخش زیادی از امنیت و آرامش ما مرهون پلیس است چرا که دائماً با مردم ارتباط داشته و برای مردم چهره‌ای رئوف دارند و در برابر اشرار و قاچاقچیان، مزاحمان مردم، سارقان چهره‌ای مقتدر هستند.

شریفی نیا بیان داشت: روز پیوند اولیا و مربیان، بیان داشت: والدین دانش آموزان باید ارتباط مؤثر و مستمری با مدارس داشته باشند چرا که هر چه این التفات بیشتر باشد، دانش آموزان هم بیشتر احساس غرور می‌کنند زیرا می‌دانند که والدین شأن متوجه وضعیت درسی و اخلاقی شأن هستند در نتیجه می‌تواند بر کارکرد دانش آموزان هم مؤثر باشد.

وی با اشاره به روز عصای سفید، تاکید کرد: یکی از مسئولیت‌های ما این است که نابینایان را مورد احترام و تکریم قرار داده و مسئولان زمینه‌های حضور نابینایان را در جامعه به نحو مناسب فراهم کنند تا این افراد که از نعمت چشم محروم شده‌اند، محرومیت‌های دیگری نداشته باشند.

کالپوش

حجت‌الاسلام اسماعیل بهرامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته کالپوش به میزبانی مسجد جامع حسین آباد با اشاره به وقایع تروریستی هفته گذشته افغانستان توسط داعش، بیان کرد: آمریکایی‌ها به این تحلیل رسیده‌اند تنها گروهی که هم برای طالبان و هم برای سایر بازیگران همچون ایران به‌صورت تهدید می‌تواند وجود داشته باشد و درعین‌حال می‌تواند سیاست‌های این کشور شکست‌خورده در افغانستان را پیش ببرد، داعش است.

وی با بیان اینکه آمریکا به همین دلیل تمام توان خود را بر احیا و حمایت از داعش قرار داده است تا از یک‌سو ناامنی گسترده در افغانستان برای راهبرد مشغول‌سازی پیاده شود و از سوی دیگر با توجه به ناامنی به‌وجود آمده و خطر داعش، زمینه اقدامات نظامی محدود و مداخله در امور افغانستان را فراهم و توجیه کند، افزود: این تهدید اگر در نطفه خفه نشود، زمینه‌ساز ناامنی گسترده در داخل افغانستان و خطرات امنیتی گسترده همچون افزایش تهدیدهای داعش در منطقه را به دنبال دارد.

امام جمعه کالپوش با بیان اینکه راهبرد جمهوری اسلامی ایران عدم حضور بازیگران فرامنطقه‌ای در افغانستان و جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است، ابراز کرد: هم حضور بازیگران خارجی و هم رشد و نمو نیروهای نیابتی آن‌ها، هر دو زمینه‌ساز ناامنی و بروز مشکلات تروریستی در منطقه هستند لیکن نکته مهم این‌که دولت طالبان باید در این میدان با پذیرش مسئولیت تأمین امنیت تمام مردم افغانستان به تعهد و وظیفه خود عمل کند همچنین جلوگیری از تکرار حوادث جنایت‌بار مانند انفجار در نماز جمعه خان‌آباد آزمون بزرگی برای طالبان است.

بهرامی با اشاره به انتخابات عراق نیز، گفت: برگزاری این انتخابات و پیروزی جریان‌های اسلامی یک پیروزی بزرگ برای مردم، مرجعیت، جریان‌های اسلامی و مقاومتی محسوب می‌شود انتخاباتی که برخلاف اغلب قریب به‌تمام پیش‌بینی‌ها، نتایج دیگری را رقم زده و بیم‌ها و امیدهایی را پدید آورده است.

وی با بیان اینکه مشارکت ۴۱ درصدی مردم عراق با توجه به‌مشکلات عدیده اقتصادی و امنیتی و فساد رایج در دستگاه‌های اداری و نیز آشوب‌های امنیتی دو سال گذشته و آثار به جای مانده از آن، تا حدودی مناسب به‌نظر می‌رسد، ابراز کرد: بیانیه آیت الله سیستانی قطعاً در رقم خوردن این مشارکت مؤثر بوده است وگرنه طبق برخی پیش‌بینی‌ها نرخ مشارکت به کمتر از ۳۰ درصد می‌رسید اما به هر روی باید گفت مشارکت در این دوره از انتخابات بالای ۴۰ درصد است که با توجه به‌شرایط اقتصادی و ناراحتی مردم، نسبتاً مقبول بوده و یک گام به‌سوی ثبات عراق است.

