امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

لزوم پیگیری انتقال آب دریای خزر و اجرای سد فینسک از سوی نمایندگان مجلس

کد خبر: 5865
زمان انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹ بعد از ظهر -
42 بازدید

کواکبیان در هشتمین نشست شورای مرکزی بنیاد توسعه و آبادانی شهر سمنان تاکید کرد؛

لزوم پیگیری انتقال آب دریای خزر و اجرای سد فینسک از سوی نمایندگان مجلس

 

رئیس شورای مرکزی بنیاد توسعه و نماینده اسبق مردم سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رایزنی نمایندگان استان در مجلس برای حفظ ردیف بودجه اختصاص داده شده برای انتقال آب دریای خزر به استان و فلات مرکزی و سد فینسک به سمنان در لایحه بودجه سال آینده، گفت: با توجه به انتشار متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، ردیف بودجه برای انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی و سد فینسک به سمنان اختصاص یافته و لازم است تا نمایندگان مردم استان در مجلس با رایزنی در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق مجلس، بر حفظ این ردیف اعتباری تلاش و جدیت داشته باشند.

 

هشتمین جلسه شورای مرکزی بنیاد(انجمن) توسعه و آبادانی شهر سمنان در سال جاری با حضور دکتر مصطفی کواکبیان و دکتر احمد همتی نمایندگان ادوار مجلس، محمد حمیدی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان، مهدی صمیمیان سرپرست فرمانداری سمنان، حمیدرضا دوست‌محمدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعضای شورای شهر سمنان، جمعی از فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، اعضای شورای مرکزی بنیاد توسعه و… با موضوع بررسی زیرساخت‌های عمرانی و گردشگری شهر سمنان به میزبانی سید‌احمد سیادتی در خانه معلم برگزار شد.

 

دکتر مصطفی کواکبیان، در این نشست از اصلاح ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس و نحوه رسیدگی به لایحه بودجه سالیانه به صورت دو شوری خبر داد و گفت: با توجه به تغییرات اعمال شده در این ماده، ضروری است تا نمایندگان استان در مجلس بر حفظ ردیف اعتباری طرح انتقال آب دریای خزر و سد فینسک به سمنان و عدم حذف این ردیف توسط نمایندگان مخالف در کمیسیون‌های تلفیق و تخصصی مجلس تلاش کنند.

وی در ادامه بر توجه، نگهداری و رسیدگی میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر دستگاه‌های مرتبط به اماکن باارزش تاریخی به عنوان یکی از مهم‌ترین الزامات و نکاتی که می‌تواند در جلب رضایت گردشگران داخلی و خارجی بسیار مؤثر و کلیدی باشد، اظهار کرد: این امر موضوع مهمی است که متأسفانه در برخی موارد نه‌تنها توجه چندانی به آن نمی‌شود، بلکه بناهایی با قدمتی چند صد‌ساله که گنجینه و سرمایه‌ای ملی محسوب می‌شوند، به حال خود رها شده و شاهد تخریب‌های طبیعی و انسانی در آن‌ها هستیم.

کواکبیان، گفت: بنای تاریخی مقبره شیخ علاءالدوله سمنانی یادگار دوره ایلخانی و قرن‌های هفتم و هشتم هجری در استان سمنان است و متأسفانه بنا بر گزارش‌ها این سرمایه ملی و اثر ثبتی، در سایه بی‌توجهی‌ها این روزها وضع مناسبی ندارد و در آستانه ویرانی است و باید نسبت به مرمت و بازسازی آن تلاش جدی‌تر کرد.

وی با اشاره به این که میرسید علی همدانی از شاگردان برجسته و از لحاظ عرفانی چله‌نشین شیخ علاء‌الدوله سمنانی بوده که اسلام توسط وی به کشمیر برده شده است، نکاتی را در مورد شیخ علاء‌الدوله سمنانی گوشزد و با قرائت سروده زیر از این عارف بزرگ یاد کرد.

صد خانه اگر به طاعت آباد کنی *** ز آن به نبود که خاطری شاد کنی

گر بنده کنی به لطف آزادی را *** به ز آن که هزار بنده آزاد کنی

رئیس شورای مرکزی بنیاد توسعه سمنان در ادامه، گریزی به مسائل سیاسی کشور پرداخت و با بیان اینکه ایران حق رأی خود را در سازمان ملل از دست داد، اظهار کرد: متاسفانه ایران و ۷ کشور دیگر به بهانه عدم پرداخت بدهی، حق رأی خود در سازمان ملل را از دست دادند.

