امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

کمبود آب، توسعه استان را به حاشیه می برد

کد خبر: 4893
زمان انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸ بعد از ظهر -
129 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

کمبود آب، توسعه استان را به حاشیه می برد

 

یکی از چالش‌های جدی که می‌توان از آن به عنوان کلیدی ترین عنصر در توسعه متوازن کشور نام برد، مقوله محدودیت منابع آبی و البته آب و هوای خشک در بخش عمده ایران است. به همین دلیل در بخش‌های مختلف استان‌های کشور شاهد محدودیت آب و حتی چالش آبی هستیم. نکته دیگری که در این میان باید به آن توجه داشت این است که هرچند در برخی نقاط کشور وضعیت مطلوبی را در منابع آبی شاهد هستیم، اما همین مطلوب بودن نیز نسبت به استاندارد و میانگین‌های بین المللی در زمره بخش‌های پرآب قرار نمی‌گیرد و پایدار و همیشگی نیست. از سویی دیگر نیاز خانگی، صنعتی و کشاورزی هر استان متفاوت بوده و طبیعتاً در حال رشد است.

 

رشد جمعیت، توسعه بخش صنعتی و کشاورزی از یک سو و مشکلات متعدد در بخش جانمایی های اشتباه در حوزه صنعتی و کشاورزی از سویی دیگر به مشکلات آب هر منطقه ضریب بیشتری داده است.

 

به گفته کارشناسان، در شرایطی که کشور در ریل توسعه هر چه بیشتر قرار داشته و روز به روز به سرعت آن افزوده می‌شود در حالی که منابع آبی کشور با محدودیت رو به رو بوده و حتی به دلیل تغییرات الگوی آب و هوا نمی‌توان پیش بینی پایداری از نزولات آسمانی داشت، نبود یک نقشه توسعه استانی و کشوری حلقه مفقوده این ماجرا است. به هر حال باید توسعه هر استان در بخش جمعیت، کشاورزی و صنعت متناسب منابع طبیعی آن استان برنامه ریزی شود؛ به این ترتیب می‌توان برای توسعه کشور  و حتی ظرفیت‌ها و رخدادهای پیش بینی نشده نیز، راهکاری داشت که انتقال آب بین حوضه‌ای نیز می‌تواند از جمله این راهکارها باشد. موضوعی که در بسیاری از استان های جنوبی و مرکزی عملیاتی شد و سالهاست فلات مرکزی ایران و استان سمنان نیز منتظر تصمیمی شجاعانه و عاقلانه در این زمینه است.اتفاقی که در کشور اگر تعلل شود نمیتوان آینده ی مناسبی را متصور بود و به زودی بحرانی همچون اصفهان در کشور پدید می آید.

با مخالفت ضمنی دولت با انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و ابهام در پروژه سد فینسک، متاسفانه استانی تشنه و خشک را در آینده خواهیم دید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وکلای مردم، حداقل کاری که می توانند انجام دهند تلاش شبانه روزی در این زمینه است.طرحی که در دوره های گذشته به مراحل مناسبی رسیده بود، امروز در حال فراموشی است؛و شفاف باید گفت که این اتفاق ناگوار در این سال ها به نام مسئولان و نمایندگان این دوره نوشته خواهد شد.

نبود آب بسیاری از داشته ها و آرزوهای توسعه ای استان را بر باد خواهد داد و باید وعده های این روزهای مسئولان را فراموش کرد.

استاندار سمنان که بازدیدهای خوبی را در این مدت حضور از واحد های تولیدی و صنعتی داشته، تحقق رشد اقتصادی ۸/۵ درصدی استان سمنان در سال آینده را داده است.همچنین ثبت نام بیش از ۶ هزار نفر در طرح نهضت مسکن ملی تا هفته گذشته از دیگر خبرهای این روزها بوده است.

به راستی با این تصمیمات دولت در خصوص آب استان سمنان و دعای بارش نزولات، افزایش جمعیت استان سمنان و طرح مسکن ملی، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ رشد صنعت استان چه قدر منطقی به نظر می رسد و علاوه بر آب صنعتی، تکلیف نیروی کار و فزونی جمعیت استان چه می شود؟

کشاورزی استان که در همین سال های اخیر با دغدغه جدی آب همراه بوده، تا کجا می تواند سرپا بماند و تولیدکننده باشد؟

نبود آب بسیاری از طرح های توسعه ای، بازدیدهای شبانه روزی، وعده های پر زرق و برق و شیرین، افزایش جمعیت، کشاورزی پویا و گردشگری پایدار را تحت الشعاع قرار می دهد و طرح ها را به سمت نمایش سوق می دهد.

امروز بیش از هر چیزی مردم به شفافیت نمایندگان و مسئولان استان نیازمندند تا بگویند در خصوص تامین آب چه کرده اند و عدم تامین آب در آینده چه عواملی خواهد داشت.زمان اندک هست و استان تشنه.امروز تمام امکانات و انرژی ها باید در جهت تامین آب باشد و از همه ظرفیت ها استفاده گردد.

برخورد شدید و قاطع و برکناری حداقل توقعی است که باید با مدیران سنگ انداز در این مسیر صورت پذیرد و تمامی دستگاه ها و متولیان، نهادهای مردم نهاد و همه شهروندان ذهن‌شان تامین آب استان سمنان باشد.روزهای وعده و شعار به پایان رسیده و اگر هر چه سریعتر به سمت تامین آب و کار عملیاتی نرویم، بحرانی جدی را خواهیم دید.از سر گرفته شدن پروژه سد فینسک اولین درخواست شهروندان استان است و در ادامه با اجرایی شدن طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان، مسیر توسعه در ریل خود قرار گیرد تا استانی آباد و توسعه یافته را شاهد باشیم

اشتراک گذاری