امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

با ائمه جمعه استان سمنان در نماز جمعه این هفته ۱۰ دی ۱۴۰۰

کد خبر: 5569
زمان انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵ بعد از ظهر -
39 بازدید

نماز جمعه این هفته ۱۰ دی ۱۴۰۰؛

با ائمه جمعه استان سمنان

 

 

 

سمنان

حجت الاسلام مرتضی مطیعی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته سمنان به میزبانی مسجد امام خمینی (ره) با بیان اینکه عوامل متعددی سبب شد تا فتنه ۸۸ شکست بخورد که یکی از آن هوشیاری و بصیرت مردم و حضورشان در میدان بود، تاکید کرد: یکی از مهمترین عوامل دیگر در پیروزی ملت بزرگوار ایران، نقش بی‌بدیل ولایت فقیه بود.

 

وی با بیان اینکه باید بیشتر به نقش ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۸۸ پرداخته شود و کارشناسان و دانشگاهیان و حوزوی‌ها و… کتاب‌ها بنویسند، گفت: معظم‌له با عملکرد خودشان درایت و مدیریت مسائل را پیش بردند و نگذاشتند که آسیبی به نظام برسد.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه مردم نیز پشتیبان رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند چرا که به سخن امام شأن اعتقاد دارند که فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور آسیب نرسد، تاکید داشت: مردم با انسجام در ٩ دی پیوندشان را با امام امت مستحکم کردند.

مطیعی، شهید سلیمانی را نمونه ولایت مداری و اسوه ایثار دانست و بیان داشت: همه باید از صفات درس بگیریم چرا که ایشان تمام عمر خود را وقف مجاهدت در راه اسلام و انقلاب کردند.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی و رفتار و سیره او بهترین الگو برای جوانان است، گفت: شهید سلیمانی یک درس مهم به ما داد و آن اینکه اگر فکر می‌کنیم که می‌توانیم راه سعادت را بدون ولایت در پیش بگریم اشتباه کرده‌ایم شهید سلیمانی عاشق امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و ولایت مداری ایشان بر همه ما اثبات شد.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه سه گونه ارتباط سردار دل‌ها را باید مورد توجه قرار دارد، اول ارتباط قلبی وی با ولایت، دوم ارتباط با مردم و سوم ارتباط و حضور در میدان درگیری با دشمنان ولی امر بود که در هر سه عرصه سردار سلیمانی سرآمد بود، گفت: در این ایام باید بیشتر این شهید گرانقدر را به جوانان مان بشناسانیم.

 

شاهرود

حجت الاسلام عباس امینی در خطبه هاز نمازجمعه این هفته شاهرود به میزبانی مدرسه قلعه با بیان اینکه دولت باید در بخش‌های مختلف اقتصادی شرایط را بهبود ببخشد، ابراز کرد: یکی از بخش‌هایی که باید دست به اصلاح اساسی در آن زد، نظام بانکداری کشور است.

وی خواستار توجه کارشناسان و دولتمردان به اصلاح شرایط نظام بانکداری کشور شد و افزود: نظام بودجه‌ریزی و همچنین نگاه به درون و ظرفیت‌های مهم کشورمان از جمله دیگر مسائلی است که دولت سیزدهم باید به آن تاکید و توجه ویژه داشته باشد.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه نظام پرداخت ارز ترجیحی و پرداخت یارانه دیگر بخش‌هایی است که در اقتصادمان نیازمند اصلاح است، تاکید کرد: باید یارانه به دست نیازمندان واقعی برسد.

امینی در دیگر بخش سخنان خود به سالروز شهادت شهید سلیمانی هم اشاره کرد و گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب سردار دل‌ها به شدت انقلابی بود و این نشان می‌دهد که انقلابی بودن از ویژگی‌های مهم شهید سلیمانی است.

