امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

خودروهای داخلی و قیمت ناعادلانه

کد خبر: 5771
زمان انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰ بعد از ظهر -
28 بازدید

یادداشت روز به قلم محمد علیان؛

خودروهای داخلی و قیمت ناعادلانه

 

در این روزهای سرد زمستان که اکثر مشاغل فعالیت چندانی مثل فصل های دیگر سال ندارند و کسب و کار عمومی رونق چندانی ندارد ، متاسفانه قیمت اجناس و کالا همچنان افزایش بی رویه دارد و هیچ ارگان یا موسسه دولتی ، کنترل و نظارت کافی و وافی ندارد و هر فروشنده ای در این آشفته بازار اقتصادی ، خودسرانه ساز فروش خود را کوک می کند و بدون محابا برای خریدار می نوازد . البته یکی از دلایل گرانی و تورم در بازار فروش ، « دولت » است که نرخ ها را بدون نظر کارشناسی قیمت تمام شده ، افزایش می دهد و در رسانه های گروهی با آب و تاب اعلام می کند . نمونه بارز آن را به فروش خودروها و لوازم یدکی می توان اشاره کرد که نسبت به سالهای گذشته حتی ماهها قبل با مبلغ قابل چشمگیری توسط نمایندگان مجاز در شهرستان ها به فروش می رسد . گرچه شرکت های تولیدی و طویل خودروها با خرسندی و خوشحالی موافق افزایش قیمت هستند اما وضعیت نابسامان نرخ ناعادلانه خودروها با حمایت دولت و مدیران ارشد ذینفع کشور صورت می گیرد که در راس هرم قدرت سیاسی ، سالهای سال تکیه زده و خیال بازنشستگی ندارند . مضافا راهی برای جذب جوانان تحصیل کرده دانشگاهی متخصص هم باز نمی شود که سالها با خون دل تجربه و مهارت در دانشگاههای معتبر اندوخته اند .

 

بدون شک و شبهه قیمت نرخگذاری فروش خودروها و لوازم یدکی جامعه ما ، توسط مافیای بزرگ سیاه اقتصادی مدیریت می شود که هر روز با نرخ کاذب به فروش می رسانند و همچنان بدون توجه به مشکلات خریداران ، سوار بر اسب خودمحوری یکه تازری می کنند . به راستی چرا و به چه دلیل نرخ ثابت ندارد و هر ساعت با افزایش نرخ روبرو می شویم ؟ آیا کنترل برای دولت فصلی انقلابی امکان پذیر نیست ؟ هر چند این نوسان قیمت ها در هیچ یک از کشورهای جهان چندان رشدی ندارد و هر روز توسط خریداران در سایت های مختلف رصد می شود اما بحث عرضه و تقاضا هم می تواند دخیل بازار گرمی این خودروها باشد . حال از کنترل کیفیت خودروهای صفر کیلومتر بگذریم که با داشتن مدت گارانتی مشکلات خاص خود را دارد و شکایات ، گلایه و نارضایتی های مکتوب خریداران اعم از نقص فنی موتور ، بدنه و . . . در مراکز فروش نمایندگی ها کاملا مشهود است که در این مقوله مختصر نمی گنجد .

 

آیا این صنعت ملی ، میهنی کشور عزیز ما نیاز به کنترل جدی قیمت گذاری و نظارت بر کنترل کیفیت با استانداردهای جهانی ندارد ؟ زمانی که اقتصاد جامعه ای  بیمار و اعتبار پول هر روز کاهش چشمگیر داشته باشد خرید چند صد دستگاه خودروی صفر کیلومتر از کمپانی توسط یک شخص معلوم الحال وابسته به قدرت سیاسی هم امری طبیعی و عادی است . آیا این نشان از هرج و مرج اقتصادی کشور نیست ؟

فراموش نکنیم این نوسان قیمت عجیب و غریب که حیرت همگان را برمی انگیزد فقط در صنعت خودروهای داخلی جامعه ما نیست که با رشد غیرباور و سرعت سرسام آوری پیش می رود بلکه نرخ لوازم یدکی تولیدات میهنی هم نگران کننده است که به ناچار مصرف کننده باید در بازار سیاه خریداری کند .

متاسفانه قطعات یدکی خودروها در فروشگاههای مجاز کمیاب می باشد که عامل فروش رسمی با نرخ مصوبه شرکتی یا دولتی هستند . ولی دسترسی توسط دلالان در کوتاه ترین زمان ممکن به فروش می رسد . خودروهای وطنی که در کشور تولید می شود فقط مورد استفاده خانواده های متوسط یا کم درآمد جامعه قرار می گیرد که جمع کثیری برای گذرانیدن زندگی و امرار معاش با شغل شریف رانندگی یعنی جابجایی مسافران داخلی یا برون شهری مشغولند تا لقمه نان حلال به دست آورند که با این اوضاع و احوال گرانی قطعه ، لوازم یدکی ، لاستیک ، بیمه ، بنزین و . . . از عهده تحمل هزینه های جانبی برنمی آیند ولی عده ای دیگر که نرخ خودروها در انحصار خود دارند نه اینکه خود سوار نمی شوند و مورد استفاده افراد خانواده هم قرار نمی دهند بلکه با ماشین های خارجی گران قیمت چند ده میلیاردی تردد دارند و خبر از وضعیت ناهمگون خریداران و مشکلات هر روز ندارند که خون دل می خورند و فریادشان به گوش هیچ مسئول ذیربط یا ارگان مربوطه نظارتی برای برون رفت از این بحران اقتصادی نمی رسد . انگار آب را در هاون می کوبند . اگر خودروهای تولید شده امسال را با سالهای قبل مقایسه کنیم از نظر ضخامت و قطر دربها ، سقف و بدنه پی می بریم که هر روز نازکتر و ضعیف تر به بازار فروش عرضه می شود که در اثر یک برخورد جزئی ، خسارات کلی به جای می گذارد و آغاز داستانی است برای جنگ روانی تهیه قطعات و . . . که باید با چندین برابر قیمت اصلی شرکت مجاز ، از بازار سیاه خریداری تا تعویض شود . گرچه در اثر برخورد ساده داخل شهر این خودروهای بی کیفیت با فوت یا جراحات سنگین سرنشینان مواجه شده ایم که در گزارش مستند اورژانس اعزام بیماران مصدوم و بدحال به بیمارستان ها ادعای نگارنده را مدلل می دارد . اما باید راهکار علمی برای نجات جان شیرین استان ها جستجو و اعمال کرد که تصادفات روزهای تعطیل و افزایش آمار مرگ و میر و مجروحان گویای واقعیت بی کیفیت بودن خودروهاست که ضرر جانی قابل جبران نیست .

اشتراک گذاری