امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

ما دلخوریم و نگذارید مشکل درست شود، هیچ مسئولی به فکر ما نیست

کد خبر: 4767
زمان انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶ بعد از ظهر -
43 بازدید

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان؛

ما دلخوریم و نگذارید مشکل درست شود، هیچ مسئولی به فکر ما نیست

 

حبیب الله محقق گفت: ما دلخوریم و در حالی که امروز همه نمایندگان تشکلات کارگری را گردهم آورده‌ایم تا بگوییم مطالبه داریم و نگذارید مشکل درست شود، اما کسی به فکر ما نیست.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان در آیین گرامیداشت سالروز تصویب قانون کار ضمن گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس در این جلسه، بیان کرد: نمایندگان باید به کارگران احترام بگذارنند همانگونه که زمان رای گیری و انتخاب آنها، کارگران با آن‌ها همراهی می‌کنند.
محقق با تصریح بر این مهم که در نظام جمهوری اسلامی نباید دروغ گفت افزود:
رهبر معظم انقلاب بار‌ها در خصوص مشکلات کارگران تاکید کرده‌اند و رئیس جمهور هم خود شخصا از نزدیک در جریان مشکلات کارخانجات قرار می‌گیرند.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان اظهار داشت : شایسته جامعه‌ای که این همه شهید داده نیست که کارگر جرات حرف زدن نداشته باشد یا مسئولان به کارگران اهمیت ندهند، مگر نه اینکه رهبری معتقدند که کارگران ستون فقرات انقلاب هستند یا اینکه مگر پیامبر دست کارگر را نمی‌بوسید؟
این فعال حوزه کارگری استان سمنان با تاکید بر این مهم که باید تشکلات کارگری را حفظ کرد، چون خاکریز اول هستند، به طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان اشاره و عنوان کرد: در سال ٩٩ بخشی از این طرح اجرا شد و امسال هم تقریبا همه آن اجرایی شد، اما تورم سرسام آور آمد و مانند سونامی همه را خفه کرد.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان گفت: نمایندگان مجلس به هزار مصیبت ٨٩ هزار میلیارد تومان مصوب کردند، اما ریالی به سازمان تامین اجتماعی تاکنون تخصیص داده نشده در حالی که چهارماه تا پایان سال زمان باقی مانده است.
محقق با اشاره به وجود ۴ میلیون بازنشسته در کشور گفت: وقتی فردی بازنشسته می‌شود در تمام نقاط دنیا به سیر و سیاحت می‌پردازد، اما در کشور ما بازنشسته باید نگهبان و راننده و شرمنده خانواده شود.
وی با یادآوری این مهم که برای جامعه‌ای سرشار از منابع خدادای، این نوع برخورد‌ها با بازنشستگان و کارگران زیبنده نیست؛ گفت: امروز به جای شرکا، دولتی‌ها برای تامین اجتماعی تصمیم می‌گیرند.
حبیب الله محقق خاطرنشان ساخت :همه دولتی‌ها معتقدند که کارگر ارباب است، اما اربابی که جرات نمی‌کند بگوید چرا بودجه ما را مصوب نمی‌کنید!

 

وی تصریح نمود : ما می‌گوییم قانون کار را تکمیل و اجرا کنید کارگران بیشترین خدمت را به انقلاب کردند و اساس انقلاب حمایت از محرومان بوده است ولی این قشر هم اینک در تگناست، بیکاری، زیاد و حقوق، ناکافی است و کارگران تامین شغلی هم ندارند.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان گفت : معتقدیم قانون کار اجرا نمی‌شود و ظرفیتهای آن مغفول مانده است و در کارهای دائمی قرارداد موقت نباید منعقد شود و از دولت انقلابی و جهادی درخواست می‌کنیم جلوی این کار را بگیرد و طرحی که ۳۸ نماینده مجلس دنبال می‌کنند تا در روستاها پرداخت حقوق توافقی باشد ظلم به کارگران است و تبعات دارد.
محقق افزود: از دیگر درخواستهای ما این است که سه جانبه گرایی باید به درستی اجرا شود و تعداد نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان در نشستها و جلسات مساوی باشد و بدهی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی نیز پرداخت شود.

وی اذعان داشت : از شورای عالی کار درخواست می‌کنیم نشست افزایش حقوق کارگران را برگزار کند چون هر چند در ابتدای سال یک بار حقوق افزایش یافته اما طی این مدت چند مرتبه همه کالا ها گران شده است لذا شورای عالی کار باید جلسه تشکیل دهد و حقوق را بر اساس تورم تعیین کند.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان گفت:ما همچنین مخالف واگذاری بانک رفاه کارگران هستیم و نباید این بانک واگذار شود.همچنین عده زیادی از کارگران سهام عدالت نگرفته اند که برای آنها هم باید اقدام شود

در این گردهمایی برخی از حاضران پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها شعارهایی از جمله: “رهبر ما فقیه است، مخالف تبعیض است/
حامی سرمایه دار! سر به سر ما نذار/تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم/قرارداد موقت، ملغی باید گردد/قانون کار ایران خون‌بهای شهیدان نوشته شده بود.