امام جمعه کالپوش همچنین بیان کرد: در این انتخابات علی‌رغم تلاش‌های آشکار و پنهان جریان غرب گرا در عراق، جریان‌های اسلامی و مقاومت اکثریت کرسی‌های پارلمانی را به دست آورده و پارلمان در اختیار جریان‌های اسلامی و گفتمان مقاومت خواهد بود.

بهرامی با بیان اینکه مقتدا صدر جزو جریان‌های اسلامی و بیت شیعی بوده که به‌مرجعیت، باور داشته و عنصری ضدآمریکایی محسوب می‌شود، افزود: کسب اکثریت آرا توسط ائتلاف صدری‌ها موجب بروز برخی نگرانی‌ها شده است زیرا وی فردی غیرقابل پیش‌بینی و اتخاذ مواضع متناقض بوده که ممکن است شرایط را تا حدودی پیچیده کند، اگرچه مواضع ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی او قابل توجه بوده و از نکات مثبت وی به‌حساب می‌آید.

رویان

حجت‌الاسلام عباس معصومی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته رویان به میزبانی مسجد جامع با اشاره به مسائل روز در زمینه سیاست خارجی بیان کرد: اخیراً غرب مدعی از سرگیری مذاکرات است و در رسانه‌های خود همه مشکلات اقتصادی ایران را به مسئله تحریم‌ها گره می‌زند و تنها راه برون رفت از این معضلات را نیز مذاکره می‌داند.

وی افزود: غرب برای انحراف افکار عمومی و ایجاد جنگ روانی اعلام می‌کند که دولت قبل اگر شرایط بدی را پذیرفت شما شرایط جدیدی را پیشنهاد بدهید.

امام جمعه رویان ادامه داد: طبیعتاً این موضوع مردم پسند است لذا از این روش دولت سیزدهم را متهم به تندروی و نقد بازی می‌کنند در حالی که اینگونه نیست.

معصومی گفت: اولاً غرب می‌خواهد با همان اعضای سابق و اعضای که خودشان تعیین می‌کنند به پای مذاکره بیایند و برای نمونه امکان دارد چین و روسیه را در بازی دخالت ندهند ثانیاً آنها با نگاه مقصر بودن ایران و عدم پایبندی این کشور می‌خواهند مذاکرات را شروع کنند.

وی افزود: غرب با هدف مجازات تنبیه و انتقاد از ایران قصد آغاز مذاکرات را دارد لذا نفس پذیرش مذاکره را در رسانه‌های تبلیغاتی خود یک نوع تسلیم و شکست مقاومت ایران تلقی کند.

امام جمعه رویان درباره مسائل منطقه با اشاره به اینکه چهار قدرت ژئوپلیتیک خاورمیانه وجود دارد، گفت: ژئوپلیتیک مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی و اضلاع عراق، سوریه لبنان، یمن و قسمتی از فلسطین یکی از اضلاع مهم محور مقاومت در منطقه محسوب می‌شود دیگر محور ژئوپلیتیک اخوانی از نوع عثمانی با محوریت ترکیه جمهوری آذربایجان و قطر هستند و همچنین سومین محور ژئوپلیتیک را باید سلفی‌ها با محوریت عربستان، بحرین و امارات دانست و چهارمین محور ژئوپلیتیک صهیونیسم با رهبری اسرائیل است.

معصومی ادامه داد: قطب مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی به طور مشخص اصلی‌ترین هدف این زنجیره ژئوپلیتیک را در کنترل و نابودی قطب به صهیونیسم خلاصه می‌کند لذا در سوی دیگر معادله، سایر اقطاب با سرپرستی آمریکا به دنبال حفظ این رژیم منحوس هستند و این شرایط کلی منطقه و اجبار آمریکا به حضور در آن را نشان می‌دهد که در اینجا حفظ هوشیاری ما بسیار ضرورت دارد.

منبع: مهر

اشتراک گذاری