کواکبیان افزود: بر اساس منشور سازمان ملل، حق رأی یک کشور عضو در حالی‌که بدهی‌های معوقه آن برابر یا بیشتر از میزان پرداختی باشد، تعلیق می‌شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری همچنین با تشریح آخرین خبرها از مذاکرات وین، گفت: بنده اعتقاد دارم این مذاکرات تا آخر ماه ژانویه یعنی سه هفته دیگر به نتیجه خواهد رسید.

کواکبیان با اشاره به تصمیم دولت و مجلس برای اجرای دو طرح بزرگ اقتصادی در کشور یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاها و اختصاص ۱۵ لیتر بنزین به هر کد ملی در سال آینده، اظهار کرد: اجرای هر کدام از این طرح‌ها تبعات خاص خود را در جامعه دارد و معیشت مردم را هدف قرار خواهد داد و باید به دنبال راه‌های جایگزین باشیم.

نایب رئیس بنیاد توسعه و نماینده سابق مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست، از عدم پیگیری یک موضوع در بخش‌های مختلف تا حصول نتیجه به عنوان یک ضعف عمده در کل کشور یاد کرد و گفت: متاسفانه عمده ضعفی که هم‌اکنون در بخش‌های مختلف از جمله آموزش، پژوهش، اجرائی و… به یک فرهنگ تبدیل شده، فرهنگ عدم حرکت بر روی یک محور یا موضوع است و به همین دلیل نتیجه لازم به دست نمی‌آید.

دکتر احمد همتی گفت: کشورهای دیگر برای حل مشکلات خود در بخش‌های مختلف بر روی یک محور و موضوع تا دریافت نتیجه حرکت می‌کنند ولی این موضوع در کشور ما برعکس است.

وی با تاکید بر پیگیری مستمر موضوعات مطرح شده در این بنیاد به صورت علمی و مستند تا حصول نتیجه، گفت: برخی از مشکلات شهری از جمله کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان نیازمند هماهنگی بین‌دستگاهی است و به راحتی حل و فصل می‌شود.

همتی از تخریب کاروانسرای آهوان سمنان خبر داد و گفت: متاسفانه این بنای تاریخی مورد بی‌توجهی واقع شده و باید تلاش شود تا هرچه سریع‌تر بحث واگذاری آن انجام شود.

وی خواستار تعیین‌تکلیف هرچه سریع‌تر جاده آبگرم و موزه سمنان شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان هم در این نشست، از فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های مختلف با حضور افراد با‌تجربه و متخصص در سمنان به عنوان یک ظرفیت بزرگ یاد کرد و گفت: فعالیت این تشکل‌ها که در استان‌های دیگر کمتر مشاهده می‌شوند، نشان از فرهنگ بالای مردم آن استان و آگاهی آنان دارد و مطالبات را نیز به خوبی پیگیری و برای آینده شهر برنامه‌ریزی می‌کنند.

محمد حمیدی، با بیان اینکه از ابتدای ورود به استان، اهتمام بر خدمت به مردم دارم و قصد داریم تا اولویت‌های دولت و مردم را انجام دهیم، اظهار کرد: افتخار و چشم هر استانی مرکز آن استان است که می‌تواند برند و معرفی‌کننده آن استان باشد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بالقوه زیادی در مرکز استان وجود دارند که بیش از سایر شهرستان‌ها است و باید بالفعل شوند، گفت: وجود این ظرفیت‌های عظیم می‌تواند شرایطی برای انجام کارهای بزرگ در مرکز استان فراهم کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان، افزود: وفاق و همدلی بسیار بالایی در بین اقشار مختلف از جمله اعضای شورای شهر سمنان وجود دارد و فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد نیز به ما امیدواری و انگیزه می‌دهد.

حمیدی، با انتقاد از طولانی شدن طرح جامع تفصیلی سمنان، گفت: متاسفانه طولانی شدن این طرح دست سودجویان را بازگذاشته و به زودی تعیین تکلیف می‌شود.

وی افزود: اولویت بنده طرح تفصیلی سمنان، شهمیرزاد و گرمسار می‌باشد که به زودی انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان، در ادامه گزارشی از اقدامات انجام شده این معاونت در حوزه انتقال آب، اختصاص اعتبار و تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره از جمله پل شهرک صنعتی سمنان، پروژه‌های راه‌سازی، اختصاص قیر رایگان و…. ارائه کرد.

