امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

امر به معروف و نهی از منکر و مطالبه گری از مسئولان

کد خبر: 5687
زمان انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴ بعد از ظهر -
235 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

امر به معروف و نهی از منکر و مطالبه گری از مسئولان

 

طی روزهای گذشته دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان از راه اندازی ۱۰۰ گروه تخصصی امر به معروف و نهی از منکر و یک لشگر سایبری در استان سمنان خبر داد و در جمله ای بسیار درست و منطقی به شروع این فعل از مسئولان به جای مردم اشاره کرد.اقدامی که الزام این روزهای جامعه است و باید هر چه سریعتر در جهت تحقق آن تلاش کرد.
در سال های گذشته امربه‌معروف و نهی از منکر فقط مختصر به حجاب و بزه‌های اخلاقی محدود شده بوده و متاسفانه آثار مثبتی را در جامعه نداشته است.همیشه این سوال در اذهان مردم بوده است که چگونه مشکل جامعه به جای اختلاس ها و رانت و فساد اقتصادی مختصر به چند تار موی بیرون زده شده است و مجازات های آن نیز قابل قیاس نیست! بماند که آموزش های این کار در برخی مواقع ناصحیح بوده و آثار مخرب بیشتری داشته است.
دایره امربه‌معروف بسیار گسترده است و مسائل مختلف به وجود آمده در قوای مختلف و مسئولان می تواند جلوه‌های اصلی امربه‌معروف باشند.از حقوق های نجومی و خودروهای دریافتی تا استفاده شخصی از منابع دولتی و هزینه های نابجا در پست مدیریتی و استفاده رانتی برای دوستان و آشنایان مواردی است که متاسفانه به وفور وجود دارد و گاهی اختلاس های چند هزار میلیاردی را به همراه داشته است.هر گاه جامعه احساس کند امر به معروف و نهی از منکر در این حوزه ها موثر و واقعی باشد و بدون در نظر گرفتن پست و مقام و جایگاه فرد مورد نظر عملیاتی می گردد، خود نیز حمایت و همکاری لازم را خواهند داشت و پیشقدم خواهند شد.
متأسفانه ما امربه‌معروف و نهی از منکر به یک موضوع حداقلی خلاصه شده و تغییر این رویه و رویکرد ذهنی از امربه‌معروف باید محور اصلی کار ستاد امربه‌معروف باشد.
مسائلی همچون محیط‌زیست در امربه‌معروف مغفول مانده این در حالی است که مقام معظم رهبری یکی از حوزه‌های اصلی امربه‌معروف را همین حوزه محیط‌زیست می‌دانند.
حقوق کارگران جامعه همچون هفت تپه یکی دیگر از مسائلی است که هیچ گاه به درستی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر صورت نپذیرفت و گاه منافع شخصی اولویت قرار گرفت!
مطالبه گری نیاز اصلی امروز جامعه است تا مسئولی نتواند برای خود حقوق و مزایای بیش از شایستگی طلب کند و اقوام و آشنایان خود را در مسئولیت های مختلف معرفی کند.اگر امر به معروف و نهی از منکر در حوزه مطالبه گری به درستی تبیین گردد، مسئولان پاسخگوی عملکرد خود خواهند بود و با هر کارنامه ای احساس امنیت نخواهند کرد!
امر به معروف و نهی از منکر باید در رسانه ها نیز که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ها مطرح است به درستی بسترسازی گردد تا صداوسیما به صورت گزینشی و دستوری به این کار نپردازد.
همچنین مصونیت های قانونی برای مطالبه گران در این حوزه بسیار پراهمیت است که باید در حوزه های قانونی چارچوب داشته باشد و حمایت از آنها صورت پذیرد.بسیاری از افشاکنندگان و مطالبه گران بوده اند که علیرغم به حق بودن گفته هایشان، محکوم شده اند و با تهدید و ایجاد رعب و وحشت مجبور به عقب گرد شده اند.این امنیت الزام مطالبه گری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است که باید توسط مسئولان آن پیگیری گردد.
اگر این اقدامات به درستی صورت پذیرد شاهد رهاشدن چندین ساله بسیار از پروژه های در استان نخواهیم بود و استانداران و مدیران، اتوبوسی اقوام و آشنایان خود را به کار نمی بندند!
مسئولان از موقعیت های خود سواستفاده نمی‌کنند و برای جابجایی مدیران منافع شخصی را بر شایستگی ها ارجح نمی دانند.تصمیمات شخصی منابع ملت را بر باد نمی‌دهد و خسارت آن را به استان وارد نمی کند!
امروز جامعه نیازمند اجرای امر به معروف و نهی از منکر برای جلوگیری از فساد و رانت است تا این تخلفات سیستماتیک و عادی سازی نشود.امروز باید در جهتی گام برداریم که با سوال « چرا چند تار موی یک خانم بر فساد مسئولان ارجحیت دارد؟» روبرو نشویم و با فرهنگ سازی در این حوزه، حقوق حداقلی شهروندان را نیز فراهم کنیم.امیدواریم این ۱۰۰ گروه تخصصی و لشگر سایبری که راه اندازی می شود بتوانند در جهت مطالبه گری به حق جامعه گام بردارند و با اقدامات اساسی مردم را همراه و حامی خود ببینند.

 
 

اشتراک گذاری