امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

سال آینده با مشکل عدم پرداخت حقوق بازنشستگان مواجه خواهیم شد؟!!

کد خبر: 5339
زمان انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱ بعد از ظهر -
31 بازدید

گزارش روز (گزارشگر: سلماز عرب عامری)

سال آینده با مشکل عدم پرداخت حقوق بازنشستگان مواجه خواهیم شد؟!!

 

جلسه هیئت تحریریه روزنامه پیام استان سمنان با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره خانه کارگر استان سمنان پنج شنبه گذشته در محل دفتر روزنامه پیام برگزار شد.

 

 

در ابتدای این جلسه “ابوالقاسم کواکبیان” سرپرست روزنامه پیام استان سمنان به بیان تاریخچه ای از روزنامه پرداخت و تصریح کرد: روزنامه پیام در طول سال های فعالیت خود به دنبال بیان مشکلات مردم و پیگیری آنها از سوی دولت و مسئولین بوده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه تبعیض و فاصله طبقاتی بین حقوق کارگران و مدیران روز به روز بیشتر می شود در حالی که امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب فرمودند این کشور برای مستضعفان است و مدیران باید در خدمت مردم باشند.

کواکبیان اضافه کرد: امیدوارم روزی فرا رسد تا مسئولین به کارگران و قشر ضعیف جامعه بیشتر بها دهند.

وی به موضوع بیمه کارگری اشاره کرد و گفت: وقتی یک کارگر که بیمه تامین اجتماعی دارد اگر دچار بیماری طولانی مدت شود بیمه حقوق به وی پرداخت خواهد کرد یا خیر؟

در ادامه جلسه “علی اکبر مختاری” عضو تحریریه روزنامه بر مشکلات و گرفتاری های کارگران با این میزان دریافتی اشاره کرد و گفت: واقعا با این اوضاع نابسامان اقتصادی و تورم گذران زندگی برای کارگران با این میزان حقوق بسیار سخت و دشوار است.

وی تصریح کرد: آیا تشکلات کارگری می توانند برای ساماندهی اوضاع کارگران اقدامی مثمر ثمر انجام دهند؟

“رحمان سعادت” عضو دیگر تحریریه هم به جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد و گفت: این جایزه به فردی به نام دیوید کارد تعلق گرفت که حدود ۲۰ سال در حوزه نیروی کار فعالیت داشته و ایشان مطرح کردند که با افزایش حقوق کارگر شاهد افزایش تولید ناخالص ملی بوده اند و به دنبال آن کیفیت نیز بالا رفته و در نتیجه با افزایش حقوق کارگر تولید ناخالص ملی نیز افزایش پیدا کرده و رونق را به دنیال داشته است.

وی تاکید کرد: هر در سال آینده با مشکل عدم پرداخت حقوق بازنشستگان مواجه خواهیم شد. چه حقوق کارگر بالا رود و رونق اشتغال افزایش یابد اقتصاد کارگر و سایرین افزایش می یابد.

وی ضریب تورم و افزایش حقوق کارگررا جویا شد.

“مرتضی دهرویه” عضو دیگر تحریریه هم گفت: روزنامه پیام به عنوان یک تریبون مشکلات جامعه کارگری را به خوبی بیان می کند.

وی تصریح کرد: انتظار می رود تا با اداره کار و امور اجتماعی توافقاتی صورت پذیرد تا شاهد در نظر گرفتن مکان هایی برای ورزش کارگران باشیم.

“رهایی” عضو دیگر تحریریه هم به موضوع صیانت ازحقوق کارگر تاکید کرد و افزود: با توجه با حادثه اخیر رخ داده برای خانم طاهری تا چه میزان بر مشکلات حوادث کار توجه می شود؟ و پرونده این خانم در چه موقعیتی قرار دارد؟

“محمد علیان” عضو دیگر تحریریه هم از خانه کارگر استان سمنان به عنوان یکی از خانه های فعال در سطح کشور یاد کرد و افزود: متاسفانه خانه کارگر استان سمنان از داشتن شرکت تعاونی مصرف محروم است که انتظار می رود به این مسئله توجه ویژه شود.

“سلماز عامری” دیگر عضو تحریریه پیام هم بر بی عدالتی دولت در تعین حداقل دستمزد کارگران اشاره کرد و گفت: متاسفانه تمامی کالاها از جمله خودرو در طول سال چندین بار افزایش قیمت دارند و باز هم برای افزایش قیمت آنها هیچ مانعی وجود ندارد اما وقتی صحبت از افزایش حقوق کارگر می شود بحث تورم زا بودن آن به میان می آید و هیچ گوش شنوایی برای مشکلات قشر کارگر نیست.

وی افزود: آیا احتمال دارد میزان افزایش حقوق کارگر از ده درصد افزایش یابد یا خیر؟

“اسماعیل حاجیان” عضو دیگر تحریریه هم گفت: در قوانین و عملکرد کارگری مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

در ادامه این جلسه “محقق” رئیس خانه کارگر استان سمنان گفت:خانه کارگر سلسه جنبان تشکل های کارگری باید مسائل و مشکلات جامعه کارگری همچون وضعیت حقوق و معیشت کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران را دنبال کند.

وی وضعیت سازمان تامین اجتماعی را بسیار شکننده عنوان کرد و گفت: مشکلات بانک رفاه همواره از دغدغه های حساس کارگران و بازنشستگان بوده و تورم شکننده و معیشت بهم ریخته از جمله مسائلی ست که ما روزانه با آن درگیر هستیم.

وی ادامه داد: قصد دارند بانک رفاه را در یک مسیر قانونی غلط وارد بورس کنند، اگرچه در اثر اقداماتی که در گذشته انجام داده ایم و در اثر کم توجهی مسئولان و مدیران سابق بانک رفاه، همه فعالیت هایی که توسط تشکل کارگری صورت گرفته بی فایده بوده و حتی سه قوه در مقابل هم قرار گرفته اند، اما به هر حال گفته می شود این یک قانون است و باید ۳۳ درصد از سهام وارد بورس شود که ما پیشنهاد داده ایم این سهام به کارگران و بازنشستگان فروخته شود که بعید است این اتفاق رقم بخورد.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی بیش از یکصد هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکار است و هر ماه بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد بر این مبلغ اضافه می شود و این وضعیت بسیار نگران کننده است و اگر تا شب عید دچار مشکل نشویم قطعا در سال آینده با مشکل عدم پرداخت حقوق بازنشستگان مواجه خواهیم شد.

محقق اضافه کرد: اگر این موضوع واگذاری بانک رفاه به بورس بسته نشود، دست سازمان از شرکت های شستا هم کوتاه خواهد شد و از آن طرف شاهد کاهش نسبت پشتیبانی سازمان منفی تر و هر روز این وضعیت بدتر می شود.

وی ادامه داد: ما می خواهیم با حمایت رسانه و مطبوعات به مسئولان بگوییم که خانه کارگر به عنوان پیش قراول تشکل های کارگری این بحث را دنبال می کند همانند طرحی که نمایندگان مجلس طی لایحه ای در کمیسیون مطرح کردند و ۳۸ نفر از نمایندگان راجع به حقوق و دستمزد توافقی که نظرشان بر این بود تا کارگران روستایی ۵۰ درصد کارگران شهری حقوق بگیرند و از حقوق قالیبافان نیز شروع کرده بودند، با صحبت ها و مکاتباتی که با نمایندگان مجلس شد عقب نشینی کردند.

وی ادامه داد: این مسائل و مشکلات جامعه کارگری است که به مسئولان و مدیران هشدار های لازم داده شده و باید آماده باشند که در اثر بی توجهی به این مشکلات، تحصن ها و راهپیمایی هایی کلید خواهد خورد که در ادامه مشخص نیست چه اتفاقاتی رخ دهد.

محقق اذعان داشت: ما در حال حاضر که در شرایط تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی هستیم به شدت به دنبال این مسئله هستیم که نمایندگان مجلس و دولت برای سازمان تامین اجتماعی بودجه ای را در نظر بگیرند که در این راستا نامه ای تنظیم شده است و برای ۴ نماینده استان و ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال شده است و در مجلس وصولی آن اعلام شده است.

وی ادامه داد: مجلس در سال گذشته مصوبه ای مبنی بر اینکه دولت بابت بدهی های گذشته خود هر ساله مبالغی را در این بودجه برای سازمان تامین اجتماعی لحاظ کند و مقرر شده که در سال ۹۹ مبلغ ۸۹ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت ها و همسان سازی حقوق ها پرداخت کند که متاسقانه تاکنون محقق نشده است.

وی ادامه داد: همچین دولت تعهدات جاری خود را هر ساله جدا در ردیف بودجه برای پرداخت به سازمان بگنجاند تا بیش از این سازمان تامین اجتماعی دچار شکنندگی و ورشکستگی پیش نرود.

محقق اضافه کرد: اگر موانع و مشکلات ما حل و فصل نشود و به اقتصاد جهانی قلاب نشویم هر روز وضعیت ما بدتر از گذشته می شود و ما باید مراودات اقتصادی با جامعه جهانی را بیشتر کنیم زیرا این مشکلات بر اقتصاد کلان جامعه ما اثر گذاشته و بر اقتصاد خرد جامعه مشخص تر خواهد بود.

وی ادامه داد: در واقع خانواده های طبقات و دهک های پایین جامعه که بیشتر آن ها کارگران و بخش اعظمی از بازنشستگان هستند که دریافتی های حداقلی دارند، بنابراین ناگریز هستیم ایستادگی کنیم و حرف خودمان را بزنیم.

وی تصریح کرد: دولت در اینجا می تواند مسیر را تسطیح کرده و روزنه امیدی برای سازمان و کارگران و بازنشستگان فراهم آورد تا بیش از این آسیب نبینند.

وی ادامه داد: باید حتما در بحث بودجه سهم سازمان تامین اجتماعی دیده شود و دولت متقاعد شود تعهدات جاری خود را در بودجه سالانه ارائه دهد و بدهی های گذشته خود را طی یک پروسه زمانی مشخص که قبلا مجلس مصوب کرده بود به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند تا در فروردین و اردیبهشت سال آینده تامین اجتماعی با کمبود مواجه نشود و بتواند مستمری و حقوق بازنشستگان خود را پرداخت نماید.

وی اضافه کرد در حال حاضر ورودی های سازمان کاهش یافته و خروجی آن افزایش پیدا کرده و حدودا ماهی ۱۷ هزار نفر بازنشسته و تنها ۷۰۰ نفر بیمه شده به آمار اضافه می شود.

رئیس خانه کارگر استان سمنان گفت: نکته اساسی که در این راستا وجود دارد بحث بودجه ای ست که دولت باید به مجلس ارائه دهد و اگر در بودجه امسال سهمی را برای سازمان در نظر نگیرند ناگریز هستیم که تجمعی برگزار کرده و بازنشستگان را از این وضعیت آگاه کنیم.

وی در پایان گفت: ما منتظر بررسی بودجه هستیم و امیدواریم تا سهمی برای ما در نظر گرفته شود در غیر این صورت ناچار به تحصن خواهیم بود.

رستمیان از اعضای خانه کارگر هم گفت: جامعه کارگری بیش از ۵۰ درصد کشور را تشکیل می دهد و کارگران برای کشور ثروت تولید می کنند.

وی با تاکید بر اینکه کارگران در همه عرصه ها در کنار نظام بوده و حامی کشور بوده اند تصریح کرد: انتظار می رود در زمان تعیین حقوق نیز دولت و مسئولین از آنها حمایت کنند و برای دستمزد آنها نیز با دیگر قشر جامعه هم وزن باشند.

محمودی عضو دیگر خانه کارگر هم گفت: خانه کارگر پیگیر مطالبات کارگری و رونق تولید است و هیچ ارگانی از لحاظ خدمات دهی همانند خانه کارگر عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه خدمات خانه کارگر به کارگران بسیار زیاد است تصریح کرد: ۲۰ هزار نفر در سطح استان عضو خانه کارگر هستند و سالیانه برای ۵ هزار نفر از فرزندان این اعضا کلاس های آموزشی مختلف برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مشکلات جامعه کارگری توسط هیچ دولتی مرتفع نشده است تصریح کرد: متاسفانه دولت ها تنها بر مشکلات کارگران می افزایند.

وی افزود: انتظار می رود تا مسئولین استان به خانه کارگر حضور یابند و از نزدیک با مشکلات جامعه کارگری آشنا شوند.

وی در پایان گفت: مشکلات جامعه کارگری در سطح استان بسیار زیاد است و هیچ کس هم قادر به رفع مشکلات این قشر نیست.

ادیب دیگر عضو خانه کارگر هم گفت: متاسفانه مشکلات کارگران ساختمانی بیشتر از مشکلات سایر کارگران است به گونه ای که بعد از پیگیری های بسیار یک بیمه برای این قشر در نظر گرفته شد که دارای نواقص بسیار زیادی بود اما با این وجود برای کارگران غنیمت بود اما متاسفانه روز به روز این بیمه شرایطی سخت تر پیدا می کند و در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ نفر در انتظار سهمیه این بیمه قرار دارند.

وی ادامه داد: با این وجود اعلام کرده اند اگر فردی سه ماه حق بیمه خود را پرداخت نکند سهمیه بیمه آن شخص از بین می رود.

وی در پایان گفت: متاسفانه مشکلات حیطه کارگران ساختمانی بسیار زیاد است.

اشتراک گذاری