امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

در دولت جدید انتقال آب دریای خزر به استان سمنان منتفی است!

کد خبر: 4783
زمان انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰ بعد از ظهر -
44 بازدید

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛

در دولت جدید انتقال آب دریای خزر به استان سمنان منتفی است!

 

علی سلاجقه در نخستین نشست خبری خود که در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده بود، اظهار داشت: پروژه انتقال آب دریای خزر مربوط به دولت‌های گذشته بوده و خوشبختانه اعتباراتی نیز برای اجرایی شدن مطالعات صورت گرفته تخصیص نیافته است.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه تجربه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای در دنیا موفق نبوده است، گفت: در دولت جدید برنامه‌ای برای انتقال آب دریای خزر به استان سمنان وجود ندارد و اجرایی شدن این پروژه به دلیل اثرات منفی زیست محیطی آن منتفی است.

 

وی در ادامه در خصوص وضعیت محیط زیست دریایی کشور نیز اذعان داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ میلادی، اعلام شده پسروی آب دریای خزر تا سال ۲۰۵۰ میلادی ادامه خواهد داشت.

به گفته سلاجقه، ۵۰ درصد دلیل این پسروی به افزایش تبخیر آب مربوط می‌شود که اگر همین روند کاهش سطح آب ادامه یابد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، ۲۵ درصد از سواحل شمالی دریای خزر در روسیه از بین خواهد رفت.

 

پ ن ۱: این در حالی است که طرح انتقال آب دریای خزر در سال های گذشته تمامی مجوزات قانونی را اخذ نموده و مجوز محیط زیست را نیز در سال ۱۳۹۸ کسب کرد و در بودجه سال ۱۳۹۸ ردیف اجرایی گرفته است.

پ ن ۲: گلرو نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس چندی پیش در نشست خبری گفته بود: طرح انتقال آب خزر به سمنان و احداث سد فینسک در دوره پیش روی مجلس و دولت به طور قطع اجرا می‌شود و در آن تردیدی نیست.

پ ن ۳: با دستور محرابیان پروژه احداث سد فینسک تعطیل شده است و اظهارات وی در سفر دولت سیزدهم به سمنان موجب اعتراض فعالین سیاسی و اجتماعی بود.

منبع: رکنا / مرین پرس

اشتراک گذاری