امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

اقتصاد ایران در پاییزی که گذشت و زمستان پیشرو

کد خبر: 5367
زمان انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴ بعد از ظهر -
34 بازدید

یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

اقتصاد ایران در پاییزی که گذشت و زمستان پیشرو

 

پاییز با تمام فراز و فرودهای پیش تمام و زمستان ۱۴۰۰ آغاز می شود. اولین زمستانی که دولت سیزدهم بایستی پشت سر بگذارد و کشور را به عید برساند، در حالی که تورم شدید و بی ثباتی اقتصادی به شدت احساس می شود. پاییز گرچه مدارس و آموزش و پرورش بدون وزیر شروع بکار کردند اما بالاخره تکلیف وزارت آموزش و پرورش معلوم شد و تیم دولت آقای ریسی تکمیل شد و آقای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش شد. اکنون بیش از یک ماه از حضور وزیر جدید آموزش پرورش می گذرد. اولین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آقای باغ گلی بود که در اندازه های وزارت نبود و با اختلاف شدید رد شد. گزینه دوم نیز نمره لازم را از مجلس نگرفت و نهایتا آقای نوری چراغ آموزش و پرورش دولت جدید را روشن کرد.

 

گرچه چراغ وزارت روشن شده ولی وضعیت جامعه فرهنگی در هاله از ابهام است. اما همچنان معلمان و دانش آموزان در حوزه آموزش مجازی و حضوری سرگردان هستند و در خصوص رتبه بندی معلمان نیز هنوز معلمان به اقناع و رضایت نرسیدند. بهر حال وزیر جدید بهتر است تا آخر سال یک نظم و نسقی به این وزارت بدهد. در بقیه وزارتخانه های کشور نه تنها در سطح مدیران ارشد بلکه در حوزه مدیران میانی نیز تغییرات زیادی رخ داده و تقریبا مدیران دولت جدید در حال استقرار هستند. دولت آقای رییسی به طور کامل حوزه اجرایی را بدست گرفته است. اکثر استانداران دولت جدید در استانها کار به دست گرفتند. بهرحال اکنون تیم دولت جدید کامل شده و دولت جدید کامل کار را به دست گرفته است و  بیش از صد روز از شروع بکار دولت آقای رییسی گذشته است. اما هنوز معلمان نگران هستند نگران معیشت و نگران تورم و هزینه. بهرحال به نظر می رسد کرونا در حال فرو کش است و مدارس بر خلاف رویه از زمستان به حضور دنبال می شود و بایستی به صور مناسب برای حضور معلمان و دانش آموزان برنامه ریزی نمود تا عقب ماندگی ناشی از کرونا در سالهای گذشته را جبران نمود.

 

بالاخره دولت سیزدهم در آخرین هفته پاییز بودجه سال ۱۴۰۱ را آماده کرد و طبق روال مرسوم رییس جمهور با حضور در مجلس اولین بودجه را تحویل مجلس کرد. بودجه به مجلس نرفته کلیت آن تصویب شد. این امر نشان همسویی همراهی دولت و مجلس دارد. برخی از کارشناسان معتقد بودند که بودجه ۱۴۰۰ به نوعی میدان مین دولت قبلی برای دولت بعدی بود. بودجه ای که هم برای دولت قبل و هم برای دولت جدید آزار دهنده بود. هنوز پس از گذشت نه ماه از سال دولت سیزدهم درگیر مسائل مشکلات و پیامدهای بودجه سال جاری است. سازمان برنامه و بودجه در یک سو در حال حل و فصل مطالبات ناشی از بودجه دولت سابق است و از سوی در پی تهیه و تنظیم اولین بودجه دولت قوی و مردمی بود و نهایتا یکشنبه ۲۱ آذر ماه لایحه بودجه به مجلس رسید. نگاهی گذرا به بودجه ۱۴۰۱ نشان می دهد که دولت در سال جدید سیاستهای مهمی را در پیش گرفته است. یکی از نکات مهم بودجه سال ۱۴۰۱ افزایش درآمد مالیاتی است. بر اساس اظهارات رییس جمهور در گزارش صد روزه و همچنین مصاحبه های وزیر اقتصاد، دولت عزم جدی در افزایش درآمد مالیاتی دارد و با شناسایی پایه های مالیاتی جدید در پی افزایش درآمد مالیاتی است و در کنار این سیاست مالیاتی با کنترل هزینه ها در پی توازن بودجه و کسری بودجه است. یکی دیگر از محور های بودجه عدالت محوری و توسعه متوازن است که در برنامه های انتخاباتی رییس جمهور در ایام رقابت های انتخاباتی نیز بود.  بودجه عدالت محور در سطح گسترده می تواند سرمایه اجتماعی را تقویت نماید.

زمستان ۱۴۰۰ هم رسید ولی مشکلات اقتصادی پا برجا است. در زمستان امسال دیگر خبری از دولت تدبیر و امید نیست و تقریبا مدیران دولت قبلی جابجا شده و مدیران دولت حاضر مستقر شدند. دیگر منتظر سخنرانی آقای روحانی در سال تحویل نیستیم و امسال به نظر می رسد بعد از گزارش صد روزه ریس جمهور شاهد صحبت های آقای رییسی در عید امسال خواهیم بود. امید است که ایشان و تیم همراه او با کنترل تورم بویژه تورم منتهی به عید شرایط مناسبی را برای مردم فراهم نمایند تا مردم با خاطره خوب به استقبال سال جدید بروند. مردمی که نجیبانه مشکات را تحمل کرده و به آینده امیدوارند.

اشتراک گذاری