حمیدی در خصوص آخرین وضعیت خیابان امام سمنان نیز گفت: هم‌اکنون فقط تاکسی‌های عمومی و اینترنتی و ناوگان حمل و نقل عمومی مانند قبل مجاز به تردد در این خیابان هستند و با توجه به اینکه عرض خیابان کم شده است و ریسک تردد خودرو و احتمال وقوع تصادفات افزایش یافته، در شورای ترافیک به شهرداری سمنان مهلت یک‌ماهه داده شده بود تا نحوه بازگشایی این خیابان را بررسی و راهکار ارائه دهد.

وی افزود: متاسفانه با گذشت یک ماه، شهرداری اعلام کرد که قصد دارد پاکت‌ها را بازگشایی و متوجه شدیم با این اقدام شهرداری در واقع تا ۶ ماه دیگر نیز به نتیجه‌ای نخواهیم رسید لذا به پلیس راهور اعلام شد تا با مشارکت سایر دستگاه‌های مرتبط راهکار خود را ارائه کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت: برای رسیدن به بهترین تصمیم و راهکار باید با همفکری مشاور تخصصی این حوزه، ضمن بررسی همه جوانب کار بهترین تصمیم اخذ شود.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری و تاریخی خیابان امام سمنان تاکید کرد: پیش از تغییر کاربری این مسیر از خیابان به پیاده‌راه باید برای تغییر فعالیت کسبه و بازاریان این خیابان فکری می‌شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان هم در این نشست گفت: رشد و توسعه گردشگری عامل ایجاد وحدت و همدلی و زنجیره صلح و دوستی است.

حمیدرضا دوست‌محمدی تأکید کرد: گردشگری سیاسی نیست و نباید سیاسی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری فرابخشی است، گفت: توسعه گردشگری تنها مربوط به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست و سایر دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردم‌نهاد، مردم و رسانه‌ها در این زمینه نقش‌آفرین هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری باید جریان‌سازی انجام شود، ادامه داد: گردشگری باید از حالت شعار درآمده و عملیاتی شود.

دوست‌محمدی با اشاره به نقش شهرداری‌ها در توسعه گردشگری، گفت: شهرداری‌ها می‌توانند نقش مؤثری در برندسازی و توسعه گردشگری شهری داشته باشند.

وی اضافه کرد: فعالیت و فرهنگ‌سازی انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و آموزش جوامع محلی نیز اهمیت بالایی دارد و انجمن‌ها می‌توانند نقش مهمی در آموزش گردشگری داشته باشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، از تدوین ۷ برنامه عملیاتی در بخش‌های مختلف و مرمت بناهای تاریخی با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و اظهار کرد: نقش همه دستگاه‌ها در این برنامه و میزان مشارکت آنان نیز مشخص شده است.

دوستمحمدی از شناسایی نقاط ضعف و قوت گردشگری استان خبر داد و گفت: متاسفانه در حوزه برندسازی هیچ اقدام موثری انجام نشده و تا زمانی که جنگ سیاسی وجود داشته باشد، به هیچ نتیجه و توافقی نخواهیم رسید.

وی از بازنگری در حوزه گردشگری طرح جامع تفصیلی سمنان خبر داد و گفت: متاسفانه دورنما و بستری برای حرکت گردشگری در طرح جامع دیده نشده و به دنبال بازنگری آن هستیم.

دوستمحمدی همچنین گزارشی از برنامه‌های این اداره کل برای مرمت اماکن باارزش تاریخی از جمله آرامگاه شیخ علاء‌الدوله سمنانی، احداث جاده آبگرم و واگذاری کاروانسرای آهوان و… ارائه کرد و گفت: مرمت و حفاظت بناهای تاریخی استان سمنان با مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد تسریع می‌شود.

دوست‌محمدی اظهار کرد: مرمت، پاسداشت و نگهداری آثار تاریخی به‌تنهایی وظیفه اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست و نیاز به مشارکت مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد، متخصصان، دستگاه‌های اجرایی مرتبط و رسانه‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه در استان تحول خوبی در بخش گردشگری به‌ویژه در بخش بافت‌های تاریخی صورت گرفته است، تأکید کرد: تسریع این حرکت نیاز به هم‌افزایی و مشارکت همگانی دارد.

مهدی صمیمیان سرپرست فرمانداری سمنان نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در بخش‌های مختلف شهرستان سمنان ارائه کرد.

مدیرعامل بنیاد توسعه و آبادانی سمنان هم در این نشست با انتقاد از عملکرد ضعیف اداره کل راه و شهرسازی مرکز استان در حوزه راه گفت: متاسفانه مسئولان این اداره کل نگاه جدی به طرح‌های حوزه راه ندارند و بسیاری از پروژه‌های این حوزه نیمه تمام و بلاتکیف است.

غلامرضا سالار افزود: احداث بلوار از شهرک صنعتی تا ورودی سمنان که بخشی از آن انجام و مابقی متوقف شده و جاده سمنان به مهدی‌شهر که مسافران و گردشگران زیادی در این مسیر تردد می‌کنند، نیازمند احداث بلوار است. در احداث بلوار سمنان به سرخه نیز پیشرفت خوبی داریم و باید به آن توجه شود. شرکت برق نیز باید نسبت به تامین روشنایی جاده سمنان- فیروزکوه اقدام کند.

وی، با اشاره به جابه‌جایی و انتقال مدیران از دستگاهی به دستگاه دیگر گفت: متاسفانه انتقادات زیادی به قانون استخدام کشوری که اخیراً تصویب شده، وجود دارد و همین موضوع انگیزه را از مدیران و کارکنان سلب کرده است.

سالار افزود: متاسفانه تغییر دولت‌ها به پایین ترین بخش‌های دستگاه‌ها نیز کشیده شده و ایرادی که وارد است اینکه باید از توان مدیرانی که توانمندی و شایستگی دارند، استفاده و خیلی قائل به فرد نباشیم.

در ادامه هر یک از اعضای حاضر در جلسه، پرسش‌ها و نظرات خود را در خصوص دستورکار جلسه به شرح زیر مطرح کردند.

*ابوالقاسم کواکبیان سرپرست روزنامه پیام استان سمنان: واقعیت این است که در خصوص مشکلات راه در حوزه استان سمنان مطالب زیادی در این روزنامه منتشر شده است ولی نکته مهم اینکه استادیوم ورزشی تختی سمنان که قلب شهر سمنان می‌باشد، از وضعیت مساعدی برخوردار نیست و شرایط خوبی ندارد و مسئولان ورزشی باید به این استادیوم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

*محمد همتی عضو سابق شورای اسلامی شهر سمنان: متاسفانه سمنان پس از چندین سال طرح جامع تفصیلی ندارد و باید پیگیری شود. طرح جامع مدیریت تراکم منطقه نیز باید هرچه سریع‌تر پیگیری و تصویب شود. طرح ۱۸ هکتاری پهنه شهری سمنان نیز به یک دهه می‌رسد و نقشه راه ندارد و باید برنامه‌ای تدوین و تبیین و برای جذب سرمایه‌گذار تعیین‌تکلیف شود. متاسفانه نمایندگان در بحث عزل و نصب مدیران دخالت می‌کنند و وضعیت به گونه‌ای شده که تضاد میان شهرها افزایش یافته و این موضوع خطرناک است. مدیران استان نیز نباید بر طبل تفرقه بکوبند و باید به این مسائل و دغدغه مردمی توجه شود.

*عباس آل‌بویه عضو سابق شورای اسلامی شهر سمنان: سئوال این است که مدیران استانی، شهر سمنان را چگونه با سایر مراکز استان‌ها ارزیابی و تعریف می‌کنند؟ برای پیشرفت سمنان چه برنامه‌ای دارند؟ برخی از آمارها در شان و شخصیت مرکز استان نیست. از حوزه استانداری و معاونت‌های آن در افکار عمومی اقدامات مناسب و خوبی به چشم دیده نمی‌شود. در بحت خیابان امام و کاروانسرای شاه عباسی تاکنون تعیین‌تکلیف نشده است و چه زمانی باید پیگیری شود؟ چرا این مسائل باید در بین دستگاه‌های مختلف معطل بماند؟ چرا نیروهایی به استان می‌آیند، به مراتب ضعیف‌تر از نیروهای بومی هستند؟

*شریعت‌پناهی عضو بنیاد توسعه: مناطق گردشگری و تفریحی خوبی در سمنان داریم که اگر به آن بپردازیم و احیا و معرفی شوند، استان ما به ویژه سمنان به منطقه گردشگری تبدیل خواهد شد. ضمن اینکه احداث جاده آبگرم نیز بسیار ضروری و در جذب گردشگر موثر است.

* محمد زحمتکش عضو سابق شورای شهر سمنان: مسئولان باید نسبت به انتقال آب چشمه معدنی آبگرم به سمنان و ایجاد مرکز آب‌درمانی در پارک سیمرغ سمنان که زودبازده و نتیجه‌بخش است، تلاش کنند.

* سید‌احمد سیادتی عضو بنیاد توسعه سمنان: چهره هر شهری برای مردم آن شهر مهم است. مرکز شهر سمنان چهره خوبی ندارد و یکی از دلایل آن ترافیک و شلوغی زیاد است. موضوع دیگر که بر چهره شهر اثر گذاشته، پارکینگ‌های اطراف منطقه امامزاده یحیی علیه‌السلام است که وضعیت خوبی ندارند. ضمن اینکه این منطقه از شلوغ‌ترین منطقه سمنان است. مشکلات برخی نقاط شهر سمنان با اندک توجه مسئولان و با بودجه خیلی کم حل خواهد شد. مسئولان شهری باید به وضعیت شهر توجه کنند. شهرداری به لحاظ بودجه دچار مشکلات است و پیمانکاران، از جمله کارگران که از قشر ضعیف جامعه هستند، مطالبات زیادی دارند و این بر دیگر مشکلات آنها افزوده است.

*غایبی فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری سمنان: سمنان دارای ۳۵۰ هکتار بافت فرسوده است و بناهای تاریخی زیادی داریم که خیلی از آنها سمنان را تبدیل به یک برند گردشگری می‌کند. متاسفانه پل ورودی و خروجی سمنان نیز چهره خوبی ندارند و باید نسبت به زیباسازی آن اقدام کرد.

*مهدی حافظی فعال گردشگری: گردشگری سمنان یک پازل رها شده است و اگر این پازل‌ها در کنار همدیگر قرار گیرند و چهره گردشگری شهر را به کشور نشان دهند، سمنان قطعاً کمتر از دیگر استان‌ها نخواهد بود و باید تلاش کنیم تا بتوانیم مناطق گردشگری و تاریخی خود را به گردشگران بشناسانیم. در بحث آموزش نیز مشکلات زیادی داریم و در این حوزه نیز باید نگاه جدی داشته باشیم. عدم شناخت مردم نسبت به حوزه گردشگری و بحث انتفاع آنان باید مورد توجه واقع شود.

* دکتر صوفی‌آبادی عضو بنیاد توسعه: استان سمنان به ویژه سمنان دارای ظرفیت گردشگری بسیار بالایی در حوزه‌های مختلف از جمله کویر، اماکن متبرکه، آب‌انبارها، کاروانسراها و…. است. باید طرح جامع در حوزه گردشگری تدوین و تبیین شود و برنامه مشخصی تعریف شود. ضمن اینکه در خصوص برندسازی نیز باید مطالعه صورت گیرد تا گردشگر بیشتری جذب شود. همچنین مسئولان باید نسبت به مرمت آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی نیز اقدام مناسبی را داشته باشند.

*مجید نظری عضو شورای اسلامی شهر سمنان: حلقه مفقوده بین مدیران ارشد استان این است که از شاخصه‌های مرکز استان نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند دفاع کنند؟ چرا باید یک شهرستان خود را با مرکز استان مقایسه کند؟ چرا استانداران مختلف که به استان آمدند و رفتند، به فکر ارتقای مرکز استان نبودند؟ چرا با یک شاخصه مشخص، مرکز استان را با دیگر مراکز ارزیابی نمی‌کنند؟ متاسفانه به برخی از شاخصه‌ها از جمله راه که تصادف زیادی نیز در آن صورت می‌گیرد، کمتر توجه شده است. سمنان دارای بافت و بناهای تاریخی زیادی است که حرفی برای گفتن در کشور دارد. متاسفانه ظرفیت بافت سمنان در طرح اقدام ملی مسکن مغفول مانده است و باید از ظرفیت بافت در این حوزه استفاده شود. مسئولان استانی باید در بحث کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان با عاملان و مدیران که موانع‌تراشی می‌کنند، برخورد کنند. در بحث آزاد راه حرم تا حرم نیز اگر قرار باشد با مکان‌یابی فعلی، منافع سمنان تحت‌الشعاع قرار داده شود، قابل پذیرش نیست.

اشتراک گذاری