امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

وداع با دلار ۴۲۰۰ تومنی و سلام بر بودجه ۱۴۰۱

کد خبر: 4236
زمان انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶ بعد از ظهر -
212 بازدید

یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

وداع با دلار ۴۲۰۰ تومنی و سلام بر بودجه ۱۴۰۱

 

مدتها ها است که زندگی ایرانی ها با دلار گره خورده است. دیگر خبری از دلار زیر ۱۰ هزار تومنی خبری نیست.  کمتر از پنچ سال پیش بود که آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور سابق در صفحه تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد که تنها قیمت دلار ۴۲۰۰ است و لا غیر. اکنون دیگر از او در صحنه سیاسی و اجرایی کشور خبری نیست و دلار جهانگیری هم از صفحه مدار اقتصادی کشور در حال حذف شدن است و به تاریخ خواهد پیوست. از سوی دیگر شاهد بودیم که در هفته گذشته ریس سابق بانک مرکزی و معاون ارزی وی را محاکمه کردند و برای آنها مجازات صادر شد. این امر نشان می دهد مدیریت در بانک مرکزی در سالیان گذشته بسیار فامیلی و روابطی  بوده و فساد آمیز اداره می شد و هزینه آن را مردم با تورم بالا تحمل می کردند. در این دوران ارزش پول ملی به شدت افت کرد و دلار به شدت جهش کرد و این یعنی مدیریت فاجعه آمیز در بانک مرکزی. اگر دکتر همتی در سالهای پایانی دولت، نظم به بانک مرکزی نمی داد عملا بانک مرکزی دچار آسیب های شدید می شد. قطار اقتصادی کشور از ریل خارج می شد.

 

سیف ریس سابق بانک مرکزی علی رغم تجربه بانک داری وقتی به خطا رفت که به خاطر توصیه های سیاسی کسی را بر مسند معاونت ارزی کاشت که نه دانش لازم و نه تجربه لازم در این خصوص را داشت. تنها نکته مثبت وی نسبت فامیلی روشن با معاون وزارت خارجه بود. او نیز این روابط فامیلی و دوستی را در بانک مرکزی به کار گرفت و منابع ارزی  کشور به حراج و در معرض تاراج قرار داد. عاقبت ان شد که دولت و طرفداران آن دولت به راحتی انتخابات را واگذار کردند. مردم را با تورم شدید تنها گذاشتند و برخی مدیران و نزدیکان دولت سابق نیز در موضع اتهام و مجازات هستند. این مرور تاریخ چند ساله می تواند عبرت آموز باشد آنچه مهم هست تنها خدمت ملت و کشور است. اکنون مدیران جدید بر پست های کشوری و لشگری و اقتصادی هستند باید بیشتر دقت و تامل کنند.

 

دولت جدید با معرفی ترکیبی از افراد با تجربه و پر انرژی می بدنه دولت قوی و مردمی را معرفی کرد. در این میان رییس بانک مرکزی (دکتر صالح آبادی) و رییس سازمان برنامه بودجه (دکتر میر کاظمی) نقش کلیدی و مهم را بر عهده دارند. گرچه مصاحبه ها امید بخش است اما خبرهای خوبی در خصوص درآمد های ارزی به گوش نمی رسد و برخی شایعات در خصوص وضعیت اقتصادی، نرخ ارز  و بودجه سال آتی مردم را نگران کرده است. رییس جدید سازمان برنامه بودجه( سازمان مدیریت و برنامه ریزی) یکی از مردان با تجربه حوزه اقتصادی است. دکتر میر کاظمی که در دولت عدالت و مهر ورزی سکان وزارتین بازرگانی و نفت را در دست داشت اکنون بر مسند مدیریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی نشسته است. سازمانی که هشت سال در دست آقای دکتر نوبخت مرد همیشه حاضر دولت تدبیر امید بود. بر خلاف چهره جوان در بانگ مرکزی سازمان مدیریت از یک فرد با تجربه بهره می برد. انتخاب رییس سازمان برنامه بودجه نیازی به رای اعتماد مجلس نداشت و دکتر رییسی در ابتدای راه آقای دکتر میر کاظمی را به عنوان رییس این سازمان انتخاب کرد تا سامانی به وضعیت دخل و خرج کشور بدهد. اکنون این مرد همراه با تیم خود ماموریت دارد اولین بودجه دوست تازه منتخب تهیه و تدوین کرده و راهی مجلس نماید. همه منتظر هستند ببینند که مشخصه ها و مولفه های اولین بودجه در دولت جدید چه خواهد بود. برای این منظور باید تقریبا دو ماه دیگر صبوری کرد تا از این سند اقتصادی کشور رو نمایی شود.

آنچه که از اخبار و حواشی دولت به گوش می رسد اینست که دلار ۴۲۰۰ دیگر موضوعیت دارد و دولت به دنبال پرداخت اعتباری و چیزهای از این دست است تا نا کارآمدی و فساد ناشی از دلار ۴۲۰۰ را از اقتصاد این از بین ببرد. باید دولت مردان جدید بدانند که افراد سود جو دنبال فساد و منافع شخصی خود هستند به هر اسم و رسمی. یادمان نمی­رود که افراد فرصت طلب و سود جو به اسم ائمه بانک و موسسه مالی و اعتباری راه می انداختند و سود نا مشروع می گرفتند و به اسم اسلام بر علیه اقتصاد اسلامی عمل می کردند. بنابراین باید به شدت از سرمایه و منابع اقتصادی کشور صیانت و مراقبت نمود. بهر حال به زودی دولت باید بودجه را به مجلس تقدیم کند. قطع یقین یکی از محورهای بودجه تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ و یارانه ها و آثار اقتصادی مربوط به آن است. به نظر می رسد باید با این نرخ پر از خاطرات بد خداحافظی و به بودجه ۱۴۰۱ سلام کرد. امید است اولین بودجه دولت جدید پر از اتفاقات خوب باشد.

اشتراک گذاری