وی با بیان اینکه امروز باید مکتب شهید سلیمانی به مثابه سیره و روش و منش ایشان ترویج یابد، گفت: ایشان بهترین الگوها برای نسل جوان انقلابی کشور مان محسوب می‌شوند زیرا ولایتمداری و عشق به ملت و امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را در دل داشتند.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه شهید سلیمانی عمر خود را در راه انقلاب گذاشت، گفت: بعضی افراد ادای انقلابی بودن را درمی آورند اما حاضر نیستند برای انقلاب هزینه بدهند در حالی که شهید سلیمانی تمام عمر خود را وقف این کار کرد.

 

دامغان

حجت‌الاسلام محمد حسن رستمیان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته دامغان به میزبانی مصلی امام خمینی (ره) با اشاره به مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه بیان کرد: یکی از مشکلاتی که دامداران ما در شهرستان دارند، کمبود و مشکل در تأمین نهاده‌های دامی است که از مسئولان می‌خواهیم در این زمینه اقدامی صورت دهند.

وی با بیان اینکه کمبود نهاده‌ها سبب شده تا دامداران در تأمین علوفه و غذای مورد نیاز دام‌هایشان با مشکل روبرو شوند و دامداری آن‌ها رو به نابودی است، افزود: بسیاری از دامداران شهرستان در این زمینه مشکل دارند و لذا مسئولان باید به فکر این امر باشند.

امام جمعه دامغان با بیان اینکه مطالبات کارگران و کارکنان فولاد و ذوب آهن از دیگر موضوعاتی است که خواهان رسیدگی آن توسط مسئولان ارشد استانی و شهرستانی هستیم، گفت: مطالبه اقشار مختلف، مقابله با نظام نیست بلکه حق مردم است و مسئولان باید به مطالبات توجه داشته باشند زیرا حقوق کارگران در واقع تنها راه معیشت این قشر است که امروز تحت فشار اقتصادی هستند.

رستمیان با بیان اینکه کارگران و کارکنان فولاد و ذوب آهن دامغان اعتراض خود را در زمینه اجرای قانون همسان سازی حقوق‌هایشان اعلام کرده‌اند، گفت: این قشر از مسئولان می‌خواهند که توجه به مشکلات حوزه درمان آنها بیش از گذشته تقویت شود.

وی در دیگر بخش سخنان خود با اشاره به سالگرد شهادت شهید سلیمانی با بیان اینکه این شخصیت والا مقام می‌تواند الگوی خوبی برای همگان باشد، تاکید کرد: شهید سلیمانی تمام عمر خود را در راه انقلاب و جهاد گذراند.

امام جمعه دامغان با اشاره به اینکه تنها راه مقابله با مستکبران، ایستادگی و مقاومت است، گفت: دشمن نشان داد که راه دیگری وجود ندارد و لذا باید در برابر دشمنان ایستادگی و مقاومت کرد و از سیره این شهید گرانقدر برای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت استفاده کرد.

 

مهدی شهر

حجت‌الاسلام محمد بارانی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته مهدی‌شهر به میزبانی مصلای نمازجمعه با بیان اینکه از جمله کارهایی که می‌تواند انسان را به تعالی برساند را مکتب می‌نامند و وقتی امروز می‌گوئیم مکتب شهید سلیمانی باید برای جوان امروز بگوییم که سیره و روش و اخلاق شهید سلیمانی چه بوده است که می‌تواند برایش الگو باشد، تاکید کرد: بسیاری معتقد هستند که ما نمی‌توانیم مانند ائمه شویم اما ما معتقد هستیم که می‌توانیم مانند حاج قاسم شویم و راه اول آن خودسازی است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمود که ایرانیان به خودشان افتخار می‌کنند که مردی روستازاده از میان شأن بروز کرده و با خود سازی به چهره‌ای درخشان و قهرمان امت اسلامی بدل می‌شود نشان از اهمیت شخصیت شهید سلیمانی دارد، بیان کرد: قرآن می‌فرمایند آنانی که ایمان آورده‌اید بدانید که ایمان و باور قوی می‌تواند محبت خدا را جلب کند.

