امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

از مصوبات کاغذی تا عملیاتی هیئت دولت

کد خبر: 4489
زمان انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹ بعد از ظهر -
164 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

از مصوبات کاغذی تا عملیاتی هیئت دولت

 

در حالی نهمین سفر رئیس جمهور به استان سمنان انجام شد، که همیشه سفرهای روسای جمهور به استانها دارای جذابیت بوده و بارقه ای از امید را در بین مردم آن دیار ایجاد می کند. سفری که پر از مطالبات شهروندی و نامه های شخصی می باشد چه نشان است مشکلات عدیده، در جای‌جای کشورمان است. تجربه بیش از ۲۵۰ مصوبه در قالب هزار طرح تا مصوبات لحظه آخری، یادگاری است که روسای جمهور قبلی به جای گذاشتند و اعداد و ارقام خوبی را برای دلخوشی شهروندان اعلام داشتند. اما به راستی چه تعداد از طرح های مصوب شده در سفرهای ریاست جمهوری اجرایی می گردد و پایان خوشی را برای آن می توان متصور بود. اگر به حدود ۱۵ سال پیش برگردیم و مصوبات دکتر احمدی نژاد استان سمنان را نظاره کنیم در آن تامین آب شهرها و روستاهای استان، اجرای فاضلاب شهری و روستایی، طرح آزادراه حرم به حرم، بهسازی راههای روستایی و کویری، تکمیل و تجهیز فرودگاههای شاهرود و سمنان، احداث دو نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی، مطالعه و اجرای نیروگاه های خورشیدی و بادی، انجام اکتشافات نفتی در استان در منطقه خوریان سمنان و میدان نفت بلوک گرمسار، احداث و تکمیل ۵ مجتمع فرهنگی و هنری، تکمیل مصلاها و کمک به ساماندهی بقاع متبرکه، تکمیل بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی دامغان،تعیین ۲۳ منطقه نمونه گردشگری ملی و محلی، احداث ۱۸ سالن ورزشی و در شهرها و روستاهای استان و سه استادیوم ۱۵ هزار نفری در سمنان و شاهرود و پنج هزار نفری در دامغان،انتقال گاز ۴۲ و ۴۸ اینچ پارچین_ شاهرود_ میامی، متروی روباز و گرمسار ورامین و راه آهن برقی تهران مشهد به چشم می خورد.

 

پروژه هایی که اکثر آنها به سرانجام نرسید و برخی از آنها حتی مطرح و اجرایی هم نشد. در سفر دکتر روحانی استان نیز وضعیت بهتری به چشم نخورد. تامین آب استان و انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران، ایجاد فرودگاه بین المللی در استان به ویژه برای صادرات کالاها، سرمایه گذاری بخش های مختلف خصوصی و دولتی با همکاری بانک ها و امضای تفاهم‌نامه ۱۰ هزار میلیاردی، ایجاد فرصت های گردشگری برای استقبال از زائران امام هشتم، تکمیل بزرگراه حرم تا حرم تا مرکز استان، مطالعه و اجرایی شدن جاده پیوند دهنده جنوب به شمال از طریق جاده معلمان، ساخت تالار مرکزی سمنان و اختصاص ۲۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل و اجرای پروژه های عقب مانده استان از مصوباتی بوده که آن هم نواقص فراوانی دارد و تعدادی از آنها در حد مصوبات کاغذی باقی مانده است.

 

مصوباتی که بسیاری از آنها در طول ۱۶ سال گذشته و با حضور دو رئیس جمهور از استان سمنان تکراری بودند و همچنان نیز به تمام نرسیدند. طی دو روز گذشته و در سفر رئیس جمهور به استان سمنان بسیاری از همین دغدغه ها دوباره مطرح شد و پیگیری ها خواسته‌های شهروندان استان بازگو شد. خواسته هایی که دوباره در قالب وعده از سویی دولت جدید مطرح و قول پیگیری داده شده است. موضوعی که اهمیت صد چندان نسبت به مصوبه دارد و تا وقتی که با پیگیری های لازم به کار عملیاتی مبدل نگردد، در قالب همان مصوبات کاغذی باقی می ماند. کاش سفر های هیئت دولت در این چهار ساله تنها معطوف به پروژه های نیمه تمام و مصوبات حداقل ۱۶ سال گذشته باشد تا رشد و توسعه همه مناطق و استان‌ها را شاهد باشیم. مشکلات خواست استانها بارها و بارها در سفرهای هیئت دولت و وزرا به طور جداگانه مطرح شده است و امروز حرف جدیدی وجود ندارد. مشکلات همانی هست که متاسفانه برخی از آنها ۳۰ و یا ۴۰ سال پیش نیز بوده است. و مصوبات همانی است که روسای جمهور قبلی نیز بر اجرایی شدن آن تاکید داشتند. اما افسوس که حسرت بسیاری از آن ها باقی مانده و همچنان دل خوش به سفری دیگر با هیئت دولتی دیگر هستیم. مردم استان سمنان از رئیس جمهور و استاندار محترم به عنوان نماینده ایشان، درخواست دارند بدون تعریف پروژه ای جدید، پیگیرم تمام مصوبات گذشته باشند که اجرایی شدن آن ها رشد چشمگیر و توسعه روز افزون را به همراه خواهد داشت. اجرای تمام و کمال نیمی از پروژه‌های مصوب گذشتگان که مورد تایید رئیس جمهور و وزرا در سفر روز گذشته نیز بود، میتواند بهترین هدیه دولت سیزدهم استان سمنان باشد و عملکردی جاودانه را در کارنامه این دولت به یادگار بگذارد.

با جدیت و پا به کار بودن استاندار سمنان نیز بسیار امیدواریم از همین امروز پیگیری مصوبات سفر در دستور کار قرار گیرد و این بار  شاهد مصوباتی واقعی و عملیاتی تا رسیدن به نقطه بهره برداری باشیم.

اشتراک گذاری