امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

نگاهی کوتاه به سفر کوتاه رییس جمهور به استان سمنان

کد خبر: 4547
زمان انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱ بعد از ظهر -
48 بازدید

یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

نگاهی کوتاه به سفر کوتاه رییس جمهور به استان سمنان

 

از یک ماه پیش اخبار رسمی و غیر رسمی حاکی از آن بود که رییس جمهور قصد سفر به استان پهناور سمنان را دارد. پس از چند بار تغییر زمان سفر احتمالی، بالاخره این مهم روز پنج شبه هفته گذشته به قطعیت رسید و سفر ریس جمهور گرچه کوتاه، ولی انجام شد، تا نهمین سفر استانی در چهارمین ماه شروع به کار رییس جمهور به استان سمان ثبت شود. این سفر فرصتی برای تقویت زیر ساختهای استانی و همچنین تامین نیاز های استانی بود. گرچه نیاز های اصلی استان مشخص است، اما باز بینی و باز تعریف آنها برای به روز کردن این نیاز ها و تقویت و ترمیم بودجه لازم می تواند موثر باشد. از سوی دیگر دولت محترم تا یک ماه آینده بایستی اولین بودجه سالیانه را به مجلس ارائه نماید. هم زمانی سفر استانی و ارائه بودجه سالانه می تواند فرصتی است تا ریس جمهور نیاز های استان را مد نظر قرار دهد. سالها است استان سمنان نتوانسته بودجه مطلوب را جذب نمایند و از این بعد جزء استان های کم برخوردار است. نمایندگان استان همراه با مدیران استانی و شهرستانی می توانند با پی گیری مصوبات این سفر در این خصوص هم گرایی و هم افزایی داشته باشند و بودجه استان را به نحو مطلوب ارتقاء دهند. در این میان نمایندگان با توجه جایگاه قانونی و نظارتی نقش پر رنگ دارند. روز سیزده آبان مصادف با  روز تاریخی سیزده آبان روز دانش آموز سفر یک روزه ریس جمهور به استان سمنان صورت گرفت. در این نوشتار به خلاصه و مسائل مطرح شده در این سفر به صورت کوتاه می پردازیم.

 

یکی از تفاوت های که سفر های ریس جمهور با ریس جمهور قبلی داشت کم هزینه بودن سفر ها است. عموما سفر های استانی هزینه های زیادی را بر دوش دولت و مردم می گذاشت. از هزینه های نصب پلاکارد ها، بنرها و بیل بورد تا هزینه های تبلیغاتی و استقبال از ریس جمهور که بعضا مشکل آفرین بود. بویژه در ایامی که مردم درگیر حداقل های زندگی هستند. اما سفر های اخیر کم هزینه است. شاید دلیل اصلی بحث کرونا، شرایط اقتصادی دولت و سایر عوامل سبب شد که سفر های استانی بسیار اقتصادی برگزار شود. به نظر می رسد بهره ور کردن سفر های استانی و گریز از حاشیه ها و توجه به مسائل اصلی می تواند روش جدید و درست در اداره کشور باشد. در ادوار گذشته ریخت و پاش های سفرها و برنامه های جانبی عملا سفر های استانی را از محورهای اجرایی و اثر بخشی دور می کرد.

 

یکی دیگر از ویژگی های این دیدار مصادف شدن سفر استانی انطباق سفر با روز سیزده آبان بود. ریس جمهور گرچه در سفر استانی بود اما غافل از وظیفه ملی نبود و وظیفه سخنرانی برای روز سیزده آبان را این بار نه در تهران بلکه در سمنان انجام داد. گرچه سفر ریس جمهور کوتاه و کپسولی بود اما سعی بر آن بود که رئوس سفر استانی بر اساس سر فصل ها به صورت خلاصه صورت گیرد. دیدار با نخبگان دیدار با اقشار و مردم عشایر استان، برگزاری شورای اداری و بازدید از کارخانه ها و همچنین سفر های درون استانی وزراء و نهایتا کنفرانس خبری رییس جمهور به صورت فشرده انجام شد.

طبق معمول همه سفرها به استان سمنان اولین مسئله مورد تاکید همه اقشار و مدیران مربوط به آب بود که سالیان سال است که استان در پی آن است و اگر توجهی به آن نشود بعید نیست که استان سمنان از استان مهاجر پذیر به استان مهاجر فرصت بدل شود. بهر حال تاکید مردم و نمایندگان روی این موضوع از هسته های موضوع دیدار بود و سعی و تلاش بر این بود که این موضوع پی گیری شود. گرچه وزیر نیرو ظاهرا با این مسئله همراه نبود، اما تاکید مسئولین استانی و شهر های استان و مردم شریف منطقه همچنان بر مسئله کلیدی آب است. تا زمانی که مشکل اصلی آب به صورت جدی حل نشود توسعه استان نمی تواند آهنگ مناسب با توسعه سایر مناطق کشور داشته باشد و این یک خواسته مهم استان است.

در مجموع محورهای دیدارهای رییس جمهور با افراد اقشار و سازمانهای استان سمنان بر چند پایه اصلی بود یکی از آنها حول تاکید و تامین آب در بخش کشاورزی، صنعتی و مصرف خانوار بود و عنوان شد که استان تشنه است. محور دوم تاکید بر مسائل معیشتی فشار های مختلف اعم از معلمان دانشگاهیان و کارمندان در مواجه با تورم بود. محور بعدی تاکید بر تکمیل پروژه های ناتمام و نیمه کاره استان بود که استان تبدیل به کلکسیون طرح های نیمه تمام است. توجه به شهرک های صنعتی، مراکز فناوری، اختصاص مکان مناسب برای بنیاد نخبگان و توجه مسائل زیر ساختی استان از چالش های مطرح شده در سفر ریس جمهور دولت سیزده هم بود. امید تا سفر بعدی رییس دولت بخش های عمده از مشکلات رفع و مطالبات مردم استان برآورده شود. اما کار اصلی مسئولین استانی بعد از سفر است پی گیری مطالبات و اجرایی کردن مصوبات می تواند در توفیق سفرهای استانی نقش به سزایی داشته باشد.

اشتراک گذاری