امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

برخورداری از نسلی سالم به مدد خدمات آزمایشگاهی و مشاوره‌ای ژنتیک

کد خبر: 5783
زمان انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴ بعد از ظهر -
40 بازدید

مدیرکل بهزیستی استان سمنان؛

برخورداری از نسلی سالم به مدد خدمات آزمایشگاهی و مشاوره‌ای ژنتیک

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان معتقد است که ارائه خدمات مشاوره‌ای و آزمایش ژنتیک در بهزیستی سبب می‌شود که در آینده نسل سالم داشته و از هزینه‌های کشور در حوزه معلولیت‌ها تا حد زیادی کاست.

 

علیرضا ایزدپور از بهره‌مندی ۶۹۸ خدمت گیرنده از مراکز مشاوره ژنتیک استان خبر داد و اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی سازمان بهزیستی در راستای کاهش معلولیت‌ها انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک است تا بتوان با اجرای مشاوره نسلی سالم در آینده داشت و از هزینه‌های مالی، روحی و… این موضوع کاست.

 

وی با بیان این که اعتیاد بعنوان یک بیماری اجتماعی  روز به روز با چهره‌های متفاوت در حال گسترش است اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور در راستای فعالیت‌ها و خدمات تخصصی خود اقدام به راه‌اندازی و تاسیس مراکز درمان اعتیاد در قالب کمپ‌های ترک اعتیاد کرده است و هم اکنون ۲۳ کمپ و یک مرکز بهبود و بازتوانی اعتیاد تحت نظارت بهزیستی استان سمنان به این بخش از جامعه هدف خدمت ارائه می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان بااشاره به اهمیت و نقش این بخش از خدمات بهزیستی در حوزه درمان اعتیاد گفت: در ۹ ماهه امسال سه هزار و ۲۶۳ نفر  از خدمات درمان، بازتوانی و مشاوره فردی و خانوادگی بهره‌مند شده اند.

ایزدپور بااشاره به برخی از خدمات بهزیستی در حوزه پیشگیری به مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی استان سمنان پرداخت و افزود: ارائه خدمات مشاوره به آحاد جامعه و جامعه هدف بهزیستی حائز اهمیت بوده و با شیوع بحران کووید ۱۹ و شرایط استرس حاکم بر جامعه خدمات مشاوره‌ای اهمیت و جایگاه این موضوع بیش از پیش برهمگان مشخص شد در این راستا سازمان بهزیستی کشور و خط مشاوره ۱۴۸۰ خدماتی را با محتوای فردی، خانوادگی و… به تماس گیرندگان ارائه کرد که در همین راستا امسال ۱۰هزار و ۸۱۲ نفر در استان سمنان با تماس به این خط از خدمات مشاوره بهره مند شده اند.

ایزدپور ادامه داد: ۳۰ مرکز خدمات مشاوره ای تحت نطارت بهزیستی در سراسر استان خدمات مشاوره ای تخصصی را به جامعه هدف و آحاد جامعه ارائه می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است به خدمات این حوزه در بخش غربالگری بینایی، شنوایی و ژنتیک اشاره و تصریح کرد: پنج هزار و ۴۹۲ کودک در بخش غربالگری کودکان سه تا ۶ سال در پایگاههای تحت نظارت بهزیستی استان مورد پایش و ارزیابی قرار گرفتند.

وی خواستار توجه بیش از پیش خانواده‌ها به اهمیت غربالگری بینایی در کودکان شد و گفت: همه خدمات این مراکز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  و به‌صورت رایگان به شهروندان ارائه می‌شود.

ایزدپور با تاکید بر اینکه حس شنوایی در ایجاد تعامل بین فرد و جامعه نقش اساسی را ایفا می کند ادامه داد: اکثر کودکان تازه متولد، دارای شنوایی طبیعی هستند ولیکن از هر ۱۰۰۰ کودک یک تا سه نفر دارای درجاتی از کم شنوایی هستند که با انجام غربالگری شنوایی در یک ماهگی نخست تولد می‌توان از مشکلات شنوایی در نوزادان جلوگیری کرد.

وی از انجام غربالگری شنوایی پنج هزار و ۹۳۸نوزاد در ۹ ماهه امسال خبر داد و افزود: در ۶ ماهه نخست امسال ۷ نوزاد مشکوک به مرحله تشخیص و مراحل مداخله درمانی، اختصاص سمعک، کاشت حلزون و درمان دارویی ارجاع داده شده‌اند.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری