امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

گذری و نظری هفته / طنز سیاسی اجتماعی به قلم مسعود کلاهی

کد خبر: 4822
زمان انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸ بعد از ظهر -
167 بازدید

گذری و نظری هفته / طنز سیاسی اجتماعی به قلم مسعود کلاهی

 

برکتی که از سفر می بارد!

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام داشته در دولت جدید برنامه برای انتقال آب دریای خزر به استان سمنان وجود ندارد و اجرایی شدن این پروژه به دلیل اثرات منفی زیست محیطی آن منتفی است. وی تجربه های انتقال آب بین حوضه ای در دنیا را ناموفق خوانده است و با این حساب استان سمنان باید طرح انتقال آب دریای خزر را فراموش کند. از آنجایی که به تازگی سفر رئیس جمهور به استان سمنان انجام شد، برکات آن هر روز برای شهروندان نمایان می شود و تشنگی و خشکسالی با مخالف جدید طرح انتقال آب، جدیدترین دستاوردی است که از سفر به گوش ما می رسد. البته رئیس جمهور درخواست دعا برای نزولات و رفع مشکل کم آبی داشتند که این خود یکی از بزرگترین دستاوردهای سفر بوده و به نظر تنها راهکار دولت برای مشکل کم آبی سمنان!! اما شهروندان و برخی مسئولان نمی خواهند این راهکار را جدی بگیرند. در حالی که برخی از مدیران آن را جدی گرفته و از قبل در جهت این راهکار فوق پیشرفته اطلاعات عجیب و غریبی را مخابره کرده بودند!! که آن هم با برخورد جدی استاندار و دادن یک تذکر خاتمه یافت!! از آنجا که احداث سد فینسک نیز در هاله‌ای از ابهام است، می‌توان اثرات و برکات این سفر را بی نظیر توصیف کرد و زین پس دهها هزار نامه را در جهت نیامدن وزرا و هیئت دولت استان سمنان ارسال نمود. شاید اینگونه خود من بهتر بتوان مشکلات را حل کنیم!!

 

نمایندگان محترم هم که فعلا مشغول جابجایی عزیزان دل خود هستند، مزاحم شان نمی شویم تا خدای نکرده به خاطر آب، عده ای را از نان خوردن نیندازند!!

 

همچنین به کشورهای حوزه دریای خزر نیز اعلام میداریم شما هیچ چیز نمی‌فهمید که آب دریای خزر را به کشورهای خود انتقال میدهید و خواهشمندیم برای دریافت اطلاعات بیشتر و فهم بالاتر سفری به ایران و مقامات کشور داشته باشند تا دچار تجربه های ناموفق نگردند.

 

فراغ از تاج و تخت

اندر احوالات و حکایت‌های جذاب و شیرین تاج و تخت در محافل سیاسی و جماعت‌ اخیرا نیز شنیده شده‌است که دعای مادرانه سبب شده است که مدیری دیگر راکب سواری را فراموش کرده و از گشت و گذار و دیدارهای سیاسی به جهت تصدی مقام و درجه در ولایاتهای دیگر صرفنظر نماید. البته نقل دیگری نیز بر زبانها جاری است. همقطاران این ناکام به ناگه بر روی وارد شدند که ای امیر این چه کار و اندیشه ای است. آخر تور را چه شده است. دنیا و مالش، مقامش و درجاتش به ارزنی نیارزد که  ما شما را چنین آشفته حالت یابیم. برخیز و اندیشه ای دگر نه. ناله و زاری بس است. اگر مخلصانه پای در رکاب نهی، ما همقطاران قول شرف دهیم که با والی مذاکراتی بنماییم و اندوه از جبین بزداییم.در این احوال با خود اندیشه کرد که ای دوستان بامرام، مرا دردی بود در سالیانی پیش. جهد و مراقبتی عظیم داشتم بر اینکه توانایی و قوه خویش را بنمایانم و از این سو بود که بر اریکه چنین مقامی سال‌های سال تکیه نمودم تا دستی در پایان مرا بگیرد و اندوه دوری آن آمال مدارج را بزداید. افسوس که محقق نگشت. مرا اندیشه آمد و نهیبی دیگر که، تیمار و مراقبت را اجری بزرگ نوید داده است. برخیز  و راه آن گیر.

