امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

صد سال هم با این سیستم مشکلی حل نمی شود !!

کد خبر: 4875
زمان انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰ بعد از ظهر -
157 بازدید

یادداشت روز به قلم جواد میرحاج؛

صد سال هم با این سیستم مشکلی حل نمی شود !!

 

چند روز قبل رسانه ها نوشتند که صدروز از تصدی رییس جمهور جدید و استقرار دولت تازه کار گذشت و صد البته تذکر دادند که علی رغم همه شعارهای زمان انتخابات و اتهام هایی از قبیل عدم توانایی دولت مردان قبلی در این صد روز هم هیچ تغییر اساسی در زندگی مردم و بویژه سفره اکثریت ملت رخ نداد بلکه بطور میانگین و دور از شعار تقریبا تمام اقلام خوراکی و اصلی حدود سی درصد گران تر شد!
فعلا کاری به افزایش قیمت نیازهای بزرگتر مثل مسکن و خودرو ندارم که از این پس برای اقشار متوسط وکم درآمد به رویا مبدل شده است !
واقعیت این است که اگر چه رییس جمهور قبلی هم علی رغم وعده هایی که به آرای بیست وچهار میلیونی و اکثریتی ملت داده بود هیچگاه نخواست یا نتوانست در گفتگو با ملت از عنصر صداقت بهره کافی برده و ایرادها ومشکلات اساسی حکومت را تبیین نماید اما شاید یک اشاره دکتر ظریف در آن مصاحبه برای تاریخ کافی بود تا کسانی هم که مقداری با شک و تردید به امور می نگریستند دریابند که در پس پرده ظاهری سیاست داستان های پیچیده ای نهفته است و منهای عده ای نهایتا سی درصدی که هنوز هم با پیچیدن هاله ای از قداست بدور حکمرانی نمی خواهند قبول کنند که ممکن است در پاره ای موارد دیدگاهایشان دچار نقص باشد! مابقی مردم تقریبا حساب کار دستشان آمده است!
القصه دولت روحانی با تمام اشکالات ظاهری و باطنی بیش از سه ماه است که جایش رابه دولتی با آرای حداقلی داده است و همان حداقل پس از شروع کار دولت جدید خیلی امیدوار بودند که فرجی حاصل شود اما در بین آنها برخی هم با تکیه بر ضرورت آوار برداری !! شاید می دانستند که هزار وعده خوبان یکی وفا نکند!
بهر حال برخی از سیاسیون و منتقدین این روزها با بیان اینکه صد روز از آغاز بکار دولت گذشته و هیچ فعل و انفعال اساسی در امور رخ نداده بنا دارند که بگویند وعده های داده شده هیچ رنگی از تغییر بخود ندیده اند و اما آنانکه دستی بر آتش پر التهاب سیاست داشته و دارند شاید از اواسط دوران ربیس جمهوری قبلی آب پاکی را بر دلخوشی های امیدوارانه خود ریخته و پی بردند تا سیاست های کلان که بعضا هنوز منشا بروزشان برای ملت نامعلوم است؛ دگرگون نشوند تحولی در اوضاع جاری کشور رخ نخواهد داد و متاسفانه حرف درمانی وخریدن زمان جز اینکه ته مانده اعتماد ملت به حکومت را سوزانده وخاکستر کند حاصلی در بر ندارد !
بنده در نشستی که تعدادی از نمایندگان احزاب سیاسی با یکی از مسئولان داشتیم، عرض کردم که فاکتور اعتماد ملت به حاکمیت بیش از هر زمانی دچار نقصان گشته است و اگر حکومت تحولی اساسی در زندگی و معیشت و اقتصاد ملک و ملت ایجاد نکند خیلی نمی توان امیدی به آینده داشت و امروز با کمال تاسف عرض می نمایم چناچه تغییری اساسی و ماهوی در سیاست های داخلی و خارجی رخ ندهد صد روز که سهل است با گذشت صد سال هم تحولی که منجر به باز گشت اعتماد از دست رفته ملت از حکومت شود میسر نخواهد شد. آخرین نمونه از موارد عدم وجود انگیزه ای برای تغییر بازگشت دست خالی گروسی از کشور است واین یعنی چرخیدن بر مدار بی خاصیت تکرار در سال های اخیر و بار شدن مشکلات بر گرده ملت !
این روزها که در برخی موارد کارد به استخوان ملت رسیده کاش مسولان هم با درک گرفتاری های ملت از خر شیطان پیاده شده و دست از حرف و شعار و خریدن زمان بردارند که شیشه بشکسته اعتماد ملی و عمومی را پیوند کردن بسی مشکل خواهد بود!

 
 

اشتراک گذاری