امام جمعه مهدی‌شهر با بیان اینکه تشییع پیکر شهید سلیمانی با حضور میلیونی مردم به خاطر اخلاص ایشان بود که خود را ندید اما خداوند کاری کرد که او دیده شود، گفت: در وصیت نامه‌ها و مناجات این شهید، نیاز و مناجات، فریاد و اذعان به جاماندگی از غافله شهدا به وضوح دیده می‌شود و این نشان از اخلاص ایشان دارد چرا که شهید سلیمانی در زندگی یک عشق آن هم به خداوند داشت.

بارانی با بیان اینکه رمز حرکت شهید سلیمانی این است که در زندگی یک عشق به نام خداوند داشت، گفت: این شهید اعتقاد داشت که نمی‌تواند بدون خدا زندگی کند و لذا در دست نوشته‌هایش می‌نوشت بس است و مرا بپذیر لذا این نشان می‌دهد او رها بود.

وی با بیان اینکه ولایتمداری دیگر نکته مکتب شهید سلیمانی است، گفت: ایشان در تمام وصیت نامه‌اش به توحید و ولایت اشاره می‌کند لذا کسی نمی‌تواند بگوید که من به کمال معنوی می‌رسم اما بدون ولایت؛ این شهید گرانقدر ولایت را در ارتباط با ولی، دوم ارتباط با مردم و سوم جهاد با دشمنان اسلام می‌داند و می‌فرمایند روزی بعد از محاصره داعش در سوریه خدمت رهبری رسیدم و عرض کردم کار تمام است و داعش ۹۰ درصد سوریه را گرفته و حتی مسیر فرودگاه تا دمشق را هم داعش گرفته است و دیگر در خیابان‌ها هستند اما رهبر معظم انقلاب اسلامی به حاج قاسم می‌گوید باید سوریه حفظ شود و بشار به عنوان جبهه مقاومت در صف اول باید بماند و همان می‌شود که حاج قاسم کاری شاهکار می‌کند.

امام جمعه مهدی‌شهر همچنین با اشاره به آیات و روایت‌های مرتبط با بصیرت، تاکید کرد: در قرآن فرمودند که اگر کسی برای حاجت ولی خدا حرکت نکند و در مسیر ولایت نباشد، یک روزی می‌آید که در انجام حاجت دشمن خدا حرکت می‌کند و در واقع در پازل معادلات دشمنان نقش ایفا می‌کند.

وی گفت: فتنه ۸۸ در واقع مصداق این عبارت مقدس بود که نشان داد گروهی چطور بدون بصیرت در راه دشمنان کار کردند.

 

آرادان

حجت‌الاسلام جلیل شریفی نیا در خطبه‌های نمازجمعه این هفته آرادان به میزبانی مسجد صاحب‌الزمان (عج) با اشاره به تغییرات ایجاد شده در سطح مدیریتی و فرمانداری و موضوع مهم ثبات در مدیریت به مثابه نیاز آرادان، تاکید کرد: نباید به گونه‌ای کار کرد که تا یک فرد به پستی می‌رسد و با شهری آشنا می‌شود دوباره عزل شود، باید حرمت برای مسئولان قائل باشیم اگر بنا باشد که این دولت هم مانند دولت قبل باشد کار پیش نمی‌رود.

وی افزود: ائمه جمعه با عزل و نصب کاری ندارند اما وقتی افکار عمومی چیزی را می‌خواهند، باید مطالبه کرد این دولت، دولت ولایتمدار است و اگر بنا باشد که به گونه‌ای دیگر عمل شود، حتماً تذکر می‌دهیم این‌طور نباشد که فکر کنند چون آرادان شهرستان کوچکی است هر کاری می‌خواهند می‌توانند بدون مشورت و اجازه کنند.

امام جمعه آرادان با بیان اینکه مسئولان باید با مردم همراه باشند تا شهر توسعه پیدا کند، افزود: امروز آنطور که باید و شاید آرادان توسعه پیدا نکرده و ورودی شهر به خصوص بهار نیاز به فضای سبز و زیباسازی بهتری دارد و لذا باید از فکر جوانان استفاده کنند تا بتوانیم تحول ایجاد کنیم باید در مسجد جلساتی برگزار کرد تا مردم بیایند و حرف‌ها را بزنند.

