امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

گلایه شهروندان از افزایش بی رویه قیمت لوازم خانگی

کد خبر: 5878
زمان انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲ بعد از ظهر -
61 بازدید

گزارش روز (گزارشگر: سلماز عرب عامری)

گلایه شهروندان از افزایش بی رویه قیمت لوازم خانگی

 

برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی که پیشتر در خصوص عدم درج قیمت تولیدکننده روی محصول دچار تخلف شده بودند، اکنون هم بدون مجوز و خودسرانه قیمتها را افزایش دادند در حالی که ظاهراً وزارت صمت چنین مجوزی نداده است.

 

به گزارش تسنیم، از اول دی ماه امسال موضوع نصب قیمت تولیدکننده به‌روی محصولات لوازم خانگی بزرگ و کوچک با چالشهای جدی روبه‌رو شده است، از یک طرف وزارت صمت مدعی است که تمام جوانب اجرا شدن این موضوع را بررسی کرده است و واحدهای تولیدی باید نسبت به درج قیمت‌ها اقدام کنند اما از طرف دیگر تولیدکنندگان نوسانات قیمت مواد اولیه را مانعی برای درج قیمت تولیدکننده به‌روی محصولات می‌دانند و معتقدند اگر وزارت صنعت الزامی به نصب قیمت تولیدکننده به‌روی کالاها دارد باید تغییرات قیمتی مواد اولیه واحدهای تولیدی را درنظر بگیرد و نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کند.

 

گواه این مطلب را می‌توان نامه هفته گذشته انجمن صنایع لوازم خانگی به وزیر صمت دانست، در این نامه ادعا شده بود: قیمت نهاده‌های تولید مدام در حال افزایش است به همین منظور از وزیر صنعت درخواست می‌کنیم متناسب با تغییر قیمتی مواد اولیه امکان افزایش قیمتها را برای تولیدکنندگان لوازم خانگی درنظر بگیرد.

درحالی مشاهدات از بازار نشان می‌دهد قیمت لوازم خانگی ۳ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است که به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان به‌صورت خودسرانه نسبت به افرایش قیمت محصولات خود اقدام کرده‌اند چرا که وزارت صمت هیچ‌گونه اعلامی نسبت به موافقت با افزایش قیمت نداشته است.

فروشندگان لوازم خانگی معتقدند این افزایش قیمتها درحالی به وجود آمده است که بازار خرید و فروش لوازم خانگی راکد است و حتی نمی‌توانند محصولات را با قیمتهای قبلی به فروش برسانند، اما واحدهای تولیدی لیستهای جدید خود را به فروشگاه‌های لوازم خانگی ارسال کرده‌اند، البته نکته مهم اینجاست که با وجود افزایش قیمت‌ها هنوز نصب قیمت تولیدکننده در محصولات لوازم خانگی اجرایی نشده است و در بازار هنوز کالای لوازم خانگی برچسب قیمت تولیدکننده را ندارد.

در گزارش اقتصادی امروز به همین موضوع پرداخته و در ادامه نظر چند تن از کارشناسان و شهروندان را در این خصوص جویا شدیم که در ذیل از منظرتان می گذرد؛

حسین هم استانی در این خصوص گفت: گرانی و کمبود لوازم خانگی داخلی به رونق بازار لوازم خانگی قاچاق دامن زده است و در این میان خریدار و فروشنده هر دو از وضع موجود گلایه دارند.

وی ادامه داد: در حالی که گرانی و تورم روزانه کالاهای مختلف در بازار مدت‌ها است که به امری بدیهی بدل شده است و به‌نظر می‌رسد همه به‌نوعی به این افزایش پلکانی قیمت‌ها عادت کرده‌اند بازار لوازم خانگی هم اوضاع خوبی ندارد و به‌نوعی همه از وضع موجود در بازار گلایه دارند و تفاوتی بین خریدار و فروشنده نیست.

حسین اضافه کرد: متاسفانه نظارتی هم بر گرانی کالاها صورت نمی گیرد و همه مردم از این وضعیت به تنگ امده اند و عده بسیاری هم از نداشتن قدرت خرید گلایه مند هستند.

یکی از شهروندان سمنانی که برای تهیه جهیزیه دخترش راهی بازار شده بود با بیان اینکه “تفاوت قیمت‌ها در مغازه‌های مختلف خیلی زیاد است و برای خرید یک قلم جنس باید قیمت آن را از کل مغازه‌ها بپرسیم ادامه داد: قیمت‌ها سر به فلک کشیده است، مردم واقعاً قدرت خرید ندارند، شرایط خیلی سخت است و چاره‌ای هم نداریم.

یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه عرضه به موقع و کافی مواداولیه با قیمت‌های مناسب، راهکار بازگشت آرامش به بازار پرمصرف لوازم خانگی است، گفت: اکنون تولیدکنندگان با مشکل تامین مواداولیه مواجه هستند از آنجایی که قیمت مواداولیه بالاست، نرخ تمام شده محصولات نیز افزایش می‌یابد.

این فروشنده با سابقه طولانی پیرامون کاهش قدرت خرید مردم در مقایسه با سال‌ ۹۸، اظهار داشت: قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی نسبت به یکی دو سال گذشته ۲ تا ۴ برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه دغدغه فروشندگان لوازم خانگی مصوب نبودن قیمت کالاها است، افزود: عدم نوسانات دلار، تثبت قیمت مواد اولیه و تامین به موقع آن برای کارخانه‌ها، کوتاهی دست دلالان از بازار فولاد، منع قاچاق کالاهای مشابه وارداتی از مهمترین موارد جلوگیری افزایش نرخ کالاهای تولید داخل لوازم خانگی است.

این فروشنده لوازم خانگی درباره مکلف شدن شرکت‌های لوازم خانگی به ثبت قیمت در سامانه ۱۲۴، اظهار داشت: زمانی که تمام فروشندگان افزایش قیمت کالای خود را زیرنظر سازمان حمایت مصرف‌کننده یا همان سامانه ۱۲۴ ثبت کنند، هم خیال مصرف‌کننده هم فروشنده، برای خرید آسوده‌تر است.

این فروشنده از احتکار تعداد بسیاری از لوازم‌خانگی خبر داد و افزود: اکثر نمایندگی‌ها برای سود خودشان لوازم را روانه بازار نمی‌کنند تا قیمت آن افزایش یابد و بتوانند سود بیشتری از آنچه مستحقش هستند، بگیرند.

رضا با یادآوری اینکه قیمت‌ها روز به روز تغییر می‌کند افزود: کالایی را که امروز قیمت گرفتیم اگر دو روز بعد برای خرید آن مراجعه کنیم فروشندگان می‌گویند که افزایش قیمت داشتیم.

وی افزود: در گذشته با ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان میشد به راحتی کل جهیزیه را تامین کرد اما متاسفانه امروزه با این مبلغ حتی یک یخچال با برند خوب نم یتوان خرید و کالاهای ایرانی هم متاسفانه کیفیت خوبی ندارند که بخواهیم ایرانی تهیه کنیم.

این هم استانی اضافه کرد: قیمت ها لحظه ایست و اگر پول داشتی و همان روز که قیمت گرفتی خرید کردی که هیچ وگرنه اگر بخواهی یک هفته بعد برای خرید اقدام کنی باید هزینه بیشتری بپردازی و این برای کسانی که دختر دم بخت دارند بسیار سخت است.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که امروزه کار را برای خانواده ها سخت تر کرده همین فضای مجازی و چشم و هم چشمی ها شده چون دختران خودشان را با دوستان خود مقایسه می کنند و برای اینکه کم نیاورند دوست دارند همه کالاها را خانواده برایشان مهیا کند و این واقعا وضعیت را برای پدر و مادرها سخت کرده است.

یکی دیگر از خریداران لوازم خانگی با بیان به اینکه بعضی از لوازم خانگی مانند یخچال جزو ضروریات زندگی است و در صورتی که نیاز به تعویض داشته باشد، چاره‌ای جز خرید یک یخچال جدید نداریم؛ به هر قیمتی که باشد گفت: اول مسئولان کلان کشور در این شرایط فکری به حال تورم و جیب مردم بکنند.

وی با ابراز اینکه در این مدتی که در بازار به‌دنبال کالای مورد نیاز خود بودیم، هیچ گونه نظارتی را مشاهده نکردیم ادامه داد: متاسفانه مسئولین به فکر مردم نیستند و فقط شعار می دهند و ای کاش کمی هم به فکر مردم با این درامدهای اندک بودند.

ستاره اضافه کرد: هر وقت در منزل وسیله برقی ایم دچار مشکل می شود انقدر نگران می شوم که نکند بسوزد یا کلا از کار بیفتد که بخواهم دوباره جدید تهیه کنم چون با این وضعیت گرانی و در/امدها خرید دوباره واقعا برای خانواده ها سخت است از طرفی مشکل دیگر نبود قطعات است چون وقتی وسیله ای خراب می شود قطعه آن هم پیدا نشود علنا از کار افتاده و دیگر قابل استفاده نیست و باید جایگزین شود.

 

یکی از فروشندگان لوازم خانگی سمنان با یادآوری اینکه تورم موجود در بازار، تأثیر زیادی بر روی قیمت محصولات گذاشته است گفت: از سوی دیگر توان خرید مردم نیز کاهش چشمگیری داشته است.

وی با تذکر اینکه برخی از مردم حتی توان تعویض یخچال منزل خود را ندارند، چه برسد به کسانی که باید برای فرزندان خود جهیزیه خریداری کنند افزود: قدرت خرید خود ما هم کاهش زیادی داشته است و به‌سختی کالای مورد نیاز خود را از شرکت‌ها تهیه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های لوازم خانگی دلیل گرانی را، تورم، افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه اعلام می‌کنند خاطرنشان کرد: همه این موارد روی قیمت محصولات اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی، تعریف زیادی ندارد و قدرت خرید مردم کاهش زیادی داشته است تصریح کرد: بالا بودن قیمت‌ها باعث شده است که بازار دچار رکود شود.

وی با ابراز اینکه در برخی موارد قیمت اجناس ایرانی در بازار از اجناس خارجی هم گران‌تر شده است اظهار کرد: خود ما فروشندگان هم قدرت خرید زیادی نداریم.

وی با ابراز اینکه قبلاً شرکت‌ها با ما به‌صورت اقساطی کار می‌کردند گفت: الآن اول باید پول نقد به حساب شرکت‌ها واریز شود، بعد جنس را برای ما بفرستند.

وی با اعلام اینکه جنس در بازار بسیار کم است و شرکت‌ها لوازم خانگی زیادی به بازار عرضه نمی‌کنند ادامه داد: می‌گویند مشکل قطعه دارند یا اینکه اجناس آنها در گمرک مانده و هنوز ترخیص نشده است.

این فروشنده لوازم خانگی با اشاره به اینکه وقتی افزایش قیمت کالاها تا این اندازه زیاد است، مردم به‌سمت خرید کالاهای قاچاق روی آورده‌اند گفت: شاید کیفیت این کالاها پایین‌تر باشد اما وقتی مردم قدرت خرید ندارند، چاره‌ای جز خرید کالای قاچاق یا دست‌دوم ندارند.

یکی دیگراز خریداران لوازم خانگی که در حال بررسی، بالا و پایین قیمت‌ها برای خرید جهزیه دخترش بود با بیان اینکه تنها قیمت یخچال ایرانی ۵۰ و لباسشویی معمولی بالای ۴۰ میلیون تومان می‌شود، گفت: قیمت روی اجناس باقیمت اعلامی فروشندگان برای خریداران بسیار متفاوت است و قیمت‌گذاری‌ها لحظه‌ای و براساس نوسانات نرخ دلار تعیین می‌شود.

وی اظهار داشت: وقتی‌که کسی اولین بار وارد فروشگاه می‌شود، فکر می‌کند که قیمت لوازم‌خانگی چندان افزایشی نداشته اما وقتی‌که قیمت‌ها را از زبان فروشندگان می‌شنوند، متوجه می‌شوند که قیمت روی اجناس باقیمتی که می‌شنوند تفاوت زیادی دارد.

این متقاضی خرید لوازم خانگی ادامه داد: وقتی‌که علت را جویا می‌شویم فروشندگان پاسخ می‌دهند که قیمت اصلی همان نرخی است که خودشان می‌گویند .