عضو هیئت اجرایی خانه کارگر استان سمنان:مشکلات جای دیگری است ، دست از سر قانون کار بردارید!


جواد میرحاج گفت : درحالی که به گواهی آمار وارقام حدود هشتاد در صد از نیروی کار کشور در کارگاههای کوچک اشتغال داشته واین چنین کارگاههایی مقید به رعایت قانون کار نیستند بازهم برخی در صدد اصلاح قانون کارند!

عضو هیات اجرایی خانه کارگر استان سمنان با اشاره به زمزمه های جدید در خصوص اصلاح قانون کار گفت گویا برخی با تفکراتی که دارند در ایران زندگی نمی کنند وهر روز به بهانه هایی در قالب سهولت در تولید به حذف قسنتی از قانون کار مبادرت می ورزند

میرحاج با بیان این مهم که مشکلات تولید را باید در جایی غیر از قانون کار جستجو کرد گفت :این قانون صرفا حداقل ها را برای نیروی کار بهمراه دارد که عده ای با تفکرات لیبرالیستی محض همین حداقلها را هم برای کارگران قائل نیستند

این فعال حوزه کارگری استان سمنان با تاکید بر لزوم توجه جدی به معیشت نیروی کار گفت:اگر کمترینها را از کارگر بگیریم چه انگیزه ای برای کار و تولید بهتر وبیشتر باقی خواهد ماند

وی افزود : اگرچه تعداد معدودی از کارگران کشور در شرایط فعلی تحت حمایت قانون کار هستند اما رسالت تشکلات کارگری زنده نگه داشتن ارزشهای انقلاب است که قانون کار یکی از این ارزشهاست

میرحاج با بیان این مهم که تفاوت در یافتی ها در کشور در حال حاضر اختلافی بیست وهفت برابری را در بر می گیرد این اتفاق را نشانه تبعیض اشکار در دریافتها دانست وگفت :در برخی مناطق کشور آش انقدر شور شده که برخی کارفرمایان هم دلشان به حال نیروی کار می سوزد ودر توصیه هایی همکاران خود را به پرداختهای بیشتری تشویق می کنند!

این فعال حوزه کارگری استان سمنان گفت: هر قانونی بعد از تصویب ممکن است ایراداتی داشته باشد و قانون کار هم نیاز به اصلاح دارد اما تغییر این قانون نباید موجب عقبگرد یا ضرر زننده به قشر مربوطه باشد.
وی با اشاره به این مهم که برخی معتقدند قانون کار مُخل ثبات جامعه است اظهار داشت :قانون کار دومین قانون اساسی کشور است که با سیاستگذاری های کشور ارتباط مستقیم دارد لذا باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد.

میرحاج تصریح نمود : قانون کنونی برای کارگران، یک قانون حداقلی است و در آن حق دریافت سنوات تا ۳۶ ماه و خیلی قوانین دیگر برای کارگران اجرا نمی شود.

عضو هیئت اجرایی خانه کارگر استان سمنان با اشاره به این مهم که امروزه سمت و سوی کارها بسوی مشاغل خدماتی و کارآفرینی رفته است، اظهار داشت: باید از الان به فکر ۳۰ سال آینده و امنیت شغلی و ناامنی جامعه کارگری بود.
جواد میرحاج افزود: ما با اصلاح قانون کار مخالف نیستیم اما به هر کسی هم اجازه نمی دهیم تا تحت عنوان‌ اصلاح قانون، حداقل مزایای قشر کارگر را از بین ببرد.
وی با اشاره به طرح تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر افزودن تبصره ای ذیل ماده ۴۱ قانون کار تصریح کرد: ما نباید کارگری را که با حداقل حقوق مصوب در جامعه زندگی می کند با اجرای قوانین نادرست از روستاها به سمت شهرها سرازیر کنیم و سپس شاهد اعتراضات و مطالبه حقوق آنها در کف خیابان ها باشیم.
میرحاج افزود : قانون کار باید در راستای عدالت و در سبد معیشت آینده کارگران باشد و ما با هر اصلاحی که قانون کار را خدشه دار کند مخالفیم و جلوی آن را خواهیم گرفت زیرا تمام اصلاحات باید متناسب با قانون بین المللی کار و توصیه نامه ها و در جهت منافع ذی نفعان باشد

این عضو با سابقه تشکیلات کارگری رساندن پیام اقشار ضعیف بویژه کارگران را جزو رسالتهای اصحاب رسانه بر شمرده وگفت تنها امید کارگران این روزها این است که شاید فریاد مظلومیت ومحرومیتشان از طریق رسانه ها به گوش مسئولان رسیده و به مطالبات آنان توجه
جدی شود

اشتراک گذاری