امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

انتقال مالکیت کاروانسرای شاه‌عباسی شهر سمنان قانونی نیست!!

کد خبر: 5314
زمان انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸ بعد از ظهر -
51 بازدید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان؛

انتقال مالکیت کاروانسرای شاه‌عباسی شهر سمنان قانونی نیست!!

 

آزادسازی کاروانسرای شاه عباسی سمنان از حالت زندان سال ۹۹ محقق شد و از آن زمان مساله تعیین مالکیت آن مطرح است؛مالکیت این بنا به نام اداره کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی است که با نوع بنا به عنوان مِلکی تاریخی سنخیتی ندارد.اکنون مساله انتقال آن مطرح است که پای قانون به میان آمده.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: طبق مصوبه هیات وزیران، املاک دولتی به ویژه اگر دارای سابقه تاریخی باشند قابل انتقال و فروش نیستند و بر همین اساس، انتقال مالکیت کاروانسرای شاه‌عباسی شهر سمنان قانونی نیست.

 

حمیدرضا دوست محمدی روز شنبه به رسانه ها افزود: مالکیت املاک دولتی طبق مصوبه هیات وزیران قابل نقل و انتقال نیست به ویژه آنکه اگر دارای سابقه و ارزش تاریخی باشد و همین نکته درباره کاروانسرای عباسی مرکز شهر سمنان نیز صدق می کند.

وی با اشاره به دیدار خود با دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان گفت: نظر وی نیز موافق آزادسازی این کاروانسرا است.

وی اظهارامیدواری کرد تا پایان سال ۱۴۰۰ اتفاقات خوبی درباره تعیین تکلیف و آزادسازی کارواسرای عباسی شهر سمنان محقق شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به کاربری زندان در طول سالها در کاروانسرای شاه عباسی مرکز سمنان، گفت: این کاربری از نظر میراث فرهنگی کاربری کاملا ناهمگونی با این بنای تاریخی و ارزشمند بود.

وی تاکید کرد: ایجاد دیواره های حفاظتی با توجه به کاربری زندان و مسدودشدن برخی فضاها، از جمله اقدامات و رویکردهای ناهمگون نسبت به این بنای تاریخی بود. این اتفاقات در دوره ای رخ داد که از این بنا به عنوان زندان استفاده می شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان متولی تعیین تکلیف امول دولتی است این نقد را به اداره کل زندانها و امور تامینی و تربیتی استان وارد دانسته است که این ملک دولتی و تاریخی قابل نقل و انتقال نیست، گفت: امیدواریم با تلاش و همگرایی در استان سمنان وضعیت کاروانسرای شاه‌عباسی تعیین تکلیف شود و آزادسازی کاروانسرا این مطالبه به حق مردم محقق شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان در این باره گفت: طبق ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی کشور کلیه دستگاه های اجرایی می توانند اموال غیرمنقول خود را واگذار کنند و بفروشند که چهار استثنا برای آن تعیین شده که یکی از آن ممنوعیت فروش آثار و بناهای تاریخی است.

امیر خلیلی خواه بیان کرد: اکنون بحث انتقال و فروش کاروانسرای شاه عباسی سمنان در اجرای بند پ ماده ۱۱۳ از سوی اداره کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان سمنان مطرح است که طبق قانون ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی کشور ممنوع و از مستثنیات است.

کاروانسرای شاه‌عباسی بازمانده از دوران صفویه، واقع در میدان سعدی در مرکز شهر سمنان در گذشته یکی از املاک سازمان زندان‌های کشور بود و به عنوان زندان سمنان استفاده می‌شد.

از سال ۱۳۹۹ زندان سمنان به خارج از شهر منتقل شد و در دومین روز از بهمن ۹۹، آیت الله رئیسی، رئیس وقت قوه قضاییه در سفر به استان سمنان حکم آزادی این کاروانسرا و واگذاری آن به شهرداری سمنان را صادر کرد.

بهمن ۹۹ آیت الله رئیسی، ضمن بازدید از این بنا، دستوری برای تعیین تکلیف آن صادر کرد

عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در قالب سفر دولت سیزدهم در روز پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در بازدید از کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان با بیان اینکه برداشتن دیوارها نقش مهمی در جذب گردشگر و تقویت نشاط بین شهروندان دارد، دستور تخریب دیوار مانع و مزاحم رؤیت کاروانسرای تاریخی که باعث محصورشدن آن شده را صادر کرد.
کاروانسرای تاریخی سمنان به عنوان یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده کشور در دوران شاه عباس صفوی در شهر سمنان قرار دارد و دارای ۴۰۰ سال قدمت است که در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید.

استان سمنان بیش از هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده دارد که ۸۳۷ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت است. حدود ۳۰ کاروانسرا در این استان ثبت شده است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری