امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

استفاده از پسآب فاضلاب یکی از راهکارهای تامین آب حوزه صنعت

کد خبر: 4904
زمان انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴ بعد از ظهر -
49 بازدید

استاندار سمنان؛

استفاده از پسآب فاضلاب یکی از راهکارهای تامین آب حوزه صنعت

 

استاندار سمنان گفت: پساب شهر سمنان ۱۲۰ لیتر بر ثانیه در حال هدر رفتن است و باید وضعیت تصفیه این پساب هرچه سریعتر تعیین‌ تکلیف شود.

 

سید محمدرضا هاشمی عصر شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری با بیان اینکه مقرر شد سال آینده با افزایش بهره وری بخش های محتلف تولیدی، رشد اقتصادی ۸.۵ درصدی استان سمنان محقق شود ابراز داشت: افزایش بهره‌وری یعنی از همین منابع آب موجود، بهترین استفاده به عمل آید.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۶ درصد از آب شرب روستایی و شهری استان سمنان به هدر می‌رود گفت: با وجود این مشکل و جدا نبودن آب شرب از آب خام در آبیاری فضای سبز شهری و همچنین استفاده از روش آبیاری غرقابی، بهره‌وری استان کم است.

هاشمی افزود:  صادرات و جذب سرمایه گذار از جمله راهکارهای ارتقاء شاخص های اقتصادی استان است اما در صدر آنها، افزایش بهره وری بهترین مولفه در راستای دستیابی به ارتقاء شاخص های اقتصادی است که باید به صورت ویژه به آن توجه داشت‌.

وی با اشاره به  استفاده از وضعیت منابع آبی موجود به بهترین نحو ممکن و در قالب اجرای برنامه مدیریت بهینه مصرف، خاطرنشان کرد: استفاده از پسآب فاضلاب شهرهای استان یکی از راهکارهای تامین آب و رفع دغدغه های موجود در حوزه صنعت است که شهرداری ها ضرورت دارد در قالب استفاده از پتانسیل سرمایه گذاران و بخش خصوصی، به این موضوع اهتمام داشته باشند.

هاشمی افزود: می توان در اجرای طرح های ویژه پسآب شهرها برای استفاده در بحث تولید و صنعت، از ظرفیت و پتانسیل ها واحد های صنعتی و صاحبان صنایع استفاده کرد و اکنون در شرایطی هستیم که استان با کمبود شدید آبی مواجه است و ضرورت دارد تا شهرداری های نسبت به جداسازی آب فضای سبز اقدام نمایند.

استاندار سمنان در ادامه گفت: مردم استان سمنان، مردمی بصیر، فهیم و عاقل هستند و بدانند ما موضوعات استان را با وحدت، همدلی، انسجام و استفاده از تمامی پتانسیل ها و ظرفیت های موجود و در مسیر قانون به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان نیز در این نشست ابراز داشت: شهرداری‌ها اقداماتی به منظور جداسازی آب شرب از آبیاری فضاهای سبز شهری آغاز کردند و تکالیف‌شان مشخص است.

محمد حمیدی گفت: اگر ظرفیت منابع مالی حوزه آب یاری می‌کند، به شهرداری‌ها با پرداخت تسهیلات کم‌بهره در زمینه جداسازی آب شرب از آبیاری فصاهای سبز شهری کمک شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد شهرداری سمنان سرمایه‌گذار مناسبی برای طرح تصفیه‌خانه پساب نیست و لازم است هرچه سریعتر درخصوص اجرای این طرح تصمیم‌گیری شود.

 

پ ن ۱: پیش تر وزیر نیرو در سفر دولت رئیسی به سمنان در سخنانی عجیب گفته بود: مشکلی در بحث آب شرب سمنان وجود ندارد و حل مشکل بی‌آبی استان را با مدیریت پساب و نصب چند لوله معمولی میسر دانست که آن را هم گفت در استان انجام شود.

پ ن ۲: بازدید وزیر نیرو از سد فینسک شب قبل از سفر به سمنان حذف و بازدید از پسآب سمنان جایگزین آن شده بود.

اشتراک گذاری