امروز دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

دستیابی به پیروزی با کوشش مضاعف

کد خبر: 5539
زمان انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲ بعد از ظهر -
52 بازدید

یادداشت روز به قلم ابوالقاسم کواکبیان؛

دستیابی به پیروزی با کوشش مضاعف

 

پس از گذشت دو سال از پیدایش ویروس کرونا و فوت میلیون‌ها انسان، به‌هرحال دانشمندان موفق شدند تا حد زیادی بر این بیماری غلبه کنند؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون در کشور ما تعداد مبتلاشوندگان کم شده و فوتی‌های ناشی از کرونا از روزی صدها نفر به قریب روزی چهل نفر رسیده است و امید آن می‌رود که در آیندۀ نزدیک اثری از این بیماری نباشد. گرچه، چندهفته‌ای است گونه‌ای جدید از کرونا به‌نام امیکرون به‌کمک پروتئینی به‌نام اسپایک وارد سلول‌های بدن شده و تولید بیماری می‌کند. این ویروس جدید با جهش توانسته تغییراتی نسبت به اسلاف خود پیدا کند که سرعت انتقال و نوع اثرگذاری آن متفاوت است و برخی اعتقاد دارند منشأ امیکرون بیماری ایدز یا همان HIV است. به‌گفتۀ کارشناسان مهم‌ترین راه مهار این میهمان ناخواندۀ جدید همان واکسیناسیون است؛ چون تزریق واکسن موجب افزایش آنتی‌بادی در بدن شده و سدی مناسب و محکم در برابر امیکرون ایجاد می‌کند.

 

منظور نگارنده از بیان این مقدمه اشاره به این بود که طی این مدت عده‌ای با هدایت مردم به خرافه‌گرایی و افکار ضدعلمی، تأثیر واکسن را منکر شدند، مردم ساده و کم‌اطلاع نیز به دام این شیادان افتادند؛ همان کسانی که هنوز باور دارند عدد سیزده نحس است و داشتن نعل اسب در خانه خوش‌بختی می‌آورد یا زدن به تخته چشم‌زخم را دور کرده و شکستن آینه برای افراد بدبیاری می‌آورد و هکذا…؛ لذا از همان ابتدا برخی گروه‌ها با واکسن مخالفت کردند تا از این نمد برای خود کلاهی بسازند. به‌خصوص آنانی که داروهای گیاهی خود را تبلیغ می‌کردند، کار را به جایی رساندند که عنبرنسارا هم نایاب شد و با واکسن‌ستیزی توانستند برای خود درآمدهای میلیاردی دست‌وپا کنند و عده‌ای هم که در طول تاریخ همیشه با علم مخالف بوده‌اند، در برابر آن، عَلَم مخالفت بلند کردند و هم‌اکنون گمان می‌کنند با ضدیت با واکسن و اشاعۀ خرافات و سوءاستفاده از اعتقادات مردم، می‌توانند سودهای سرشاری برای تولیدکنندگان داروهای گیاهی فراهم کنند.

 

به‌طور قطع این سودجویان با مقابل هم قراردادن طب سنتی و طب جدید، به فکر منافع خود بوده و هرگز در پی بهبود سلامت مردم نبوده‌اند. با همۀ این احوال، هم‌اکنون برای جامعۀ پزشکی اثبات شده که واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا داشته و همان طور که بیان شد، برای غلبه بر ویروس جدید نیز مؤثر بوده است. اصولاً هرجایی که خرد و آگاهی کم شود، خرافات پا به میدان می‌گذارد. واضح است همۀ موحدان عالم قبول دارند خداوند سبحان قادر است به لطف خود هر حادثۀ شومی را تغییر دهد و دعا به درگاه الهی بسیار مؤثر است؛ ولی آیا این دلیل می‌شود نوع بشر بدون هیچ اقدامی صرفاً امورات زندگی خود را با دعا پیش ببرند؟

همۀ انبیا و اولیا که مقرب درگاه باری‌تعالی هستند، بیشتر از سایرین در زندگی تلاش می‌کردند و معتقد به انتخاب روش‌های علمی برای فائق‌آمدن بر مشکلات بودند؛ برای مثال، وقتی فرق مولای متقیان(ع) با شمشیر ابن‌ملجم مرادی شکافته شد، فرزندان آن امامِ برحق بر سر بالینش طبیب آوردند که آن هم طبیبی غیرمسلمان بود یا در همین بحث خشک‌سالی، گرچه نماز باران خوب است و ثواب دارد و ممکن است اثرگذار باشد، در کنارش باید همۀ دست‌اندرکاران با روش علمی و تلاش بی‌وقفه برای نجات از خشک‌سالی آماده باشند؛ کما اینکه حضرت یوسف(ع) انبارهای ذخیرۀ گندم ساخت تا مردم در زمان خشک‌سالی به قحطی دچار نشوند؛ لذا دست‌اندرکاران باید برای پیشگیری از خشک‌سالی، با برنامه‌ریزی علمی، تدابیری ازجمله صرفه‌جویی در مصرف آب، مکانیزه‌کردن کشاورزی، آبیاری قطره‌ای، بارورکردن ابرهای باران‌زا و دیگر اقدامات را در دستور کار قرار دهند و امید به خداوند متعال را نیز با خود همراه کنند.

متأسفانه چه در زمینۀ مدیریت بحران خشک‌سالی یا بلاهای طبیعی و چه در زمینۀ مهار بیماری‌های نوظهور، عده‌ای به‌جای تلاش و کوشش، به روش‌های غیرعلمی و حتی خرافاتی پناه می‌برند؛ البته دراین‌میان، افراد سودجو از این اخلاص و سادگی مردم سوءاستفاده می‌کنند تا حدی که برخی شیادان پا را فراتر گذاشته و مقدس‌مآبانه خود را در ارتباط با ائمه جلوه می‌دهند و ادعای داشتن قابلیت شفای بیماران را دارند و در قالب مراد شروع به مریدپروری می‌کنند تا بر این سیاق بر اسب مراد خود سوار شوند و مردم را به‌دنبال خود به هر سو بکشانند.

در پایان، نگارنده اول از مسئولان محترم تقاضا دارد مردم را از اهداف شوم این کلاهبرداران آگاه کنند؛ چه، گفته می‌شود برخی زیر چتر طب سنتی روزانه چندمیلیارد تومان درآمد دارند. دوم از مردم تقاضا دارد به خرافات گوش ندهند؛ بلکه نخست از راه صحیح و علمی تلاش و کوشش کنند؛ سپس با امید به حق تعالی، نتیجۀ کار را به او بسپارند. آنگاه خداوند سبحان یاور بندگان پرتلاش خود خواهد بود.

اشتراک گذاری