وی افزود: باوجود افزایش چند برابری قیمت‌ها، خدمات پس از فروش نیز به کسی تعلق نمی‌گیرد. فروشندگان بیان می‌کنند فاکتوری داده نمی‌شود تا در بازار کسی به مشکل نخورد که هم فروشنده و هم خریدار متضرر می‌شوند.

یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی در شاهرود هم گفت: گلایه‌های مردم از قیمت بالای لوازم خانگی بجاست و واقعیت امروز بازار را نمی‌توان انکار کرد اظهار داشت: بخشی از افزایش قیمت بالای لوازم خانگی، به‌دلیل قیمت تمام‌شده، افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه حمل است.

کمالی با یادآوری اینکه بخشی از این گرانی مربوط به تحریم‌ها و بخشی مربوط به اقتصاد کشور است ادامه داد: مواد اولیه مصرفی لوازم خانگی چون مس، فولاد و آلومینیوم افزایش قیمت داشته است و از سوی دیگر نرخ ارز برای کالاهایی که مواد اولیه آن باید از خارج از کشور تأمین شود در گرانی لوازم خانگی اثرگذار بوده است.

وی با تأکید به اینکه در ارتباط با گرانی لوازم خانگی باید از منشأ آن پیگیری شود اضافه کرد: باید دید که قیمت‌هایی که کارخانجات اعلام می‌کنند تا چه‌اندازه واقعی و کارشناسی‌شده است.

وی با یادآوری اینکه مردم قدرت خرید ندارند و این مسئله به روی آوردن آنها به بازار لوازم خانگی قاچاق دامن زده است گفت: نیروی انتظامی زحمات زیادی برای مقابله با قاچاق انجام داده است اما حجم کالای قاچاق به‌ویژه در بحث لوازم خانگی بسیار بالاست.

کمالی در پایان گفت: بعضاً کالاهای قاچاق بی‌کیفیت و یا از کیفیت پایینی برخوردار هستند ولی چون قیمت آنها مناسب‌تر است و قدرت خرید مردم پایین است، مردم به این سمت تمایل دارند.

سمیه هم استانی دیگری هم گفت: این یک واقعیت است که مردم نگران وضعیت اقتصادی خود و کشورشان هستند و همواره از جدیدترین اخبار مربوط به بازار اطلاع دارند و به‌دنبال خبری خوب می‌گردند تا کمی از نگرانی‌شان بکاهد.

وی افزود: اما این نگرانی برای زوج‌های جوان از همه بیشتر است چراکه رسم و رسوم رایج، گاه بی‌جا و غلط در تهیه جهیزیه‌های آنچنانی و خرج و مخارج مراسم ازدواج، آن‌ها را در ابتدای یک سیر بسیار سخت قرار داده که در این مسیر پستی‌وبلندی‌های زیاد و گاه کمرشکن وجود دارد. از طرفی اوضاع آشفته‌ بازار و رشد روزافزون قیمت‌ها و از طرف دیگر پس‌انداز کم زوج‌ها، می‌تواند نگرانی خانواده‌ها را بیشتر کند.

زهرا بانوی هم استانی در خصوص گرانی لوازم خانگی گفت: در این شرایط بد اقتصادی مردم به دلیل قدرت خرید پایین، مجبور به خرید کالای خارجی حتی با وجود کیفیت پایین آن می‌شوند، اجناسی که با نام برندهای با کیفیت، اما به شکل تقلبی وارد می‌شوند و به‌تبع قیمت‌های ارزانتری هم دارند.

وی اضافه کرد: با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و دور از قیمت‌گذاری‌های عادلانه، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و شهروندان بیشتر به سمت تامین کالاهای قاچاق گرایش کردند.

وی تصریح کرد: کارگری که نهایتا در بهترین حالت ممکن ماهی ۵ الی ۶ میلیون تومان حقوق دریافت کند واقعا چطور می خواهد علاوه بر تامین هزینه های یک ماه زندگی خود برای دختر دم بخت خود جهیزیه تامین کند.

وی ادامه داد: در این شرایط سخت اقتصادی حتی خانواده هایی که شرایط و اوضاع اقتصادی خوبی هم دارند در تامین جهیزیه فرزندانشان دچار مشکل هستند حال تصور کنید افراد با درامد اندک چطور از پس هزینه های سرسام آور لوازم خانگی و سایر کالاها بر آیند.

اشتراک گذاری