شریفی نیا با اشاره به سالروز شهادت سردار سلیمانی، گفت: برنامه‌های خوبی در آرادان در این شهرستان تدارک دیده شده و امیدواریم که مردم هم در این مراسم به پاس خدمات سردار سلیمانی حضور داشته باشند.

وی با اشاره به حدیثی از امام سجاد (ع) که می‌فرمایند خدا را شاکر هستیم که دشمنان ما را از احمق‌ها قرار داد، افزود: در دوران ما نیز ترامپ احمق فکر می‌کرد که با شهادت شهید سلیمانی می‌تواند نور الهی را در این منطقه خاموش کند و حرکت شتابان جبهه مقاومت به سوی فتح قله‌های پیروزی متوقف کند اما غافل از اینکه امروز شهادت حاج قاسم و کشته مطهر ایشان از زنده بودنش، مؤثر است. حاج قاسم را مردم می‌شناختند ما به این صورت گسترده پس از شهادتش، او را تا این اندازه بین آحاد جامعه کسی نمی‌شناخت.

امام جمعه آرادان، گذشت، ایثار و ولایتمداری، نترس بودن و همراهی با مظلومان و… را در زمره ویژگی‌های شهید سلیمانی بر شمرد و گفت: شهادت شهید سلیمانی باعث شد تا یک آتشفشانی در جهان پدید بیاید که حتی در دیگر کشورهای دنیا درباره شخصیت این شهید تحلیل‌های گسترده‌ای بیان می‌شود.

شریفی نیا همچنین به ضرورت صرفه‌جویی نیز اشاره کرد و گفت: نخبگان و دانشمندان و… برای حل مشکل آب باید فعال شوند چرا که ایران در کمربند خشک جهان واقع شده و لذا متوسط بارندگی سالانه کشور ۲۵۰ میلیمتر یعنی یک سوم متوسط جهانی است در نتیجه ما با مشکل جدی و بحران کم آبی روبرو هستیم. امروز در کنار طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری می‌بایست صرفه جویی را نیز در نظر داشت.

 

میامی

حجت الاسلام قربانعلی صفایی پور در خطبه‌های این هفته نمازجمعه میامی به میزبانی مسجد جامع این شهر با بیان اینکه ملت ما در ۹ دی از توهین کنندگان به مکتب فاطمی و مکتب حسینی بیزاری جستند، تاکید کرد: در این حماسه بود که مردم نشان دادند پایبند به مکتب فاطمی و مکتب حسینی هستند و این همان مکتبی است که شهدایی مثل سردار سلیمانی را تقدیم انقلاب می‌کند.

وی با بیان اینکه خداوند در سوره توبه آیه ۳۳ تبیین کرده که اراده و سنت الهی و رهبری الهی به عنوان توشه راه مسیرهایی به سمت سعادت هستند، افزود: جامعه اسلامی تحت لوای دین قرار می‌گیرد و زمانی که این محورها کنار هم قرار گرفت، وعده الهی که همانا نصرت است، محقق می‌شود و این همان نکته‌ای است که در مکتب فاطمی، زینبی و حسینی شاهد آن هستیم که همواره در آن پیروزی حق بر باطل تحقق می‌یابد.

امام جمعه میامی با بیان اینکه تقوا یعنی خدا محوری و هرکس بر محور خدا حرکت کند و خدا را باور دارد در تمام ابعاد، تقوا را رعایت می‌کند، گفت: انسان با تقوا عدالت را محور قرار می‌دهد و نکاتی مانند کسب روزی حلال را سر لوحه زندگی‌اش قرار می‌دهد از سوی دیگر از ویژگی‌های آدم با تقوا می‌توان به عدم ترس در راه خدا یاد کرد انسان با تقوا از حق مردم دفاع می‌کند و مانند شهید سلیمانی عمر خود را برای انقلاب و مردم می‌گذارد.

صفایی پور با بیان اینکه در طول تاریخ مردان خدا بودند که نترسیدند و از حق دفاع کردند، گفت: روبروی این افراد هم خواص بی بصیرت بودند که در ایام فتنه ۸۸ یا سکوت کردند و یا در صف دشمنان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه افراد با بصیرت مثل شهید قاسم سلیمانی به موقع، حرف می‌زنند و به موقع از مردم و انقلاب دفاع می‌کنند، گفت: باید الگو سازی از شخصیت برجسته این شهید بزرگوار در دستور کار مسئولان فرهنگی ما باشد.

امام جمعه میامی در ادامه با بیان اینکه از تیم مذاکره کننده تشکر می‌کنیم و یک اخطار را به آمریکا می‌دهیم که رفع تحریم‌ها و بازگشت هسته‌ای بهترین گزینه است، گفت: در غیر این صورت یک شکست دیگر به شکست‌های آمریکا افزوده خواهد شد.

صفایی پور با بیان اینکه تیم مذاکره کننده نباید زیر بار ذلت برود و مسئولان نباید مردم را سرگردان کند، ابراز کرد: خطاب به دولتمردان می‌گوئیم که برای مردم شفاف سازی کنید و بدانید که مشکلات مردم باید برطرف شود امروز باید مسئولان توجه داشته باشند با توجه به تحولات عراق نیاز به اتحاد بین همه گروه‌های شیعی الزامی است امروز عراق بدون حضور آمریکا در واقع بخشی از انتقام سخت مقاومت از دولت مستکبر این کشور است که باعث شهادت شهید سلیمانی شد.

وی با بیان اینکه بخشی از انتقام سخت این است که امروز آمریکا مجبور به خروج از منطقه شده و در مقابل ایران اسلامی و جبهه مقاومت در اوج اقتدار قرار دارد، گفت: امروز در کشورمان محور اقتدار انسجام ملی، قدرت ایران اسلامی و قدرت منطقه‌ای و دفاعی است که در رزمایش پیامبر اعظم (ص) گوشه از این اقتدار را شاهد بودیم که اگر ایران بخواهد در فرصت هفت الی هشت ثانیه اسرائیل را با خاک یکسان خواهد کرد لیکن امروز اقتدار و وحدت یعنی دشمنان ما می‌دانند اگر ذره‌ای خطا کنند برای خودشان، نابودی را رقم می‌زنند.

امام جمعه میامی با بیان اینکه ایران اسلامی رهبری معظم انقلاب اسلامی را دارد، گفت: آنچه فتنه ۸۸ را ناکام گذاشت نقش و صلابت ولایت فقیه و رهبری جامعه بود و لذا باید تاکید کرد که بصیرت و آگاهی از موقعیت کشور و مردم مهم‌ترین مسئله‌ای بود که فتنه ۸۸ را که می‌خواستند انقلاب و نظام را با چالش روبرو سازد، خنثی کرد لذا باید درباره این نقش مهم معظم‌له در جامعه اطلاع رسانی شود و به خصوص جوانان ما بدانند که در چه ایامی کشتی انقلاب چطور به ساحل آرامش رسید.

صفایی پور در خاتمه گفت: اخلاص معنویت، سادگی و صفای معنوی در کنار ولایتمداری، سرعت عمل و به هنگام بودن روحیه انقلابی از ویژگی‌های سردار سلیمانی است که شخصیت وی را به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تبدیل به یک مکتب کرده است و امروز ما نیاز به مکتب شهید سلیمانی داریم زیرا دشمنان ما را به شدت رصد می‌کنند و هر روز یک توطئه جدید را در پیش دارند.

 

کالپوش

حجت‌الاسلام محمد قلیان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته کالپوش به میزبانی مسجد جامع حسین آباد با بیان اینکه مسجد خانه امید همگان است و از خانه خدا صدای بشارت رحمت الهی و امیدواری به گشایش تزریق می‌شود، تاکید کرد: مسجد شاکله انقلاب است، عبور و گذر از موانع هم با مسجد و شبکه مردمی امکان پذیر است لذا نسبت به تقدس زدایی که در شبکه‌های مجازی در حال جریان است، می‌بایست هوشیار بود.

