امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

یک سفر و فضای مطالبه گری جدید در استان!

کد خبر: 4528
زمان انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵ بعد از ظهر -
135 بازدید

یادداشت روز به قلم روح اله ساعدی؛

یک سفر و فضای مطالبه گری جدید در استان!

 

اینروزها فضای رسانه ای استان متأثر از برخی نقدها و اظهارنظرها،و تقابل های نرم رسانه ای تعدادی از موثرین و مطالبه گران هم استانی در فضای مجازی به ویژه بعد از سفر رئیس جمهور و وزرای معین به شهرهای استان است، که نشان می دهد، برخی از مردم در گرفتن حق و حقوق خود چقدر به هم افتاده اند!!! و واقعا در چنین شرایطی چه کسی می تواند برای استان و شهرهای این خطه تصمیم درستی بگیرد؟!

 

در جواب این سوال باید گفت؛ آنچه که اینروزها در فضای مجازی به عنوان بیان مطالبات مردم یک شهر،یا خطه تعبیر می شود، باید آنرا بسیار مقدس و اتفاقی بسیار میمون و مبارک دانست. چون سالهاست آرزوی باز شدن چنین فضایی را در استان داشته ایم، و امروز به شدت قدردان تولدش هستیم. بخش مهمی از همه ی دردها و رنج ها  و عقب افتادگی های تاریخی استان ما سمنان در حوزه های مختلف، به خاطر عدم وجود همین فضای نقد و خاموش شدن خیلی از صداها در نطفه در سالهای گذشته بود. همه شاهد بودیم که موثرین و مطالبه گرانی از جناح ها، گروهها و سلیقه های مختلف نسبت به مسائلی در استان یا شهرستانها ، نقدها و نظرهایی داشتند، تا صدایی بلند می شد، اما هرگز نمی توانستند آنرا شفاف و رسا بازگو کنند، و ندایشان بنا به دلایلی خاموش می شد، و یا به آنها بی اعتنایی می گردید. استان سمنان سالهاست محتاج باز شدن چنین فضایی است.

 

در این چند روز اخیر و بعد از نهمین سفر رئیس دولت سیزدهم به استان سمنان به صورت مرتب، نقدهایی را که در قالب مطالب مختلف در گروهها، یا پُست ها و استوریها در فضای مجازی منتشر می شود، و یا تحلیل می گردد، که جای تامل دارد. واقعاً احساس این است، که استان به درجه ای از بلوغ فکری،سیاسی و اجتماعی رسیده که بر خلاف سالهای قبل، هم ضمن حفظ حرمت جایگاهها و افراد، نقدهای تمیز و تفسیرهای متقن و مستند را می پذیرد و هم نسبت به آن واکنش محترمانه و پاسخ مستدل و منطقی نشان می دهد. کارزارهای این چند روز در فضای مجازی، چند ویژگی مهم داشت: محترمانه بود، هتک حرمت از کسی نشد، تقریباً و در اغلب موارد، مدلل و متقن  و مستدل بود، در فضایی آرام انجام می شد، و اغلب جوانان محورگردانش بودند. لذا با جرأت و بدون ترس مطرح می شد، خوش ساخت و دارای چهارچوبی واقعاً نزدیک به مطالبه گری واقعی بود و در عین حال، نه افراد را، بلکه ضمن حفظ شأن افراد، تفکرها و راه و مسیرها را نقد و تحلیل می کرد و حتی گاهی نقد، نقدِ از درون هم بود. ما به عنوان رسانه نویس های سالیان دور و رسانه های ما(از جمله روزنامه پیام استان و اخیرا پایگاه خبری پیام گوی سمنان) به عنوان بخشی از مطالبه گران و مطبوعاتِ نقدپرورِ سالهای گذشته و اخیر، خونِ دل های بسیاری برای باز شدن چنین مسیری خورده ایم.

مدتهاست به مدد حضور کاربران فضای مجازی عزیز و محترم هم استانی که مهم ترین ویژگی آنها، دلسوزی و دغدغه مندی واقعی برای انقلاب و برای استان سمنان است، و به یاری فضای عجیب و سحرانگیز مجازی، راه چند ده ساله، در طی چند سال در حال طی شدن است. این هم از معجزه های فضای مجازیست که نباید از آن غافل شد. همین گفتگوهای چند روزه بعد از سفر و بازتاب برخی از آنها در شبکه های مجازی، چقدر اثربخش و شفاف کننده مسیر آینده بود. دریچه ی بسیار مهمی از نقد و نظر به سوی باغِ پربار آینده ی استان سمنان باز شده است. این پنجره می تواند و می باید چندصباحی دیگر به گلستان مناظره های شفاف و در عین حال محترمانه و مستدل و محکم و تحلیلی هم باز شود تا عطر و بوی واقعی اندیشه های آزاد و مستقل، خود اندیشی و خود تحلیلی ها و خود نقدی های ارزشمند را به درون ساختمان فکری بسیاری از ما که مدعی دلسوزی برای استان هستیم، و تا امروز متأسفانه فقط خود را دیده ایم، به ارمغان بیاورد.

به هیچ عنوان نباید از چنین فضای نقادانه ای در استان بهراسیم، به هیچ عنوان نباید جلوی آن را بگیریم، به هیچ عنوان نباید آن را غبارآلود و غیرشفاف جلوه بدهیم، کاربران فضای مجازی مبارز در این میدان، خودشان آنقدر ادب محور و ارزش گرا و دلسوز هستند که سره را از ناسره، گفتمان هتاک را از گفتمان دغدغه محور و گفتمان مشکوک را از گفتمان حقیقی و واقعی و راست و درست، تشخصیص دهند.

در کنار همه ی تلاش ها برای توسعه استان، اینچنین فضاهایی می تواند به شدت به عنوان کاتالیزورهای مهم پیشبرد اهداف توسعه ای استان در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی عمل کند. بیایید با کمی تحمل بیشتر، بگذاریم،همه مردم استان حرفهایشان را بزنند، بگذاریم که مردم قضاوت کنند، اجازه بدهیم که صافی و فیلتر حقیقی، کارشناسان و نخبگان و معتمدین استان باشند، بگذاریم که این استان همانند بسیاری از استانهای دیگر، فرصت مطالبه گری ها، نقدها و نظرها و مناظره های صحیح و شفاف و تحلیل محور و مستدل را یکی یکی ازدست ندهد.

اشتراک گذاری