امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

شورای شهر سمنان و شفافیت گزینشی/ نتیجه پوشاندن بخشی از واقعیت؛ فساد است

کد خبر: 4291
زمان انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴ بعد از ظهر -
129 بازدید

تحلیل روز؛

شورای شهر سمنان و شفافیت گزینشی/ نتیجه پوشاندن بخشی از واقعیت؛ فساد است

 

در تاریخ سیاسی کشور عجیب و بی‌سابقه است که اعضا فعلی شورای شهر تهران فقط حدود ۵ درصد و در همین سمنان نفر اول انتخابات شورای ششم حدود ۷ درصد آرای واجدین شرایط را در کارنامه دارند، نکته‌ای که روز گذشته مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری با ظرافت در توییتی انتقادی در اعتراض به انفعال و بی‌عملی شورای شهر تهران، در جریان انتصاب فسادآلود داماد زاکانی در شهرداری تهران به آن پرداخت.

 

در سالیان گذشته، همسو با کشور در سمنان هم، جریانی پروپاگاندایی برای ناامید و پشیمان کردن مردم از مشارکت و رای بالای‌شان به شورا پنجم دست به‌کار شد و با انواع و اقسام بهانه‌ها و تهمت‌ها ادعای لزوم شفاف‌سازی را طرح می‌کرد.

 

هرچند که این روزها در اقدامی کاملا هماهنگ، بلواگران و هوچیان به یکباره در حال ناپدید شدن هستند، انگار بخشنامه شده که فیلم تمام شده و نقش بازی کردن را کنار بگذارید و سربازان و حقوق‌بگیران ارتش سایبری به غارهای سکوت و عدم‌پاسخگویی‌شان برگردند تا برای دریافت سهم‌شان آماده شوند.

شورا با شعار شفافیت، روی کار آمد اما مدعیان شفافیت در شورای شهر سمنان، نه تنها آرا خود را در مهمترین رویداد شورا یعنی انتخاب شهردار علنی نکردند بلکه امروز دستور جلسات شورا را هم به شکل مرموزانه‌ای از مردم پنهان می‌کنند.

نمونه واضح و آشکارش نحوه نگارش و اعلام دستور کار شورا.
به این جمله بندی دقت کنید: نامه شماره …. درخواست آقای…..

این چه مدل شفافیتی است؟ اینکه آقا یا خانم فلان یا شورای بهمان روستا یا مدیر یک سازمان، درخواستی دارد، برای چه کسی مهم است؟؟ اینکه چه درخواستی داشته اهمیت دارد و مهم‌تر از آن شورا چه پاسخی به ان درخواست داده است.

چرا مانند دستور جلسات (آن هم نصفه و نیمه که حتما نیاز به اصلاح دارد) که توسط روابط‌عمومی و به شکل گسترده در فضای مجازی و رسانه‌ای استان پخش می‌شود، مصوبات شورا فقط در سایت شورا قرار داده می‌شود و رویه اطلاع‌رسانی مانند دستور جلسات (نصفه و نیمه که حتما نیاز به اصلاح دارد) را طی نمی‌کند؟

اعلام بخشی از واقعیت، نه تنها شفافیت نیست بلکه لاپوشانی و پنهان‌کاری را به ذهن متبادر می‌سازد.

اگر موضوعی تمام و کمال در سطح افکار عمومی مطرح شد و مردم با داشتن اطلاعات کافی توان قضاوت درباره آن موضوع را داشتند شفافیت است و خروجی‌اش حتما کاهش فساد، اما عکسش هم حتما نتیجه عکس خواهد داشت.

اشتراک گذاری