وی با اشاره به سیر تاریخی عداوت دشمنان در انقلاب اسلامی و بیان اینکه دهه دوم انقلاب دهه نفوذ در عرصه‌های مختلف مدیریتی و فرهنگی بود، افزود: آنچه که نگرانی امروز همگان است و رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرراً تکرار کردند، مسئله نفوذ است که امروز آشکار گشته، لذا باید گفت پیشینه سال ۸۸ تقدس زدایی و ایجاد دوراهی تظاهر باطل با حق بود.

امام جمعه موقت کالپوش با بیان اینکه مردم روز ۹ دی با حضور بی سابقه خود نشان دادند نسبت به مقدسات و نظام اسلامی حساسیت برگرفته از تعصب دارند، گفت: در روز ۹ دی مردم نشان دادن که بصیرتشان آنقدر بالا است که از مسئولان سبقت گرفته و به میدان آمدند.

قلیان با بیان اینکه از سوی دیگر باید تاکید کرد که آنچه که نیاز جامعه برای سعادت است تبیین وصیت نامه امام راحل در نظام‌های آموزشی در تمامی مقاطع محسوب می‌شود، ادامه داد: وظیفه داریم امام (ره) را به نوجوانان و جوانان بشناسانیم و این امر با عرفان، فکر و اندیشه و تربیت ایشان که می‌توان از وصیت نامه شأن نیز در درک درست مفاهیم استفاده کرد، میسر خواهد شد..

وی با بیان اینکه معنای تاریخی بصیرت برگرفته از بعثت و غدیر و سقیفه و عاشورا یعنی تشخیص حق و باطل است، افزود: گام دوم انقلاب پرحادثه است سال ۹۵ در دانشگاه امام حسین (ع)، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «خرمشهر هایی از جنس جنگ روایت‌ها در پیش است» لذا می‌بایست توجه داشت دشمن پیش فرض شناسی می‌کند تا جایی که سیاستمداران و افراد سرشناسی در آمریکا می‌گوید ایران مملو از ناامیدی کنید.

امام جمعه موقت کالپوش با بیان اینکه ادبیات آمریکا متخاصم و شرکایش در کشور هدف ایران داشتن برای مقابله با نظام اسلامی عبارت از روحانیان لیبرال، روزنامه نگاران بی هویت، روشنفکران دانشگاهی و گروه‌های مرجع هستند، ابراز کرد: بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری یک شلیک به آمریکا نکرد جز ایران که پهپاد و مقرّ آنها را مورد هدف موشک‌های داخلی قرار داد.

قلیان با بیان اینکه دولت در اولویت‌هایی که دارد بسیار نیکو و پسندیده اقدام کرده است از جمله امید آفرینی مانند مقابله با بیماری کویید ۱۹ یا همان کرونا و ورود میلیون‌ها دز واکسن‌های مختلف برای جلوگیری از شیوع و ایمن سازی جامعه، گفت: آنچه که امروز باعث افتخار و سربلندی ملت است مذاکره با عزت است که مذاکره با متن پیش‌نویس ایران در حال پیشرفت است اما باید تاکید کرد که در این دوره از مذاکره راستی آزمایی کشورهای مقابل یعنی گذر از تعهدهای روی کاغذ مثلاً آزاد کردن سرمایه‌ها ایران در کشورهایی که بلوکه شده، اهمیت دارد

وی افزود: آنچه که باعث نگرانی و حساسیت اقشار مختلف مردم است سرعت تغییر و تحول مسئولان بی کفایتی هستند که با طولانی شدن شاهد تظاهر و تغییر رنگ آنها و نفوذشان در بدنه دولت می‌شود البته امیدواریم دولت در به کار گیری نیروهای جوان نخبه و جایگزین آنها با مسئولان بی تحرک و بی کفایت سریع‌تر و هوشیارانه تر عمل شود.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری