امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

آزادسازی یا قهرمان سازی؟

کد خبر: 5820
زمان انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۷ بعد از ظهر -
48 بازدید

کاروانسرای شاه عباسی سمنان همچنان در حصر؛

آزادسازی یا قهرمان سازی؟

 

کاروانسرای شاه عباسی در قلب شهر سمنان همچنان درگیر کش و قوس های مدیران است. بهمن ۹۹ بود که رئیسی به عنوان رییس قوه قضاییه به سمنان سفر کرد و خبری در شهربا این عنوان پیچید ” کاروانسرای شاه عباسی هدیه سفر رئیس قوه‌قضائیه به سمنان” جایی که رئیسی رئیس قوه قضاییه پس از بازدید از این کاروانسرا خطاب به آشناگر استاندار سابق و ناظم رضوی شهردار سابق سمنان گفت: این کاروانسرا به شهرداری واگذار شود و آقای شهردار از فردا شروع کنند.

 

 

این موضوع باعث شد تا سریعا تیم رسانه ای رییسی که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کردند روی این خبر مانور بدهند تا جایی که چمران رییس شورای شهر فعلی تهران در توییتی نوشت رییسی دیوار نمی کشد بلکه دیوار ها را برمی دارد.

پس از سفر رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه، شهرداری از شنبه شروع به تخریب دیوار های داخلی کرد و موجی از شور و شعف در بین شهروندان سمنانی پیچید.

اما این تخریب دیوارها زیاد زمانی نبرد و متوقف شد و کش و قوس ها و اختلاف ها بین مسئولین شروع شد

این اختلاف ها همچنان ادامه داشت تا اینکه دوباره خبر از سفر حجت الاسلام رییسی به سمنان این بار در قامت رییس جمهور شد و شبانه روز مسئولین شهری و مدیران استانی در تکاپو افتادند تا قبل از سفررییس جمهوردیوارها تخریب شوند ومجددا تفاهم نامه ای نوشتند این بار با امضاهای جدید.

ولی این تفاهم نامه هم رفت کنار دیگر تفاهم نامه ها و بایگانی شد.

جایی که یکی از اعضای شورای شهر سمنان در نزدیکی انتخابات مجلس سال ۱۳۹۸ آزادسازی کاروانسرا را سیاسی و تبلیغاتی خوانده بود و بعد ها آزادسازی کاروانسرا را یکی از دغدغه های خود عنوان کرد.

حالا باید به بعضی از مسئولین گفت شما به دنبال آزادسازی هستید یا قهرمان سازی؟

 

 در زیر قسمتی از اظهارنظرهای مختلف پیرامون آزادسازی کاروانسرای شاه عباسی سمنان را می خوانید:

 

*سیادتی رییس شورای شهرسابق سمنان: مجموعه مدیریت شهری سمنان درصورت وجود اختلاف، ناهماهنگی و بهانه‌جویی دستگاه‌های اجرایی مختلف، از مرمت کاروانسرای شاه‌عباسی مرکز شهر صرف نظر می‌کند و به آن نیازی ندارد زیرا شهرداری سمنان به خاطر مطالبه مردم و به احترام و یمن دستور رئیس قوه قضاییه پیگیر اجرای این طرح شد.

 

*خراسانیان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهرسابق سمنان: کاروانسرای شاه عباسی سمنان باید از استانداری سمنان مطالبه شود نه از شهرداری / شهرداری منت می گذارد و با توجه به خوش سلیقه بودن شهردار در خصوص آثار تاریخی در خصوص کاروانسرا کمک می کند.

 

*خراسانیان عضو شورای شهر پنجم سمنان:شهرداری هیچگونه بدهی به اداره کل زندان‌ها ندارد بلکه عکس قضیه است یعنی بابت اصلاح سند عرصه همین کاروانسرا میلیاردها تومان ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح عمرانی به شهرداری بدهکار است.

 

*مهندس نظری عضو شورای دور پنجم سمنان : نامه استانداری و نامه نماینده شهر(گلرو) درخواست واگذاری به سازمان میراث بوده / باید برای نگهداری تحویل شهرداری شود نه فروش / اگر قرار بود پول تملک بدهیم که نیازی به دستور آقای رئیسی نبود / نفس کار و آزاد سازی کاروانسرا خیلی خوب است و همه قبول دارند

 

* محمد همتی عضو شورای دور پنجم سمنان: اگر جابجایی زندان اتفاق نمی افتاد این حرکت غیر ممکن بود/ دکتر احمد همتی نماینده مجلس ۶۰ جلسه برای جابجایی زندان داشته است

 

*خراسانیان عضو شورای دور پنجم سمنان: وزیر میراث فرهنگی (مونسان) گفته است شهرداری توان تملک کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان را دارد؛ یا به آقای وزیر “اطلاعات غلط” داده‌شده و یا از طرف شهرداری به ایشان وعده‌های بی‌اساس داده‌اند. در صحن شورا به هیچ عنوان مساله تملک و حتی مرمت کاروانسرا مطرح نشده و هیچ مصوبه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

 

*خراسانیان عضو شورای دور پنجم سمنان: واگذاری کاروانسرا به شهرداری در بودجه این نهاد پیش‌بینی نشده است؛ به مصلحت شهرداری نیز نیست که کاروانسرا را تملک کند. اصل این که سندی برای یک نهاد غیرمتولی(اداره‌کل زندان‌ها) صادر شده، جای سوال و ابهام دارد.

 

* گلرو نماینده مجلس در دیدار با مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی: کاروانسرای تاریخی مرکز شهر سمنان باید به صاحب اصلی خود یعنی میراث‌فرهنگی واگذار شود

 

*امید کهربایی مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی استان سمنان: شهرداری پس از ۱۳ سال هنوز بدهی خود به اداره‌کل زندان‌ها را پرداخت نکرده است/ برای آزادسازی کاروانسرا یا برداشتن دیوارها، شهرداری باید اعتمادسازی کند / اگر احداث ساختمان در مجاورت کاروانسرا تخلف بود، اداره‌کل ثبت برای آن سند صادر نمی‌کرد/ هم ساختمان اداره‌کل زندان‌ها سند تک‌برگی دارد و هم ساختمان متعلق به دادگستری

 

*خواجه‌بیدختی مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان: تمامی ساختمان‌های احداث‌شده در حریم کاروانسرا طبق قانون باید تخریب شود/ فرایند اخذ سند قطعا ایرادات قانونی دارد

 

*خلیلی‌خواه مدیرکل اقتصادی و دارایی استان: نمی‌توان به ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم برای فروش کاروانسرا استناد کرد. کاروانسرا، زندان نیست که در شمول این قانون قرار بگیرد. ماده ۱۱۵ قانون محاسبات هم فروش آثار تاریخی را ممنوع کرده است

 

*کاظمی، معاون توسعه مدیریت اداره کل اقتصادی و دارایی استان: خرید و فروش کاروانسرا اساسا غیرقانونی است. تهاتر هم در صورتی معنا دارد که ملک متعلق به اداره‌کل زندان‌ها باشد. این ملک میراثی است و اداره‌کل زندان‌ها اجازه‌ای برای این کار ندارد

 

*فولادی، معاون نظارت مالی:چند ملک را برای استقرار اداره‌کل زندان‌ها پیشنهاد کردیم اما نپذیرفتند؛ سخن ما این است: قانونی عمل کنید. تصمیماتی که برای کاروانسرا اتخاذ می‌شود نباید سلیقه‌ای باشد

 

*مهدی خراسانیان رییس شورای شهر ششم سمنان: در واپسین جلسه شورای پنجم، اصلاحات را بر روی صورتجلسه توافق با اداره‌کل زندان‌ها و دادگستری یادداشت و تصویبش کردند!/ این مصوبه نمی‌تواند قانونی باشد

 

*در بیست و هفتمین جلسه شورای شهر سمنان به تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۰، رییس شورای شهر سمنان از تفاهم نامه ای دیگر جهت آزادسازی کاروانسرای شاه عباسی سمنان  قبل از سفر رئیسی رئیس جمهور به سمنان با امضای شریفی نژاد سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان، جهانشیر معاون دادگشتری استان سمنان، کهربایی مدیرکل امور زندان های استان سمنان، خلیلی خواه مدیرکل امور اقتصاد و دارایی، دربانی مدیر کل ثبت اسناد و املاک و خراسانیان رییس شورای شهر سمنان منعقد شد (متن تفاهم نامه)

 

*نظری عضو شورای شهر ششم سمنان در آستانه سفر حجت الاسلام رییسی رییس جمهور به سمنان در صحن علنی شورای شهر: همکار عزیز من آقای خراسانیان که نیستی و قطعا لایو ما را داری می بینی ! در خیابان سعدی مگر اداره زندان در مسیر تعریض قرار نگرفت؟ و مگر توافقی صورت نگرفت؟ توافقی که الان می گوید باید ما به عوض بهش بدهیم و بند ۲ می گوید که  با عنایت به تعریض خ سعدی و قدس شهرداری باید ما به عوض آن یا ریالی یا ملکی برای اداره کل زندان ها تامین نماید. سال ۹۲ چرا ۷۰۰ میلیون ندادیم؟ چرا الان باید سال ۱۳۹۹ بالای ۳.۷ میلیارد تومان بدهیم

این درست نیست که بگیم دوستان قبلی شورا همه متخلف بودند و همه دلسوز نبودند و نمی دانستند من دلسوز تر شدم و الان می خواهد آقای رئیسی تشریف بیاورد بنده شرمنده محبتاشون نباشم که دستور دادند و انجام نشده است!!!

اگر مشکل داشته سند و سند برای اداره کل زندان ها بوده است چرا تفاهم نامه پنج ماهه پیش اجرا نشد؟ اگر غیر قانونی است چرا اینجا باز توافق کردید؟

چرا اداره اقتصاد و دارایی پذیرفته است که این ملک برای سازمان زندان هاست و چهار ماه پیش حرف های دیگری می زد؟ و در بند ۹ پذیرفتی چرا ۴ ماه پیش جلوی ما را گرفتی؟

 

*ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان  نهمین سفر رئیس جمهوری به استان سمنان، دستور تخریب دیوار مانع و مزاحم رویت کاروانسرای تاریخی سمنان را صادر کرد.

*حمیدی ، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان : از مردم فهیم سمنان تقاضا داریم با سعه صدر اجازه دهند تا با برطرف شدن موانع، این کاروانسرا آماده بازدید عمومی شود.

 

*دوستمحمدی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان:وقتی اداره‌کل زندان‌ها سند گرفتند، هیچ استعلامی از ما نکردند؛ من نمی‌دانم چه مدارک و مستنداتی دارند. سندی گرفته شده و ساخت‌وسازهایی در حریم کاروانسرا انجام شده که درباره آن هم با وجود ضوابط حریم و مصوبات صریحی که می‌گویند هرگونه ساخت‌وساز در حریم باید با موافقت نهایی اداره میراث باشد، نه جواز گرفته‌اند و نه استعلامی از ما کرده‌اند و چون دیوارها بلند بوده هرکاری خواسته‌اند در داخل کرده‌اند. تا مدت‌ها اجازه ورود هم به ما نمی‌دادند. ساختمان‌هایی خارج از ضوابط ساخته شده، سند بدون استعلام از ما گرفته شده و دخل و تصرفاتی در بنا صورت گرفته تا آنجا که ۱۰ میلیارد تومان هزینه مرمت کاروانسراست.

 

*در جلسه شورای شهر سمنان، خراسانیان و صباغیان اعضای شورای شهر سمنان به محکومیت ۲۴میلیاردی اداره‌کل زندان‌ها از طریق کمیسیون ماده۷۷، به دلیل تفکیک غیرقانونی زمینی که کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان در آن واقع است، اشاره کردند

 

*رضا صباغیان عضو شورای شهر ششم سمنان: از دیگر اعضای شورای شهر نیز در این نشست با یادآوری پرسش انتقادآمیز معاون عمرانی استاندار از مدیرکل میراث فرهنگی مبنی بر سکوت در برابر اخذ سند کاروانسرا توسط اداره کل زندان‌ها گفت:پرسش این است که چه کسی مجوز صدور این سند را صادر کرده؟ این سند بر مبنای کدام مستندات صادر شده؟ و چه دست‌هایی در کار بوده تا این سند صادر شود؟

 

سرانجام باید دید این اظهار نظرها آیا به آزادسازی کاروانسرا منجر خواهد شد؟ یا همچنان در حصر خواهد ماند؟

اشتراک گذاری