امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

صد روز با رییس جمهور و ده روز با وزیر آموزش و پرورش

کد خبر: 5089
زمان انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳ بعد از ظهر -
158 بازدید

یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

صد روز با رییس جمهور و ده روز با وزیر آموزش و پرورش

 

هفته گذشته بعد از چند ماه تکلیف وزارت آموزش و پرورش معلوم شد و تیم دولت آقای ریسی تکمیل شد و آقای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش شد. اکنون ده روز از حضور وزیر جدید آموزش پرورش می گذرد. اولین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آقای باغ گلی بود که در اندازه های وزارت نبود و با اختلاف شدید رد شد. گزینه دوم نیز نمره لازم را از مجلس نگرفت و نهایتا آقای نوری چراغ آموزش و پرورش دولت جدید را روشن کرد. گرچه چراغ وزارت روشن شده ولی وضعیت جامعه فرهنگی در هاله از ابهام است. اما همچنان معلمان و دانش آموزان در حوزه آموزش مجازی و حضوری سرگردان هستند و در خصوص رتبه بندی معلمان نیز هنوز معلمان به اقناع و رضایت نرسیدند. بهر حال وزیر جدید بهتر است تا آخر سال یک نظم و نسقی به این وزارت بدهد. در بقیه وزارتخانه های کشور  نه تنها در سطح مدیران ارشد بلکه در حوزه مدیران میانی نیز تغییرات زیادی رخ داده و تقریبا مدیران دولت جدید در حال استقرار هستند. دولت آقای رییسی به طور کامل حوزه اجرایی را بدست گرفته است. اکثر استانداران دولت جدید در استانها کار به دست گرفتند. بهرحال اکنون تیم دولت جدید کامل شده و دولت جدید کامل کار را به دست گرفته است و صد روز از شروع بکار دولت آقای رییسی گذشته است.

 

یکشنبه شب آقای ریس جمهور در مصاحبه با شبکه یک گزارشی از صد روز فعالیت دولت را ارائه دارد. صد روز از شروع به کار دولت گذشته است. مسائل مربوط به مذاکرات برجامی، بحث های اقتصادی، بحران آب،  مسئله یارانه و سفر های استانی و انتصابات و مدیران دولت محور های مهم گفتگو بود. در صد روز گذشته گرچه مردان دولت هر کدام به صورت مجزا شروع بکار کردند اما هماهنگی بین آنها کمتر دیده می شود. در این میان رییس جمهور سفر های استانی را در اولویت قرار داده است. گرچه این سفر ها می تواند تا حدودی در شناخت و ریشه یابی مشکلات کمک کند اما واقعیت این است که ریشه بسیاری مسائل در سیاست های کلان نهفته است، اما به نظر می رسد که در شرایط فعلی تمرکز بر مسائل کلان از سفرهای استانی مهمتر است و مدیریت متمرکز در پایتخت می تواند تا حدودی جلو نابسامانی های سراسری را بگیرد. اکنون در نیمه آذر ماه دولت باید به فکر بودجه سال بعد هم باشد و تمرکز و نظارت رییس جمهور در این فقره از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است.

 

بعد از صد روز دولت توانسته در حضور مدیریت کرونا موفق عمل نماید. دولت جدید وقتی کار را شروع کرد که کرونا در کشور جولان می داد. کرونا مشکلات اقتصادی را مضاعف کرده است و اثر کرونا بر اشتغال و کسب و کار های کوچک شدیدتر بوده است. در این دو سال گذشته شاهد بیکاری و تعطیلی این بخش های اقتصادی بودیم. اکثر فعالین این حوزه به لحاظ پشتوانه اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند و پس انداز آنها برای دوران سخت اندک و محدود است. دولت با پرداخت کمک ها نقدی و توزیع کالا های اساسی می تواند نگاه امیدوارانه در این بخش را زنده نگه دارد. در این میان افراد و اشخاص توانمند کشور نباید قشر ضعیف را تنها بگذارند. سرمایه اجتماعی و معنوی در میان ایرانیان می تواند رمز عبور موفقیت آمیز کشور از دوران سخت کرونا، تحریم و تورم شدید باشد. در این دولت جدید بایستی مرز میان توهم رفاه و رفاه ملموس و قابل تحقق برای مردم را تشخیص و اجرایی نماید. تهیه و توزیع مستقیم کالاهای ضروری مردم در منازل رفاه را افزایش واقعی خواهد داد. تجربه اقتصاد ایران نشان می دهد بقیه سیاستهای اقتصادی فقط توهم رفاه برای مردم است. امید است دولت جدید قدم مهم و موثر در جهت رفاه ملموس مردم بر دارد. مردم امروز نیاز به تزریق واکسن کالاهای اساسی دارند تا شاید یک ایمنی نسبی در مقابل تورم شدید افسار گسیخته ایجاد نماید. تورمی که سایه وار رفاه عموم مردم بویژه اقشار ضعیف را تهدید می نماید.

اکنون بعد از صد روز  بودجه دولت آماده ارائه به مجلس است. برخلاف بودجه سال جاری، بودجه ۱۴۰۱ داستان متفاوتی دارد و دولت تازه نفس با انرژی و امید و آرزوی فراوان می خواهد بودجه مناسبی را به مجلس تقدیم کند. بر خلاف دولت قبل، مجلس به دولت جدید روی خوش نشان داده و بعید است مشکلات خاصی بین دولت و مجلس رخ دهد. اما مشکل تصویب بودجه نیست بلکه مشکل تامین درآمد برای بودجه است. بهر حال خبرهای خوبی در خصوص درآمد های ارزی به گوش نمی رسد و برخی شایعات در خصوص وضعیت اقتصادی، نرخ ارز مردم را نگران کرده است. ریس جدید سازمان برنامه بودجه( سازمان مدیریت و برنامه ریزی) یکی از مردان با تجربه حوزه اقتصادی است. دکتر میر کاظمی که در دولت عدالت و مهر ورزی سکان وزارتین بازرگانی و نفت را در دست داشت، اکنون بر مسند مدیریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی نشسته است. اکنون این مرد همراه با تیم خود ماموریت دارد اولین بودجه دوست تازه منتخب تهیه و تدوین کرده و راهی مجلس نماید. همه منتظر هستند ببینند که مشخصه ها و مولفه های اولین بودجه در دولت جدید چه خواهد بود. برای این منظور این هفته منتظر هستیم تا از این سند اقتصادی کشور رونمایی شود.

اشتراک گذاری