امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

برای گرفتن عکسی خوب باید عاشق عکاسی باشی و هرگز دل خوش به شانس نباشی

کد خبر: 5100
زمان انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹ بعد از ظهر -
71 بازدید

گفتگوی روز با ابوالفضل جوادی (گزارشگر الهام یلمی)

برای گرفتن عکسی خوب باید عاشق عکاسی باشی و هرگز دل خوش به شانس نباشی

 

شاید بتوان عکاسی را در سه حیطه علمی، صنعتی و هنری بررسی کرد. در ابتدا عکاسی با استفاده از اصول علمی به وجود آمد.

 

درواقع عکاسی کشف و یا اختراع یک شخص نیست. تاریخچه عکاسی در جهان نشان دهنده این است که عکاسی با توجه به تلاش های نوآورانه افراد مستعد در طول زمان تکمیل شده است.

 

اکتشافات نوری، تحقیقات در زمینه کاغذهای حساس به نور و موارد بسیاری است که نتیجه تحقیقات و آزمایش های علمی نخبگان عکاسی است. این علم در صنعت گسترش یافت و توسعه ای فراگیر پیدا کرد.

اساس کاردوربین عکاسی از جعبه تاریک آغاز شد که مربوط به دورانی بسیار قدیمی تر از اختراع اولین دوربین عکاسی می شود.

اولین تصویر عکاسی شده از لیتوگرافی در سال ۱۸۲۲ میلادی توسط ژوزف نیسه فور ثبت شد. این مخترع فرانسوی توانست تصویری دائمی را به ثبت برساند که شروعی برای رشد روز افزون عکاسی شد. لازم به ذکر است تصویر ثبت شده وی از طبیعت عکاسی شده و مربوط به اصطبل و کبوترخانه می باشد.

عکاسی هنری است که با توجه به ذوق فردی که آن را عکاس می نامیم شکوفا می شود. در عصر حاضر، ثبت تصاویر بر روی کاغذ حساس به ثبت لحظات ناب بر روی گیرنده های تصویر تبدیل شده است. در این میان تفاوت عکس خوب و عکس بد در اصولی است که هنرمند عکاس برای خلق تصاویر هنری به کار می گیرد.

هر چند وجود قریحه ذاتی در هنر می تواند منجر به خلق آثاری بدیع شود ولی بدون شک در عکاسی که علمی است آمیخته به هنر، می توان با آموزش صحیح تصاویری فوق العاده ثبت کرد.

عکاسی هنر ثبت لحظات است. لحظه هایی که شاید تکرار ناپذیر باشند توسط عکاس ثبت شده و به تاریخ می پیوندند. عکاسی همه ذوق است و عشق، پیشرفته ترین دوربین ها بدون عکاس علاقه مند قادر به ثبت هیچ تصویری نیست.

ابوالفضل جوادی از عکاسان با سابقه سمنان است که تلاشگری و توجه خاص به سوژه ها از ویژگی های برجسته اوست. او بیش از دو دهه است که فعالیت هنری دارد و با نشریات، سایت ها، ادارات و نهادهای مختلف همکاری داشته و دارد.آنچه که در مصاحبه با وی برایمان بسیار جذاب بود، عشق سرشار به زندگی و عکاسی است، که به طور آشکار می توان آن را در تک تک کلمات و عکس های او یافت. در ادامه از شما عزیزان برای خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.

خودتان را برای مخاطبان روزنامه معرفی کنید.

ابوالفضل جوادی هستم. متولد ۱۳۵۳ ، متاهل و دارای دو فرزند شاغل در یکی از ادارات سمنان.

از چه زمانی شروع به عکاسی نموده اید؟

در سال ۶۹ با خرید دوربین و حلقه های فیلم عکاسی نگاتیو شروع به عکاسی نمودم. البته سالهای قبل به واسطه اینکه در خانه دوربین داشتیم، من با عکاسی و شیوه های عکس گرفتن کمی آشنایی داشتم.

چرا فعالیت را در این عرصه انتخاب کردید؟

حسب علاقه ایی که داشتم در این راه قدم برداشتم تا بتوانم خاطرات را ثبت کنم.

چه دوره های آموزشی در عکاسی و فیلم سازی گذرانده اید؟

سال ۱۳۷۵ در کلاس های انجمن سینمای جوان شرکت کردم و مدرک تصویر برداری حرفه ای وهمچنین فیلم سازی را اخذ کردم و نزد اساتیدی همچون سعید خطیبی آموزش دیدم.

در چه نمایشگاه هایی شرکت کرده و عناوینی که در این عرصه کسب کرده اید چه بوده است؟

بیش از ده نمایشگاه عکس در زمینه های مختلف در شهرهایی همچون سمنان، تهران ، اصفهان و مشهد شرکت کرده ام که مهمترین آن نمایشگاه عکس لنزی به وسعت بهشت و نمایشگاهی در گالری صا در تهران بود که با اقبال خوبی مواجه شد. کمتر در جشنواره ها و مسابقات شرکت می کنم و اعتقاد دارم عکس باید فقط به نمایش گذاشته شود. این خاصیت هنر است که برخی افراد عکس شما را تحسین و برخی دیگر منتقد هستند خیلی از عکاس ها در اولین حضور در جشنوارها و کسب مقام احساس حرفه ایی شدن می کنند و غرور آنان باعث می شود از آموزش و مطالعه به دور شوند.

بیشتر سوژه های عکس هایتان چیست؟

نظم و نظامی که در مهندسی بناهای تاریخی هست مرا عاشق این سبک معماری کرده است. عکاسی دنیایی وسیع با دیدگاه های گوناگون است. فردی که با عکاسی آشناست از کوچک ترین و پیش پا افتاده ترین موضوع نیز به راحتی نمی گذرد اما عمده عکس های من عکس های مستند اجتماعی و بناهای تاریخی هست.

چقدر وقت صرف عکاسی می کنید؟

من هفته ایی تقریبا سه ساعت از وقتم را صرف عکاسی می کنم. هر وقت خسته از مشغله های کاری می شم دوربینم را برمی دارم، می روم و شروع به عکاسی می کنم. البته در بعضی مواقع به همراه دوستانم از پروژه های شهری عکس های خبری نیز تهیه می کنم .

ارتباط خوب با مردم تا چه میزان در کارتان تاثیر دارد؟

یکی از ارکان مهم عکاسی خصوصا عکاسی خیابانی، ارتباط موثر و مفید با مردم و سوژه می باشد. عکاس باید روان شناس باشد تا بتواند با ارتباط خوب عکس های بهتر ی ثبت کند، باید با مردم دوست باشد، با آنان همکلام باشد، به اعتقادات و مذهب و عرف محلی احترام بگذارد.

از نظر شما مهمترین ویژگی های یک عکاس چیست؟

داشتن مهارت علمی و فنی و خلاقیت داشتن تجهیزات کافی عکاسی از مهمترین ویژ گی های عکاس موفق هست. یک عکاس باید صبور باشد، به جزئیات عکس و کادرش اهمیت بدهد، بتواند ارتباط خوبی با محیط و سوژه برقرار کند تا عکسی را ثبت کند که از لحاظ هنری و یا خبری نیاز به توضیح نداشته باشد.

عکاسان سمنانی چقدر از این ویژگی ها را دارند؟

عکاسان سمنانی استعدادهای خوبی دارند. در برگزاری جشنواره ها و مسابقات عکاسی که برگزار می شود عکس های بسیار خوب و ارزنده ایی ارائه می شود که بعضا در جشنواره ای استانی،کشوری و بین اللملی مقاماتی را هم کسب کرده اند ولی در بحث آموزش و به روز شدن همچنان دچار ضعف هستند. خیلی از عکاسان در قسمت آموزش دیدن هنر عکاسی و همچنین شناخت دوربین دچار مشکل هستند.

به نظر شما یکی از چالش های مهم حوزه عکاسی چیست؟

مهمترین چالش حوزه عکاسی گرانی تجهیزات و امکانات عکاسی هست که با نوسانات دلار باعث تغییر و افزایش قیمت دوربین می شود. افرادی که پا به عرصه هنر عکاسی می گذارند می بایست مبالغ زیادی را هزینه نمایند که متاسفانه با مرور زمان باعث مستهلک شدن سیستم ها می شود. همچنین نبود امنیت شغلی برای علاقه مندان این حوزه از دیگر مشکلات می باشد.

آیا ماهیت حرفه عکاسی ویژگی ها و اهمیت آن برای مردم و مسئولان استان سمنان به اندازه کافی شناخته شده هست ؟

با وجود شبکه های اجتماعی نگاه مردم به مقوله عکس و عکاسی و خصوصا عکاس خیلی تغییر کرده است. از مسئولان استان که متولی آموزش و همچنین فراهم آوردن امکانات و زیرساخت های هنر عکاسی هستند توقع بیشتری هست که به این هنر اهمیت ویژه ایی دهند.

آیا دوست دارید عکس هایتان مورد نقد قرار گیرد؟

قطعا نقد سازنده باعث پیشرفت عکاس در کارهای هنری اش می شود. خصوصا در نمایشگاههای گروهی و انفرادی که بازدیدگنندگان و صاحب نظران منتقد هستند. به نظر بنده می تواند بسیار مفید باشد، البته نقد منصفانه باشد.

شما عکاسی را چگونه تعریف می کنید ؟

تعریف جامع عکاسی یعنی هنر و علم ایجاد تصویر هست. ولی به نظر بنده ثبت یک اثر و یا رویداد در لحظه می باشد.

برای تهیه یک عکس خوب چه عواملی را باید مد نظر قرارداد؟

برای تهیه عکس خوب و ایده ال زمان و مکان و امکانات می تواند تاثیر گذار باشد. شناخت سوژه ها در مکان مناسب و همچنین سوژه های خبری در زمان مناسب از مهمترین نکاتی هست که یک عکاس باید رعایت کند.

شما در حوزه فضای مجازی بسیار فعالید. این عرصه چه کمکی به معرفی آثار و فعالیت های شما داشته است؟

فعالیتم در حوزه مجازی نقش بسیار مهمی در معرفی آثارم در منطقه و استان و کشور داشته و ظرفیت و بستر مناسب و خوبی برای داشته ها  هست. با کمال افتخار عکس هایم را در این فضاها قرار می دهم. ولی متاسفانه اخیرا بعضی از همکاران این عکس ها را به نام خودشان منتشر می کنند که دور از اخلاق حرفه ایی می باشد.

چقدر به آموزش اهمیت می دهید؟

خودم را همیشه شاگرد در عرصه خبر و رسانه و عکاسی می دانم و سعی می کنم با آموزش های مستمر در حوزه های عکاسی دانش خودم را به روز رسانی کنم. انسان باید قدرت انجام کار های سخت را داشته باشد، یعنی از نظر جسمانی خیلی ورزیده و قوی و چابک باشد، زود خسته نشود و بتـــواند خوب عکاسی کند.

از اهمیت نور در عکاسی بگویید؟

شناخت نور اعم از کیفیت و کمیت برای عکاس مهم و ضروری است چرا که نور عامل اصلی عکاسی است. حالا یک عکاس طبیعت که نور را می شناسد، هنگامی که در طبیعت قرار می گیرد با توجه به دانش و شناختی که از نور دارد می تواند عکسی تهیه کند که مخاطب را شگفت زده کند. البته یک مطلب مهم دیگر و بررسی نور مناسب فضای مورد عکاسی است. بدین معنا که عکاس باید بداند که برای عکسبرداری ازیک بنای تاریخی چه موقعی عکس با شرایط نوری مناسب بگیرد. گاهی اوقات عکاس وارد فضای طبیعت می شود، اما به دلیل نور نامناسب نمی تواند عکس مطلوب و دلخواه خودش را بگیرد، بنابراین باید منتظر شرایط نوری ایده آل بشود. خوب این کار عکاسی را مشکل و سخت می کند، اما نتیجه شیرین و دلپذیر است. ابعاد مختلف نور اعم از کمیت (شدت و حدت نور)، کیفیت (کلوین نور _ تیز یا نرم بودن نور) و هم چنین جهت تابش نور را باید بررسی کرد تا عکس خوب و مطلوبی ارایه شود. عکاس نباید به شانس دل خوش دارد.

به فرد تازه‌ واردی که می‌خواهد توصیه‌ی شما را در مورد چگونگی شروع عکاسی خیابانی بشنود، چه می‌گویید؟

مطالعه، مطالعه، مطالعه، تمرین، تمرین، تمرین و همچنین عکس‌هایتان را با عکس‌های کسانی که در این رشته به‌عنوان متخصص شناخته شده‌اند، مقایسه کنید.

