امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

به فصل بودجه نزدیک می شویم!!

کد خبر: 4071
زمان انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷ بعد از ظهر -
153 بازدید

یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

به فصل بودجه نزدیک می شویم!!

 

پاییز غیر از فصل درس و مدرسه، فصل دولت و بودجه نیز هست. در این فصل دولت تمام نقدینگی نیروها و برنامه ها را تجمیع کرده تا بودجه کشور را آمده کرده و در آذر ماه به مجلس ببرد. آخرین بودجه دولت تدبیر و امید یعنی بودجه ۱۴۰۰ دچار شرایط نابسامان و بحرانی شد. رییس دولت وقت یعنی آقای روحانی حتی حاضر نشد برای تقدیم لایحه در مجلس حضور پیدا کند و بودجه در فضای کاملا بی اعتنایی و بی اعتمادی به مجلس رفت و در مقابل مجلس نیز در اولین مرحله کلیت بودجه رد کرد و پس از کش و گس های فراوان بالاخره این بودجه در اواخر سال با هزار اما و اگر به تصویب رسید. برخی از کارشناسان معتقد بودند که بودجه ۱۴۰۰ به نوعی میدان مین دولت قبلی برای دولت بعدی بود. هنوز دولت سیزدهم درگیر مسائل مشکلات و پیامدهای بودجه سال جاری است. سازمان برنامه و بودجه در یک سو در حال حل و فصل مطالبات ناشی از بودجه دولت سابق است و از سوی در پی تهیه و تنظیم اولین بودجه دولت قوی و مردمی می باشد.

 

اما بودجه ۱۴۰۱ داستان متفاوتی دارد و دولت تازه نفس با انرژی و امید و آرزوی فراوان می خواهد بودجه مناسبی را به مجلس تقدیم کند. بر خلاف دولت قبل، مجلس به دولت جدید روی خوش نشان داده و بعید است مشکلات خاصی بین دولت و مجلس رخ دهد. اما مشکل تصویب بودجه نیست بلکه مشکل تامین درآمد برای بودجه است. بهر حال خبرهای خوبی در خصوص درآمد های ارزی به گوش نمی رسد و برخی شایعات در خصوص وضعیت اقتصادی، نرخ ارز مردم را نگران کرده است. ریس جدید سازمان برنامه بودجه( سازمان مدیریت و برنامه ریزی) یکی از مردان با تجربه حوزه اقتصادی است. دکتر میر کاظمی که در دولت عدالت و مهر ورزی سکان وزارتین بازرگانی و نفت را در دست داشت اکنون بر مسند مدیریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی نشسته است. سازمانی که هشت سال در دست آقای دکتر نوبخت مرد همیشه حاضر دولت تدبیر امید بود.

 

سال جاری سالی پر از تغییر و تحول مدیریتی بود و کلا چهره مدیریتی کشور عوض شد. دکتر نوبخت، دکتر همتی، مهندس زنگنه و … رفتند و تیم جدید مستقر شدند. دکتر ریسی رئیس جمهور محترم کادر اقتصادی خود را معرفی کرد. دکتر خاندوری وزیر اقتصاد، دکتر میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، دکتر عبدالملکی وزیر رفاه و تعاون، دکتر رضایی  معاون اقتصادی و اکنون دکتر علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی مردان اصلی اقتصادی دولت جدید محسوب می شوند. ترکیبی از افراد با تجربه و پر انرژی می تواند بدنه دولت قوی و امید بخش را شکل دهد. در این میان رییس بانک مرکزی (دکتر صالح آبادی) و رییس سازمان برنامه بودجه (دکتر میر کاظمی) نقش کلیدی و مهم را بر عهده دارند.

بی شک مهمترین نهاد اقتصادی هر کشوری بانک مرکزی آن کشور است و ریس بانک مرکزی در راس آن مهمترین شخصیت اقتصادی محسوب می شود. دولت سیزدهم هم بعد از کش و گوس های فراوان به گزینه نهایی ریاست بانک خود رسید و او کسی نیست جزء دکتر صالح آبادی. حال سوال اینست که این مدیر جوان حریف مشکلات اقتصادی و پولی می شود. به هر حال استفاده از مدیران با تجربه در نهاد های مهم کشوری و لشکری می تواند نوید بخش ثبات در حوزه های مختلف باشد. امروزه مردم پیش از پیش به ثبات نیاز دارند و این مسئله در سال ۱۴۰۰ و در گام دوم می تواند مسیر مستحکم و امید بخشی را ایجاد نماید. تقریبا پس از دو ماه چهره اجرایی دولت آقای ریسی مشخص شده و شاید انتخاب آقای دکتر صالح آبادی به تکمیل بدنه اجرایی و تیم اقتصادی دولت کمک کند.

بر خلاف چهره جوان در بانگ مرکزی سازمان مدیریت از یک فرد با تجربه بهره می برد. انتخاب رییس سازمان برنامه بودجه نیازی به رای اعتماد مجلس نداشت و دکتر رییسی در ابتدای راه آقای دکتر میر کاظمی را به عنوان رییس این سازمان انتخاب کرد تا سامانی به وضعیت دخل و خرج کشور بدهد. اکنون این مرد همراه با تیم خود ماموریت دارد اولین بودجه دوست تازه منتخب تهیه و تدوین کرده و راهی مجلس نماید. همه منتظر هستند ببینند که مشخصه ها و مولفه های اولین بودجه در دولت جدید چه خواهد بود. برای این منظور باید تقریبا دو ماه دیگر صبوری کرد تا از این سند اقتصادی کشور رونمایی شود.

اشتراک گذاری