امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

شیوع سرطان در جمعیت تحت پوشش دانشگاه استان نگران کننده است

کد خبر: 5471
زمان انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷ بعد از ظهر -
50 بازدید

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان؛

شیوع سرطان در جمعیت تحت پوشش دانشگاه استان نگران کننده است

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: شیوع سرطان در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان نگران کننده است و باید ۲ مولفه ورزش و زندگی سالم به منظور پیشگیری جدی گرفته شود.

 

کامران قدس روز  یکشنبه در نشست خبری که در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان برگزار شد ابراز داشت: محیط و ژنتیک ۲ عامل اصلی ابتلا به سرطان است و شهروندان با ورزش و عادت غذایی مناسب می‌توانند به سلامت خود کمک کنند.
وی تاکید کرد: عوامل شیمیایی و پرتوهای رادیو اکتیو و مصرف فست فودها از عوامل تحریک کننده بروز سرطان است.
قدس یادآور شد: متخصصان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در کنار توجه و تمرکز به حوزه درمان، همواره در زمینه انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی کوشا هستند و در حدود ۲ هزار و ۷۳۳ مقاله از این دانشگاه در «اسکوپوس» به چاپ رسیده است.
وی اضافه کرد: ویروس کرونا ویروس ناشناخته‌ای نبود بلکه جهش ویروس موجب شد از کنترل انسان خارج شود و دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد.
وی بیان کرد: ذات ویروس جهش و تغییر یافتن است و دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از زمان شیوع ویروس کرونا تحقیقات زیادی در زمینه‌ این ویروس انجام داد.
به گفته قدس، ۴۰ مقاله در زمینه ویروس کرونا به وسیله متخصصان دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان چاپ شده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بیان کرد: مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شامل هشت واحد فناورانه است که یکی از واحدها تبدیل به شرکت فناورانه شد.
وی یادآور شد: ۱۰ اختراع و ۶ طرح فناورانه به وسیله مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ثبت شده است و افزایش ۲ برابری واحدهای این مرکز و افزایش تولیدات فناورانه در دستور کار است که تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه لازمه تحقق این هدف برشمرده می شود.
قدس خاطرنشان کرد: سه هزار و ۳۱۱ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد یکهزار و ۲۰۰ نفر در حدود ۶۵ درصد از خوابگاه دانشگاه استفاده می‌کنند.
وی افزود: ۱۱ خوابگاه برای دانشجویان روزانه و شبانه و ۲ خوابگاه برای پردیس بین الملل از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان برای دانشجویان تامین شده است.
وی با تاکید بر تربیت و توجه به فعالیت‌های فرهنگی در کنار آموزش، تصریح کرد: ۱۸ تشکل در بخش‌های مختلف مانند هیات مذهبی، کانون و انجمن در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان فعال است.
قدس اضافه کرد: از ۴۳ نشریه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در دوران قبل از شیوع کرونا، اکنون ۲۸ نشریه فعال است.
وی ادامه داد: طبق تعریف وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشریه فعال نشریه‌ای است که حداقل هر ۶ ماه یک شماره چاپ شود.

 

فوت یکهزار و ۴۹۸ نفر در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان به دلیل کرونا
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: یکهزار و ۴۹۸ نفر از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان به دلیل کرونا جان باختند.
وی ادامه داد: اکنون ۵۴ نفر مبتلا به کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بستری هستند و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۸ هزار و ۸۴۳ نفر در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا بستری شدند.

آیا واکسن مانع از ابتلا به کرونا می‌شود؟
قدس تاکید کرد: واکسن عامل مانع ابتلا به کرونا نیست بلکه صرفا با افزایش مقاومت بدن شدت بیماری را کاهش داده و موجب کاهش مرگ و میر می‌شود و همچنان برای حفظ سلامت در کنار تزریق واکسن، رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است.
وی یادآور شد: ۶۸۲ هزار و ۹۴۸ دز واکسن کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تزریق شده است.
وی با بیان اینکه افراد زیر ۱۲ سال برای کرونا واکسینه نمی شود، افزود: ۹۲ درصد جمعیت بین ۱۲ تا ۱۸ سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان دز اول واکسن و ۷۴ درصد دز دوم تزریق کردند.
قدس خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان دز اول و ۸۲ درصد دز دوم و ۳۶ درصد دز سوم واکسن علیه ویروس کرونا تزریق کردند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اضافه کرد: افراد بالای ۱۸ سال بعد از گذشت سه ماه از تزریق دز دوم واکسن، می‌توانند برای دریافت نوبت سوم واکسن کرونا به مراکز تجمیعی مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: کشور در زمینه واکسیناسیون علیه ویروس کرونا نسبت به کشورهای اطراف و در آسیا عملکرد خوبی داشته است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان تصریح کرد: امیکرون سرعت ابتلای انفجاری دارد و تزریق واکسن و رعایت نکات بهداشتی راهکار مقابله است و اکنون ۱۱۰ کشور آلوده به سویه امیکرون است.
وی تاکید کرد: هرگونه سرماخوردگی، گلودرد، آبریزش بینی، گلودرد، تب و حالت تهوع که به سرعت کمتر از سه ساعت بین اعضای خانواده سرایت کند قطعا امیکرون است.
قدس گفت: به گفته متخصصان سازمان بهداشت جهانی زمانی ایمنی همگانی علیه ویروس کرونا در جهان شکل می‌گیرد که ۸۵ درصد جمعیت جهان واکسینه شوند و اکنون کمتر از ۶۰ درصد است.
وی یادآور شد: ۷۰ خانه بهداشت و ۶ شبکه بهداشت در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان فعال است.

امید به زندگی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان چقدر است؟
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: شاخص امید به زندگی در مناطق تحت پوشش این دانشگاه در مردان سن ۷۷ سال و زنان ۸۰ سال است و میانگین شاخص امید به زندگی ۷۸.۷۴ است.
وی ادامه داد: براساس استاندارد جهانی ۹ مرگ از هر یکهزار نوزاد طبیعی است و این شاخص در استان سمنان به ازای هر یکهزار نوزاد ۶.۵۸ است که در این شاخص نیز دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان وضعیت مطلوبی دارد.
قدس افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بدهی دانشگاه در زمینه‌هایی مانند دارو و تجهیزات پزشکی و یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال طلب دانشگاه علوم پزشکی استان از بیمه‌ها است.
به گفته وی کارانه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تا فروردین و پزشکان تا اردیبهشت پرداخت شده است.
قدس گفت: ۹ طرح عمرانی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در دست ساخت است و ۱۴ طرح عمرانی متوقف شده نیز با برنامه‌ریزی آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه یکهزار و ۲۰۰ نفر در حوزه پرستاری در سه بخش بهداشت، درمان و آموزش مشغول به فعالیت هستند، افزود: براساس استاندارد کشوری به ازای هر تخت ۲.۵ نفر پرستار لازم است و این استاندارد در استان ۰.۹ است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: برای تامین کمبود پرستار در مناطق تحت پوشش این دانشگاه پرستار جذب می‌شود، اما متقاضی نیست و در پیک ششم نیاز به نیرو است.
وی یادآور شد: ۹۵۲ تخت و ۸۲۲ تخت فعال، ۶ آزمایشگاه، ۹ کلینیک و ۵۳ تخت دیالیز برای ۱۹۰ بیمار در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان وجود دارد.
وی با بیان اینکه طبق استاندارد برای هر چهار بیمار دیالیزی یک تخت دیالیز تعریف شده و در استان سمنان هم تقریبا همین طور است ابراز داشت:  ۲۶۵ متخصص و فوق تخصص در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان مشغول به خدمت هستند و درخواست نیاز ۱۰۰ پزشک ارائه شد که ۳۴ متخصص و هفت فوق تخصص معرفی و ابلاغ شد اما مراجعه نکردند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: ۲۴ هزار و ۷۲۷ اورژانس پیش بیمارستانی از ابتدای فروردین تا پایان آبان امسال به وسیله دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ارائه شد و بالگرد اورزانس هوایی نیز در ۸ ماه گذشته ۸۱ ماموریت انجام داده است.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان یک دستگاه اتوبوس آمبولانس دارد و یکی دیگر در آینده نزدیک اضافه می‌شود و سه موتورلانس نیز تامین خواهد شد.
قدس افزود: خیران قبل از کرونا ۶۵۰ میلیارد ریال و از زمان شیوع کرونا ۲۱۰ میلیارد ریال و تا امروز ۸۶۰ میلیارد ریال به بهداشت و درمان استان سمنان کمک کردند.
شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، سرخه، دامغان، گرمسار و آرادان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری