امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

دستگاه های اجرایی اجازه شکایت از مطبوعات و خبرنگاران را ندارند!

کد خبر: 5060
زمان انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱ بعد از ظهر -
45 بازدید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان؛

دستگاه های اجرایی اجازه شکایت از مطبوعات و خبرنگاران را ندارند!

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه اصلاح برخی امور در این اداره کل آغاز شد، گفت: توزیع آگهی‌ها به صورت الکترونیکی یکی از این دستاوردها باید ساماندهی شود.

 

به گزارش ایرنا، فرشید فلاح روز یکشنبه در نشست کارگروه مطبوعات و رسانه شاهرود افزود: پس از شفاف سازی امور فرهنگی، اصلاح برخی از آنها در دستور کار قرار گرفت که توزیع عادلانه آگهی های الکترونیکی در اولویت آن است.

 

وی با بیان اینکه ایجاد کارگروه ساماندهی وضعیت مطبوعات و رسانه ها ضروری است، تصریح کرد: پس از تشکیل هر کارگروه شهرستانی، هفته ای یکبار نشست برگزار شود و هر ۲ ماه یکبار مشکلات احصاء در نشست های استانی مطرح شود.

فلاح با اشاره به اینکه در دوران همه گیری کرونا بخش فرهنگ آسیب های جبران ناپذیری از جمله تعطیلی تئاتر، سینما و ایجاد مشکلاتی برای رسانه ها دربرداشت، گفت: بخش فرهنگ و هنر بیشتر از بخش های اقتصادی کشور در این دوران آسیب دید، تا حدود کمی مشکلات با اختصاص تسهیلات بانکی رفع شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ادامه داد: با پیگیری، هم افزایی و حمایت یکدیگر می توان به نتیجه مطلوب در عرصه اطلاع رسانی و آگاهی سازی جامعه گام بلندی برداشت.

دستگاه های اجرایی اجازه شکایت از خبرنگاران را ندارند

وی از برگزاری دومین نشست این کارگروه تا ۲۰ روز آینده در شاهرود خبر داد و ابراز داشت: دستاورد مهمی در شورای اطلاع رسانی با موضوع اینکه دستگاه های اجرایی نمی توانند از مطبوعات و خبرنگاران شکایت کنند، به دست آمد.

فلاح با بیان اینکه فعالان فضای مجازی که مجوز ندارند باید برای شناسنامه دارشدن تشویق شوند، اظهار داشت: در صورت شکایت از آنها پرونده به دادگاه های کیفری ارسال و برخوردی که شایسته اهل رسانه نیست با آنها انجام می شود.

 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود به رسانه ها توصیه کرد در عرصه تولید محتوا و آگاهی بخشی، آسیب هایی که متوجه جوانان و حتی بزرگسالانی که دارای دانش رسانه ای نیستند را مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رضی پارسامنش روز یکشنبه در نشست کارگروه مطبوعات و رسانه شاهرود که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان برگزار شد، افزود: انتشار محتوای مجرمانه در شبکه های اجتماعی جرم است حتی اگر خود فرد تولید کننده آن نباشد.

وی گفت: مصادیقی در تولید و نشر محتوا از جمله اخلاقی، جرایم امنیت ملی و فضای عمومی جامعه در کارگروهی مربوط به تشخیص مصادیق مجرمانه دسته بندی و جرم انگاری شد.

وی با بیان اینکه کسانی که در عرصه رسانه فعالیت دارند باید به مصادیق مجرمانه آگاهی داشته باشند، ابراز داشت: برای رسانه ها، نشریات و فعالان فضای مجازی قانون جرایم رایانه ای وجود دارد و چنانچه در بستر رسانه تخلفی شکل گیرد قواعد، آیین دادرسی و تحقیقات خاص خود را دنبال می کند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود با بیان اینکه قانون مطبوعات برای خبرنگاران امتیازاتی در نظر گرفته است، تصریح کرد: خبرنگارانی که در مقام اصلاح، نقد و تذکر به مسوولان مطالبی را نشر دهند در صورت شکایت پرونده آنها با حضور هیات منصفه در دادگاهی ویژه مورد رسیدگی قرار می گیرد و این امتیاز برای رسانه هایی در نظرگرفته شده که دارای شناسنامه و هویت دار باشند.

وی توصیه کرد: کسانی که در فضای رسانه ای فعالیت دارند برای بهره مندی از این مزایا با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه خود را ثبت و از این ظرفیت استفاده کنند.

پارسامنش با بیان اینکه توهین به قومیت ها تاکنون جرم انگاری نشده بود، افزود: امسال با اصلاح قانون مجازات اسلامی الحاقی انجام شد که توهین به قومیت ها جرم انگاری شود.

به گفته وی، در قانون حمایت از کودک و نوجوان تا قبل از مصوبه سال ۹۹ در مورد کودک آزاری جرم انگاری خاصی وجود نداشت اما در قوانین جدید برای این نوع جرایم مجازات های خاصی دیده شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود با بیان اینکه در عصر کنونی دانش و سواد طبق تعریف یونسکو خواندن و نوشتن نیست، ابراز داشت: سواد و دانش بر اساس این تعریف ۱۶ مهارت را شامل می شود که فرد باید آن را آموخته تا از سواد و دانش بهره مند شود و سواد رسانه یکی از آن مهارت ها است که فراگیری آن برای هر فرد ضرورت دارد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری