امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان و سد فینسک مجوز محیط زیستی دارد

کد خبر: 5762
زمان انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۷ قبل از ظهر -
50 بازدید

سازمان برنامه و بودجه کشور آب پاکی را روی دست برخی رسانه ها ریخت؛

پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان و سد فینسک مجوز محیط زیستی دارد

 

این روزها در حالی که دو پروژه مهم و حیاتی استان سمنان در بودجه ۱۴۰۱ توسط دولت دارای ردیف بودجه شده است، برخی از مدعیان و حامیان محیط زیست با انتشار اخباری کذب و بی پایه سعی دارند تا به نحوی دو پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان و سد فینسک را فاقد مجوز محیط زیست بخوانند و با پروپاگاندای رسانه ای می کوشند تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی را تحت فشار قرار دهند.

 

اما واقعیت چیست؟

پروژه سد فینسک مطالعات احداث آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تا سال ۹۱ به پایان رسید که توانست مصوبه زیست محیطی را از سازمان حفاظت محیط زیست کشور اخذ کند. اما در نهایت پس از وقفه ای طولانی مدت در روند ساخت، پروژه سد مخزنی فینسک موفق شد مجددا با تمدید مجوز زیست محیطی خود برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ و با بررسی در مجلس شورای اسلامی دوره دهم، ردیف بودجه اجرایی دریافت کند و با با شماره طبقه بندی ۱۳۰۷۰۰۳۱۴۴ و ردیف اعتباری برای احداث سد فینسک به مبلغ ۷۰۰۰۰ میلیون ریال در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید.

 

پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان نیز علاوه بر تاییدیه زیست محیطی و تاییدیه ماده ۲۱۵ قانون توسعه کشور، برای اولین بار ردیف بودجه ۵۰ میلیارد ریالی برای مطالعه طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به سمنان در بودجه سال ۱۳۹۸ را از کمیسیون تلفیق و سپس صحن مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

 

مهر تایید دولت سیزدهم بر قانونی بودن این دو پروژه حیاتی استان سمنان

در بودجه امسال نیز دولت برای ساختمان سد فینسک با هدف تامین آب شرب به مقدار ۹ میلیون متر مکعب در سال توسط شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران در بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده توسط دولت به مجلس مبلغ ۵۹۰۲۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته است.

دولت همچنین برای مطالعه و انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی توسط بخش غیر دولتی با هدف تامین و انتقال آب صنعت و شرب به مقدار ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال توسط شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران در بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده توسط دولت به مجلس مبلغ ۴۶ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است.

 

 

پ ن ۱ : حال در شرایطی که بحران کم آبی و افت شدید کیفیت آب شرب از یک سو  و فرونشست های زمین به دلیل حفر چاه های عمیق متعدد از سوی دیگر باعث به وجود آمدن بحران های شدیدی در استان سمنان شده است، آیا نمایندگان مجلس رای به تصویب بودجه این دو پروژه که مطالعات علمی و کارشناسی دقیقی برای اجرای آن ها صورت گرفته خواهند داد؟

پ ن ۲: انتظار می رود تا نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی با همکاری سایر نمایندگان حاشیه فلات مرکزی در جهت تصویب این بودجه در مجلس شورای اسلامی شبانه روزی تلاش کنند تا خدایی ناکرده سایر نمایندگان مجلس تحت تاثیر اخبار کذب و شانتاژ رسانه ای عده ای قرار نگیرند!!

پ ن ۳: سازمان برنامه و بودجه نیز در اطلاعیه ای عنوان کرد که برخلاف برخی جریان‌سازی‌‌‌‌های برخی رسانه‌‌‌‌ها و فعالان فضای مجازی هیچ طرح جدیدی بدون مجوز زیست‌محیطی وارد لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشده است و این ادعاها از اساس مردود است.

اشتراک گذاری