امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

کنترل مواد غذایی را جدی بگیریم

کد خبر: 5524
زمان انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲ بعد از ظهر -
168 بازدید

یادداشت روز به قلم محمد علیان؛

کنترل مواد غذایی را جدی بگیریم

 

چند روز اخیر خبری نگران کننده مواد خوراکی تاریخ گذشته در یکی از واحدهای صنفی در بخش اخبار مرکز سیمای استان سمنان و سپس در فضای مجازی جنجال آفرید که حیرت و تعجب شهروندان را برانگیخت که اکثر اوقات مشتریان برای تهیه شیرینی ، کیک تولد و عروسی در صف نسبتا طولانی به انتظار خرید می ایستند . گرچه این مغازه پرسابقه با زرق و برق و تبلیغات خیره کننده چندین ساله ، امروزه دیگر کیفیت تولیدات شهرت و سابقه خود ندارد اما در اثر یک غفلت و خطای شغلی سوابق خود را از این مواد غذایی تاریخ گذشته از دست داد . حال از گرانی قیمت کالای مخصوص بگذریم که ایام عید ، جشن های شادی و مراسم سوگواری ، مشتریان زیادی دارد که هیچ ارگانی هم در کنترل افزایش قیمت های خودسرانه و دلخواه نظارت ندارد که به فروش می رسانند . مگر نباید توسط کارشناسان خبره شورای نرخگذاری ، قیمت مصرف کننده تصویب و تعیین شود ؟

 

ولی متاسفانه از طریق اتحادیه مربوطه نرخ اعلام می شود که با توجه به وضعیت معیشتی مردم منصفانه به نظر نمی رسد و هر روز کیک ، شیرینی ، آجیل و . . . گرانتر از روز قبل به فروش می رسد . برخی ادارات که متولی رسیدگی به نرخگذاری یا کیفیت مواد غذایی ، خوراکی و نظارت بر صنف قنادی ، لبنیاتی ، رستوران ها و . . . هستند در تمام ساعات روزانه در انتظار شکایت شهروندان هستند . آیا شایسته نیست خودسرانه برای کنترل به صورت نامحسوس کنترل داشته باشند ؟

 

چرا باید مواد خوراکی عمومی تاریخ گذشته فاسد ، پس از چند روز داخل یخچال و ویترین شکار لنز دوربین های خبرنگاران رسانه های گروهی ، مضافا در فضای مجازی قرار گیرد که اعتماد عمومی نسبت به این صنف شریف و دیگر کسبه زحمتکش هم سلب شود ؟

حال تاکنون چه میزان از این نوع شیرینی های مسموم به معده های شهروندان سرازیر شده و خریداران راهی بیمارستان شده اند خدا می داند و بس برخی از فروشندگان در این صنف پاک و صادق نفوذ کرده که راه و رسم کسب و کار حلال نمی دانند فقط برای زراندوزی و جنگ وراث در این آشفته بازار متاع فرسوده و غیرقابل خوراکی را به مشتریان عرضه می دارند .

امروزه بدون تعارف کنترل مواد غذایی جامعه ما نه اینکه در حد استاندارد بین المللی نسبت به کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه نیست بلکه قاطعیت اجرای قانون رعایت بهداشت فردی و عمومی هم در اکثر نقاط شهر چندان رضایت بخش به نظر نمی رسد . از جمله نمونه های زیادی را می توان به میوه فروشی های مراکز پرتردد حوالی اماکن متبرکه ، چند قدمی بازار و . . . اشاره کرد که از چشم اکیپ بازرسی اداره بهداشت مدتهاست دورمانده که انواع و اقسام سبزیجات ، میوه جات و . . . در کف زمین پهن شده و به مشتریان عرضه می دارند که مهم ترین و اصلی ترین و خطرناکترین انتقال ویروس به خانواده هاست و این تاوان سنگین را اول باید مصرف کنندگان بپردازند سپس دولت برای درمان بیماران و . . . که تراکم جمعیت در مراکز درمان ، مطب ها و . . . گواه این مدعاست .

به راستی در این شرایط شیوع ویروس کرونا و آمار تکان دهنده مرگ و میر چرا مواد غذایی روزانه مردم به صورت جدی کنترل نمی شود ؟ حتما باید مصرف کننده مواد خوراکی فاسد را به مسئولان ذیربط که متولی رسیدگی به این امور مهم حیاتی هستند اطلاع رسانی کند و گزارش دهد ؟ اگر به خاطر داشته باشیم سالها قبل اداره بهداشت شهرهای استان با قاطعیت تمام و اقتدار کامل به دستور مقامات قضایی درب مغازه متخلفان را با نصب پارچه پلمپ می کرد و همین شدت عمل درس عبرتی بود برای دیگران که بهداشت فردی و عمومی و کیفیت و فروش مواد خوراکی و غذایی را رعایت نمی کردند . امید است مسئولان محترم ذیربط نگاهی ویژه به این گزارش اخبار سیمای مرکز استان سمنان داشته باشند و کنترل مواد غذایی را جدی بگیریم .

اشتراک گذاری