عکاسی خیابانی در سال‌های اخیر خیلی محبوب شده است به‌خصوص با ظهور اینترنت و شبکه‌های اجتماعی؛ فکر می‌کنید این آینده‌ی عکاسی است؟

عکاسی خیابانی همیشه به‌عنوان آینده‌ی عکاسی مطرح بوده، زیرا دشوارترین و در عین حال ارزشمندترین شکل عکاسی است.

به نظر شما امروز چالش‌های اصلی تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای چیست؟

هنر خوب دیدن و تمرین مستمر و مفید باید سرلوحه کار عکاس قرار گیرد. عکاس باید عکس هایی را بگیرد که شایسته یک عکاس حرفه‌ای متعهد و مؤثر باشد. بگیرید مهارت در عکاسی بدون تلاش و کوشش بدست نمی آید.

جالب‌ترین و ناشیانه‌ترین داستان عکاسی خیابانی خود را برای ما بگویید.

روزی که ساختمان یکی از بانکها در خیابان امام ریزش کرد و چندین نفر زیر آوار ماندند و چون به صحنه نزدیک بودم شروع به عکاسی خبری و همچنین واکنش مردم از این صحنه ها بودم که متاسفانه نیروهای پلیس همکاری مناسبی را در ادامه با عکاسان نداشتند.

آیا با سوژه‌های خود تعامل دارید و چقدر به آن نزدیک می شوید؟

اگر عکاس می خواهد عکس خوب بگیرد باید به سوژه نزدیک شود خصوصا عکاسان خبری و طبیعت که ساعت ها و روزهای متمادی با سوژه همراه هستند تا بتوانند لحظه های ناب را عکاسی کنند.  من همیشه برای هر تعاملی که ممکن است در رابطه با سوژه نیاز باشد آماده‌ام از طریق یک صحبت کوتاه یا یک احوال‌پرسی دوستانه برای ایجاد احساس راحتی با سوژه با این حال سعی می‌کنم. تعاملم با سوژه به گونه‌ای نباشد که شرایط را تحت تأثیر قرار دهد اما گاهی این ارتباط و تعامل با سوژه به موضوع و اتفاق بهتری می‌انجامد.

چقدرخلاقیت در کارتان موثر است؟

خلاقیت با تمرین و مطالعه و استعداد به دست می آید.

در موقع انتشار عکس هایتان در فضای مجازی چرا زیر نویس نمی نویسید؟

عکس زبان گویای چشم هست. اگر عکسی خوب باشد نیازی به زیر نویس ندارد و خود عکس گویای همه چیز هست .

دوربین پیشرفته چقدر در عکس تاثیر دارد؟

عکاسانی که با دوربین های آنالوگ کار کرده اند و خود اقدام به ظهور و چاپ عکس ها اقدام نموده اند قطعا با ورود نسل جدید دوربین ها دیجیتال چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی پیشرفت داشته اند ولی باید توجه داشت این دوربین ها نیستند که عکاس می سازند، این مهارت استفاده از دوربین توسط عکاس هست که نتیجه آن عکسی خوب و با کیفیت هست.

چه سخنی با افرادی کارید که تازه وارد وارد عکاسی شده اند؟

اولین رکن عکاس علاقه هست. عکاسی که علاقه نداشته باشد زیاد امیدی نیست که عکس خوب بگیرد. خیلی از عکاسها به واسطه دنیای مجازی که روزی هزاران عکس در آن انتشار پیدا می کند شروع به گرفتن عکس می کنند. این نوع عکس ها هرچند خیلی زیباست اما تکراری می باشد یعنی عکاس دیگری خلاقیت به کار برده و عکسی را تولید نموده حالا خیلی از عکاس ها از همان زاویه و با همان شرایط نوری شروع به نوعی کپی برداری می کنند که به این عکس ها عکس های تکراری می گویند توصیه می کنم حتما علاقه مندان به عکاسی نسبت به دیدن فیلم های سیاه و سفید بدون صدا اقدام کنند چون می توانند کادر و چیدمان صحنه را درک کنند و قطعا دیدن عکس و فیلم سیاه سفید به خلاقیت ذهن کمک زیادی می کنند.

نظر شما در خصوص روزنامه پیام چیست؟

اولین و بهترین روزنامه استان هست که از دهه های گذشته توانست مخاطبان زیادی را جذب کند و اخبار واطلاعات خوبی را ارائه نماید.

اشتراک گذاری