امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

به بهانه گرانی قیمت نان در استان سمنان؛ سفره هایی که روز به روز کوچک تر می شوند

کد خبر: 4080
زمان انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳ بعد از ظهر -
57 بازدید

گزارش روز (گزارشگر : سلماز عرب عامری)

به بهانه گرانی قیمت نان در استان سمنان؛ سفره هایی که روز به روز کوچک تر می شوند

 

قیمت انواع نان در سمنان از ۲۰ مهرماه در حالی حدود ۳۰ درصد افزایش یافت که در عین حال اتحادیه نانوایان پیش از گران شدن این کالای اساسی هیچ گونه اعلام رسمی را انجام نداد.

 

در جلسه یکشنبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار استان سمنان مصوب شده بود که قیمت نان حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. این ستاد هم چنین اتحادیه نانوایان را مکلف کرده بود نرخ های نان را اعلام و اطلاع رسانی کند.

 

رئیس اتحادیه نانوایان استان سمنان گفت: قیمت انواع نان در نقاط مختلف استان از ۲۰ مهر حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.

رجبعلی جعفریان افزود: این افزایش قیمت مربوط به هزینه های خبازی است.

پیشتر و در نهم اردیبهشت ماه امسال نیز افزایش قیمت نان در سراسر استان سمنان بر اساس دستورالعمل تصویب شده در ستاد تنظیم بازار استان اجرایی شده بود.

بر اساس آن مصوبه قیمت انواع نان سنتی، فانتزی و محلی ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش یافته بود.

در گزارش اقتصادی امروز به گرانی نان و کوچک شدن قدرت خرید مردم پرداخته و نظر چند تن از کارشناسان و شهروندان را در این خصوص جویا شدیم که در ذیل از منظرتان می گذرد؛

حمید ۴۰ ساله کارمند که دو پسر دوقلو ۱۰ ساله دارد درباره گرانی نان گفت: به مدد فضای مجازی این روزها همه مردم از کوچکترین اتفاقی در سطح کشور خبر دارند‌ و شاید یک دلیل اینکه هرچند وقت یک بار در صدد قطع و فیلترینگ شبکه های مجازی هستند همین بالا رفتن سطح اطلاعات مردم باشد.

وی افزود: نان‌ قوت لایموت مردم است حداقل غذایی که امروز میتوان‌ امیدوار بود که سر سفره مستضعفین ممکن است پیدا شود، نان هر چقدر گران شود میزان گرسنگی و تعداد گرسنگان بیشتر می شود. اما دولتمردان ما به این موضوع توجه نمی کنند. شاید هم از سفره های خالی مردم خبر ندارند. لااقل اجازه دهند، همت کنند، مدیریت کنند، غیرت به خرج دهند تا همین نان سر سفره ها باقی بماند. نه اینکه به وقت اعتراض های مردمی هزار جور سفسطه و برهان و منطق که پشت گرانی قاچاق کالا، احتکار، صادرات، کم آبی و..‌ است بیاورند.

یک بانوی گرمساری هم با بیان اینکه بیش از یکسال است که برای گرفتن نان مجبور به تحمل صف های طولانی است، تاکید کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا و اعتراض های نانوایان به قیمت پایین نان به هر میزان که می خواستیم نان آماده روی میز نانوایی ها وجود داشت.

مریم عادل افزود: نانواها یک کیسه آرد را نزدیک به ۵۰هزار تومان به قیمت دولتی تحویل می گیرند که آن را در بازار آزاد به قیمت حدود ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسانند.

وی که خود نانوایی خانگی داشته است از کیفیت پایین و شوری نان ها در این شهر گلایه دارد و براین باور است که نانوا برای جبران کیفیت آرد و پخت نان نمک به آن می افزاید.

عادل با اشاره به اینکه خمیر مایه بهداشتی از کیسه ای ۶۰ هزار تومان در ۲ سال پیش به کیسه ای ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، تاکید کرد: برخی نانوایان برای کاهش هزینه های خود به استفاده از نمک غیر بهداشتی فله و جوش شیرین در خمیر گیری روی آورده اند.

سارا بانوی متاهل، ۲۹ساله و بیکار گفت: حالا که نان گران شد به تبع آن تمامی ملزومات غذایی دیگر گران هم می شود و استدلال و بهانه شان هم این است که حالا  که نان گران شد فلان ماده غذایی هم باید گران شود. مثل تخم مرغ، برنج.

وی افزود: باید باور کنیم نان غذای کسانی است که مجبورند برنج کمتری بخورند چراکه توان خرید آن را ندارند. اما با گزان شدن نان قشر وسیعی از مردم نمی توانند غذای دیگر و ارزانتری تهیه کنند. با گران شدن نان خیلی افراد گرسنه سر به بالین خواهند گذاشت چون تنها غذای آنهاست.

وی ادامه داد: در این دوران کرونا که کسب و کارها رونق آنچنانی ندارد و افراد با مشکلات اقتصادی دست و‌پنجه نرم می کنند گران شدن نان در واقع مشکل روی مشکل و غوز بالای غوز است‌.

یکی دیگر از شهروندان هم استانی هم در باره گرانی نان گفت: کاهش وزن نان ، استفاده از جوش شیرین در برخی نانوایی ها به جای  خمیر مایه  و نیز رعایت نکردن ساعت فعالیت از دیگر مشکلاتی است که نانواها در کنار افزایش قیمت نان باید رعایت کنند اما متاسفانه اینطور نیست.

وی افزود:  رعایت نکردن موازین بهداشتی در برخی نانوایی ها و نبود نظارت کافی بر این امر مشکل دیگریست که باید مسئولین به ان توجه کنند.

حسین ادامه داد: رعایت نکردن ساعت کار نانوایی ها، فروش  آرد به قیمت آزاد و رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا از دیگر موارد تخلف نانوایی ها  است.

یکی از نانوایان شاهرودی هم گفت: قیمت فعلی نان با هزینه های آن ها تناسب ندارد ، قیمت آرد ، مزد کارگر ، قیمت گاز و برق افزایش یافته و موجب شده تا فعالیت ما هم به صرفه نباشد.

وی  که خواست نامش فاش نشود یکی از عوامل کاهش کیفیت نان را آرد بی کیفیت دانست و افزود: کارگر ماهر نانوایی که با دستمزد ماهیانه ۲ و نیم میلیون تومان بدون بیمه حاضر به کار در شرایط سخت پای تنور باشند، پیدا نمی شود.

وی گفت: تورم و گرانی های همه روزه مواد اولیه پخت نان و هزینه های بیمه و جاری نانوایی بر کیفیت نان نیز تاثیر زیادی دارد.

حمید کارمند ۳۴ ساله هم گفت: چند وقتی است که افزایش قیمت نان را در رسانه ها دیدم ام و احتمال هم می دادم که بزودی این افزایش قیمت به صورت رسمی اعلام شود.

وی افزود: در اردیبهشت ماه یک بار قیمت نان را در سکوت بالا بردند و ما هم دم نزدیم و گفتیم ابتدای سال است و همه کالاها بالطبع گران می شود اما باز باگذشت کمتر از ۶ ماه شاهد افزایش مجدد قیمت نان هستیم و این بی عدالتی در حق کارگر و کارمند است که در سال فقط یک بار با افزایش حقوق روبرو هستند اما در طول سال کالاهای اساسی و مصرفی شان چندین بار گران می شود.

وی افزود: این را هم باید بدانیم که اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه که به دلیل شرایط اقتصادی درآمدشان نیز کم شده، در شرایط فعلی هم به سختی می توانند نان بخرند و حالا که قیمت ها ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیداکرده قطعا دچار مشکل اساسی خواهند شد.

در این شرایط وظیفه دولت است که بازار را تنظیم کند و با اختصاص یارانه بیشتر به نان لااقل در مناطق کم برخوردار شهرها، از ایجاد مشکل برای طبقات محروم جلوگیری کند.

رضا دارابیان هم استانی دیگری هم گفت: همیشه دلیل گرانی نان و دیگر اقلام را افزایش کیفیت اعلام می کنند درحالی که گرانی کیفیت نان را تغییر نمیدهد. چرا که مشکل از جای دیگری است.

وی افزود: حتی مشکلاتی که این روزها نانوایان با آن مواجه اند با گرانی نان حل نمی شود، گرانی نان فقط یک عده را بیچاره تر می کند. شاهد هستیم که مشکلات اقتصادی بیشتر شده و نان یک غذای بخور و نمیر است. درست است در مدت وقت اخیر بسیاری از نانوایان به دلیل عمده مشکلات تعطیل کرده اند اما واقعا سروسامان دادن به این مسائل با گرانی حل نمی شود.

محمدی هم استانی دیگر با بیان اینکه با وجود آنکه در طول سال دوبار افزایش قیمت داریم اما باز هم حقوق مصرف کننده در خصوص نان رعایت نمی‌شود، افزود: با اصلاح قیمت نان هیچ تضمینی بر رفع مشکلات کم فروشی و کیفیت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه دلیل نانوایان برای کم فروشی بالا رفتن هزینه‌ها است، ادامه داد: کم‌فروشی تخلف مشهودی است که از سوی اکثر نانوایان انجام می‌شود لذا در این رابطه مصرف کننده بیشترین شکایت را دارند، باید فکری اساسی کرد، قرار نیست نانی به دست مردم برسدکه سبب نارضایتی شود.

وی افزود: مردم از گران شدن نان متضرر می‌شوند اما متاسفانه به مردم توجهی نمی شود و هر روز با گرانی های متنوع در اجناس روبرو می شویم ومنتظر بودیم تا دولت عوض شود شاید صدای مردم عادی را بشنود و فکری به حال گرانی ها کند اما متاسفانه زهی خیال باطل و این روند گرانی از دولت قبل هم شیب تندتری به خود گرفته و روز به روز بدتر می شود.

مریم هم استانی دیگری که  از گرانی نان در سمنان گلایه دارد، گفت: نان با وجود کیفیت پایین بسیار گران شده است،  قبلا بابت هر نان یک هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می کردم اما اکنون به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. با توجه به گرانی برنج بسیاری از خانواده مصرف برنج را کم کرده و نان را جایگزین کرده اند اما حالا با گرانی نان دیگر نمی دانیم چه چیزی را باید جایگزین نان کنیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت همه انواع نان گران شده است، افزود: قیمت نان در نانوایی ها آزادپز بین ۶ تا ۷ هزار تومان است و اصلا به وسع ما نمی رسد. وقتی به نانوایان اعتراض می کنیم گرانی آرد را دلیل این مساله عنوان می کنند این مساله باعث شده رشته، نان خشک و تمامی کالاهایی که از آرد تهیه می شوند، گران شود.

این شهروند با گلایه از گرانی کالاهای اساسی نظیر برنج، روغن، حبوبات، قند و شکر گفت: لبنیات چند ماه پیش گران شد و دوباره هم قیمت ها را افزایش داده اند. این روند افزایش قیمت ها فشار اقتصادی زیادی به خانواده ها وارد کرده است.

وی در خصوص نظارت ها گفت: به نظر بنده مغازه ها مقصر این وضعیت نیستند و قیمت ها همین است. این نظارت ها باید از راس انجام شود و قیمت ها در کارخانه ها مورد رصد قرار گیرد.

رضا هم یکی دیگر از شهروندان سمنانی است با اشاره به اینکه قیمت هر نان ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، افزود: نانوایان دلیل این گرانی را افزایش نرخ گاز، دستمزد کارگر عنوان می کنند. فشار اقتصادی زیادی روی مردم است و مسئولان باید برای این وضعیت چاره اندیشی کنند.

وی با اشاره به اینکه باید علت گرانی نان مشخص شود، گفت: هیچگونه نظارتی بر قیمت ها به ویژه در خصوص لبنیات وجود ندارد و قیمت این محصولات به صورت هفتگی تغییر می کند.

این شهروند سمنانی گفت: مسئولان که قیمت نان را افزایش داده اند، پاسخ بدهند که آیا درآمد مردم هم افزایش یافته است؟ مردم چگونه باید رزق اصلی سفره هایشان را با این قیمت ها تهیه کنند؟

یکی از نانوایان با اشاره به اینکه کیفیت نان هیچ ربطی به گرانی نان ندارد، گفت: کیفیت نان مربوط به آرد خوب است که در صورتی که آرد باکیفیت به دست نانوایان برسد نان باکیفیت نیز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این نانوا با اشاره به اینکه برخی از اقشار جامعه در خرید نان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، ادامه داد: در حال‌حاضر کیفیت نان در سمنان مناسب است و بالا رفتن ان نیاز ما بود زیرا واقعا با وجود تورم حاکم در جامعه ما نانوایان نمی توانستیم از پس مخارج زندگی مان برآییم.

وی بیان کرد: گر چه برخی از نانوایان به دلیل گرانی آرد با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند ولی باید مسئولان به فکر مردم باشند چرا که نان برای مردم به ویژه قشر ضعیف و متوسط جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است و بی‌شک گرانی قیمت نان نگرانی و مشکلات زیادی را برای اینان به دنبال دارد.

زهرا بانوی دیگری هم اظهار کرد: چند روز پیش نان سنگک از نانوایی دولتی با نرخ ۲ هزار و ۸۰۰ تهیه کردم در صورتی که نرخ قبل ۲ هزار تومان بود، این در حالیست که اندازه نان کوچک تر و کیفیت هم به شدت کم شده است.

وی گفت: مسئولان در کنار قیمت ها باید فکری برای کیفیت نان بکنند؛ کیفیت به قدری پایین است که اصلا نمی توان نان را مصرف کرد.

این شهروند سمنانی همچنین خواستار نظارت دقیق بر وضعیت بهداشتی نانوایی ها شد و گفت: متاسفانه در بسیاری از نانوایی ها پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود و شاطری که نان می پزد همزمان پول از مشتری دریافت می کند و فاصله اجتماعی هم رعایت نمی شود.

یکی دیگر از هم استانی ها با بیان اینکه ما در خرید نان مورد نیاز خانواده خود با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، گفت: مسئولان فکر نکنند که همه مثل خودشان در رفاه کامل هستند و مشکلی برای خرید مایحتاج زندگی ندارند.

وی تصریح کرد: من از صبح تا شب کارگری می‌کنم تا حداقل بتوانم نان موردنیاز خانواده‌ام را تامین کرده و موقع برگشت به خانه شرمنده خانواده‌ام نباشم.

این فرد که دارای دو فرزند است، افزود: فرزندانم هنگام شب انتظار مرا می‌کشند تا حداقل در دست من نانی ببینند که این نان لبخند فرزندانم را به دنبال دارد.

وی ضمن گلایه از مسئولان ادامه داد: در حالی که باید برای حمایت از ما اقدامات اساسی انجام شود ولی متاسفانه مسئولان نان را هم گران کردند و که این امر برای ما بسیار مشکل‌آفرین خواهد بود.

عباسی یک دیگر شهروندان با گلایه از کیفیت نامطلوب نان و گرانی اظهار داشت: به رغم آنکه هر سال قیمت نان افزوده می‌شود اما بر کیفیت آن چندان نظارت نمی‌شود و نان پس از چند ساعت بیات و غیرقابل مصرف می‌شود.

وی در عین حال افزایش ۳۰ درصدی نرخ نان را سبب فشار بر خانواده ضعیف و کم درآمد دانست و گفت: با توجه به گرانی بی سابقه سایر اقلام، تنها دلخوشی مردم به نان است و با افزایش قیمت، قطعاً در کاهش مصرف نان تأثیرگذار خواهد بود.

اگرچه اصلاح قیمت نان و واقعی سازی آن با توجه به رشد بی سابقه هزینه‌ها امری مهم به نظر می‌رسد، اما ارتقای کیفیت نان، جلوگیری از تعطیلی خودسرانه، افزایش زمان پخت، متناسب سازی وزن چانه و حذف دلالان و پیشگیری از عرضه خارج از شبکه آرد توسط نانوایی‌ها ضرورتی مهمتر به شمار می‌رود.

یکی دیگر از شهروندان هم با اشاره به موضوع کیفیت نان اظهار داشت: نان قوت غالب اکثر مردم به خصوص قشر ضعیف و کارگر جامعه محسوب می‌شود اما گرانی نان که امسال هم تکرار شده در حالی که شاهد اتفاق خوبی برای ارتقا کیفیت آن نیستیم باعث آزرده خاطر شدن ما شده است.

علی رحیمی افزود: از یک طرف نان را گران می‌کنند و از طرفی حجم آن هم کمتر شده که این موضوع به طور قطع مصداق بارز کم فروشی است و باید به حجم چونه‌هایی که گرفته می‌شود مسئولان نظارت کنند و کسی نیست که در این زمینه پاسخ مناسبی به ما شهروندان بدهد.

وی با بیان اینکه گرانی نان هم کیفیت آن را افزایش نداده است، گفت: نان در سمنان گران شد اما این گرانی هم تأثیری بر افزایش کیفیت آن نداشت و من نمی‌دانم چرا تا چند وقت پیش که نانوایان از گران نشدن نان در طول چند سال گذشته گلایه داشتند یکی از دلایل عدم کیفیت نان را همین قیمت اعلام می‌کردند اما با گرانی نان هم ما ندیدیم اتفاقی در کیفیت آن صورت بگیرد.

این شهروند عنوان کرد: کیفیت نان مربوط به نان خاصی نمی‌شود از لواش، سنگک، بربری و دیگر نان‌ها شاهد بی کیفیت بودن آنها هستیم.

وی با بیان اینکه شاید به سختی چند نانوایی خوب در سمنان پیدا شود، گفت: یک نانوایی نان سوخته تحویل مردم می‌دهد یکی نان خمیر، یکی شور و دیگری نان بی نمک، بالاخره شما یک نانوایی پیدا نمی‌کنید که یکی از این مشکلات را نداشته باشد.

رحیمی عنوان کرد: متأسفانه وقتی به نانوایان هم اعتراض می‌کنیم به ما بد و بیراهه می‌گویند و اعلام می‌کنند دوست داری ببر نمی‌خواهی نبر و کاری از دست مردم عادی در این زمینه بر نمی‌آید.

یکی از نانوایان سمنانی هم  با بیان اینکه کیفیت آرد تأثیر مستقیمی بر خروجی نان دارد، اظهار داشت: به طور قطع می‌گویم آرد عرضه شده کیفیت لازم را ندارد و ما نباید انتظار نان خوب را داشته باشیم و باید بازنگری در کیفیت آرد در صورت بگیرد.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: تا زمانی که مشکل آرد حل نشود کیفیت نان هم تغییری نخواهد کرد و باید فکری در این رابطه صورت بگیرد.

وی با اشاره به عرضه نان در سوپرمارکت‌ها بیان کرد: از زمانی که نان در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود نانوایان به دلیل اینکه خمیر روی دستشان نماند آرد کمتری مصرف می‌کنند و به دلیل کاهش حجم آرد خمیر بی کیفیت‌تر و فتیرتر می‌شود.

این نانوا عنوان کرد: یک ریال هم به روی قیمت نان برود مردم انتظار دارند که کیفیت آن ۱۰۰ در صد افزایش پیدا کند به همین دلیل تنها حرفه‌ای هستیم که با ریالی گرانی توقع از ما بسیار افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از شهروندان سمنانی نیز با بیان اینکه نان خانه را روزانه تهیه می‌کنم، اظهار کرد: با توجه به اینکه نان منزل را هم روزانه تهیه می‌کنم اما باز هم ضایعات نان بسیار بالا است و هر روز کلی نان خشکی و دور ریز داریم که فکر کنم این کیفیت نان خوش به حال نان خشکی‌ها شده است.

زهرا افزود: ما یک خانواده ۴ نفره ایم و در ماه حداقل چند کیلوگرم ضایعات نان داریم و اگر توجه کرده باشید کنار نان خمیر بوده و وسط آن نیز خشک شده است.

وی با بیان اینکه از یکی از بهترین مناطق سمنان نان تهیه می‌کنم، گفت: اصلاً ربطی ندارد از کجای شهر نان می‌خرید بالای شهر یا پایین شهر؛ چون نان در تمام نقاط شهر بی کیفیت شده است.

وی عنوان کرد: مشکل اکثر مردم با تمام گرانی‌هایی که وجود دارد دیگر گرانی نان نیست اما باید مطابق گرانی نان کیفیت و حجم نان را افزایش دهند اما متأسفانه ما می‌بینیم این گرانی‌ها هیچ تأثیری در کیفیت نان ندارد.

زهرا با بیان اینکه بزرگ شده روستا هستم، بیان کرد: مادر بنده در روستا برای ما نان می‌پخت که خدا رحمتشان کند اما همچنان طعم آن نان‌ها زیر زبان‌مان است و یاد دارم که همیشه می‌گفت حجم خمیر تأثیر زیادی در کیفیت و طعم نان دارد اما امروز لواش‌هایی که ما می‌خریم از این طرفش آن طرفش مشخص است.

این شهروند عنوان کرد: نان‌های لواش به مانند پوست پیاز شده‌اند و من نمی‌دانم حجم استاندارد یک نان لواش چقدر است اما به طور قطع نانوایان این حجم را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه نان امروز را فردا نمی‌توانید بخورید، بیان کرد: شما هر نانی از جمله بربری و سنگک و هر نانی که می‌خرید اگر همان لحظه خوردید که خوردید وگرنه فردا این نان به مانند سنگ تبدیل می‌شود که باید آن را دور بریزید.

این بانوی هم استانی افزود: امیدوارم نهادهایی که وظیفه نظارت بر کیفیت نان را دارند از خواب غفلت بیدار شوند و به فکر حل مشکلات مردم باشند.

وی با گلایه از رعایت نشدن مسائل بهداشتی در نانوایی‌ها گفت: اگر فعلاً مسئله کرونا را کنار بگذاریم بنده چند وقت پیش در لای یکی از نان‌هایی که خریده بودم آشغال پیدا کردم و همین نشان می‌داد که متأسفانه اصلاً مسائل بهداشتی در نانوایی‌ها رعایت نمی‌شود به خصوص اینکه کارگران نانوایی‌ها با مسائل بهداشتی بیگانه هستند.

وی افزود: از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرده در ابتدا مسائل بهداشتی بیشتر رعایت می‌شد اما امروز دیگر بسیاری از نانوایان حساسیت روزهای نخست را ندارند و به راحتی پول نقد دریافت می‌کنند و پلاستیک هم برای عرضه به مشتری ندارند و با این وضعیت باید هم شاهد قرمز شدن وضعیت باشیم.

اشتراک گذاری