امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

امسال کاهش ۱۳.۷ درصدی تکمیل حجم سدهای استان سمنان

کد خبر: 5409
زمان انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲ بعد از ظهر -
53 بازدید

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان؛

امسال کاهش ۱۳.۷ درصدی تکمیل حجم سدهای استان سمنان

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: امسال میانگین تکمیل حجم مخزن سدهای استان سمنان به ۶۱.۳ درصد رسید و با کاهش ۱۳.۷ درصدی نسبت به سال قبل مواجه بود.

 

ایرج حیدریان عصر سه‌شنبه به رسانه‌ها ابراز داشت: سال گذشته و در همین موقع زمانی ۷۵ درصد حجم مخزن سدهای استان تکمیل شده بود.

 

وی افزود: حجم پرشدگی سد دامغان در سال جاری ۷۹ درصد، سد کالپوش ۵۴ درصد و سد مجن ۵۱ درصد است.
وی ادامه داد: سال گذشته حجم پرشدگی سد دامغان ۹۷ درصد، سد کالپوش ۵۸ درصد و سد مجن ۷۰ درصد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان اضافه کرد: کاهش آبگیری سدهای استان سمنان در سالجاری به دلیل کاهش نزولات آسمانی است و مدیریت مصرف آب در استان در بخش های مختلف مانند کشاورزی و آشامیدنی ضروری است.
حیدریان بیان کرد: حجم آب جمع آوری شده در مخزن سد دامغان در سال جاری ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار مترمکعب، سد کالپوش بیش از ۹ میلیون مترمکعب و سد مجن یک میلیون و ۶۹ هزار مترمکعب است.
وی افزود: حجم آب جمع‌آوری شده در مخزن سد دامغان در سال گذشته ۱۵ میلیون و ۹۵۰ هزار مترمکعب، سد کالپوش ۹ میلیون و ۷۲۰ هزار مترمکعب و سد مجن ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب بود.
حیدریان، میزان ورودی آب به سد دامغان را ۴۶۳ لیتربر ثانیه، سد کالپوش را ۱۱۵ لیتر برثانیه و سد مجن را ۲۳۱ لیتربر ثانیه اعلام کرد.
وی یادآور شد: ورودی آب به سدهای دامغان و مجن در سال گذشته به ترتیب ۸۱۰ لیتر بر ثانیه و ۲۳۵ لیتر بر ثانیه و سد کالپوش به دلیل تراز مخزن صفر  بوده است و این اعداد نشان دهنده کاهش بارندگی و ورودی آب به سدهای استان سمنان در سالجاری است .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان با تاکید بر لزوم صرفه جویی و مدیریت منابع آبی استان با توجه به شرایط جوی و کاهش نزولات آسمانی گفت: حجم خروجی آب از سد دامغان در سال جاری ۵۱۰ لیتر بر ثانیه، سد کالپوش ۱۰۴ لیتر بر ثانیه و مجن ۱۱۵ لیتر بر ثانیه گزارش شده در حالیکه این ارقام در سال گذشته به ترتیب ۸۹۱ لیتر، ۱۱ لیتر و ۸۱ لیتر در ثانیه بوده است .
میانگین بارش استان در سال زراعی گذشته (از یکم مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) نسبت به سال زراعی قبل از آن ۵۱.۳ درصد کاهش یافت.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری