امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

رییس جمهور؛ سفر های استانی ، برنامه های ملی و راهبرد های بین المللی

کد خبر: 4365
زمان انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲ بعد از ظهر -
138 بازدید

یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

رییس جمهور؛ سفر های استانی ، برنامه های ملی و راهبرد های بین المللی

 

در چند ماهی که از استقرار دولت گذشته، رییس جمهور علی رغم مشکلات و محدودیت های کرونایی چندین سفر استانی انجام داده است. آخرین مورد از سفرهای رییس جمهور سفر به استان اردبیل بوده که آثار و برکات خوبی داشته است. به هر حال ریس جمهور نشان داده که مدیر پشت میز نیست و حضور میدانی را بر مدیریت از راه دور ترجیح می دهد. آقای دکتر رییسی به خوبی می داند که آشنا شدن به صورت مستقیم با مشکلات و مسائل مردم می تواند رسیدگی به گرفتاری های ملت تاثیر گذار باشد. او که در قوه قضاییه نیز چنین تجربه و برنامه ای و رویه را جزء خط مشی خود قرار داده این بازدیدها را در اولویت خود قرار داده است. در میان استانهای محروم و کم برخوردار از اهمیت ویژه برخوردار است.

 

اخبار رسمی و غیر رسمی حاکی از آن است که رییس جمهور قصد سفر به استان پهناور سمنان را دارد. این سفر می تواند فرصتی برای تقویت زیر ساختهای استانی و همچنین تامین نیاز های استانی باشد. گرچه نیاز های اصلی استان مشخص است اما باز بینی و باز تعریف آنها برای به روز کردن این نیاز ها و تقویت و ترمیم بودجه لازم می تواند موثر باشد. از سوی دیگر دولت محترم تا یک ماه آینده بایستی اولین بودجه سالیانه را به مجلس ارائه نماید. هم زمانی سفر استانی و ارائه بودجه سالانه می تواند فرصتی باشد تا ریس جمهور نیاز های استان را مد نظر قرار دهد. سالها است استان سمنان نتوانسته بودجه مطلوب را جذب نمایند. نمایندگان استان همراه با مدیران استانی و شهرستانی می توانند در این خصوص هم گرایی و هم افزایی داشته باشند.

 

گر چه سفر های استانی تجربه موفقی در جهت رضایت عموم و افزایش محبوبیت رییس جمهور دارد، اما این امر شرط لازم برای توفیق کلی رییس دولت و هیات دولت است. شرط کافی در این میان حل مشکلات کلان و همچنین پی گیری برنامه های ملی و توسعه روابط بین ملل است. این استراتژیهای محلی، ملی و بین المللی در طول هم می تواند آثار کلی بر بهبود زندگی مردم و توسعه همه جانبه شود. گرچه از چند ماهی از شروع به کار دولت جدید نمی گذرد، اما دولت نشان داده به اولویت ها و مشکلات و فرصت های حوزه های داخلی و خارجی آگاهی نسبی دارد و تلاش دارد با گماردن افراد متخصص، با تجربه و متخصص به حل مشکلات و معضلات و رفع موانع پیشرو بپردازد.

در راستای برنامه های ملی و کلان و اقتصادی رییس جمهور با معرفی ترکیبی از افراد با تجربه و پر انرژی می بدنه دولت قوی و مردمی را معرفی کرد. در این میان رییس بانک مرکزی (دکتر صالح آبادی) و رییس سازمان برنامه بودجه (دکتر میر کاظمی) نقش کلیدی و مهم را بر عهده دارند. گرچه مصاحبه ها امید بخش است اما خبرهای خوبی در خصوص درآمد های ارزی به گوش نمی رسد و برخی شایعات در خصوص وضعیت اقتصادی، نرخ ارز  و بودجه سال آتی مردم را نگران کرده است. رییس جدید سازمان برنامه بودجه( سازمان مدیریت و برنامه ریزی) یکی از مردان با تجربه حوزه اقتصادی است. دکتر میر کاظمی که در دولت عدالت و مهر ورزی سکان وزارتین بازرگانی و نفت را در دست داشت اکنون بر مسند مدیریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی نشسته است. اکنون این مرد همراه با تیم خود ماموریت دارد اولین بودجه دوست تازه منتخب تهیه و تدوین کرده و راهی مجلس نماید. همه منتظر هستند ببینند که مشخصه ها و مولفه های اولین بودجه در دولت جدید چه خواهد بود. برای این منظور باید تقریبا یک ماه دیگر صبوری کرد تا از این سند اقتصادی کشور رو نمایی شود. آنچه که از اخبار و حواشی دولت به گوش می رسد اینست که دلار ۴۲۰۰ دیگر موضوعیت دارد و دولت به دنبال پرداخت اعتباری و چیزهای از این دست است تا نا کارآمدی و فساد ناشی از دلار ۴۲۰۰ را از اقتصاد این از بین ببرد. بهر حال به زودی دولت باید بودجه را به مجلس تقدیم کند. قطع یقین یکی از محورهای بودجه تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ و یارانه ها و آثار اقتصادی مربوط به آن است. به نظر می رسد باید با این نرخ پر از خاطرات بد خداحافظی و به بودجه ۱۴۰۱ سلام کرد. امید است اولین بودجه دولت جدید پر از اتفاقات خوب باشد.

در حوزه بین الملل ریس جمهور با شرکت در اجلاس گروه همکار های شانگهای و عضویت دائم ایران در این گروه مهم در بلوک شرق استارت خوبی را در ارتباط با روابط بین الملل داشت. البته تغییرات بنیادی در کشور همسایه یعنی افغانستان معادلات منطقه را پیچیده کرده است، اما دولت نشان داده افغانستان با هر دولتی برای ایران غیر قابل حل و فصل نیست و می توان به یک تعادل نسبی با حاکمان جدید افغانستان رسید. آنچه به نظر می رسد این است که دولت سیزدهم در ارتباط با روابط بین الملل حفظ مناسبات با غرب( البته نه به هر قیمتی) است و توسعه روابط با شرق به صورت گسترده است. دکتر امیر عبدالهیان سکان وزارت خارجه را بر عهده دارد. به نظر می رسد تمایل و تبحر وزیر امور خارجه در منطقه خاور میانه و شرق بیشتر و بهتر است.

اشتراک گذاری