امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

چاره اندیشی برای بافت فرسوده شهر

کد خبر: 4561
زمان انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲ بعد از ظهر -
177 بازدید

یادداشت روز به قلم محمد علیان؛

چاره اندیشی برای بافت فرسوده شهر

 

پس از ماهها انتظار شهروندان با معرفی اعضای شورای شهر ، چند روز اخیر حکم قطعی شهردار سمنان از سوی وزیر کشور صادر و مشغول به کار شد و سکان پرحاشیه شهرداری به مدیری آشنا به این ارگان ، محول گردید که از جنس شهرداری و درون ساختار است و با مناطق شمال و جنوب ، غرب و شرق و محلات ثلاث بزرگ و مضافا بافت سنتی شهر بیگانه نیست ، زیرا سالها با مشکلات ریز و درشت محله ها ، گذرگاهها ، کوچه های اصلی و فرعی ، معابر پرتردد و . . . آشنایی کامل داشته و از نظر جغرافیایی ، وجب به وجب را می شناسد ولذا یکی از خصوصیات بارز و امتیازات مثبت مدیران بومی با سابقه ، شهرشناسی است که ایشان اشراف کامل دارد . اگر نگاه اجمالی به محله های قدیمی شهرمان بیاندازیم در  قلب کوچه های مرکز شهر ، خانه های مخروبه بدون سکنه نمایان است که محل پاتوق افراد ولگرد ، معتاد و . . . درآمده و امنیت آن منطقه بویژه اهالی محل را به خطر انداخته است ، بارها و بارها این نقاط تاسف بار با دستور مقامات قضایی و اقدام مسئولان ذیربط پاکسازی شده ولی بعد از چند روز مجددا به حالت اولیه برگشته که عبور و مرور کودکان و خانم ها مخصوصا در تاریکی شب که از نور کافی هم برخوردار نیست مشکل آفرین و دردسرساز است گاهی اوقات با مزاحمت این افراد بی خانمان با حضور پلیس ، ماجرا فقط ساعاتی پایان می یابد ولی این قصه ای است که سردراز دارد و باید این مراکز نفرت انگیز را برای همیشه به دلیل رعایت حق و حقوق شهروندی چاره اندیشی کرد و آسایش و آرامش عمومی را به اهالی محل و رهگذران بازگردانید که ریشه اصلی این نقاط جرم خیز و تجمع معتادان همان منازل ومخروبه قدیمی است که جوانان آواره و سرگردان سرگرمی شبانه دارند . با توجه به اینکه نمونه های زیادی در نقاط مختلف شهر وجود دارد .

 

این وضعیت نامناسب نه در شأن و شوکت کشور عزیزمان ایران سربلند است نه در منزلت مرکز استان پهناور سمنان که به شهر اخلاق ، کانون علم و فرهنگ یا دیار وارستگان به شهرت رسیده است . گرچه این خانه های گل و خشتی که شاید صدسال از عمرشان گذشته و امروزه به صورت تل خاک و خاکروبه محل تجمع آت و آشغال و نخاله های ساختمانی و . . . درآمده ملک شخصی محسوب می شود و دارای سند رسمی و شماره پلاک ثبتی می باشد و در شرع اسلام ملک شخصی ، جایگاه محفوظ دارد و تملک غیرجایز نمی باشد و به وراث رسیده اما برای زیباسازی شهر و آبادانی باید در چارچوب قانونی برای تخریب یا حداقل دیوارکشی حریم ، راهکار اساسی جستجو و اعمال کرد .

 

فراموش نکنیم این خانه های بدون درب و پیکر در مرکز ثقل شهر ، چند قدمی ابنیه دیدنی تاریخی ، مسیر تردد گردشگران داخلی و خارجی و خانه های تاریخی قرار دارد که سرمایه گذار بخش خصوصی یا کارآفرین برای ایجاد شغل مناسب میلیاردها تومان برای جذب مسافران هزینه است که نمونه های زیادی سراغ داریم که غروب هر روز یکی پس از دیگری از این افراد کارتن خواب با سرو وضع ژولیده و کثیف در این محیط نامناسب پیدا می شود که برخی ها بدون هویت و غیربومی ، مهاجر استان های مرزی هستند .

آیا این افراد بیکار و سرگردان به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی که در سطح شهر میان مردم کوچه و بازار رفت و آمد دارند آلوده به ویروس کرونا و عامل انتقال به دیگری نیستند ؟ آیا می توان به سلامتی و سالم بودنشان اعتماد و اطمینان حاصل کرد ؟ که دیگران مبتلا به ویروس کرونا نشوند ؟ براستی جمع آوری این افراد به عهده کدامین سازمان یا ارگان دولتی است که با دستور مقامات محترم قضایی سروسامان داده شوند و چهره شهر پاک شود ؟ امید است مسئولان ذیربط برای پاکسازی این خانه های مخروبه و بافت فرسوده تدابیری اندیشند .

اشتراک گذاری