امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

مدیران استان و شایسته‌سالاری

کد خبر: 3977
زمان انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵ بعد از ظهر -
44 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

مدیران استان و شایسته‌سالاری

 

امروز که چهار ماه از انتخابات سیزدهمین دوره  ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می گذرد هنوز تکلیف بسیاری از استانها، شهرها و روستاها برای داشتن استاندار، شهردار و مدیران کل مشخص نشده است. این در حالی است که بیش از دو ماه از آغاز به کار دولت جدید و شوراهای شهر و روستا میگذرد.

 

تغییرات و جابجایی‌ها در همه دولت ها کمی زمانبر و دارای چالش‌هایی است. زمان‌هایی که گاه به اتلاف وقت تبدیل می شود و کشور و مردم هزینه آن را می پردازند. علی رغم تاکید مقام رهبری در سرعت بخشیدن انتخاب کابینه و دیگر مسئولیت های که باید جابجا شوند، اما همچنان بلاتکلیفی و بی سر و سامانی در برخی از استانها و ادارات دیده می شود.

 

سمنان جز استانهای اولیه ای بود که تکلیف استانداردش مشخص شد و با آمدن هاشمی به استان، روند فعالیتها شکل دیگری گرفت. این موضوع را در استان سمنان میتوان به فال نیک گرفت، اما هنگامی میتوانیم از این موضوع خشنود باشیم که در دیگر پست ها و مدیریت ها نیز استان سر و سامان گرفته باشد.

متاسفانه تا به امروز تکلیف هیچ یک از معاونت های استاندار مشخص نشده است. چند فرمانداری و چند اداره کل نیز به صورت سرپرست اداره می شود و مشخص نیست کدام یک باقی می مانند و کدام یک باید جای خودشان را به دیگری دهند. شهرداران شهرهای استان نیز تکمیل نشده اند و این بلاتکلیفی در برخی از شهرها وجود دارد. نکته تاسف بار این موضوع، آنجایی است که در پست های عنوان شده، پایین دستی ها و معاونان نیز بلاتکلیف هستند و به نوعی منتظرند تا با مشخص شدن مدیر خود، تکلیف پست خود را نیز مشخص کنند!! این موضوع باعث رها شدگی کارها، پیچیدگی و بلاتکلیفی امور در ادارات و سرگردانی ارباب رجوع شده است. تا جایی که در برخی ارگان ها علی الخصوص شهرداریها، وضعیت پرداخت حقوق پرسنل نیز با مشکل روبرو شده و هیچ کس مسئولیت آن را نمی پذیرد!!

دیگر مدیران نیز از این قاعده مستثنا نیستند و ابهام در ماندگاری آنها، کار را در آن اداره پیچیده و سرگردان کرده است. این موضوع برای بسیاری از ارباب رجوع ها قابل درک و فهم است و ضعف در پاسخگویی و حل مشکلات در ادارات برای آنها بسیار ملموس است. رهاشدگی در برخی از پروژه های نیمه تمام نیز چنین چیزی را اثبات می کند. بلاتکلیفی در برخی پروژه ها همچون خیابان امام سمنان که هنوز مشخص نیست باید به صورت پیاده رو باشد یا ماشین رو، یکی دیگر از معضلات به وجود آمده به دلیل مشخص نبودن شهردار و دیگر مدیران است.

در کشوری که با جابجایی افراد بسیاری از برنامه ها سلیقه ای تغییر می کند و حداکثر برنامه ریزی برای مدیران ۴ ساله می تواند جواب دهد، از دست دادن زمان خوشایند نیست. متاسفانه باید قبول کنیم که این روزها، دوران سهم خواهی ها است و بسیاری از مدیران ارشد در تکاپوی ماندگاری و یا کسب موقعیتی بهتر هستند. و تا وقتی که تکلیف این سهم خواهی ها مشخص نشود، سرگردانی مردم و بلاتکلیفی پروژه ها ادامه خواهد داشت. پس تسریع در انتصابات و پیگیری گذراندن مراحل اداری برای شهرداران یکی از اولویت هایی است که میتواند استان را در مسیر برنامه ریزی درست و مدون قرار دهد.

استاندار سمنان در همین چند روز ابتدایی، فعالیت‌های خود را به صورت کاملاً عملیاتی آغاز کرده است که جای تقدیر دارد. تلاش ها و نگرش وی با توجه به شناخت مناسب از استان، می تواند روزهای خوبی را در این سرزمین تاریخی رقم بزند؛اما تا تکلیف معاونت ها و مدیران کل به عنوان بازوان اجرایی استان مشخص نگردد، سرعت معنا پیدا نمیکند و کارها گره خورده باقی می ماند. به همین منظور خواهشمندیم این اقدام را از دستگاه زیر نظر خودتان آغاز کنید و هرچه سریعتر با مشخص کردن مدیران، معاونت ها و فرمانداران مد نظر و تثبیت آنها استان را به سر و سامان برسانید. تسریع در احکام شهرداران و مشخص کردن مدیرانی که قرار است در این دولت کارکنند نیز بسیار حائز اهمیت است.انتخاب افراد شایسته و با انگیزه و دارای عملکرد موفق می‌تواند استان را در رسیدن به اهداف خود بیش از پیش یاری نماید و برنامه های عملیاتی استان نیز به بهترین شکل اجرایی گردد.

اشتراک گذاری