دوستان که این شوریده حالی بدیدند، گریبان دریدند و مویه کنان، اصرار ورزیدند که ای خواجه اندکی درنگ پیشه ساز. والی داریم مشفق و راحم. بر او وارد شویم و خواسته ای بر وی خوانیم. شاید به رحم دل، چاره ای سازد و مقامی رفیع بر شما دهد.

 

چیزی را به ما نسپارید!!

معاون اول رییس جمهور از واگذاری اقتصاد به مردم سخن گفته و اعلام داشته چون بسیج به معنای مردم است پس از همه ظرفیت های بسیج استفاده می کنیم و کار را به آنها می سپاریم.اینکه چه جوری معاون اول رییس جمهور به این نتیجه رسیده است که بسیج به معنای همه مردم است چون جای تامل دارد!!اما فارغ از این تفکر خواهش میکنیم به ما رحم کنید و دیگر چیزی را به ما واگذار نکنید.هنوز جای واگذاری بورس به مردم خوب نشده و درد آن سال ها همراه خواهد بود! از واگذاری یارانه حامل های انرژی و قبوض و نان و… هم نگوییم که دیگر حالی به آدم نمونده!! با این واگذاری ها چنان رونقی برای ما ایجاد شده است که حتی نای بلند شدن هم نداریم.اگر قرار باشد کل اقتصاد را هم به ما واگذار کنید که احتمالا باید به حالت سینه خیز در خیابان ها عبور کنیم و با نان خشک شکم خود را سیر کنیم.از همین جا از پیشنهاد و لطف معاون اول کمال تشکر را داریم و امیدواریم شیرینی واگذاری اقتصاد به همان دولت باقی بماند و به خاطر مردم این قدر به زحمت نیفتید!

مردم همین که با دیدن تلاش های مسئولان در اقتصاد و واگذاری آن به همدیگر نهایت لذت را میبرند، بهترین و شیرین ترین کادو را دریافت کرده اند و خواهش دارند که این قدر خود را به زحمت نیندازید.اگر هم شرایط بسیار بحرانی است و چاره ای جز واگذاری برایتان باقی نماند لطف کرده و سهم هر کس از اقتصاد را اعلام نمایید تا آمادگی این واگذاری را داشته و به صورت یهویی شگفت زده نشویم!

 

کروکودیل و فیل ها را جمع کنید!!

چند روز پیش که در خیابان پرسه می زدیم شاهد حضور چند فیلبان در خیابان بودیم که فیل های خود را برای هواخوری به پارک آورده بودند و قصد داشتند از سرسره بالا روند و بر روی تاب سوار شوند.این شیطنت فیل ها باعث شد چند خانواده اعتراض کنند که فیلبانان اعلام داشتند هیچ قانونی وجود ندارد که فیل های ما تاب نخورند.در این بین بود که چند ببر به همراه صاحبشان در کنار خیابان آمدند و منتظر تاکسی بودند.به نظر نتوانسته بودند بر سر قیمت با تاکسی ها به توافق برسند و این موضوع به دلیل عدم درج نرخ جابجایی ببرها در اتحادیه و قانون مشکل ساز شده بود.

همچنین کروکودیل نایب بودند که برای خرید لباس مناسب خود در پاساژ ها می‌چرخیدند اما به دلیل پیدا نکردن لباس مناسب مجبور به مراجعه به خیاط شدند که آنجا هم به دلیل عدم قانون مناسب موفق به پرداخت پول خیاط نشدند!!

در کنار عبور این حیوانات بی قانون، عده ای انسان آبرو دار و با شرف نیز در بین سطل های زباله به دنبال تکه غذایی بودند یا زباله ی خشکی که از طریق فروش آن شکم خود را سیر کنند که توسط مأموران شهرداری با برخورد قانونی مواجه شدند.همچنین در مقابل درب یکی از منازل ماموران قانونی در حال قطع اشتراک گاز و برق بودند که به دلیل این اقدامات قانونی از آنها سپاسگزاریم.همچنین در مقابل یکی از مغازه ها مامور بانک در حال تقدیم نامه معوقات بانکی و چک برگشت خورده بود تا قانون در ادامه به مجازات وی رسیدگی کند.در هر صورت ضمن تشکر از قانونگذاران انقلابی علی الخصوص استان سمنان، خواهشمندیم هر چه سریعتر نسبت به وضع قانون برای فیل ها و ببرها و کروکودیل ها نیز اقدام عاجل را انجام دهند!

اشتراک گذاری